אטיאס נגד שטייניץ: דורש למעלה מחצי מיליארד ש' לשדרוג ואחזקת דירות שיכון ציבורי

שר הבינוי והשיכון פנה במכתב לשר האוצר ודרש תקציב לתוכנית חומש לשיפור מצבן של הדירות בדיור הציבורי. "חלק מדיירי הדיור הציבורי חיים בתת-תנאים עם ביוב זורם בדירה"
לירן סהר | (1)

"חלק מדיירי הדיור הציבורי חיים בתת-תנאים עם ביוב זורם בדירה, קירות סדוקים, תקרות שבורות ובעיות בטיחות וחשמל חמורות", כך פנה היום שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס לשר האוצר יובל שטייניץ.

לדברי אטיאס, יש לקדם תכנית חומש בכדי שחיי אדם לא יהיו בסכנה ושמי שגר בדיור ציבורי יחיה בתנאים אנושיים המתאימים למדינה מתוקנת. "כיום, תקציבי האחזקה של השיכון הציבורי אינם מאפשרים אחזקה חיונית ובסיסית. מצב הדירות בדיור הציבורי גרוע עד כדי חשש לסיכון חיי אדם. יש להקציב כ-90 מיליון שקל בשנה לתחזוקה ראויה של דירות הדיור הציבורי, בהתאם לתכנית שהכינו אנשי המקצוע במשרד הבינוי והשיכון. אנו מחויבים לשלב ידיים בהקדם ולפעול במשותף לתיקון המצב העגום, ויפה שעה אחת קודם."

מדובר בכ- 65,000 דירות, המצויות בתוך מבנים שנבנו ברובם הגדול לפני כ- 30-60 שנה, והמאוכלסות בדיירים הנכללים באלפיון הסוציו-אקונומי התחתון של האוכלוסייה. הדיירים שנותרו בדיור הציבורי הינם אלה, שלמרות מבצעי מכר אטרקטיביים שפורסמו במשך 10 שנים, לא הצליחו לרכוש את הדירה בה הם מתגוררים.

חוק זכויות הדייר בדיור הציבורי אומנם הסדיר את הטיפול בתחזוקת הדירות, אך תחם את הטיפול לאלמנטים הכרחיים ובטיחותיים בלבד כגון צנרת מים ודלוחין, דוד חימום, פגמים בטיחותיים במערכת החשמל, דלת כניסה ופגמים ביציבות לפריטים כגון מעקות וריצוף. בשנת 2010 ביצע מבקר המדינה ביקורת בנושא אחזקת הדיור הציבורי ומסקנתו הייתה כי הדיור הציבורי אינו מתוחזק כראוי ולעיתים אף אינו מכבד את דייריו.

במסגרת החוק הוקמה ועדת חריגים שמטרתה לטפל בדירות ובפריטים נוספים מעבר לאלה הקבועים בחוק אך תקציבה השנתי מזערי ועומד בשנים האחרונות על כ- 750 אלף שקל לשנה, היקף המאפשר לטפל בכ- 150 דירות בלבד. וכך למרות הבלאי בפריטים חיוניים כגון מטבח, כלים סניטריים וכד', אין המשרד מסוגל לטפל מתקציב זה אלא במקרים בודדים.

אטיאס דורש להגדיל את הסעיף התקציבי העוסק בניהול, אחזקה ושיפוץ דירות הדיור הציבורי ל-65 מיליון שקל ולהוציא את המרכיב של הוצאה מותנת בהכנסה המתוקצבת מכספי המכר (כספים שהתקבלו ממכירת דירות הדיור הציבורי במבצעי המכר השונים).

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דיור ציבורי 22/05/2012 20:20
    הגב לתגובה זו
    http://diortzibury.wordpress.com/2012/05/21/peridanilov/
נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.