מחיר הטעות של הלמ"ס - חוב עצום למשקיעים באג"ח
היקף הטעות עומד על כ-25% על פני עשור שלם בעלות של כ-4.2 מיליארד שקלים; מי בעלי החוב הגדול ביותר?
נהוג לומר שלטעות זה אנושי, אבל את מחזיקי האג"ח הצמודות בעבר ובהווה זה לא ממש מעניין. אתמול נודע שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה טעתה במשך שנים בחישוב מדד מחירי הדיור להשכרה, המהווה כ-5% ממדד המחירים הכללי. היקף הטעות עומד על כ-25% על פני עשור שלם (לפי ההערכה הראשונית, המספר הסופי עלול להיות שונה), ותיקון הטעות רטרואקטיבית עשוי להעלות את מדד המחירים לצרכן בכ-1% במצטבר על פני העשור האחרון, מ-2008 ועד היום.
טעות מצטברת של 1% במדד אולי לא נשמעת כמו משהו מהותי מדי, אך כאשר מתחשבים בהיקף החובות, התשלומים והנכסים הצמודים למדד המחירים לצרכן, הן במגזר הממשלתי והן במגזר העסקי, מסתמן כי היקף הנזק יהיה גבוה למדי. לשם המחשת הנזק הכספי, לקחנו על עצמנו לאמוד את החוב של ממשלת ישראל ושל החברות הבורסאיות כלפי מחזיקי האג"ח שיווצר כתוצאה מתיקון רטרואקטיבי של המדד מתחילת 2010 ועד סוף 2017. הנחת הבסיס שלנו היא שהמדד יתוקן כלפי מעלה ב1% על פני 8 השנים האלו, בחלוקה ליניארית על פני השנים.
אגרות החוב הממשלתיות
ב-8 השנים האחרונות נפדו אג"ח ממשלתיות בהיקף של כמעט 523 מיליארד שקלים (כולל אג"ח מיועדות לקרנות הפנסיה ולביטוח). מסכום זה, כ-228 מיליארד היו צמודים למדד. בחישוב גס, כאשר מניחים שתוספת ההצמדה התחלקה ליניארית על פני כל התקופה, מגיעים לתוספת של 1.285 מיליארד שקלים שממשלת ישראל חייבת למחזיקי האג"ח בעבר (כולל למיועדות). לגבי אגרות החוב הסחירות שעדיין במחזור, החישוב שלנו הוביל להתייקרות רטרואקטיבית של כ-1.63 מיליארד שקלים לכל האג"ח צמודות המדד יחדיו (לא כולל למחזיקי האג"ח המיועדות).
שוק האג"ח הקונצרני
בחינה של תשלומי כל האג"ח הצמודות מתחילת 2010 ועד סוף 2017 הניבה חוב מצרפי בגין עליית המדד בהיקף של כ-220 מיליון שקלים. בנק הפועלים הוא המנפיק עם החוב הגדול ביותר למי שהחזיק את אגרות החוב שלו ב-8 השנים האחרונות, עם תוספת הצמדה של כ-13 מיליון שקלים. בנק מזרחי מיד אחריו עם תוספת של כ-12 מיליון שקלים, וחברת החשמל סוגרת את השלישייה הראשונה עם תוספת הצמדה של כ-11 מיליון שקלים.
- קרנות אג"ח רבעון שלישי: איך אפשר להפסיד כשכל אפיקי האג"ח עולים?
- תשואות האג"ח הארוכות מטפסות - למה זה קורה עכשיו ומה המשמעויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם נוסיף את אותה הצמדה רטרואקטיבית גם לאגרות החוב הקונצרניות שנסחרות כיום בשוק נקבל תוספת מצרפית של 1.1 מיליארד שקלים. גם הפעם תופס בנק הפועלים את ראש הטבלה, עם תוספת הצמדה שמגדילה את החוב שלו למחזיקי האג"ח בכ-163 מיליון שקלים. גזית גלוב שניה בטבלה עם תוספת הצמדה של כ-90 מיליון שקלים, ובנק מזרחי זוכה לתוספת הצמדה של "רק" 82 מיליון שקלים.
בשקלול כל הסכומים האלה מגיע מחיר הטעות של הלמ"ס ל-4.2 מיליארד שקלים רק עבור מחזיקי האג"ח הצמודות בעבר ובהווה.
גם צד ההכנסות גדל
זה המקום לציין שהחוב של המגזר העסקי אמנם צפוי לתפוח כתוצאה מתוספת ההצמדה הרטרואקטיבית, אך במקרים רבים גם צד הנכסים צפוי לגדול. בבנקים צפויה לגדול ההכנסה ממשכנתאות צמודות מדד ומהלוואות אחרות, ויתכן מאוד שתוספת ההכנסה הזו תקזז את רוב, אם לא את כול, הסכום שמתווסף להתחייבויות הבנקים.
במגזר הציבורי התמונה שונה, שכן מעבר להתחייבויות למחזיקי האג"ח לממשלה יש עוד הרבה התחייבויות ותשלומים שוטפים שצמודים למדד, כמו קצבאות ומשכורות. תיקון רטרואקטיבי בהוצאות אלה יעלה על הסכומים שהזכרנו עד כה בעשרות מונים, ולכן לא סביר שתיקון כזה יקרה ביוזמת המדינה.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
יתכן שבסופו של דבר המדד יתוקן בשיעור נמוך יותר, או שתתקבל החלטה גורפת שתיקון המדד לא יגרור תיקון בתשלומים רטרואקטיביים. בכול מקרה, האמינות של הלמ"ס, אחד המוסדות החשובים בישראל בכלל ובהיבט הפיננסי בפרט, נפגעה קשות כתוצאה מהפרשייה הזו.
*** הכותב הוא מנהל מחקר מדדים באינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. לכותב המאמר אין עניין אישי בניירות המוזכרים במאמר, והוא אינו מתכוון לפעול בניירות אלה בקרוב. אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.
- 2.שטויות במיץ 31/01/2018 13:14הגב לתגובה זוהיו הרבה טעויות לא מדווחות, בסה"כ שינוי בצורת המדידה, אפשר לטעון על כול מוצר וצורת מדידותיו.. מה היה קורה אם היו נשארים עוד קצת עם מחירי הדיור במקום שכירות, או שם היה דיוק?? שישפרו את השיטה וישיכון הללאה אין כאןן שם תיקון אחרוה.. אף פעם לא היה . תמיד אפשר לשנות את שיטת הדגימה לטובה יותר... ממילא זה רק אומדן - וגם מזמן כבר לא משקף חחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
- 1.חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח (ל"ת)ממי 30/01/2018 16:50הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
