ירידה חדה באבטלה: 7.1% בחישוב הרחב במחצית הראשונה של אוקטובר
ירידה חדה בשיעור האבטלה נרשמה במחצית הראשונה של חודש אוקטובר. לפי נתוני הלמ"ס שיעור האבטלה הרחב ירד מ-7.9% במחצית השניה של ספטמבר, ל-7.1% (305.4 אלף איש) בתקופת המדידה.
שיעור האבטלה המצומצם, של אלו שמחפשים עבודה, ירד מ-5.7% מכח העבודה ל-5.1%, שהם 217.4 אלף איש - ירידה של כ-23 אלף מובטלים שככל הנראה מצאו עבודה. שיעורם של המובטלים בצירוף המוצאים לחל"ת (שאינם מקבלים כבר דמי אבטלה, להוציא חלק מבני ה-45 ומעלה שמספר ימי הזכאות שלהם טרם מוצה), ירד מ-6.5% ל-5.6%. הנתון צומצם בכ-33 אלף איש, ובניכוי אותם מובטלים שמצאו עבודה, נותר פער של כעשרת אלפים איש - ככל הנראה חל"תניקים ששבו למקום עבודתם, או מצאו משרה אחרת.
השיעור הרחב אם כן כולל את כל אלה שהוזכרו, מוצאים לחל"ת ומובטלים שמחפשים עבודה, בצירוף אלו שפוטרו ממקום העבודה שנסגר בשל הקורונה - וטרם שבו לחפש עבודה, בתחומם או בכל תחום, בלשכת התעסוקה. כאן, הפער בין נתוני המחצית השנייה של ספטמבר לזו הראשונה של אוקטובר היה 30 אלף איש. המשמעות היא שבכל זאת היו מספר אלפים שדווקא עכשיו פוטרו או שמקום עבודתם נסגר, בשל השפעות הקורונה לפי תשובתם בסקר, וטרם חיפשו עבודה כשנשאלו על כך על ידי סוקרי הלמ"ס. בפרסום הקודם, במחצית השניה של ספטמבר, הנתון דרך במקום מול המחצית הראשונה, על שיעור של 7.8%.
ישראל כץ מגיב לנתניהו בנושא 'אובר' ונוקב בפיצוי האדיר שיקבלו נהגי המוניות
יום לאחר הוויכוח בין ישראל כץ לבנימין נתניהו בנושא אישור השימוש באפליקציית 'אובר', שר התחבורה נאם היום (ב') בוועדת הכלכלה והתייחס לנושא: "מי שרוצה להכניס את 'אובר' שיכין 8-9 מיליארד שקל לפצות את נהגי המוניות". שר התחבורה ישראל כץ הגיע הבוקר לדיון ברפורמה בענף הרכב. יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, הזכיר לשר שהוועדה הייתה אמורה לעסוק בנושא אובר ובסוף תצטרך לדון גם בכך. השר כץ התייחס לכך ולעימות שהתפתח אתמול בישיבת הממשלה בנושא ואמר: "אני לא יודע מאיפה המיתולוגיה על כוחם של נהגי המוניות, זה לא ציבור חזק. זה לא יבואני הרכב. זה ציבור עובד שמתמודד עם מציאות והתפקיד שלי זה לאפשר להם התמודדות בתנאים שווים. מי שמשלם עבור רישיון מונית לא יכול שמישהו יבוא עם הרכב הפרטי ויתמודד מולו. אם המדינה רוצה להכניס את זה שתחליט ותכין 8-9 מיליארד שקל לפצות את נהגי המוניות. אני לא מושפע מלחצים". אתמול בעימות בין ראש הממשלה לשר התחבורה, עקץ האחרון את נתניהו באומרו "אני לא דואג לבעלי הון מחו"ל " - כשרבים קישרו משפט זה ליחסי נתניהו-שלדון אדלסון. אפליקציית 'אובר' אמנם פועלת בישראל מזה תקופה - אך במתכונת של הזמנת מוניות רגילה (בפועל, כמו 'גט-טקסי'). הרעיון החדשני באפליקצייה, שפועלת בערים רבות בעולם, הוא 'שידוך' נהגים פרטיים עם נוסעים המגיעים לאותו יעד - באופן שיחסוך כסף לנוסע, ויוריד את העלויות למסיע. הציבור ככלל אמנם ירוויח מנסיעות זולות יותר, אך הראשונים להפגע מהפעלת שירות זה יהיו כמובן נהיג המוניות בישראל - ועל כך פרץ הוויכוח עם נתניהו. עם זאת, חשוב לציין כי בישראל - בשל המצב הבטחוני, אפשור השימוש בשירות זה אינו מובן מאליו, בשל חשש לחטיפות על רקע בטחוני.
