כלכלה 2015: על משבי הרוח האופטימיים והשקיעות השליליות
אלכס זבז'ינסקי כלכלן ראשי, מיטב דש השקעות, מסכם את 2015 - על המהלכים החיוביים ווהתחזיות הפיסמיות של השנה החולפת
קשה לקרוא למצב הרוח בעולם אופטימי, בטח כשמדברים בכלכלה. לרוב, אנחנו שומעים תחזיות פסימיות עם רשימה ארוכה של הסיכונים שיכולים להכניס לדיכאון גם את האופטימיים שבינינו. הדיון הכלכלי מושפע מאוד מהתנהגות השווקים הפיננסיים שלא הרבו נחת למשקיעים בשנה החולפת.
נכון שהשווקים חשובים, ושהם אמורים לשקף את הכלכלה. אולם, לעיתים קרובות הם מתנתקים, לטוב ולרע, מנושא הליבה של הכלכלה - וזה בדיוק מה שקורה כעת. לפי ויקיפדיה, כלכלה היא "מכלול הפעילות האנושית, המכוונת להשגת האמצעים החומריים הדרושים לאדם לצורך קיומו ורווחתו". אכן, מעבר לדיון על שוק האג"ח או המניות, מחירי הנפט או בועת האשראי בסין, הדבר החשוב באמת הוא מה שקורה לאדם או בשם הכלכלי שלו - לצרכן. אם נסתכל על מה שקרה לצרכנים בשנה האחרונה, נראה תמונה די שונה ממה שראינו בשווקים הפיננסיים שלא הרבו נחת למשקיעים.
הצריכה הפרטית בארה"ב, אירופה וישראל צמחה בקצב גבוה ואפילו גבוה מאוד. הסנטימנט הצרכני בעולם המפותח עומד קרוב לרמות שיא שראינו רק לפני המשבר הפיננסי בשנת 2008. מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים, שפעילותו מושפעת בעיקר מהצרכנים, עומד ברמות גבוהות.
מדוע האינדיקאטורים הכלכליים שמתייחסים לצרכן נראים די טוב בשעה שתחום הייצור והיצוא נמצא בדעיכה?
לא צריכים להיות מופתעים מהאינדיקאטורים החיוביים שמתייחסים למצבו של הצרכן. קרו לו כמה דברים טובים, שבחלקם נחשבים למחוללי אסון במגזר היצרני. קודם כל, שוקי העבודה בארה"ב, גרמניה, יפן וגם בישראל, המשיכו להשתפר והגיעו קרוב למצב של תעסוקה מלאה שפירושו שכמעט כל מי שרוצה לעבוד כבר עובד. בחלק גדול מהמדינות האירופיות האחרות האבטלה עדיין גבוהה, אך גם בהן היא ירדה משמעותית בשנה האחרונה.
- סוסייטה ג'נרל: "זו הייתה השנה הקשה ביותר לתשואות מזה 78 שנים"
- מסכמים את 2015: מדוע חובות גבוהים פוגעים בצמיחה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנית, ירידת האינפלציה ואפילו דפלציה שכל כך מטרידה את הבנקים המרכזיים, עושה רק טוב לצרכנים - כמעט כל ירידת המחירים נובעת מהוזלת העלויות השונות. נכון, שהירידה במחירי הסחורות והנפט מאיימת על סקטורים והמדינות המתמחות בסחורות, ושסקטור האנרגיה אחראי על חלק לא מבוטל מסך ההשקעות בארה"ב ובלעדיו ההשקעות ירדו. אך יחד עם זאת, הירידה במחירי הסחורות זה האירוע החיובי ביותר למרבית הצרכנים ולחלק גדול מהעסקים. מהכסף שנחסך בתחנות דלק אפשר לקנות הרבה דברים אחרים. ההוזלה במחירי הסחורות מורגשת לא רק בדלק, אלא גם במחירי המזון, כרטיסי טיסה, תשלומי החשמל והמים ועוד הרבה דברים שאנו צורכים יום-יום.
נזכיר שהריבית בעולם ממשיכה להיות אפסית, מה שמאפשר לצרכנים גם לחסוך סכומים לא מבוטלים בהוצאות המימון. צריכים להוסיף גם את התועלת הצרכנית שכלל לא משתקפת בסטטיסטיקה כלכלית. המהפכה הטכנולוגית שמתרחשת נגד עיננו נותנת לצרכן מגוון הרבה יותר גדול של האפשרויות, משפרת נוחות וחוסכת זמן. איך תעריכו את התועלת הצרכנית במעבר לדור חדש של הטלפון הסלולרי? הצרכן שילם 649 דולר עבור הדגם הראשון של אייפון, בדיוק כפי שהוא משלם היום, אך בתמורה מקבל ביצועים שמשתפרים בקצב אקספוננציאלי.
מהו הערך של כמות האפליקציות שניתנות להורדה? איפה באה לידי ביטוי בסטטיסטיקה הכלכלית העובדה שפעם היינו באים עם רכב לטיפול כל 5,000 ק"מ וכעת יש רכבים שצריכים טיפול פעם ב-30 אלף? אפשר להמשיך את הרשימה בעוד המון שינויים הפועלים לטובת הצרכן שרק הולכים ומתגברים. המסקנה די ברורה, חיי האדם, שהם המטרה של הפעילות הכלכלית, ממשיכים להשתפר. לא חלה האטה או משבר בתהליך והקצב רק מתגבר.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
גם בעיות כמובן לא חסרות
- 1.תודה על כמה מילים של אופטימיות לכבוד השנה החדשה! (ל"ת)תומר 01/01/2016 22:31הגב לתגובה זו

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.