מחיר הטעות של הלמ"ס - חוב עצום למשקיעים באג"ח
היקף הטעות עומד על כ-25% על פני עשור שלם בעלות של כ-4.2 מיליארד שקלים; מי בעלי החוב הגדול ביותר?
נהוג לומר שלטעות זה אנושי, אבל את מחזיקי האג"ח הצמודות בעבר ובהווה זה לא ממש מעניין. אתמול נודע שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה טעתה במשך שנים בחישוב מדד מחירי הדיור להשכרה, המהווה כ-5% ממדד המחירים הכללי. היקף הטעות עומד על כ-25% על פני עשור שלם (לפי ההערכה הראשונית, המספר הסופי עלול להיות שונה), ותיקון הטעות רטרואקטיבית עשוי להעלות את מדד המחירים לצרכן בכ-1% במצטבר על פני העשור האחרון, מ-2008 ועד היום.
טעות מצטברת של 1% במדד אולי לא נשמעת כמו משהו מהותי מדי, אך כאשר מתחשבים בהיקף החובות, התשלומים והנכסים הצמודים למדד המחירים לצרכן, הן במגזר הממשלתי והן במגזר העסקי, מסתמן כי היקף הנזק יהיה גבוה למדי. לשם המחשת הנזק הכספי, לקחנו על עצמנו לאמוד את החוב של ממשלת ישראל ושל החברות הבורסאיות כלפי מחזיקי האג"ח שיווצר כתוצאה מתיקון רטרואקטיבי של המדד מתחילת 2010 ועד סוף 2017. הנחת הבסיס שלנו היא שהמדד יתוקן כלפי מעלה ב1% על פני 8 השנים האלו, בחלוקה ליניארית על פני השנים.
אגרות החוב הממשלתיות
ב-8 השנים האחרונות נפדו אג"ח ממשלתיות בהיקף של כמעט 523 מיליארד שקלים (כולל אג"ח מיועדות לקרנות הפנסיה ולביטוח). מסכום זה, כ-228 מיליארד היו צמודים למדד. בחישוב גס, כאשר מניחים שתוספת ההצמדה התחלקה ליניארית על פני כל התקופה, מגיעים לתוספת של 1.285 מיליארד שקלים שממשלת ישראל חייבת למחזיקי האג"ח בעבר (כולל למיועדות). לגבי אגרות החוב הסחירות שעדיין במחזור, החישוב שלנו הוביל להתייקרות רטרואקטיבית של כ-1.63 מיליארד שקלים לכל האג"ח צמודות המדד יחדיו (לא כולל למחזיקי האג"ח המיועדות).
שוק האג"ח הקונצרני
בחינה של תשלומי כל האג"ח הצמודות מתחילת 2010 ועד סוף 2017 הניבה חוב מצרפי בגין עליית המדד בהיקף של כ-220 מיליון שקלים. בנק הפועלים הוא המנפיק עם החוב הגדול ביותר למי שהחזיק את אגרות החוב שלו ב-8 השנים האחרונות, עם תוספת הצמדה של כ-13 מיליון שקלים. בנק מזרחי מיד אחריו עם תוספת של כ-12 מיליון שקלים, וחברת החשמל סוגרת את השלישייה הראשונה עם תוספת הצמדה של כ-11 מיליון שקלים.
- העוצמה של הבורסה ב-2025 הורגשה גם באג"ח - מה הצפי קדימה?
- הבורסה משיקה מדדי אג"ח חדשים: יותר פיזור ושליטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם נוסיף את אותה הצמדה רטרואקטיבית גם לאגרות החוב הקונצרניות שנסחרות כיום בשוק נקבל תוספת מצרפית של 1.1 מיליארד שקלים. גם הפעם תופס בנק הפועלים את ראש הטבלה, עם תוספת הצמדה שמגדילה את החוב שלו למחזיקי האג"ח בכ-163 מיליון שקלים. גזית גלוב שניה בטבלה עם תוספת הצמדה של כ-90 מיליון שקלים, ובנק מזרחי זוכה לתוספת הצמדה של "רק" 82 מיליון שקלים.
בשקלול כל הסכומים האלה מגיע מחיר הטעות של הלמ"ס ל-4.2 מיליארד שקלים רק עבור מחזיקי האג"ח הצמודות בעבר ובהווה.
גם צד ההכנסות גדל
זה המקום לציין שהחוב של המגזר העסקי אמנם צפוי לתפוח כתוצאה מתוספת ההצמדה הרטרואקטיבית, אך במקרים רבים גם צד הנכסים צפוי לגדול. בבנקים צפויה לגדול ההכנסה ממשכנתאות צמודות מדד ומהלוואות אחרות, ויתכן מאוד שתוספת ההכנסה הזו תקזז את רוב, אם לא את כול, הסכום שמתווסף להתחייבויות הבנקים.
במגזר הציבורי התמונה שונה, שכן מעבר להתחייבויות למחזיקי האג"ח לממשלה יש עוד הרבה התחייבויות ותשלומים שוטפים שצמודים למדד, כמו קצבאות ומשכורות. תיקון רטרואקטיבי בהוצאות אלה יעלה על הסכומים שהזכרנו עד כה בעשרות מונים, ולכן לא סביר שתיקון כזה יקרה ביוזמת המדינה.
- אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
- ישראל מפגרת במרוץ ה-AI? באמת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
יתכן שבסופו של דבר המדד יתוקן בשיעור נמוך יותר, או שתתקבל החלטה גורפת שתיקון המדד לא יגרור תיקון בתשלומים רטרואקטיביים. בכול מקרה, האמינות של הלמ"ס, אחד המוסדות החשובים בישראל בכלל ובהיבט הפיננסי בפרט, נפגעה קשות כתוצאה מהפרשייה הזו.
*** הכותב הוא מנהל מחקר מדדים באינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. לכותב המאמר אין עניין אישי בניירות המוזכרים במאמר, והוא אינו מתכוון לפעול בניירות אלה בקרוב. אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.
- 2.שטויות במיץ 31/01/2018 13:14הגב לתגובה זוהיו הרבה טעויות לא מדווחות, בסה"כ שינוי בצורת המדידה, אפשר לטעון על כול מוצר וצורת מדידותיו.. מה היה קורה אם היו נשארים עוד קצת עם מחירי הדיור במקום שכירות, או שם היה דיוק?? שישפרו את השיטה וישיכון הללאה אין כאןן שם תיקון אחרוה.. אף פעם לא היה . תמיד אפשר לשנות את שיטת הדגימה לטובה יותר... ממילא זה רק אומדן - וגם מזמן כבר לא משקף חחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
- 1.חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח (ל"ת)ממי 30/01/2018 16:50הגב לתגובה זו
AI שעון חול (גרוק)ישראל מפגרת במרוץ ה-AI? באמת?
ד"ר אדם רויטר, יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה" על הולדת המיתוס שישראל "פספסה את מרוץ ה-AI" - ולמה הנתונים מראים את ההפך
במסגרת דברים שהתקבעו בתודעה אצל חלק מהציבור בנוגע לכלכלה ולהייטק הישראלי ופרשנים שונים חוזרים ומעלים אותם כאילו זו אמת לאמיתה (כמו למשל סיפורי ה"משבר בהייטק"), עולה גם הנושא שישראל "פספסה" את מרוץ ה-AI, שישראל "לא שם", שישראל לא מקבלת מספיק השקעות בתחום,
לא משתלבת ועוד כל מיני רעיונות מהסוג הזה.
אז בואו ננסה, בעזרת סטטיסטיקות, עובדות ומספרים, לעשות סדר וגם לפוצץ את הטענה הפיקטיבית הזו. לשם כך נצטרך גם להבין מדוע ההייטק הישראלי כמעט אינו מצוי וגם אינו יכול להיות מצוי במרוץ לבניית "המוח" של מהפכת
ה-AI, אלא מתמקד בבניית נגזרות מבוססות מוח ה-AI לכלי יצירה בפני עצמם, ליישומים ולהטמעות. לסיום, גם ננסה להבין במה מועילה לנו יוזמת Pax Silica.
לוגיקה
נתחיל בקצת לוגיקה. אם ישראל היא אלופת העולם בתוצר הייטק לנפש, אלופת העולם במספר עובדי
הייטק לנפש, עם מספר חברות הייטק ביחס לסך החברות במשק שהוא הגבוה בעולם, אז מדוע שישראל לא תצליח במרוץ ה-AI? חשוב מכך, אם יש באופן יחסי כ"כ הרבה אנשים שמבינים בהייטק ומצויים בעולמות ההייטק, מישהו מעלה על דעתו שישראל לא תהיה מהמדינות המובילות והזריזות בכל הקשור
להטמעת AI במשק? בשימוש מושכל ב-AI?
אבל נכון, יש לא מעט מקרים בהם לוגיקה לחוד ומציאות לחוד. אז בואו נצלול ונתחיל בקצת עובדות מספרים וסטטיסטיקות.
ריכוז עובדי ה-AI המיומנים הגדול בעולם יושב בישראל, כך לפי חברת לינקדאין בהתבסס על נתוני
2024:
למה שזה יפתיע? הרי אומרים לנו תמיד שהישראלים הכי זריזים, הכי גמישים, הכי מאלתרים וגם הכי יודעים מהר להטמיע. אז ברור שהישראלים ירוצו במהירות בראש החץ של התחום החדש והכה
מבטיח הזה.
- בועת ה-AI או מנוע צמיחה היסטורי? מאחורי מרכז הנתונים העצום של מטא בלואיזיאנה
- מטא תשיק שני מודלים חדשים של AI, "מנגו" ו-"אבוקדו"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נוסיף לכך שאימוץ ה-AI בענף ההייטק הישראלי הוא מהגבוהים בעולם: ממש לאחרונה התפרסם ש-95% מהעובדים משתמשים באופן קבוע ב-AI, 78% מהם מדי יום. כך עולה מסקר מקיף שביצעה רשות החדשנות בשיתוף מכון ברוקדייל בקרב יותר מ-500 עובדי הייטק ממגוון
נרחב של חברות וסטארטאפים בישראל.
נמשיך בכיוון נוסף: ישראל לא מקבלת מספיק השקעות ב-AI? זו טענה מאד נפוצה. להלן גרפים שמפריכים זאת לחלוטין:
בינה מלאכותית גנרי AI generic אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?
עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי.
המהפיכה הראשונה
כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי,
כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.
השלב
הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות
בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.
התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17
מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה
כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.
- ישראל מפגרת במרוץ ה-AI? באמת?
- בועת ה-AI או מנוע צמיחה היסטורי? מאחורי מרכז הנתונים העצום של מטא בלואיזיאנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים
כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת
טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?
