האם אנחנו בעיצומה של 'הונאת פונזי' בשוק האג"ח הקונצרני בעולם?
שיעורי הריבית מסביב לעולם נמצאים ברמות הנמוכות ביותר בכל הזמנים, והבנקים המרכזיים בעולם (הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של אירופה והבנק המרכזי ביפן) מרחיבים את המאזנים שלהם לסכום כולל של כ-100 מיליארד דולר בחודש. המשקיעים מצידם "רעבים" לתשואה, וזה גורם להם לקחת החלטות מסוכנות שבמצב אחר הם לא היו לוקחים לנוכח התשואות הצפויות כיום.
לקריאה נוספת
> זהירות - דמי הניהול בקרנות אג"חיות יחסלו לכם את התשואה - מה לעשות?
> מדד המחירים לא זז, אבל אגרות החוב הצמודות למדד זינקו השנה ב-14% - הנה ההסבר
כל זה משתקף כיום בצורה נחרצת בשוק האג"ח הקונצרני העולמי. לדוגמה, תעודת הסל - iShares iBoxx USD Investment Grade Corporate Bond ETF (סימול: LQD) עלתה השנה ביותר 17% בעוד שתעודת הסל iShares iBoxx High Yield Corporate Bond ETF (סימול: HYG) טיפסה ביותר מ-14%. המשמעות ברורה - התשואה יורדת ומעלה את הסיכון על אגרות החוב "הבטוחות".
- האם אג"ח קונצרני שקלי לשנה הוא הזדמנות השקעה טובה?
- אג"ח קונצרני: למה המרווחים יעלו ואיך לבחור אג"ח טובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, הנזילות והביקושים הגבוהים פירושם שחברות מסוימות מצליחות להבטיח מימון כאשר במצב אחר השוק היה מסתכל עליהן בעין הרבה יותר סקפטית.
"אחת ההשלכות של ההקלות של הבנקים המרכזיים היא שהן מאכילות את ה'זומבים', העסקים המתים שהיו הולכים ונעלמים אם זה לא היה כל כך זול וקל לקבל אשראי", אמר הכלכלן אדוארד ירדני בראיון ל-Barrons בהתייחסו לציפיות שלו לשנת 2020. "עם ריביות כה נמוכות ברחבי העולם, המשקיעים פשוט קונים אג"ח זבל".
החלק המדורג כ"טוב להשקעה" בשוק האג"ח הקונצרני בארה"ב (אגרות חוב המדורגות BBB ויותר) זינק מכ-800 מיליארד דולר בשנת 2007 ל-3.3 טריליון דולר כיום, לפי סקוט מינרד, מנהל ההשקעות הראשי העולמי בגוגנהיים השקעות, כשלדבריו, הצמיחה המהירה בהנפקות באה על חשבון האיכות.
"כיום, כ-50% משוק ההשקעה מדורג BBB, ובשנת 2007 זה היה 35%", ציין מינרד והוסיף כי מן העבר השני, "כ-8% משוק האג"ח היה בדרוג BBB- בשנת 2007 והיום הוא כ-15%". מינרד חושש כי התיאבון של המשקיעים לאג"ח קונצרניות לא התפוגג כתוצאה מהמגמה הזו, וציין כי גוגנהיים צופה כי עד 20% מאיגרות החוב המדורגות BBB- יקבלו הורדת דירוג השנה.
- פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?
- קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין...
- 9.מיכאל 23/01/2020 08:39הגב לתגובה זוהאם יש קרן זרה (VANGARD ׂ) שורט על אגחים
- 8.SQQQ- שורט על הנאסדק- שורט המאה!!! (ל"ת)חיים מחדרה 23/01/2020 08:22הגב לתגובה זו
- 7.המציאות שונה 23/01/2020 07:31הגב לתגובה זוברגע שהבנקים המרכזיים החליטו שמותר להם להתערב בשוקי ההון כרצונם על ידי הדפסת כסף, כללי המשחק של ביקוש-היצע וסיכון-סיכוי פשוט לא רלוונטיים. עד שלא יקרה משבר ריאלי שיכפה עליהם להפסיק, שום דבר לא ישתנה במשחק המוזר הזה
- דני 23/01/2020 08:53הגב לתגובה זושאיש לא יוכל לנבא את העיתוי והחומרה שלו. לכל מטבע ,יש שני צדדים
- 6.כלכלן 22/01/2020 23:55הגב לתגובה זותיקון בוודאות יגיע אבל יומרני להשוות ל 1929 ,אני מניח שהתיקון יהיה הרבה פחות אגרסיבי מנבואות הזעם
- 5.יניב67 22/01/2020 23:32הגב לתגובה זוככה הכלכלה עובדת... בעצם ככה כלכלת חוב עובדת.בשלבים הראשונים האשראי מגדיל את הצמיחה, את ההכנסות ואת שווי הנכסים מה שבהמשך מגדיל את האשראי (כי פשוט יש מול מה ללוות) שמגדיל את הצמיחה... עד שמגיעה הנקודה שמשהו משתבש.ואז לא ניתן לשרת את החוב בעזרת עוד אשראי (עוד חוב) ומאותו הרגע התהליך מתהפך, הצמיחה מאיטה, ההכנסות קטנות, שווי הנכסים יורדים וחוזר חלילה.שאלות השאלות היא איפה אנחנו בתהליך הזה... ואת זה יודעים רק בדיעבד.בקיצור חברים, נהלו סיכונים בחוכמה...
- 4.דירה=קורת גג 22/01/2020 23:27הגב לתגובה זודירה=קורת גג,היא צורך בסיסי של האדם
- 3.וואי וואי וואי (ל"ת)שו 22/01/2020 20:58הגב לתגובה זו
- 2.דן 22/01/2020 20:31הגב לתגובה זוהכל כתוב באותיות קידוש לבנה .....הדפסות שמחזיקות את השווקים והבנקים במשך שנים ......ריבית אפסית שרצו להוריד לשנה שנתיים ונמצאת במשך שנים .......הגדלות סיכונים עוד ועוד ........חזירות ועיוותי שוק במשך שנים ......רק אל תצפו למפולת כמו 2008 ....זה יהיה גרוע מ 1929 ......שלא תגידו לא ידענו .
- הגזמות (ל"ת)אפשר עוד קצת 22/01/2020 21:20הגב לתגובה זו
- 1.חברה זהירות 22/01/2020 20:24הגב לתגובה זועדיף שקל ביד מאג"ח בבנק

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.
מפעל רכבי צ'רי. קרדיט: רשתות חברתיותהאם תעשיית הרכב בסין לקראת האטה?
צמצום הסובסידיות הממשלתיות, מיסוי חדש על רכבים חשמליים ושחיקת רווחיות: האנליסטים מזהירים מירידה בביקושים, אבל מתייחסים גם לתרחיש חיובי עם שימוש בטכנולוגיה המסורתית
סקטור הרכב הסיני, שהיה מנוע הצמיחה הבולט של כלכלת סין בשנים האחרונות, עשוי להתמודד ב-2026 עם אחת התקופות המאתגרות ביותר שידע בעשור האחרון. לפי הערכתו של אנליסט הרכב הבכיר של דויטשה בנק, תעשיית הרכב כולה צפויה להיכנס למיתון קל או לפחות להאטה חדה, עם
ירידה בהיקפי המכירות, שחיקת רווחיות ועלייה בלחץ התחרותי.
על פי הדויטשה בנק, חלק ניכר מהביקוש לרכב בשנת 2026 למעשה נבלע מראש במהלך הרבעון הרביעי של 2025. צרכנים רבים מיהרו להקדים רכישות בעקבות ציפייה להפחתת תמיכה ממשלתית, הכוללת שינוי במדיניות
הטרייד-אין וצפי לעלייה צפויה במס רכישה על רכבי NEV, כלומר רכבים חשמליים והיברידיים־נטענים. הקדמת הביקושים הזו צפויה לייצר “חלון ריק” בתחילת 2026, שבו שוק הרכב יתקשה לשחזר את רמות המכירות של השנה הקודמת.
במקביל, שינויי המדיניות עלולים להיות כואבים
יותר ממה שמעריכים בשוק. לפי הדויטשה, יצרני הרכב יידרשו כנראה לספוג חלק מעליית העלויות הנובעת מהקטנת הסובסידיות ומהמיסוי החדש, דבר שיפגע בשולי הרווח, מצב מורכב במיוחד עבור חברות שכבר פועלות בשוק היפר-תחרותי. יותר מ-100 יצרניות רכב מתחרות כיום על אותו פלח שוק,
ועד כה רק מעטות הצליחו לשמור על יציבות רווחית.
ההערכות של דויטשה בנק תואמות למגמה רחבה שמסתמנת בגופי המחקר המובילים. בג'יי פי מורגן מזהירים כי ביטול סובסידיות או הפחתתן עלול לייצר צניחה במכירות כבר במחצית הראשונה של 2026, ולפגוע במיוחד ביצרניות
קטנות ובספקי משנה. גם סוכנות הדירוג פיץ' מצביעה על כך שמבנה התמיכה הממשלתית, שתרם לשגשוג של רכבי ה-EV בשנים האחרונות, עומד בפני שינוי עמוק, וגם בפיץ' חוזים שהמהלך עלול לחשוף את החברות לירידה בהיקף המכירות ותחרות מחירים עזה אף יותר.
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- 5 עובדות על שי ג'ינפינג: כיצד עיצב מחדש את יחסי הכוחות בעולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התרחיש החיובי כרוך בהחזרת מנועי הבעירה הפנימית
למרות התחזיות השליליות, הדויטשה בנק מציג גם תרחיש חיובי אפשרי: ממשלת סין עשויה לשקול הורדת מס רכישה על רכבי בעירה פנימית במחצית השנייה של 2026, צעד שנועד לאזן את ירידת הביקושים ל-NEVs. מהלך כזה יכול, לדבריו, להחזיר
עניין לשוק, להעלות את נפח המכירות ולשפר את הרווחיות, גם אם זמנית בלבד, עבור יצרניות רכב מסורתיות, שהתקשו להתמודד עם הארסנל הטכנולוגי של מתחרות ה-EV.
