62 מטוסי קרב ו-27 ספינות - סין ממשיכה להתגרות בטאיוואן
יחסי סין-טאיוואן מאוד נפיצים וסין ממשיכה לדחוף אל עבר הסלמה - משרד הביטחון של טאיוואן דיווח כי 62 מטוסי קרב ו-27 ספינות קרב סיניות נצפו באזור טאיוואן ונכנסו לשטח הטריטוראלי שלה, ובעוד לא היה שום מהלך תוקפני מעבר לכך מדובר בהתגרות נוספת של סין כלפי טאיוואן, כזו שאם תימשך עלול להביא להסלמה באזור.
המתיחות בין סין לטאיוואן מתבססת על העובדה שסין רואה בה כחלק ממנה. האי טאיוואן נכבש למעשה ע"י הצבא הרפובליקאי הסיני תחת הנהגת הגנרל צ'אן קי צ'ק וזאת לאחר התבוסה מול הקומוניסטים בהנהגת מאו צה טונג והרוב המוחלט של תושבי טאיוואן היום הם למעשה צאצאי הסינים שנלחמו נגד הקומוניסטים. יותר מכך, הטאיוונים לא טוענים שהאי הוא מולדתם ההיסטורית, הם טוענים שהם עדיין השליטים החוקיים של סין כולה, שגורשו (זמנית) ע"י הקומוניסטים וקוראים לאי The Republic of China. המשטר שם דמוקרטי והנשיא הוא גם המפקד העליון וממנה את הממשלה ואת השופט העליון (כמו בארה"ב).
עימות רחב בין סין לטאיוואן מסוכן בעיקר מהסיבה שטיוואן היא מעצמה עולמית בתחום השבבים, כשחברת טאיוואן סמיקונדקטורס היא החברה המובילה בעולם בייצור שבבים. כל פגיעה במפעלים ובשרשרת הייצור, תוביל לפגיעה כמעט בכל ענפי הטכנולגויה ולירידות בשווקים, וכמו שלמדנו ממשבר הקורונה לתעשיית השבבים ייקח זמן להתאושש משיבושים שכאלה.
עם זאת, צריך לזכור שבמקביל יש כל הזמן מגעים דיפלומטיים בין המדינות ונסיונות לפתור את העימות באופן מדיני גם במעורבות של ארה"ב כמובן. זה מורכב כי אחרי הכל, טיוואן רוצה ונוטה לעצמאות, ובסין מסרבים לקבל זאת.
- ארצות הברית מאשרת לטייוואן חבילת נשק בהיקף 11.1 מיליארד דולר
- החוזים בוול סטריט עברו לעליות של 0.2%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בינתיים, בימים האחרונים חברות השבבים המובילות בעולם ירדו בוול סטריט, ללא קשר למתיחות בין המדינות אלא יותר על רקע המימושים של הבכירים באותן חברות. מנכ"ל אנבידיה NVIDIA CORP , ג'נסן הואנג, כבר מכר החודש מניות בהיקף של 900 מיליון דולר כאשר בכירים נוספים בחברה מכרו גם כן. גם סנג'אי מהרוטרה, נשיא ומנכ"ל מיקרון MICRON TECHNOLOGY , מכר מתחילת השנה 457,280 מניות תמורת 52 מיליון דולר, במחיר ממוצע של 113.65 דולר למניה. כריסטיאנו אמון, מנכ"ל קוואלקום QUALCOMM INC 0.01% מכר מתחילת השנה ועד מאי, 40,500 מניות קוואלקום במסגרת תכנית מסחר, תמורת 6.9 מיליון דולר, במחיר ממוצע של 169.92 דולר למניה.
- 3.סין יכולה לבלוע את טאיוון תוך שעה גג. (ל"ת)מאו טזה טונג 26/06/2024 20:17הגב לתגובה זו
- 2.בשניה שאחרי הסלמה משמעותית בין השתיים, אינטל משלשת עצמה (ל"ת)צרי 26/06/2024 15:03הגב לתגובה זו
- 1.Dont (ל"ת)אלפרדו 26/06/2024 15:01הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
