ותודה לקרדיט סוויס: בנק UBS עוקף את הציפיות ברווחים ובהכנסות

הבנק רשם רווח של 1.8 מיליארד דולר על הכנסות של 12.7 מיליארד דולר, גבוה מהציפיות לרווח של 721 מיליון דולר על הכנסות של 11.5 מיליארד דולר; האם הריבית הנמוכה בשוויץ משפיעה?
דור עצמון |
נושאים בכתבה UBS קרדיט סוויס

בנק UBS השוויצרי UBS GROUP AG רושם ברבעון הראשון של 2024 רווח, זאת לאחר שני רבעונים רצופים הפסדיים. ההשתלטות בחודש יוני בשנה שעברה על קרדיט סוויס סייעה בהקטנת ההוצאות כך שהבנק רשם רווח נקי של 1.8 מיליארד דולר, גבוה בהרבה מהצפי לרווח של 721 מיליון דולר. גם הכנסות הקבוצה ברבעון הראשון הסתכמו ב-12.74 מיליארד דולר, מעל הצפי להכנסות של 11.5 מיליארד דולר ובהשוואה ל-10.86 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2023.

ענקית הבנקים השוויצרית ממשיכה לעבד את האינטגרציה האדירה של יריבתה לשעבר. החברה אמרה כי היא מצפה להשלים את המיזוג של UBS AG וקרדיט סוויס AG לחברת אחזקות ביניים אחת בארה"ב ברבעון השני, ואת מיזוג השלוחות השוויצריות שלה ברבעון השלישי. מניית UBS זינקה כמעט ב-50% מאז המיזוג, הודות לאופטימיות של המשקיעים בהתחשב בעלויות הרכישה הנמוכות, הגידול העצום בנכסים וההתקדמות החלקה יחסית במיזוג עצמו.

"זוהי עדות לחוזק הזכיונות של הלקוחות שלנו ולהתקדמות בתוכניות האינטגרציה שלנו", אמר מנכ"ל UBS, סרג'יו ארמוטי, על התוצאות. ממשלת שוויץ חשפה לאחרונה תוכניות להגדלת דרישות ההון עבור בנקים שנחשבים "גדולים מדי מכדי להיכשל", מה שמעלה חששות אם אלה ישפיעו על יכולתה של UBS לתגמל את בעלי המניות בדיבידנדים. גם בכירים ב-UBS אמרו שיש להם חששות גדולים מהתוכניות של הממשלה. עם זאת, המנכ"ל ארמוטי אמר שהבנק דבק בתוכניות ה-Buy-Back שלו ל-2024, 2025 ו-2026 שצפויות לכלול רכישת מניות בהיקף של עד מיליארד דולר כמו גם הגדלת הדיבידנד שעמד בשנה שעברה על 70 סנט למניה בכ-15% פחות או יותר.

עוד מהדוחות

הרווחים בעסקי הליבה של UBS היו גבוהים ב-10% מעל הצפי, בעוד שההכנסות בניהול נכסים ובבנקאות השקעות היו נמוכות מהתחזיות. גם זרוע ניהול העושר של UBS דיווחה על נכסים חדשים בהיקך של 27 מיליארד דולר נטו ברבעון הראשון של השנה, בהשוואה ל-22 מיליארד דולר בשלושת החודשים הקודמים. הבנק, לעומת זאת, ציין כי היקפי הלוואות ופיקדונות נמוכים יותר וכן שיעורי ריבית נמוכים יותר בשוויץ, עלולים להשפיע על חטיבת ניהול העושר של הבנק.

UBS אמרה כי היא רשמה חיסכון נוסף של מיליארד דולר בעלויות ברוטו ברבעון הראשון, מה שהביא את החיסכון הכולל מאז המיזוג ל-5 מיליארד דולר. היא שואפת להשיג עוד 1.5 מיליארד דולר בחיסכון עד סוף השנה.

מיזוג UBS עם קרדיט סוויס צפוי להסתיים באופן חוקי ב-31 במאי. במקביל השנה הזו אמורה היות שנה משמעותית עבור UBS שכן היא מתמודדת עם כמה משלבי האינטגרציה הקשים יותר כמו שילוב מערכות IT נפרדות וחטיבות משפטיות, העברת לקוחות מקרדיט סוויס ל-UBS וקיצוץ בכוח האדם של הבנקים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

קלרנהקלרנה

המניה שמזנקת 30% ביום המסחר הראשון שלה

קלרנה, שבעיצומו של משבר 2022 התרסקה משווי של יותר מ-45 מיליארד דולר ל-6.7 מיליארד בלבד, נכנסה לוול סטריט ומכרה 34.3 מיליון מניות במחיר של 40 דולר למניה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה הנפקה

קלרנה Klarna Group plc 0%   מזנקת ב-30% במסחר הראשון שלה, למרות שהחברה שווה היום פחות ממחצית מהשיא שלה לפני שלוש שנים. החברה מכרה 34.3 מיליון מניות במחיר של 40 דולר למניה, וגייסה 1.37 מיליארד דולר. הביקוש היה כל כך גדול שהמשקיעים רצו פי שניים יותר מניות ממה שהוצע, וההנפקה תומחרה מעל הטווח שתוכנן מראש. התוצאה: זינוק של 30% במסחר הראשון למחיר של 52 דולר למניה.


בשיא הקורונה ב-2021, קלרנה גייסה כסף פרטי בהערכת שווי של 45.6 מיליארד דולר. החברה עדיין לא הייתה נסחרת בבורסה, אבל רכבה על הגל של "קנה עכשיו, שלם אחר כך". עם זאת, האינפלציה הגיעה והריביות עלו, גיוס הון פרטי ב-2022 העריך אותה רק ב-6.7 מיליארד דולר - צניחה של יותר מ-80%. 


כעת, עם שווי של כמעט 20 מיליארד דולר, קלרנה מוכיחה שהיא לא רק שרדה את המשבר . המנכ"ל סבסטיאן סימיאטקובסקי מסביר שהמשקיעים כמעט לא שאלו על "קנה עכשיו, שלם אחר כך" במהלך מסע השיווק למשקיעים. "זה היה נפלא לראות שהמסר עובר - שזה לא רק קנה עכשיו, שלם אחר כך", אמר.


קלרנה של היום היא חברה אחרת

החברה הפכה לבנק דיגיטלי מלא שמציע חשבונות חיסכון, חשבונות עובר ושב וכרטיסי אשראי. המוצר החדש שלה נקרא "מימון הוגן" - זה מאפשר ללקוחות לפרוס תשלומים על פריטים יקרים יותר לתקופה ארוכה יותר, כמו רכישת ריהוט או מכשירי חשמל. זה עדיין רק 2% מסך העסקאות שלה, אבל מספר הסוחרים שמציעים את השירות הזה הכפיל עצמו בשנתיים האחרונות.  עם זאת, הבעיה עם "מימון הוגן" היא שהוא דורש מקלרנה להקצות יותר הפרשות לחובות מסופקים. כשאתה נותן הלוואות ארוכות טווח, אתה צריך להתכונן לזה שלא כולן יוחזרו. זה לוחץ על התוצאות הכספיות בטווח הקצר, אבל יכול להיות משתלם בטווח הארוך.


הבחירה להנפיק דווקא בניו יורק אינה מקרית. ארה״ב היא השוק הגדול ביותר של קלרנה, שם היא עובדת עם קמעונאיות ענק כמו Walmart ו-eBay. שיתופי פעולה אלה חיזקו את מעמדה של החברה והפכו את שמה למוכר גם מחוץ לאירופה. באירופה, ובייחוד בגרמניה, קלרנה כבר מזמן נחשבת לשם מוכר כמעט כמו ויזה או פייפאל. מעבר לשוק האמריקאי והאירופי, קלרנה פועלת כיום ב-26 מדינות ברחבי העולם. בשנה האחרונה בלבד היא הוסיפה 26 מיליון משתמשים פעילים חדשים, נתון שממחיש את הביקוש ההולך וגובר לשירותיה ואת יכולתה להתרחב גם בשווקים חדשים.