יותר רחפנים וטילים, פחות מטוסי F35 - בקשת התקציב של טראמפ
הנשיא מציע תקציב של 893 מיליארד דולר, שכולל העלאת שכר לחיילים, חיזוק מערכי הגנה וטכנולוגיות מתקדמות, לצד קיצוצים באניות ובכוח האדם בצי; התמקדות ברחפנים וטילים שזולים יחסית על חשבון הוצאות גדולות כמו ספינות מלחמה ומטוסי קרב
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מבקש להשקיע יותר בטילים מתקדמים וברחפנים, ובמקביל לקצץ במשרות בצי האמריקאי ולרכוש פחות אוניות ומטוסי קרב, כך על פי מסמכי התקציב שפורסמו ביום רביעי ברויטרס.
בקשת התקציב לביטחון לאומי ולמערכת ההגנה לשנת 2026 עומדת על
892.6 מיליארד דולר, סכום דומה לתקציב בשנה הנוכחית, והיא כוללת גם השקעות בפעילות גרעינית של משרד האנרגיה ותוספות לתקציב ביטחון הפנים.
על פי הבית הלבן, התקציב נועד לחזק את ההרתעה מול סין ולחזק את התעשייה הביטחונית של ארה"ב. אגב, רוב התקציב לפרויקט
המגן האווירי של טראמפ, "כיפת הזהב", כלול בבקשת תקציב נפרדת.
במסגרת התקציב, טראמפ מבקש לרכוש פחות מטוסי F-35 מתוצרת לוקהיד מרטין Lockheed Martin Corp -0.35% (47 לעומת 68 בתקציב הקודם), ולבנות שלוש אוניות מלחמה
בלבד. הרכש של צוללות מסוג וירג'יניה מתוצרת ג'נרל דיינמיקס General Dynamics Corp -1.06% והנטינגטון אינגלס Huntington Ingalls Industries -2.55% , יחד עם 15 כלי שיט נוספים, צפוי להיכלל בחוק
תקציבי נפרד.
- משרד התחבורה מקדם תשתית לשוק רחפנים מסחרי
- מירוץ של מיליארדים: מי יפתור את איום הרחפנים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, התקציב מגדיל את ההשקעה ברחפנים קטנים, בעקבות הלקחים מהמלחמה באוקראינה שבהם הרחפנים הפכו לכלי יעיל וזול יחסית בלחימה.
התקציב כולל העלאה של 3.8% בשכר החיילים, אך מצמצם הוצאות על ידי הוצאת כלי נשק ישנים משירות, כולל
אוניות ומטוסים יקרים לתחזוקה. בין היתר, הצי צפוי לקצץ כ-7,300 עובדים אזרחיים.
מהמורות בדרך לאישור
בקונגרס כבר מתנהל ויכוח סביב התקציב, כאשר ועדת התקציבים בבית הנבחרים הציעה לרכוש 69 מטוסי F-35. במקביל, משרד ההגנה ממשיך להעדיף רכישת חימושים
מתקדמים, כולל טילים בעלי טווח ארוך וטילים נגד ספינות אשר בעלי חשיבות בזירה הימית שהפכה לזירת עימותים משמעותית. לעומת זאת, נרכשו הרבה פחות טילים מדויקים מדגם Precision Strike Missile, שצפויים להחליף את ה-ATACMS ששימש באוקראינה, כולם מתוצרת לוקהיד מרטין.
הבקשה המפורטת מגיעה במקביל לדיוני רפובליקנים בחוק ביטחוני נרחב בסך 150 מיליארד דולר, תחת ה-"חוק הגדול והיפה",שעבר כבר את בית הנבחרים, וכולל תוספת של 25 מיליארד דולר לפרויקט "כיפת הזהב".
- מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
תקציב הביטחון מהווה בדרך כלל כ-50% מתקציב ההוצאה
השוטפת של הממשל האמריקאי, ולכן עוד צפויים דיונים ושינויים עד שיאושר.
רוח גבית לתחום הביטחוני
ההצהרה של טראמפ על קיצוץ במספר מטוסי ה-F-35 והעדפת טילים ורחפנים מגיעה במקביל למגמה רחבה יותר של שדרוג ותעדוף ההוצאות הצבאיות בעולם
המערבי. רק אתמול הכריזו מדינות נאט"ו באופן רשמי על יעד שאפתני להעלות את תקציב הביטחון ל-5% מהתוצר עד 2035, יותר מפי שניים מהיעד הקודם. מדובר בהחלטה היסטורית שמבטיחה השקעות ענק בתעשיות ההגנה, וחיזוק העורף האזרחי באירופה.
גם בישראל מנכ"ל משרד הביטחון ציין כי למרות התקופה ה"שקטה" יש צורך להמשיך לפתח ולעמוד בקדמה הטכנולוגית בתחום הביטחוני והמשיך ולהצטייד למערכה הבאה.
התפתחויות האחרונות מעידות שהביקוש לא נעלם. החלטת נאט"ו מייצרת אופק תקציבי משמעותי, התקציב של טראמפ ממקד את הצורך של ארה"ב בחימושים נוספים
והמסר של משרד הביטחון מצביע על כך שבישראל לא קונים את הנרטיב של רגיעה מוחלטת.
לקריאה נוספת המניות הביטחוניות מקבלות רוח גבית מהשוק הגלובלי והמקומי
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
