מנכ"ל אמריקן איירליינס מזהיר ממחסור חמור בטייסים
חברת התעופה האמריקנית אמריקן איירליינס AMERICAN AIRLINES פרסמה היום את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי של השנה בהם היא רשמה הכנסות של כ-13.5 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים ל-13.4 מיליארד דולר ורווח נקי (על בסיס NON-GAAP) של 69 סנט למניה, לעומת צפי האנליסטים ל-54 סנט למניה.
חברת התעופה, לצד שאר חברות התעופה הגדולות בארה"ב - דלתא איירליינס DELTA AIR LINES ויונייטד איירליינס UNITED AIRLINES - מרימה ראש לאחר שנתיים של קורונה ורואה ביקושים גבוהים כחלק מהסרת ההגבלות הגורפת ברוב מדינות העולם. שנת 2019 הייתה שנה מוצלחת במיוחד לחברות התעופה בכל העולם שרשמו פעילויות שיא. משבר הקורונה הביא - מלבד לעצירת פעילות - לפיטורי טייסים רבים שכעת חברות התעופה חפצות בייקרן.
מנכ"ל אמריקן איירליינס, רוברט איסום, אומר כי המשבר החמור של המחסור בטייסים עלול להימשך עוד כ-3 שנים כאשר החברה מצפה לפעול בשנה הבאה ב-95% עד 100% מהקיבולת של 2019. לדבריו, פתרון המפתח לבעיה זו הוא שדרוג הקצינים הראשונים לקברניטים. עם זאת, איסום מזהיר כי ככל שלא יהיה שיפור במחסור בטייסים, הדבר יפגע בצמיחה של חברות התעופה וכן בקבלת רכש מטוסים שהוזמנו.
אמריקן איירליינס מסרה כי היא מעוניינת לשכור קרוב ל-2,000 טייסים השנה, המספר הרב ביותר בשנה בתולדותיה. "להכשיר טייסים רבים זה משהו שמעולם לא עשינו לפני שיצאנו מהמגיפה", אמר איסום. הכשרת טייסים למעבר מטיסות אזוריות לטיסות משמעותיות - בדרך כלל מטוסים גדולים יותר המשרתים שדות תעופה מרכזיים של קווים בינלאומיים - עשויה לקחת יותר זמן ולהקשות לפתור את המחסור.
- אמריקן איירליינס צונחת ב-8% למרות רבעון חזק
- חברות התעופה הזרות דורשות מהמדינה סיוע כספי כדי שיחזרו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם מנכ"ל יונייטד איירליינס, סקוט קירבי, אמר כי ייקח שנים לפתור את המחסור החמור בטייסים. לדבריו, הביקוש המוגבר הנוכחי על רקע היצע מוגבל, בין היתר בגלל המחסור בטייסים, היה אחד משלושת מנועי הצמיחה העיקריים של התעשייה. השניים האחרים הם הטיסות עצמן שעדיין נמצאות בשלב ההתאוששות שלאחר הקורונה, ועבודה היברידית שגורמת להגברת הביקוש לפנאי. "שלושת המגמות הללו הן הסיבה שכל ההכנסות של חברות התעופה ממשיכות להפתיע לטובה", אמר. "אבל הם גם אמיתיים ועמידים, וזו הסיבה שאנחנו כל כך אופטימיים לגבי 2023 ולטווח הארוך יותר למרות האתגרים הכלכליים".
אמריקן ויונייטד אינן ייחודיות במחסור בטייסים, גם שלתא איירליינס וסאות'ווסט איירליינס SOUTHWEST AIRLINES CO נמצאות בקרב עיקש על גיוס טייסים.
אמריקן איירליינס מחזיקה בצי המטוסים הגדול ביותר בעולם עם למעלה מ-1,500 מטוסים בשירות מבצעי ולכן היא נמצאת בין החברות המושפעות ביותר מהמחסור בטייסים. החברה מפעילה לישראל קו טיסות יומי מניו-יורק (jfk) במטוסי הבואינג 777 וכן החל משבוע הבא גם טיסה יומית במטוסי הדרימליינר 787-8 למיאמי.
- 2.הן אשמות 21/10/2022 12:24הגב לתגובה זוהם עזבו ולא יחזרו יותר, החליפו מקצוע בקורונה
- 1.טייס בדימוס 21/10/2022 08:26הגב לתגובה זוואין מערכת אזרחית מספיק חזקה להכשרת טייסים. אפילו בארה"ב

עסקת ענק: טיק טוק הסינית נמכרת לקונסורציום אמריקאי הכולל את אורקל
אחרי לחצים פוליטיים וחוק חדש בארה"ב טיקטוק תימכר לקונסורציום אמריקאי בהובלת אורקל, תוך ניתוק תפעולי מבייטדאנס הסינית; טראמפ צפוי לאשר את ההסכם בפגישה עם נשיא סין
הסכם מסגרת פורץ דרך לפיו פעילות טיקטוק בארה"ב תירכש על ידי קונסורציום אמריקאי הכולל את אורקל, חברת הון הסיכון אנדרסן הורוביץ וחברת ההשקעות הפרטית סילבר לייק מנג'מנט. העסקה, שהנשיא טראמפ צפוי לדון בה עם נשיא סין שי ג'ינפינג השבוע, מבטיחה לפתור את אחת מנקודות המחלוקת הבוערות ביחסי ארה"ב-סין.
לפי ההסכם, שהתגבש לאחר יומיים של שיחות במדריד בין בכירים אמריקאים וסינים, ייצור גרסה אמריקאית של אפליקציית המדיה החברתית הפופולרית. על פי הסכם המסגרת, משקיעים חיצוניים חדשים יחזיקו ב-50% מעסקי טיקטוק בארה"ב, המשקיעים האמריקאים הקיימים יחזיקו בכ-30%, ו-ByteDance תישאר עם פחות מ-20%. מבנה זה נועד לעמוד בדרישות הבעלות של חוק הביטחון הלאומי האמריקאי. התוכנית תואמת במידה רבה הצעה שהייתה קרובה להסכם מוקדם יותר השנה, אך סין מנעה את אישורה בעקבות החלטת טראמפ באפריל להטיל מכסים גורפים על הכלכלה השנייה בגודלה בעולם.
כדי לעמוד בחוק אמריקאי החדש שחייב את החברה הסינית למכור את השקעותיה או שפעילותה תיאסר בארצות הברית. כזכור, החוק נחקק עוד בימי הנשיא ג'ו ביידן באפריל 2024 מאחר והאפליקציה נתפסת כסיכון לביטחון הלאומי האמריקני בשל האפשרות שהמידע העצום שהיא אוספת על משתמשים אמריקאים יועבר לממשלת סין. לפי החוק של ביידן, לאחר השלמת המכירה ל-ByteDance לא יכול להיות שום תפקיד תפעולי, כולל עם האלגוריתם.
העסקה תאפשר לטיקטוק להמשיך לשרת כ-170 מיליון משתמשים אמריקאים, מרביתם צעירים, שהפכו אותה לאפליקציה הכי פופולרית בדורם, עוד לפני שתויגה כאיום על הביטחון הלאומי האמריקני. פעילות טיקטוק בארה"ב הוערכה בכ-35 עד 40 מיליארד דולר, כאשר שווי חברות טכנולוגיה טיפסו במהירות עם מכת ה-AI.
- ממשלת סין שוקלת למכור את טיקטוק לאילון מאסק: פתרון אפשרי למשבר
- אם טיקטוק תיאסר בארה"ב - היא עשויה להיאסר בישראל וברחבי העולם המערבי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר סיום העסקה, משתמשי האפליקציה יעברו לפלטפורמה חדשה שתשכפל את אלגוריתמי ההמלצות שהפכו את טיקטוק לפופולרית כל כך . תאגיד byteDance, החברה הפרטית הסינית הגדולה ביותר, בשווי של 400 מיליארד דולר, ירשום על שמו את הרישיון לטכנולוגיה שמאחורי האפליקציה.

אובר נופלת ב-5%, מובילאיי קופצת ב-4%; הנאסד״ק יורד ב-0.5%
בעוד כ-4 שעות תתפרסם החלטת הריבית ובינתיים אפשר לחתוך את המתח בוול סטריט עם סכין; אנבידיה מאבדת גובה אחרי שהסינים אסרו על מכירת שבבים שלה, הואנג "מאוכזב"; הרובוטקסי של וויימו של גוגל מתרחב בסן פרנסיסקו - גוגל עולה וטסלה נלחצת ללמטה
בוול סטריט ממתינים בדריכות לרגע שבו הבנק המרכזי של ארה"ב יכריז על ההחלטה המוניטרית שלו. האווירה היא של תחושת המתנה כללית: המשקיעים מעריכים כמעט בוודאות שהריבית תרד ברבע אחוז, אבל הדרמה האמיתית תהיה במסרים שילוו את ההודעה.
בינתיים ה-S&P יורד ב-0.1%, הנאסד"ק מאבד 0.5%, מנגד הדאו עולה ב-0.6%. בולט במיוחד היום הראסל 2000 שקופץ ב-1%, כאשר מניות קטנות צפויות להנות במיוחד מהורדת ריבית היות ויש להן יותר חוב ופחות מזומן.
הפוקוס המרכזי יהיה לא רק על עצם ההפחתה, אלא בעיקר על התחזית שיגישו חברי הוועדה המוניטרית בעיקר תרשים הנקודות המפורסם ("dot plot") שמשקף את הציפיות שלהם למסלול הריבית בשנה הקרובה. השוק מחפש סימנים לשאלה עד כמה הפד חושש מהאטה בשוק העבודה, והאם הוא מוכן לרדת מהר יותר או עמוק יותר מהצפוי.
בזמן כתיבת שורות אלו, יושבים חברי ועדת השוק הפתוח, שמעולם לא הייתה מפולגת יותר, לישיבה מכרעת בנוגע להחלטת הריבית. למרות שאולי נראה שוב החלטה שלא התקבלה פה אחד, התוצאה די ידועה מראש. הורדת ריבית של רבע אחוז. הורדת ריבית ראשונה מאז הבחירות. התיקון
המאסיבי של מספר המשרות החדשות, יחד עם זינוק במספר הבקשות הראשונות לדמי אבטלה לא ממש מותירים ברירה לפאוול. ייתכן שכמה מחברי הפד' העקשנים, שדואגים מהעובדה שהאינפלציה עדיין תקועה כאחוז מעל היעד, עוד יצביעו על השארת הריבית ברמתה הנוכחית. סביר גם להניח שאותם שהצביעו
בעד הורדת הריבית בפעם הקודמת, בתוספת המינוי החדש של טראמפ שאושר השבוע בסנאט, יצביעו בעד הורדה של חצי אחוז, אבל לפי כל ההערכות הרוב יצביע בעד הורדת ריבית של רבע אחוז - לכתבה
המלאה על הורדת הריבית ומה מצפה לנו בעוד שעות בודדות
- סולאראדג׳ קפצה ב-8%, צ׳ק-קאפ זינקה ב-19%; הנאסד״ק סיים סביב ה-0
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעוד וול סטריט נמצאת בתחושת המתנה, בבורסה בתל אביב הפאניקה שולטת. המדדים המרכזיים יורדים עד 2% כשנאום נתניהו מכה גלים וגורם למימושים לרוחב הטבלה - לסקירת תל אביב