אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

ירידה חדה באבטלה: 7.1% בחישוב הרחב במחצית הראשונה של אוקטובר

במחצית השניה של ספטמבר השיעור דרך במקום על 7.8%. עתה השיעור המצומצם ירד מ-5.6% ל-5.1%, וכולל המוצאים לחל"ת, שלהוציא פלח קטן לא זכאים לדמי אבטלה, ירד מ-6.5% ל-5.6%. 70 א' שפוטרו בקורונה עדיין אינם מחפשים עבודה
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה שיעור אבטלה

ירידה חדה בשיעור האבטלה נרשמה במחצית הראשונה של חודש אוקטובר. לפי נתוני הלמ"ס שיעור האבטלה הרחב ירד מ-7.9% במחצית השניה של ספטמבר, ל-7.1% (305.4 אלף איש) בתקופת המדידה.

שיעור האבטלה המצומצם, של אלו שמחפשים עבודה, ירד מ-5.7% מכח העבודה ל-5.1%, שהם 217.4 אלף איש - ירידה של כ-23 אלף מובטלים שככל הנראה מצאו עבודה. שיעורם של המובטלים בצירוף המוצאים לחל"ת (שאינם מקבלים כבר דמי אבטלה, להוציא חלק מבני ה-45 ומעלה שמספר ימי הזכאות שלהם טרם מוצה), ירד מ-6.5% ל-5.6%. הנתון צומצם בכ-33 אלף איש, ובניכוי אותם מובטלים שמצאו עבודה, נותר פער של כעשרת אלפים איש - ככל הנראה חל"תניקים ששבו למקום עבודתם, או מצאו משרה אחרת.

השיעור הרחב אם כן כולל את כל אלה שהוזכרו, מוצאים לחל"ת ומובטלים שמחפשים עבודה, בצירוף אלו שפוטרו ממקום העבודה שנסגר בשל הקורונה - וטרם שבו לחפש עבודה, בתחומם או בכל תחום, בלשכת התעסוקה. כאן, הפער בין נתוני המחצית השנייה של ספטמבר לזו הראשונה של אוקטובר היה 30 אלף איש. המשמעות היא שבכל זאת היו מספר אלפים שדווקא עכשיו פוטרו או שמקום עבודתם נסגר, בשל השפעות הקורונה לפי תשובתם בסקר, וטרם חיפשו עבודה כשנשאלו על כך על ידי סוקרי הלמ"ס. בפרסום הקודם, במחצית השניה של ספטמבר, הנתון דרך במקום מול המחצית הראשונה, על שיעור של 7.8%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נהג מונית 08042021
צילום: Viktor Bystrov Unsplash

נהג מונית שסירב להסיע נכה ישלם לו פיצוי בסך 10 אלף שקל

נהג מונית מראשון לציון, לא הסכים להסיע נכה בכיסא גלגלים וטען בפניו כי "לא ניתן להכניס את כיסא הגלגלים לתא המטען וכי במוניתו נוסעים רק אנשים מכובדים וחשובים"- עכשיו הוא יפצה אותו, ויחתום על התחייבות בסך 20 אלף שקל להימנע מלעבור עבירה דומה
סתיו קורן |
נהג מונית מראשון לציון שסרב להסיע נכה בכיסא גלגלים וטען בפניו כי "לא ניתן להכניס את כיסא הגלגלים לתא המטען וכי במוניתו נוסעים רק אנשים מכובדים וחשובים", יפצה אותו ב-10 אלפים שקלים. כך פסק אתמול שופט בית משפט השלום בתל אביב, אלעד שור. השופט גזר על נהג המונית בנוסף קנס של חמשת אלפים שקלים. נהג המונית חויב גם לחתום על התחייבות בסך 20 אלף שקלים להימנע מלעבור עבירה דומה במשך שלוש שנים. מכתב האישום עולה כי הנוסע, נכה בכיסא גלגלים, הזמין מונית באמצעות אפליקציית "יאנגו", מבית הלוחם בתל אביב לרחוב בת מרים יוכבד בתל אביב. כאשר נהג המונית ראה שהנוסע מתנייד בכיסא גלגלים, סרב להסיעו וצעק עליו מדוע לא ציין שהוא נכה בכיסא גלגלים. הנוסע ניסה לשכנע את נהג המונית להכניס את כיסא הגלגלים לתא המטען של המונית, אך ללא הועיל. בתגובה צעק עליו נהג המונית כי יש לו מקרר מאחור ולכן לא ניתן להכניס את כיסא הגלגלים לתא המטען. עוד טען בפניו כי הרכב חדש והוא חושש כי ישרטו לו הריפודים. כאשר הנוסע ניסה להסביר כי מדובר בעגלת נכים קלה, בעלת משקל של פחות משישה קילוגרמים, יצא נהג המונית מהרכב ואמר לו "זאת מונית מכובדת ואני מסיע אנשים מכובדים, יש לי בעיות בגב ואני לא רוצה לקחת אותך". הנוסע לא ויתר והגיש תלונה לאגף הפיקוח ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, במשרד התחבורה. בעקבות חקירת התלונה, החליטה מחלקת התביעות במשרד התחבורה להגיש כתב אישום לבית משפט כנגד נהג המונית. הנוסע, שנפצע במהלך שירותו הצבאי, ציין בפני השופט "חטפתי כדור בגב ובכתף, הייתי קרוב לסכנת מוות ממשית בעקבות הפציעה שלי. הסיבה היחידה שאני פה כי הנאשם גרם לי להבין שאני שווה הרבה הרבה פחות מריפודים במרצדס... נתתי את הרגליים שלי למדינה, למה אני צריך להתנצל? זה היחס שמגיע לי ולכל נכה?". שופט בית המשפט קבע כי "התנהלותו של נהג המונית מהווה נורמה התנהגותית פסולה שאין להצדיקה... נהג המונית הינו נותן שירות וככזה עליו להשאיר את תסכוליו וענייניו לעצמו. המתלונן נפצע במהלך שירותו הצבאי, מתנייד באמצעות כיסא גלגלים ציין בעדותו כי הרגיש מושפל כאשר הנאשם לא נאות להעלותו למונית תוך השמעת תירוצים הנוגעים לאופי המונית או טיב הריפוד". יצוין כי משרד התחבורה רואה חשיבות רבה בשמירה על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות ועורך מבצעי אכיפה שוטפים במהלך כל השנה כנגד נהגי מוניות המסרבים להסיע נכים עם כסאות גלגלים. עוד יוזכר כי בכל מקרה של סירוב להסיע נכים עם כסאות גלגלים במונית ניתן להגיש תלונה במשרד התחבורה.