האשם למשבר הבא כבר נמצא: דונלד טרמאפ

כאשר פופוליזם והרצון להראות לכולם ש"הוא הנשיא המוצלח" משתלטים על קו המחשבה: טראמפ מבצע כעת ניסוי כלכלי הרסני במיוחד
עמית טל | (10)
בעיית החוב הלאומי של ארה"ב איננו בעיה חדשה, מאז שנות ה-80 נשמעו עשרות תחזיות שהזהירו מפני הזינוק החד ברמות החוב של הפרטים השונים בכלכלה האמריקנית. ב-2008 בועת החובות של משקי הבית התפוצצה בעוצמה רבה והביאה את ארה"ב למשבר הכלכלי הגדול ביותר מאז שנות ה-30. בעשור האחרון הצליחו הבנקים במהלכי מרשימים במיוחד לייצב את הספינה: מצד אחד להזרים המון כסף למערכת, ומצד שני להימנע מאינפלציה גבוה מידי שתגרום לחובות שוב להיות במרכז העניין. איך הם עשו זאת? שמרו על כך שהשוק לא יתחמם מידי, אך גם לא קר במיוחד. כל זה הצליח עד שהנשיא טראמפ עלה לשלטון. לאחר שעלה לשלטון תחת הסיסמא הפופוליסטית "להחזיר את אמריקה לגדולתה", טראמפ מביא בצעדיו מאז נבחר לבית הלבן למשבר כלכלי חריף הרבה יותר מ-2008. טראמפ פרסם שלשום את הצעת התקציב לשנה הקרובה, והוא צפוי לגדול משמעותית, למרות שנתוני המאקרו מצביעים על כך שהכלכלה האמריקנית נמצאת ברמת שיא. התקציב יסתכם ב-4.4 טריליון דולר, מתוכו קרוב לטריליון דולר גירעון, כאשר התחזית מראה שהחל מ-2019 הגרעון צפוי לעמוד על מעל טריליון דולר בכל שנה. ובמילים פשוטות: החוב הלאומי של ארה"ב צפוי לגדול  בטריליון דולר בכל שנה בתקופה של פריחה כלכלית, מה יקרה חס ושלום אם ארה"ב תכנס למיתון (דבר שצפוי שיקרה מבחינה מחזורית)? הצעת התקציב כללה תחזית צמיחה אופטימית במיוחד שספק אם תוכל להתממש. הבית הלבן צופה כי התמ"ג של ארה"ב יצמח השנה ב-3.1%, בשנה הבאה ב-3.2% וב-2020 ב-3.1%. התחזית גבוהה משמעותית מתחזיות הצמיחה של הבנק הפדרלי, שצופות צמיחה של 2.5% השנה, 2.1% ב-2019 ו-2% ב-2020. שאלה עוד יותר מעניינת היא מי יממן את שאיפותיו של הנשיא? בשוק בו המניות מטפסות כמו בשנה האחרונה, אף אחד לא רוצה לפספס את החגיגה ולכן כסף יוצא משוקי האג"ח אל המניות, דבר שגורם לקפיצה של הריבית. העלאת התשואות יוצרת גרעון גדול יותר בתקציב הממשל, ומתחילה מעגל קסמים של ריבית עולה שמזינה את עצמה (לכתבה המלאה). מה גם שהרחבה בזמן יוצרת אינפלציה (כפי שראינו בנתון הערב), שדוחפת את הריביות למעלה. וזו בדיוק הסיבה שמבצעים הרחבות כאשר מצב הכלכלה רע, ומצמצמים כאשר המצב משתפר. מנטל את הפד' ושאר הבנקים המרכזיים בשבועיים האחרונים  רבים טענו כי הפד' עשוי להאט את קצב העלאות הריבית/וצמצום המאזן לנוכח התנודתיות בשווקים. הסתכלות על התשואות בשוקי האג"ח האמריקני מראה מצב מעניין: הפד' לא רק שלא יכול לעצור את הצמצום המוניטרי, הוא צריך להאיץ את קצב העלאות, על מנת לקרר את  התשואות מהר. מי שבונה שהפד' יציל את המשקיעים גם הפעם עלול לחוות אכזבה: גל הירידות הנוכחי הגיע במקביל להתחלת תוכנית צמצום המאזן של הפד'. רק לפני כשבועיים ראינו בפעם הראשונה ירידה חדה במאזן, כפי שפורט בכתבה הזו. הפד' לא יכול לסגת עכשיו מצעדיו, גם בגלל שצעד כזה יוביל לחוסר אמון בפד' (שנעלם בכל מקרה בשנים האחרונות), וגם בגלל שהריביות ימשיכו לטפס בתרחיש זה, ובעולם שכולם שקועים בחובות זהו מצב בעייתי. הגל הבא של צמצום המאזן של הפד' צפוי לקראת ה-25 לחודש, כאשר הפידונות של האג"ח מרוכזים בעיקר בימים האחרונים של כל חודש (נציין כי שבוע שעבר מאזן הפד' חזר לעלות והוא ככל הנראה צפוי לעלות גם השבוע בגלל האופן שתוכנית צמצום המאזן עובדת). נציין כי הפדיונות הקרובים צפויים להיות קטנים מהפדיונות שחווה השוק לפני כשבועיים. לקראת סוף מרץ מאזן הפד' צפוי לקטון משמעותית. ולסיכום, כפי שכתבתי בעבר, נראה כי פיצוץ בועת האשראי התחיל. שוקי האג"ח כפי שהגדיר השבוע ריי דליו, עברו את נקודת "האל חזור". זה כמובן לא אומר ירידות חדות בקו ישר. בעולם בו מדינה אוסרת על מכירות וקובעת למנהלי השקעות מה לקנות (כמו אמש), המדדים יכולים לתקן, אך השבר בשוק האג"ח מאותת לנו ש-2018 הולכת להיות שנה מרתקת במיוחד. בשנה האחרונה הנשיא דאג לקחת אחריות ביצועי שוקי המניות, כאשר צייץ בכל שבירת שיא חדש במדדים. הוא האיש שיצטרך לקחת אחריות גם על המשבר שהביא לארה"ב.  

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    ישראל 15/02/2018 12:59
    הגב לתגובה זו
    לא היה לך את הידע שלו אתה סתם שורטיסט לוזר טור בעיתון מקומי לא הייתי נותן לך לרשום עמית תסיק מסקנות
  • 8.
    איזה אחריות טרמפ נעל בית (ל"ת)
    יוני 15/02/2018 10:36
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    הכותב הוא דמוקרט בכיין. (ל"ת)
    אא 15/02/2018 07:11
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    נו באמת! (ל"ת)
    sda 15/02/2018 03:27
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    טראמפ: חחחחחחחחחחחחח.... (ל"ת)
    ישראל 14/02/2018 23:40
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אייל 14/02/2018 23:20
    הגב לתגובה זו
    היה להם שבוע וחצי מי שנשאר בשיא הפאניקה לא בורח עכשיו אלו שברחו יכולים להתחיל ליילל כמה המצב חמור וריביות ופימפופים לא יעזור להם השוק יעוף חזרה לשיא
  • 3.
    אין לך מושג בשוק ההון (ל"ת)
    מיקי 14/02/2018 21:47
    הגב לתגובה זו
  • שומר נפשו 14/02/2018 22:46
    הגב לתגובה זו
    השוק לא מתמחר ירידות של מעל עשרה אחוז וזה אופטימי מדי.
  • 2.
    הגדלת 14/02/2018 20:29
    הגב לתגובה זו
    ממומן מהדפסת כסף כאשר המשק חם וודאות לאינפלציה גבוה
  • 1.
    הגדלת 14/02/2018 20:27
    הגב לתגובה זו
    גרעון זה יותר תקציב יותר כסף לפד יצמצם משמעותית לסקטור הפרטי עיסקי משהו על חשבון האחר משמעות העלאת ריביות במידה והגרעון יממומן עי כיוס כספים זה אומר עליית תשואות אכח הן אוצרי הן קונצרני השוק יצטרך לספוג ירידות נוספות בהמשך בשנים הבאות
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.