בוקינג
צילום: טוויטר
דוחות

בוקינג יורדת למרות תוצאות חזקות - תיירות בצל מתיחות עולמית

החברה הרחיבה את טווח תחזית הצמיחה בשל "אי-ודאות גיאופוליטית"; האנליסטים: "עדיין הנמל הבטוח ביותר בענף התיירות המקוונת"

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה בוקינג


מניית בוקינג הולדינגסBooking Holdings -2.3%  , מהסוכנויות המובילות בעולם להזמנת חופשות מקוונות, נפלה ב-3% למרות שהציגה תוצאות כספיות מרשימות לרבעון הראשון של השנה. ענקית הנסיעות המקוונת דיווחה על רווח מתואם של 24.81 דולר למניה, גבוה משמעותית מתחזיות האנליסטים שעמדו על 17.37 דולר למניה. גם ההכנסות הפתיעו לטובה והסתכמו ב-4.8 מיליארד דולר, לעומת תחזית של 4.6 מיליארד דולר.


למרות הביצועים המרשימים, הנהלת החברה החליטה להרחיב את טווח תחזית הצמיחה במטבע קבוע לשנה כולה, תוך שהיא מציינת את "אי-הוודאות המוגברת בסביבה הגיאופוליטית והמאקרו-כלכלית". עם זאת, החברה עדיין צופה צמיחה של אמצע עד גבוה של ספרה אחת הן בהזמנות ברוטו והן בהכנסות לשנת 2025 כולה.


גלן פוגל, מנכ"ל בוקינג הולדינגס, התייחס בשיחת הועידה עם האנליסטים ל"חששות לגבי עוצמת הביקוש הצרכני", אך הדגיש כי עד כה במהלך הרבעון השני החברה רואה רמות יציבות של ביקוש לתיירות פנאי גלובלית. דבריו מצביעים על כך שלמרות החששות, טרם נרשמה האטה משמעותית בהזמנות. דניאל קורנוס מחברת Benchmark Equity Research ציין כי למרות תגובת השוק השלילית, בוקינג הציגה "תוצאות איתנות בכל התחומים". הוא הוסיף כי "בהנחה שההנהלה שילבה בטווח התחזית המעודכן מידה מספקת של סיכון, קשה שלא לראות בחברה את הנמל הבטוח ביותר בסערה אפשרית, במיוחד בהתחשב בביצועיה הטובים ביחס לקבוצת המתחרים במהלך ההאטות האחרונות".


התוצאות האחרונות של בוקינג עשויות לשמש כאינדיקציה לביצועים הצפויים של סוכנויות הנסיעות המקוונות האחרות. הבאות בתור לפרסם את תוצאותיהן הן Airbnb Airbnb -2.53%   ואקספידיהExpedia -2.16%  , שתי חברות בעלות חשיפה מקומית משמעותית יותר לשוק האמריקאי. בניגוד ליציבות היחסית שעליה דיווחה בוקינג, סקטורים אחרים בתעשיית התיירות והנסיעות נראה כי מתמודדים עם ביקושים חלשים יותר. כך למשל, חברת השיט נורווג'יאן קרוז ליין הולדינגס ציינה בדוח הרבעוני האחרון שלה "היחלשות" בהזמנות לטווח של 12 חודשים קדימה.


אי-הוודאות הגיאופוליטית המדוברת מתייחסת למספר מוקדי מתיחות ברחבי העולם, כולל הסכסוכים מתמשכים במזרח התיכון, המלחמה באוקראינה והמתיחות הגוברת בין ארצות הברית לסין. כל אלה עלולים להשפיע על דפוסי התיירות הבינלאומית, הן בשל חששות בטיחותיים והן בשל השפעות כלכליות כמו אינפלציה ושינויים בשערי חליפין.


בתעשייה מעריכים כי למרות החששות, תיירות הפנאי צפויה להישאר חסינה יחסית בטווח הקצר, כפי שהוכיחה לאחר משבר הקורונה. עם זאת, הצרכנים עשויים להפנות את העדפותיהם ליעדים הנתפסים כבטוחים יותר או לבחור בחופשות מקומיות, מה שעשוי להעלות את הביקוש בחברות בעלות חשיפה גבוהה יותר לשוק המקומי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.