ידידיה אפק
צילום: Bizportal

מחיר הטעות של הלמ"ס - חוב עצום למשקיעים באג"ח

היקף הטעות עומד על כ-25% על פני עשור שלם בעלות של כ-4.2 מיליארד שקלים; מי בעלי החוב הגדול ביותר?

ידידיה אפק | (2)

נהוג לומר שלטעות זה אנושי, אבל את מחזיקי האג"ח הצמודות בעבר ובהווה זה לא ממש מעניין. אתמול נודע שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה טעתה במשך שנים בחישוב מדד מחירי הדיור להשכרה, המהווה כ-5% ממדד המחירים הכללי. היקף הטעות עומד על כ-25% על פני עשור שלם (לפי ההערכה הראשונית, המספר הסופי עלול להיות שונה), ותיקון הטעות רטרואקטיבית עשוי להעלות את מדד המחירים לצרכן בכ-1% במצטבר על פני העשור האחרון, מ-2008 ועד היום.

טעות מצטברת של 1% במדד אולי לא נשמעת כמו משהו מהותי מדי, אך כאשר מתחשבים בהיקף החובות, התשלומים והנכסים הצמודים למדד המחירים לצרכן, הן במגזר הממשלתי והן במגזר העסקי, מסתמן כי היקף הנזק יהיה גבוה למדי. לשם המחשת הנזק הכספי, לקחנו על עצמנו לאמוד את החוב של ממשלת ישראל ושל החברות הבורסאיות כלפי מחזיקי האג"ח שיווצר כתוצאה מתיקון רטרואקטיבי של המדד מתחילת 2010 ועד סוף 2017. הנחת הבסיס שלנו היא שהמדד יתוקן כלפי מעלה ב1% על פני 8 השנים האלו, בחלוקה ליניארית על פני השנים.

אגרות החוב הממשלתיות

ב-8 השנים האחרונות נפדו אג"ח ממשלתיות בהיקף של כמעט 523 מיליארד שקלים (כולל אג"ח מיועדות לקרנות הפנסיה ולביטוח). מסכום זה, כ-228 מיליארד היו צמודים למדד. בחישוב גס, כאשר מניחים שתוספת ההצמדה התחלקה ליניארית על פני כל התקופה, מגיעים לתוספת של 1.285 מיליארד שקלים שממשלת ישראל חייבת למחזיקי האג"ח בעבר (כולל למיועדות). לגבי אגרות החוב הסחירות שעדיין במחזור, החישוב שלנו הוביל להתייקרות רטרואקטיבית של כ-1.63 מיליארד שקלים לכל האג"ח צמודות המדד יחדיו (לא כולל למחזיקי האג"ח המיועדות).

שוק האג"ח הקונצרני

בחינה של תשלומי כל האג"ח הצמודות מתחילת 2010 ועד סוף 2017 הניבה חוב מצרפי בגין עליית המדד בהיקף של כ-220 מיליון שקלים. בנק הפועלים הוא המנפיק עם החוב הגדול ביותר למי שהחזיק את אגרות החוב שלו ב-8 השנים האחרונות, עם תוספת הצמדה של כ-13 מיליון שקלים. בנק מזרחי מיד אחריו עם תוספת של כ-12 מיליון שקלים, וחברת החשמל סוגרת את השלישייה הראשונה עם תוספת הצמדה של כ-11 מיליון שקלים.

אם נוסיף את אותה הצמדה רטרואקטיבית גם לאגרות החוב הקונצרניות שנסחרות כיום בשוק נקבל תוספת מצרפית של 1.1 מיליארד שקלים. גם הפעם תופס בנק הפועלים את ראש הטבלה, עם תוספת הצמדה שמגדילה את החוב שלו למחזיקי האג"ח בכ-163 מיליון שקלים. גזית גלוב שניה בטבלה עם תוספת הצמדה של כ-90 מיליון שקלים, ובנק מזרחי זוכה לתוספת הצמדה של "רק" 82 מיליון שקלים.

בשקלול כל הסכומים האלה מגיע מחיר הטעות של הלמ"ס ל-4.2 מיליארד שקלים רק עבור מחזיקי האג"ח הצמודות בעבר ובהווה. 

 

גם צד ההכנסות גדל

זה המקום לציין שהחוב של המגזר העסקי אמנם צפוי לתפוח כתוצאה מתוספת ההצמדה הרטרואקטיבית, אך במקרים רבים גם צד הנכסים צפוי לגדול. בבנקים צפויה לגדול ההכנסה ממשכנתאות צמודות מדד ומהלוואות אחרות, ויתכן מאוד שתוספת ההכנסה הזו תקזז את רוב, אם לא את כול, הסכום שמתווסף להתחייבויות הבנקים.

במגזר הציבורי התמונה שונה, שכן מעבר להתחייבויות למחזיקי האג"ח לממשלה יש עוד הרבה התחייבויות ותשלומים שוטפים שצמודים למדד, כמו קצבאות ומשכורות. תיקון רטרואקטיבי בהוצאות אלה יעלה על הסכומים שהזכרנו עד כה בעשרות מונים, ולכן לא סביר שתיקון כזה יקרה ביוזמת המדינה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

יתכן שבסופו של דבר המדד יתוקן בשיעור נמוך יותר, או שתתקבל החלטה גורפת שתיקון המדד לא יגרור תיקון בתשלומים רטרואקטיביים. בכול מקרה, האמינות של הלמ"ס, אחד המוסדות החשובים בישראל בכלל ובהיבט הפיננסי בפרט, נפגעה קשות כתוצאה מהפרשייה הזו.

 

*** הכותב הוא מנהל מחקר מדדים באינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. לכותב המאמר אין עניין אישי בניירות המוזכרים במאמר, והוא אינו מתכוון לפעול בניירות אלה בקרוב. אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שטויות במיץ 31/01/2018 13:14
    הגב לתגובה זו
    היו הרבה טעויות לא מדווחות, בסה"כ שינוי בצורת המדידה, אפשר לטעון על כול מוצר וצורת מדידותיו.. מה היה קורה אם היו נשארים עוד קצת עם מחירי הדיור במקום שכירות, או שם היה דיוק?? שישפרו את השיטה וישיכון הללאה אין כאןן שם תיקון אחרוה.. אף פעם לא היה . תמיד אפשר לשנות את שיטת הדגימה לטובה יותר... ממילא זה רק אומדן - וגם מזמן כבר לא משקף חחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
  • 1.
    חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח (ל"ת)
    ממי 30/01/2018 16:50
    הגב לתגובה זו
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.