בוקינג יורדת למרות תוצאות חזקות - תיירות בצל מתיחות עולמית
החברה הרחיבה את טווח תחזית הצמיחה בשל "אי-ודאות גיאופוליטית"; האנליסטים: "עדיין הנמל הבטוח ביותר בענף התיירות המקוונת"
מניית בוקינג הולדינגסBooking Holdings 0.05% , מהסוכנויות המובילות בעולם להזמנת חופשות מקוונות, נפלה ב-3% למרות שהציגה תוצאות כספיות מרשימות לרבעון הראשון של השנה. ענקית הנסיעות המקוונת דיווחה על רווח מתואם של 24.81 דולר למניה, גבוה משמעותית מתחזיות האנליסטים שעמדו על 17.37 דולר למניה. גם ההכנסות הפתיעו לטובה והסתכמו ב-4.8 מיליארד דולר, לעומת תחזית של 4.6 מיליארד דולר.
למרות הביצועים המרשימים, הנהלת החברה החליטה להרחיב את טווח תחזית הצמיחה במטבע קבוע לשנה כולה, תוך שהיא מציינת את "אי-הוודאות המוגברת בסביבה הגיאופוליטית והמאקרו-כלכלית". עם זאת, החברה עדיין צופה צמיחה של אמצע עד גבוה של ספרה אחת הן בהזמנות ברוטו והן בהכנסות לשנת 2025 כולה.
גלן פוגל, מנכ"ל בוקינג הולדינגס, התייחס בשיחת הועידה עם האנליסטים ל"חששות לגבי עוצמת הביקוש הצרכני", אך הדגיש כי עד כה במהלך הרבעון השני החברה רואה רמות יציבות של ביקוש לתיירות פנאי גלובלית. דבריו מצביעים על כך שלמרות החששות, טרם נרשמה האטה משמעותית בהזמנות. דניאל קורנוס מחברת Benchmark Equity Research ציין כי למרות תגובת השוק השלילית, בוקינג הציגה "תוצאות איתנות בכל התחומים". הוא הוסיף כי "בהנחה שההנהלה שילבה בטווח התחזית המעודכן מידה מספקת של סיכון, קשה שלא לראות בחברה את הנמל הבטוח ביותר בסערה אפשרית, במיוחד בהתחשב בביצועיה הטובים ביחס לקבוצת המתחרים במהלך ההאטות האחרונות".
התוצאות האחרונות של בוקינג עשויות לשמש כאינדיקציה לביצועים הצפויים של סוכנויות הנסיעות המקוונות האחרות. הבאות בתור לפרסם את תוצאותיהן הן Airbnb Airbnb 0.34% ואקספידיהExpedia 2.58% , שתי חברות בעלות חשיפה מקומית משמעותית יותר לשוק האמריקאי. בניגוד ליציבות היחסית שעליה דיווחה בוקינג, סקטורים אחרים בתעשיית התיירות והנסיעות נראה כי מתמודדים עם ביקושים חלשים יותר. כך למשל, חברת השיט נורווג'יאן קרוז ליין הולדינגס ציינה בדוח הרבעוני האחרון שלה "היחלשות" בהזמנות לטווח של 12 חודשים קדימה.
- להזמין מלון עם כאל ואיסתא - פלטפורמה חדשה תתחרה על התייר הישראלי
- משכירים לטווח קצר? אתם בתקלת מס; שאלות ותשובות על פס"ד החדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אי-הוודאות הגיאופוליטית המדוברת מתייחסת למספר מוקדי מתיחות ברחבי העולם, כולל הסכסוכים מתמשכים במזרח התיכון, המלחמה באוקראינה והמתיחות הגוברת בין ארצות הברית לסין. כל אלה עלולים להשפיע על דפוסי התיירות הבינלאומית, הן בשל חששות בטיחותיים והן בשל השפעות כלכליות כמו אינפלציה ושינויים בשערי חליפין.
בתעשייה מעריכים כי למרות החששות, תיירות הפנאי צפויה להישאר חסינה יחסית בטווח הקצר, כפי שהוכיחה לאחר משבר הקורונה. עם זאת, הצרכנים עשויים להפנות את העדפותיהם ליעדים הנתפסים כבטוחים יותר או לבחור בחופשות מקומיות, מה שעשוי להעלות את הביקוש בחברות בעלות חשיפה גבוהה יותר לשוק המקומי.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
