מטוס אל על תא טייס
צילום: אל על

מנכ"ל אמריקן איירליינס מזהיר ממחסור חמור בטייסים

חברות התעופה מתאוששות לאחר תקופת הקורונה ומציגות דוחות כספיים טובים; עם זאת, הן מתמודדות עם קושי גדול בגיוס טייסים שפוטרו בתקופת הסגרים והגבלות הטיסה - דבר שעשוי לאיים על רווחיהם העתידיים
דור עצמון | (2)

חברת התעופה האמריקנית אמריקן איירליינס AMERICAN AIRLINES פרסמה היום את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי של השנה בהם היא רשמה הכנסות של כ-13.5 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים ל-13.4 מיליארד דולר ורווח נקי (על בסיס NON-GAAP) של 69 סנט למניה, לעומת צפי האנליסטים ל-54 סנט למניה.

חברת התעופה, לצד שאר חברות התעופה הגדולות בארה"ב - דלתא איירליינס DELTA AIR LINES ויונייטד איירליינס UNITED AIRLINES - מרימה ראש לאחר שנתיים של קורונה ורואה ביקושים גבוהים כחלק מהסרת ההגבלות הגורפת ברוב מדינות העולם. שנת 2019 הייתה שנה מוצלחת במיוחד לחברות התעופה בכל העולם שרשמו פעילויות שיא. משבר הקורונה הביא - מלבד לעצירת פעילות - לפיטורי טייסים רבים שכעת חברות התעופה חפצות בייקרן.

מנכ"ל אמריקן איירליינס, רוברט איסום, אומר כי המשבר החמור של המחסור בטייסים עלול להימשך עוד כ-3 שנים כאשר החברה מצפה לפעול בשנה הבאה ב-95% עד 100% מהקיבולת של 2019. לדבריו, פתרון המפתח לבעיה זו הוא שדרוג הקצינים הראשונים לקברניטים. עם זאת, איסום מזהיר כי ככל שלא יהיה שיפור במחסור בטייסים, הדבר יפגע בצמיחה של חברות התעופה וכן בקבלת רכש מטוסים שהוזמנו.

אמריקן איירליינס מסרה כי היא מעוניינת לשכור קרוב ל-2,000 טייסים השנה, המספר הרב ביותר בשנה בתולדותיה. "להכשיר טייסים רבים זה משהו שמעולם לא עשינו לפני שיצאנו מהמגיפה", אמר איסום. הכשרת טייסים למעבר מטיסות אזוריות לטיסות משמעותיות - בדרך כלל מטוסים גדולים יותר המשרתים שדות תעופה מרכזיים של קווים בינלאומיים - עשויה לקחת יותר זמן ולהקשות לפתור את המחסור.

גם מנכ"ל יונייטד איירליינס, סקוט קירבי, אמר כי ייקח שנים לפתור את המחסור החמור בטייסים. לדבריו, הביקוש המוגבר הנוכחי על רקע היצע מוגבל, בין היתר בגלל המחסור בטייסים, היה אחד משלושת מנועי הצמיחה העיקריים של התעשייה. השניים האחרים הם הטיסות עצמן שעדיין נמצאות בשלב ההתאוששות שלאחר הקורונה, ועבודה היברידית שגורמת להגברת הביקוש לפנאי. "שלושת המגמות הללו הן הסיבה שכל ההכנסות של חברות התעופה ממשיכות להפתיע לטובה", אמר. "אבל הם גם אמיתיים ועמידים, וזו הסיבה שאנחנו כל כך אופטימיים לגבי 2023 ולטווח הארוך יותר למרות האתגרים הכלכליים".

אמריקן ויונייטד אינן ייחודיות במחסור בטייסים, גם שלתא איירליינס וסאות'ווסט איירליינס SOUTHWEST AIRLINES CO נמצאות בקרב עיקש על גיוס טייסים.

אמריקן איירליינס מחזיקה בצי המטוסים הגדול ביותר בעולם עם למעלה מ-1,500 מטוסים בשירות מבצעי ולכן היא נמצאת בין החברות המושפעות ביותר מהמחסור בטייסים. החברה מפעילה לישראל קו טיסות יומי מניו-יורק (jfk) במטוסי הבואינג 777 וכן החל משבוע הבא גם טיסה יומית במטוסי הדרימליינר 787-8 למיאמי.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הן אשמות 21/10/2022 12:24
    הגב לתגובה זו
    הם עזבו ולא יחזרו יותר, החליפו מקצוע בקורונה
  • 1.
    טייס בדימוס 21/10/2022 08:26
    הגב לתגובה זו
    ואין מערכת אזרחית מספיק חזקה להכשרת טייסים. אפילו בארה"ב
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

נייק בוק 1. קרדיט: רשתות חברתיותנייק בוק 1. קרדיט: רשתות חברתיות

נייקי דורכת במקום: המכסים מכבידים וסין ממשיכה להיחלש

הדוחות עקפו את הציפיות, אבל המשקיעים התמקדו בשחיקת המרווחים, בירידה החדה במכירות בסין ובמסר זהיר מההנהלה; התוצאה היא צלילה דו-ספרתית במניה ומסקנה שכנראה שהריסטארט של נייקי עדיין רחוק מסיום

רן קידר |
נושאים בכתבה נייקי

מה שהיה אמור להיות עוד תחנה בדרך לתפנית בנייקי Nike Inc -10.54%   הפך בתוך שעות לאיתות מטריד לגבי עומק האתגרים שעוד ניצבים בפני ענקית הספורט. למרות תוצאות טובות מהצפי ברבעון, מניית החברה נופלות בחדות ומוסיפות ירידה של כ-11% לירידה של כ-22% מתחילת השנה. תגובת השוק הדגישה מסר ברור: הפעם המשקיעים פחות התרשמו מ-"הכאה" נקודתית של שורת הרווח, אלא בחנו את התמונה הרחבה של מרווחים נשחקים, חולשה מתמשכת בסין והיעדר תחושה של נרטיב מהפך משכנע.

הדוחות שפורסמו לאחר נעילת המסחר ביום חמישי הציגו אומנם תוצאות מעל הציפיות, אך המספרים המרכזיים העבירו מסר מורכב. הרווח נשחק בכ-32% בעוד המכירות כמעט שלא צמחו, עם עלייה זניחה בלבד של כ-0.4%. במקביל, סין הפכה שוב לגורם המשקולת המרכזי, עם ירידה של כ-17% במכירות, והאזור הוא המשקולת הכבדה ביותר על ביצועי החברה ברבעון.

לא סיפור התפנית שהשוק חיפש

לפי פרשנויות בשוק, משקיעים רוצים לראות שיפור עקבי במרווחים ולא רק תוצאה חשבונאית טובה מהצפי. הרקע לכך הוא הפגיעה הכפולה שממנה נייקי עדיין מתקשה להשתחרר: עלויות מכסים שהפכו למשמעותיות יותר, ומבצעי הנחות שמטרתם לפנות מלאי מיושן, אך במקביל פוגעים ברווחיות ומחלישים את תפיסת הפרימיום של המותג.

המרווח הגולמי של החברה נשחק בכ-7% והגיע ל-40.6%, רמה שנחשבת קריטית עבור נייקי, שכן היא נצמדת בקושי לסף ה-40% הנתפס כ-"רצפה" תדמיתית ופיננסית. המכסים וההנחות המרובות פגעו במיוחד בפעילות בצפון אמריקה, שהיא העסק הגדול ביותר של החברה. ההנהלה, מצדה, לא ניסתה לייפות את המציאות. המנכ”ל אליוט היל הודה בשיחה עם אנליסטים כי המכסים “הוסיפו רוח נגדית משמעותית” שיש להתגבר עליה, אמירה יוצאת דופן בכנותה עבור חברה שנוטה להדגיש חזון ושיווק על חשבון קשיים תפעוליים.

המכסים הופכים לבעיה מבנית, לא אירוע חולף

האתגר של נייקי אינו רק עצם קיומם של מכסים, אלא מבנה שרשרת האספקה שלה. החברה מייבאת חלק משמעותי מהמוצרים מווייטנאם, אינדונזיה וסין, כאשר שיעורי המכס שצוינו עומדים על כ-20%, 19% ולפחות 25% בהתאמה. המשמעות היא שכל תזוזה פוליטית או רגולטורית יכולה להכות ישירות במרווחים, במיוחד בתקופה שבה החברה כבר נלחמת על תמחור ועל דימוי מותג לאחר תקופה ארוכה של הנחות.