על אף העלאות הריבית; עלייה בהוצאות האימפולסיביות בארה"ב
למרות חששות ממיתון ועל אף העלאות ריבית נראה כי הצרכנים בארה"ב עדיין לא מוכנים לוותר על הרגלי הצריכה שלהם, אפילו להפך- על פי מחקר שנעשה באתר הקמעונאות Slickdeals התברר כי ההוצאה הממוצעת של הצרכנים על הוצאות אימפולסיביות עמדה על 314 דולר. הנתון משקף עלייה של כ-14% לעומת שנה שעברה אז הוא עמד על 276 דולר ובשנת 2020 עמד הנתון על 183 דולר.
ככל הנראה מבול הדולרים שהנחית ממשל ביידן בזמן משבר הקורונה הקצין עוד יותר את הרגלי הצריכה של הצרכנים בארצות הברית. בזמן הסגרים, כאשר אי אפשר היה לצאת מהבית, האזרחים בארה"ב לא עבדו בשגרה, והיה צורך בהזרמת כספים לאזרחים כדי למנוע מצב בו לא יוכלו לשלם על מזון ומוצרי צריכה בסיסיים, ובנוסף היה צורך להניע את הכלכלה. לאור זאת חילק ממשל ביידן (וטראמפ לפניו) כסף בכדי לעזור לאזרחים ולמנוע קריסה של הכלכלה. הצרכנים, אשר ישבו בבית וקיבלו כסף מבלי שיכלו לצאת החוצה לבזבז אותו התחילו לבזבז בעיקר על מה שהיה אפשר- הזמנות של מוצרים באינטרנט ונראה כי מאז, הצרכנים הורגלו להוציא יותר משהורגלו להכניס.
בזמן המשבר כמובן, חלוקת הכספים הייתה קריטית ומהותית עבור אזרחים רבים, אך יש לזכור שאזרחים רבים עבדו מהבית, חלקם היו עם גב כלכלי חזק מספיק לעמוד במשבר וחלקם הצליחו לעבוד בעבודות שלא הפסיקו גם בזמן המשבר. אזרחים אלו לא נזקקו לכספים שחולקו להם וכמו שרוב הצרכנים ללא השכלה פיננסית היו עושים לאחר קבלה של כסף/העלאה בשכר, הם בזבזו אותו על מותרות במקום לחסוך.
ההבדל בין התקופה הנוכחית לאותה תקופה הוא כי כעת רוב המשק חזר לעבוד בזמן שישנה אינפלציה שוברת שיאים (שלפי ההערכות נגרמה, בין השאר, בגלל ההוצאות מכספי התמריץ שחילק הממשל), משמע מרבית האזרחים עובדים ומכניסים כסף אך בו זמנית נדרשים להוציא יותר כסף על הוצאות המחייה בשל האינפלציה, תיאורטית, אמור להיות פחות כסף להוצאות אימפולסיביות ומיותרות. בנוסף, מרחף מעל הכלכלה ענן גדול של מיתון, בו כל דולר יכול להיות משמעותי עבור משפחות רבות.
- המגפה השקטה - תרופות נגד דיכאון נמכרות במעל 20 מיליארד דולר, והשוק צומח
- אילו הזדמנויות השקעה הסכסוך הסיני-אמריקאי יוצר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי מחקרים נוספים, שני גורמים משמעותיים בהרגלי הבזבוזים של הצרכנים האמריקאיים הם הרשתות החברתיות והצגת שיטת התשלומים באשראי BNPL (Buy Now Pay Later). על פי מחקר של חברת מידע הבנקאי Bankrate כחצי מהמשתמשים במדיה חברתית דיווחו על רכישה אימפולסיבית בעקבות פרסום שראו במדיה, במחקר אחר הגיע הנתון לשלושה רבעים מהמשתמשים, אשר הקניות שלהם מתודלקות לרוב גם על ידי סליברטאים. שיטת ה-BNPL גם היא לא תרמה לחשבונות העובר ושב של הצרכנים, כאשר על פי מחקר של חברת LendingTree, חצי מהקונים דיווחו כי לא היו מבצעים רכישות מסויימות שלא היו להם את הכספים לשלם עבורם ללא פתרון האשראי.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
