צוואה הסכם ירושה חתימה
צילום: Istock

האם אדם יכול להטיל מגבלות על מכירת נכס שלו על היורשים?

אשה ציוותה כי הדירה שלה לא תימכר לעולם למישהו מחוץ למשפחתה. יורשיה עתרו נגד הסעיף הזה בצוואתה, האפוטרופוס הכללי הדגיש את חשיבות קיום רצון המת - אך בית המשפט הכריע: מדובר בסעיף שאינו חוקי, עקב פגיעה בזכות הקניין
עוזי גרסטמן |

האם אדם יכול לקבוע מה יעלה בגורל הרכוש שהוא מוריש גם לאחר שהוא עובר ליורשיו? האם ניתן למנוע מהם, או לפחות להגביל אותם, מלמכור אותו אותו או להעביר אותו הלאה? פסק דין שניתן האחרונה עוסק בסוגייה שכזו. בפסק דין של השופטת לירון זרבל-קדשאי מבית המשפט לענייני משפחה בחיפה, נבחנה שאלת הגבלות שהטילה מנוחה על מכירת דירתה בצוואה. המנוחה קבעה כי הנכס, דירת מגורים, יישאר "לעולם בתוך המשפחה" ולא יימכר לזרים. בפסיקתה, ביטלה השופטת את התנאי הזה, והדגישה את חוסר ההיגיון והאילוצים המשפטיים שכרוכים ברצונה של המנוחה לשלוט על גורל הנכס גם לאחר מותה.

המנוחה, שהלכה לעולמה בספטמבר 2022, השאירה צוואה שנחתמה ב-2011. בצוואה היא חילקה את רכושה בין ארבעת יורשיה, אך הוסיפה גם סעיף ייחודי המתייחס לדירת מגוריה: "הנני מצווה בזה כי הנכס לעולם יישאר בתוך המשפחה ולעולם לא יימכר לזרים". תנאי זה הביע רצון עז של המנוחה שהנכס לא יעבור לידיים חיצוניות.

אי ביטול ההוראה עלול להוביל לקונפליקטים משפחתיים בעתיד צילום: Istock

במהלך הדיון, יורשיה של המנוחה ביקשו לבטל את הסעיף הזה, בטענה שהוא מגביל את יכולתם למכור את הנכס במקרה הצורך ופוגע בזכותם הקניינית. יתרה מכך, היורשים הגיעו להסכמה כי היורשת הרביעית תקבל את הנכס במלואו, אך התנאי שהוטל בצוואה מעמיד מכשול במימוש מלא של זכויותיה. הם טענו כי אי ביטול ההוראה עלול להוביל לקונפליקטים משפחתיים עתידיים ולמנוע את אפשרות מכירת הנכס בעתיד - אפילו בעוד עשרות שנים.

לטענת היורשים, הסעיף חסר תוקף מבחינה חוקית

היורשים הדגישו כי קיום הסעיף בצוואה מהווה פגיעה בזכויות הקניין של היורשת הרביעית וביכולת שלה לפעול כבעלת הנכס. הם טענו כי זכותה של המנוחה לשלוט בזהות הבעלים העתידיים מוגבלת. הם טענו כי סעיף שכזה, על אף כוונתו הברורה, הוא חסר תוקף מבחינה חוקית. היורשים הפנו לסעיף 37 לחוק הירושה, המאפשר לבית המשפט לבטל סעיפים בצוואה במקרים מסוימים, וביקשו לראות בהוראה זו כבלתי אפשרית לביצוע או ככזו המנוגדת לתקנת הציבור.

משרדי עורכי הדין שזוכים להרבה חשיפה ומי המאכזבים
אתר ביזפורטל וחברת הדאטה והמחקר Makam, משיקים מדד שמדרג את החשיפה של משרדי עורכי הדין בתקשורת המקומית - הנה עורכי הדין המדוברים ביותר; וגם מי המשרדים הגדולים ביותר?

האפוטרופוס הכללי, שאמור לייצג את ענייני הציבור, השאיר את ההכרעה לשיקול דעתו של בית המשפט, אך ציין כחלק מהצגת עמדתו את החשיבות של קיום רצון המנוח באופן כללי.

השופטת זרבל-קדשאי הדגישה כי למרות הכבוד לרצון המנוחה, חוק הירושה מגביל את יכולתה להטיל תנאים מסוג זה בצוואתה. בפסק דינה, כתבה השופטת: "ציווי שנועד לשלוט בזהות היורשים 'לעולם' – בטל. יש בו משום ריקון מתוכן של זכות הקניין תוך הגבלת עבירותה והגבלת הנאתו של בעל המקרקעין מזכויותיו". היא הסבירה כי הגבלה שכזו אינה חוקית, בייחוד מכיוון שהיא מונעת מיורשיה של המנוחה את חופש הפעולה בנכס, פוגעת בזכותם לפרוק שיתוף על פי חוק המקרקעין ומונעת מהם לבצע בו עסקות שיכולות למקסם את ערכו.

קיראו עוד ב"משפט"

הדין הישראלי אמנם מכיר בזכותו של אדם לצוות את נכסיו לאחר מותו, אבל חוק הירושה מגביל את השליטה של המוריש ביורשיו העתידיים. סעיף 42 לחוק הירושה מאפשר לצוות יורש-אחר-יורש, אך זאת לשני יורשים בלבד, ולא מעבר לכך. בית המשפט העליון עמד על מגבלה זו, שנקבעה כדי למנוע "שליטה מהקבר" – מצב שבו אדם שולט על נכסיו ועל יורשיו לעד. מצב זה מכונה בשפה משפטית "מורטואה מאנוס" (יד המת). השופטת הדגישה את מגבלת המחוקק, שלפיה לא ניתן לקבוע יורשים בהמשך ליורש השני מעבר לשני דורות. היא כתבה בפסק הדין שפרסמה כי, "הוראה לפיה זהות היורשים תוגבל ליורשים 'בתוך המשפחה', או למי שאינם 'זרים', וזאת 'לעולם' - דינה להתבטל".

השופטת ציינה עוד כי מגבלות מסוג זה, גם אם כוונתן טובה, מונעות מהיורשים את היכולת לנהל את הנכס כבעלים מלאים ומובילות למצב שבו הם "כלואים" בשיתוף כפוי בתוך המשפחה. היא הוסיפה כי במקרה הנוכחי, גם אם היורשת הרביעית לא תוכל למכור את הנכס או לשתף בו צד ג' חיצוני, כל עסקה עתידית תוגבל ותפגע בשוויו ובמיצוי זכות הקניין של היורשים.

החוק הישראלי מגביל את כוחו של המצווה

בפסק הדין התייחסה השופטת זרבל-קדשאי לשני עקרונות מרכזיים: כיבוד רצון המת וזכויות הקניין של היורשים. מצד אחד, בית המשפט דוגל בעקרון של כיבוד רצון המת ומתאמץ לקיים את צוואת המנוח ככל האפשר. עם זאת, במקרה הנוכחי, מגבלת המכירה שהוטלה בצוואה יוצרת קונפליקט עם זכויות הקניין של היורשים, והחוק הישראלי מגביל את כוחו של המצווה למנוע מהיורשים את החירות להחליט על הנכס.

בהקשר זה כתבה השופטת כי "שומה על בית המשפט לנסות להגשים את רצונו של המוריש... אמנם בכל צוואה אדם מצוה מה יעשה ברכושו לאחר מותו, אולם שיטות משפט שונות הגבילו, כל אחת בדרכה, את כוחו של המת לשלוט בחי". בכך רמזה השופטת כי החוק מחייב איזון בין כיבוד רצון המוריש לבין הגנה על זכויות היורשים.

פסק הדין משקף את עמדתו של בית המשפט בכל הנוגע למגבלות שמצווים יכולים להטיל על יורשיהם בצוואות. למרות החשיבות הרבה שבית המשפט רואה בכיבוד רצון המת, הוא שם את זכויות הקניין של היורשים בעדיפות עליונה - בייחוד כשמדובר במגבלות שעלולות להימשך לעד ולפגוע בזכויות היורשים להחזיק, להשתמש ולהעביר את הנכס.

השופטת זרבל-קדשאי פסקה כי "ביטול ההגבלה הנובעת מסעיף 5 לצוואה אינה תואמת את רצונה של המנוחה... אך עם זאת, רכישת הנכס על ידי היורשת מס' 4, מתיישבת עם רצונה של המנוחה כי יינתן ליורשת מס' 4 יתרון לשם רכישת כל הזכויות בנכס". בכך היא הביעה את עמדתה כי ההסכם בין היורשים מכבד את רצון המנוחה במידה מסוימת בכך שהוא מאפשר ליורשת לקבל את מלוא הזכויות בנכס, תוך שמירה על עקרון החופש הקנייני.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דיור מוגן קשישה מבוגר זקנה הליכון
צילום: Istock

צוואת הסבתא בת ה-97 נפסלה - וזו הסיבה לכך

שופטת בית המשפט לענייני משפחה קבעה כי צוואתה של האשה, עיוורת וחירשת, שנערכה לטובת נכדה ששימש כנהגה - פסולה. הפגמים הצורניים, הספקות בכשרותה, המעורבות המשמעותית של הנהנה, והיעדר יכולת ההוכחה שידעה על מה חתמה, הובילו למסקנה אחת. בפסק הדין נכתב: "נותר ספק ממשי שהצוואה משקפת את רצונה החופשי והאמיתי של המנוחה"

עוזי גרסטמן |

בוקר אחד בראשית פברואר 2017 הובאה אשה ירושלמית כבת 97 אל משרדו של עורך דין מוכר בעיר. השנים הארוכות והקשות שעברה - עלייה מעיראק בשנות החמישים, התאלמנות מוקדמת, גידול שתי בנות בעוני ובמאמץ מתמיד - כבר הותירו בה את חותמן. היא לא ידעה קרוא וכתוב, ראייתה לקתה עד שהוגדרה עיוורת, שמיעתה היתה ירודה והיא תלויה בעזרת הליכון כדי להתנייד. באותם ימים כבר כמעט שלא יצאה מביתה. הפגישה שנערכה באותו משרד תוליך אותה אל מסמך אחד - צוואה, שלימים תיהפך למוקד מאבק משפחתי ומשפטי עיקש, שבסופו הכרעה תקדימית.

הנכד, שהיה גם הנהג הקבוע שלה ומי שליווה אותה לכל מקום, ביקש לקיים את הצוואה. בתה של המנוחה, שהיא דודתו, התנגדה לקיומה. מאחורי ההתנגדות לא עמד רק כאב משפחתי, אלא שורה של טענות כבדות משקל: פגמים צורניים בצוואה, שאלות בדבר כושרה של האם לחתום עליה, מעורבות עמוקה של הנהנה בהכנתה, ותמונה רפואית ותפקודית שהציבה סימני שאלה קשים סביב יכולת גמירת הדעת של המנוחה.

בית המשפט לענייני משפחה בירושלים, מפי השופטת אורית בן דור ליבל, בחן במשך חודשים ארוכים את העדויות, המסמכים, חוות הדעת והקשרים המשפחתיים, ובסופו קבע בפסק דין מקיף כי הצוואה פסולה. בסיכומו של דבר הסבתא, שהיתה בת 97 בעת עריכתה לפי הרישום, לא הוכח שידעה מהו המסמך שעליו חתמה, לא נאמרה בפניה הצהרה כנדרש, העדים לא אישרו את שנדרש מהם, והנהנה - הנכד - היה בעל מעורבות עמוקה מדי בכל שלבי הכנת המסמך. הצוואה, כך נקבע, אינה יכולה לשקף את רצונה החופשי.

הפגמים בצוואה לא היו שוליים

הסיפור מתחיל בקביעה בסיסית שמנחה את דיני הירושה: כיבוד רצון המת. אלא שכפי שמזכירה השופטת בתחילת פסק הדין, הכלל הזה אינו מוחלט. לעתים אותות המציאות מצביעים על כך שהמסמך המוצג כמבטא את רצון המצווה אינו אלא צל של רצון, או תוצר של פגמים חמורים. "צוואה שיש בה פגם מבחינת הצורה אינה נהנית עוד מהחזקה שהיא משקפת את רצונו החופשי", ציינה השופטת. במקרה הזה הפגמים לא היו שוליים כלל - הם עמדו בלב ההכרעה.

בפסק הדין נכתב כי הצוואה לא כללה את אישור העדים לכך שהמצווה הצהירה בפניהם שזו צוואתה - פגם שהפסיקה רואה בו פגם צורני מובהק, שמעביר את נטל ההוכחה לכתפי מבקש הקיום. "על התובע מוטל הנטל להוכיח את היסוד העובדתי", קבעה השופטת בהחלטתה, "שהמנוחה הצהירה בפני העדים שזו צוואתה קודם לחתימה עליה". אלא שהתובע לא הצליח לשכנע בכך. לא העדים, לא המסמכים, ולא התצהירים תמכו בטענה שהמנוחה כלל אמרה את המלים האלה.

דיור מוגן קשישה מבוגר זקנה הליכון
צילום: Istock

צוואת הסבתא בת ה-97 נפסלה - וזו הסיבה לכך

שופטת בית המשפט לענייני משפחה קבעה כי צוואתה של האשה, עיוורת וחירשת, שנערכה לטובת נכדה ששימש כנהגה - פסולה. הפגמים הצורניים, הספקות בכשרותה, המעורבות המשמעותית של הנהנה, והיעדר יכולת ההוכחה שידעה על מה חתמה, הובילו למסקנה אחת. בפסק הדין נכתב: "נותר ספק ממשי שהצוואה משקפת את רצונה החופשי והאמיתי של המנוחה"

עוזי גרסטמן |

בוקר אחד בראשית פברואר 2017 הובאה אשה ירושלמית כבת 97 אל משרדו של עורך דין מוכר בעיר. השנים הארוכות והקשות שעברה - עלייה מעיראק בשנות החמישים, התאלמנות מוקדמת, גידול שתי בנות בעוני ובמאמץ מתמיד - כבר הותירו בה את חותמן. היא לא ידעה קרוא וכתוב, ראייתה לקתה עד שהוגדרה עיוורת, שמיעתה היתה ירודה והיא תלויה בעזרת הליכון כדי להתנייד. באותם ימים כבר כמעט שלא יצאה מביתה. הפגישה שנערכה באותו משרד תוליך אותה אל מסמך אחד - צוואה, שלימים תיהפך למוקד מאבק משפחתי ומשפטי עיקש, שבסופו הכרעה תקדימית.

הנכד, שהיה גם הנהג הקבוע שלה ומי שליווה אותה לכל מקום, ביקש לקיים את הצוואה. בתה של המנוחה, שהיא דודתו, התנגדה לקיומה. מאחורי ההתנגדות לא עמד רק כאב משפחתי, אלא שורה של טענות כבדות משקל: פגמים צורניים בצוואה, שאלות בדבר כושרה של האם לחתום עליה, מעורבות עמוקה של הנהנה בהכנתה, ותמונה רפואית ותפקודית שהציבה סימני שאלה קשים סביב יכולת גמירת הדעת של המנוחה.

בית המשפט לענייני משפחה בירושלים, מפי השופטת אורית בן דור ליבל, בחן במשך חודשים ארוכים את העדויות, המסמכים, חוות הדעת והקשרים המשפחתיים, ובסופו קבע בפסק דין מקיף כי הצוואה פסולה. בסיכומו של דבר הסבתא, שהיתה בת 97 בעת עריכתה לפי הרישום, לא הוכח שידעה מהו המסמך שעליו חתמה, לא נאמרה בפניה הצהרה כנדרש, העדים לא אישרו את שנדרש מהם, והנהנה - הנכד - היה בעל מעורבות עמוקה מדי בכל שלבי הכנת המסמך. הצוואה, כך נקבע, אינה יכולה לשקף את רצונה החופשי.

הפגמים בצוואה לא היו שוליים

הסיפור מתחיל בקביעה בסיסית שמנחה את דיני הירושה: כיבוד רצון המת. אלא שכפי שמזכירה השופטת בתחילת פסק הדין, הכלל הזה אינו מוחלט. לעתים אותות המציאות מצביעים על כך שהמסמך המוצג כמבטא את רצון המצווה אינו אלא צל של רצון, או תוצר של פגמים חמורים. "צוואה שיש בה פגם מבחינת הצורה אינה נהנית עוד מהחזקה שהיא משקפת את רצונו החופשי", ציינה השופטת. במקרה הזה הפגמים לא היו שוליים כלל - הם עמדו בלב ההכרעה.

בפסק הדין נכתב כי הצוואה לא כללה את אישור העדים לכך שהמצווה הצהירה בפניהם שזו צוואתה - פגם שהפסיקה רואה בו פגם צורני מובהק, שמעביר את נטל ההוכחה לכתפי מבקש הקיום. "על התובע מוטל הנטל להוכיח את היסוד העובדתי", קבעה השופטת בהחלטתה, "שהמנוחה הצהירה בפני העדים שזו צוואתה קודם לחתימה עליה". אלא שהתובע לא הצליח לשכנע בכך. לא העדים, לא המסמכים, ולא התצהירים תמכו בטענה שהמנוחה כלל אמרה את המלים האלה.