
Via הישראלית מגישה תשקיף חסוי לקראת הנפקה בוול סטריט
חברת התחבורה החכמה הישראלית, שפעלה בעבר בישראל וסיפקה שירותים למאות ערים בעולם, מכוונת לשוק הציבורי – בשווי שעשוי לעמוד על מיליארדים
סטארטאפ התחבורה ויה (Via), שנוסד על ידי היזמים הישראלים דניאל רמות ואורן שובל, הגיש תשקיף חסוי לקראת הנפקה בבורסת ניו יורק. ההליך, שפורסם אמש, אינו כולל עדיין פרטים על מספר המניות שיימכרו או טווח המחירים, אך מדובר בצעד מתמשך שנבחן עוד מ-2021, אז ויה נסוגה רגע לפני ההנפקה הקודמת, כשהשוק הטכנולוגי החל להתקרר במהירות.
בדרך להנפקה: חברת Via הגישה תשקיף לרשות ני"ע בניו יורק
הפעם, ויה מגיעה בשלה יותר – עם פריסה ב־650 ערים ברחבי העולם, כולל סן פרנסיסקו, ניו יורק, סיאטל, לונדון ומיאמי, וגם בערים בינוניות וקטנות כמו ארלינגטון שבטקסס וסו פולס בדרום דקוטה, והשירותים מבוססי־הענן שלה פועלים מאחורי הקלעים עבור מערכות תחבורה ציבורית רבות.
מעצמה טכנולוגית תפעולית
הפתרון של ויה נועד לאפשר שיתוף נסיעות חכם ואפקטיבי , באמצעים דינמיים, עם התאמה אישית למסלולים ולמצבים תחבורתיים משתנים. באמצעות אלגוריתם בזמן אמת, ויה מסוגלת לבצע תיאום בין נוסעים שונים על בסיס כיווני נסיעה דומים, תוך קיצור זמני המתנה והתמודדות עם אילוצים עירוניים. השירות נתפס כהיברידי בין מונית פרטית לבין תחבורה שיתופית, והמבנה הכלכלי שלו מאפשר לרשויות להפעיל מערכים גמישים וחסכוניים יותר.
- אנתרופיק שוקלת הנפקת ענק לפי שווי של יותר מ-300 מיליארד דולר
- אביליה מתכוננת להנפקה בשווי 570 מיליון שקל: רוב הכספים יפרעו חובות וערבויות לבעלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה אמנם כבר לא מפעילה את מיזם "באבל־דן", שפעל מ-2019 ועד 2022 בתל אביב אבל הקונספט
נותר דומה: במקום להמתין לאוטובוס, שיקח אתכם במסלול קבוע לתחנה שלא בהכרח קרובה ליעד שלכם, תוכלו להכנס לאפליקציה, להזין את המיקום הנוכחי ואת היעד שלכם ולהזמין מונית שירות משודרגת. הפלטפורמה של VIA חישבה בצורה דינמית את המסלול הקצר ביותר האפשרי שמחבר בין הנוסעים
והיעדים, ואפשרה חוויה שנעה בין מונית שירות למונית ספיישל – רק בעלות נוחה הרבה יותר.
לאורך השנים, ויה צברה נתונים תפעוליים עצומים, שאפשרו לה לחדד את האלגוריתם ולהציע מוצרים מותאמים לרשויות עירוניות, אוניברסיטאות ומפעילי תחבורה. למעשה, הגישה שהחברה
מייצרת דומה לזו של אמזון לעולמות הלוגיסטיקה, אך בתחום התחבורה השיתופית.
גיוסים ותמחור עתידי
במרץ 2023 השלימה ויה את סבב הגיוס האחרון שלה עד כה, שעמד על 110 מיליון דולר לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר. עד כה גייסה החברה כמיליארד דולר בסך הכל, כשבין המשקיעים ניתן למנות את BlackRock, Exor, Janus Henderson, Shell, 83North ועוד.
- SpaceX מתקרבת לשווי של 800 מיליארד דולר ומאותתת על הנפקה אפשרית ב־2026
- מטא רוכשת את Limitless, המפתחת מוצרי AI לבישים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים...
בהיעדר נתונים על תנאי ההנפקה, קשה להעריך את השווי הסופי שבו תונפק החברה, אך בהתחשב בשווי של הגיוס האחרון , ובתנופה המחודשת של תחבורה חכמה ו-Maas (Mobility as a Service), ויה עשויה לחפש שווי שמתחיל סביב 4 עד 5 מיליארד דולר.
אם ההנפקה תצא לפועל, ויה עשויה להצטרף ל־eToro כרגע בתנופה מחודשת של הנפקות ישראליות, אחרי תקופה של קיפאון שוקי הון בארה"ב.
פוליריזון רשתות חברתיותהישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה
חברת הביוטק הישראלית פוליריזון Polyrizon Ltd -9.66% , מזנקת ביותר מ-100% לאחר שדיווחה כי הצליחה להתקדם משלב הפיתוח המעבדתי ליכולות ייצור רחבות היקף. מדובר בהישג משמעותי עבור החברה, שמפתחת פתרונות לא-תרופתיים להתמודדות עם אלרגנים ונגיפים במערכת הנשימה. יכולת הייצור החדשה מהווה אבן דרך חיונית לקראת מעבר לניסויים קליניים ובהמשך גם להיערכות למסחור.
פוליריזון הוקמה על בסיס תפיסה שלפיה חלל האף, כנקודת הכניסה הראשונה של אלרגנים ונגיפים, יכול לשמש זירה יעילה להגנה מפניהם. מייסד החברה, תומר ישראלי, זיהה פער בין תרסיסים קיימים המספקים הקלה זמנית לבין מוצרים שיכולים להוות שכבת הגנה אמיתית. מתוך כך הוביל פיתוח פלטפורמה המבוססת על הידרוג'ל היוצר שכבת בידוד דקה בדופן האף. במוקד פעילות החברה עומדת טכנולוגיית Capture & Contain, המבקשת ללכוד חלקיקים זרים ולמנוע את חדירתם לרקמת האף. היישום המרכזי שלה, PL-14, נועד להתמודד עם אלרגנים נפוצים כמו אבקני פריחה, אבק ושיער חיות. החברה מדגישה כי הפתרון אינו מבוסס על תרופות ואמור לשמש מנגנון מכני מגן.
במהלך 2025 השלימה פוליריזון סדרת ניסויי פיתוח שנועדה לבחון היצמדות לרקמות, יציבות החומר ועמידותו בתנאי שימוש שונים. הצוות המדעי בראשות ד״ר טידר תורג׳מן הוביל את הפעילות המחקרית שהביאה לתוצאות פרה־קליניות התומכות ביכולת המוצר ללכוד חלקיקים ברמת הרירית.
בדרך לייצור תעשייתי
ב־2 בדצמבר עדכנה פוליריזון כי השלימה ייצור ראשון בהיקף גדול של פורמולת PL-14, זאת בשיתוף יצרן תרופות חיצוני. הייצור התבצע בתנאים מבוקרים, והאצוות שהופקו עמדו בכל פרמטרי האיכות והיציבות שנבדקו. מבחינת החברה, מדובר באיתות משמעותי לכך שהטכנולוגיה שהותאמה עד כה לניסויי מעבדה מסוגלת לעבור לייצור תעשייתי, שלב חיוני לפני כניסה לניסויים קליניים. היכולת לייצר בנפח גבוה פותחת לחברה את הדלת להתחלת ניסויים קליניים המתוכננים ל־2026. שלב זה יאפשר לבדוק את המוצר בסביבה קלינית ולהיערך בהמשך לקבלת אישורים רגולטוריים. בחברה אומרים כי האצוות שנוצרו עומדות בסטנדרטים הנדרשים לשווקים בארה״ב ובאירופה.
- 1.8 טריליון דולר: 5 עובדות על תעשיית הביו מד העולמית
- מגזר הביוטק מתעורר - האם הפעם זה אמיתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק האלרגיות והמחלות הנשימתיות ממשיך לגדול בהתמדה, בין היתר בשל עלייה בשיעורי החשיפה לאלרגנים ובצורך בפתרונות מניעה זמינים. שוק האלרגיה העונתית מוערך כיום במיליארדי דולרים וצפוי להתרחב בעשור הקרוב, וגם שוק השפעת מציג מגמת גידול על רקע ביקוש להתחזקות מנגנוני ההגנה האישיים. בתוך מציאות זו, פוליריזון מבקשת למצב את קו מוצריה כפתרון שאינו תרופתי אלא מבוסס־מנגנון, הנשען על רכיבים טבעיים ומיועד להפחתת חשיפה עוד לפני התפתחות תגובה דלקתית.

SpaceX מתקרבת לשווי של 800 מיליארד דולר ומאותתת על הנפקה אפשרית ב־2026
סיכוי טוב שזו תהיה הנפקת השנה בוול סטריט - עם שווי חברה שמתקרב ואפילו עולה על טריליון דולר - מי זאת SpaceX ואיך היא הגיעה לשווי כזה?
חברת החלל של אילון מאסק, SpaceX, צפויה לצאת למהלך של מכירת מניות פנימית (סקנדרי - מכירה של עובדים למשקיעים חיצוניים) בהיקף שיא, עם הערכת שווי של עד 800 מיליארד דולר. מדובר בזינוק חד לעומת שווי של 400 מיליארד דולר שנקבע רק לפני כחצי שנה, מהלך שממקם את החברה כאחת הפרטיות הגדולות בעולם.
המהלך מציב את SpaceX מעל לחברות כמו OpenAI ומאותת על הנפקה אפשרית לקראת סוף 2026. על פי הדיווחים, מחיר המניה עשוי להיות גבוה מ־400 דולר, מה שמציב את החברה בעמדה להפוך לאחת מ־20 החברות הציבוריות הגדולות בעולם, אם תחליט להנפיק.
מאז הוקמה, SpaceX הפכה לשחקנית המובילה בתחום שיגור הלוויינים, בעיקר בזכות רקטות הפאלקון 9 ושירות Starlink לאינטרנט לווייני, שמונה כבר מעל ל־9,000 לוויינים במסלול נמוך. החברה ממשיכה לפתח את Starship, הרקטה החזקה בעולם, שמתוכננת לשמש להעברת ציוד ואנשים לירח ולמאדים.
במקביל, SpaceX פועלת בזירה הרגולטורית והפיננסית. מכירת המניות הפנימית מאפשרת לעובדים ומשקיעים קיימים לממש רווחים, תוך שמירה על מבנה שליטה פרטי. עם זאת, הנפקה תחשוף את החברה ללחצים ציבוריים, דרישות רגולטוריות ושקיפות פיננסית רחבה יותר.
- SpaceX בדרך לאבד את המונופול על חזרה לירח
- ניסוי עשירי מוצלח של סטארשיפ: ספייס אקס מתקדמת לשלב המסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה עדיין בוחנת האם להנפיק את פעילות Starlink בנפרד, או לשלב אותה כחלק מההנפקה הכללית. בתוך כך, שוק החלל צובר עניין רב ממשקיעים, וחברות בתחום כמו Karman ו־Firefly כבר ביצעו הנפקות השנה.
