סגירה בוול סטריט: טסלה עלתה ב-3.7%, פדקס ירדה ב-10%
יום המסחר בוול סטריט נסגר ביציבות, כאשר המדדים המובילים ממשיכים להיסחר ברמות שיא כל הזמנים. ברקע למסחר, התנודתיות בשווקים ממשיכה להיות נמוכה במיוחד ברקע למהלכי הבנקים המרכזיים.
מדדים בוול סטריט
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
הפד' הצליח (לפחות כעת) למנוע בעיות בשוקי המימון - למרות החששות שהאירועים שהתרחשו בספטמבר בשוקי הכסף יחזרו על עצמם ברקע לעונת תשלומי המס חברות בארה"ב, הריביות בשוק הריפו לתקופה של יום עומדות כעת על 1.55% בלבד, קרוב לרף התחתון של טווח הריביות של הפד'. ריבית נמוכה זו נובעת מהצפה של השווקים בכסף זול ע"י הפדרל ריזרב, כאשר נזכיר כי הבנק הפתיע את השווקים ביום חמישי האחרון עם הודעה כי הוא צפוי להזריק לשוקי הריפו עד 500 מיליארד דולר עד סוף השנה, הפעולה האגרסיבית ביותר שביצע הבנק בהיסטוריה בשוק זה (לכתבה המלאה). אמש הגיע הנזילות מצד הפד' לשיא, כאשר הוא ביצע בסה"כ הזרקות של 260 מיליארד דולר בשוקי הריפו (במקביל להמשך רכישות בשוקי האג"ח).
עם זאת, הריבית לסוף שנה עומדת היום על 3.7%, דבר שמאותת כי עדיין יש חשש בשוק לקראת סוף השנה.
השפעה נוספת שיש למהלכי הפד' היא הורדה משמעותית של תשואות האג"חים בשוקי האג"ח הקונצרנים והורדה של מרווחי האשראי. התשואות על האגרות החוב בדירוגים הנמוכים (דירוג זבל), ירדה בימים האחרונים לרמה של 5.2%-5.1% בלבד, שפל של יותר מ-5 שנים. הירידה בתשואות מעניקה כעת רוח גבית לשוקי המניות, כאשר המשמעות היא שלחברות קל יותר לקחת/למחזר חוב קיים.
- אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים
- אמזון חותמת על עסקה של 38 מיליארד דולר עם OpenAI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בגזרת הסחורות, הנפט נסגר ביציבות ונסחר סביב רמה של 61 דולר לחבית. הזהב נסחר ביציבות ברמה רמה של 1,475 דולרים לאונקיה.
במרכז
מניית ענקית המשלוחים פדקס (סימול:FDX) ירדה ב-10% וצפויה לרכז עניין ברקע לדו"חות חלשים שפרסמה החברה לרבעון האחרון. במקביל, החברה מורידה תחזיות להמשך השנה (לכתבה המלאה).
מניית ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) עלתה ב-1.1% וצפוייה להמשיך לעמוד במוקד העניינים ברקע להודעת החברה על השבתה זמנית של מטוסי ה-737 מקס (לכתבה המלאה). נציית כי מניית החברה מהווה יותר מ-8% ממדד הדאו ג'ונס. המשבר בבואינג צפוי להשפיע על חברות רבות נוספות כמו גנ'רל אלקטריק (סימול:GE), יונייטד טכנולוג'יס (סימול:UTX) והאניוול (סימול:HON) שתלויות בביקושים מבואינג. מניות התעופה הגדולות צפויות להיות מושפעות גם הן מהבעיות של בואינג, כאשר הוא רואות את צי המטוסים שלהם מושבת. בהקשר זה נציין את אמריקן אירלירנס (סימול:AAL) וסאות'ווסט איירליינס (סימול:LUV).
מניית אפל (סימול:AAPL) ירדה ב-0.2% והמשיכה לרכז עניין, כאשר היא שוברת שיאים על בסיס יומי למרות דיווחים על חולשה במכירות האייפונים בחודשים האחרונים (לכתבה המלאה).
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 2.שורטיסט על 18/12/2019 18:10הגב לתגובה זוויקס אני אוריד עליו נבוט מ12.72 -13.03 .בסדר ? איך אני ?
- 1.ד"ר ניר(איצ100) 18/12/2019 16:07הגב לתגובה זוובעיקר באזורי הריקבון של ארצות הברית..עומדות בתור בנסיון נואש להימכר וכמה שיותר מהר...אך הפתחים הם קטנים וצרים ואנו יודעים בדיוק אנא אנו רצים....במידרון.
- שלומי 18/12/2019 16:24הגב לתגובה זוכל שנה שומעים את אותו הסיפור רצים במדרון והמניות שברות שיאים מה שאומר הכלב נובח ואף אחד לא מתרגש הב הב הב תמשיך לנבוח טיפש הכלכלות רק צומחות יחי טרמפ
- המניות לא דברות ולא שוות כלום (ל"ת)האלו מרובי 18/12/2019 18:22
- מרקו לשלומי 18/12/2019 16:52הגעאבאל..הב הב הב מיאו מייאו מייאו או הוא טווח. חח דג
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
