בוקינג
צילום: טוויטר
דוחות

בוקינג יורדת למרות תוצאות חזקות - תיירות בצל מתיחות עולמית

החברה הרחיבה את טווח תחזית הצמיחה בשל "אי-ודאות גיאופוליטית"; האנליסטים: "עדיין הנמל הבטוח ביותר בענף התיירות המקוונת"

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה בוקינג


מניית בוקינג הולדינגסBooking Holdings -0.54%  , מהסוכנויות המובילות בעולם להזמנת חופשות מקוונות, נפלה ב-3% למרות שהציגה תוצאות כספיות מרשימות לרבעון הראשון של השנה. ענקית הנסיעות המקוונת דיווחה על רווח מתואם של 24.81 דולר למניה, גבוה משמעותית מתחזיות האנליסטים שעמדו על 17.37 דולר למניה. גם ההכנסות הפתיעו לטובה והסתכמו ב-4.8 מיליארד דולר, לעומת תחזית של 4.6 מיליארד דולר.


למרות הביצועים המרשימים, הנהלת החברה החליטה להרחיב את טווח תחזית הצמיחה במטבע קבוע לשנה כולה, תוך שהיא מציינת את "אי-הוודאות המוגברת בסביבה הגיאופוליטית והמאקרו-כלכלית". עם זאת, החברה עדיין צופה צמיחה של אמצע עד גבוה של ספרה אחת הן בהזמנות ברוטו והן בהכנסות לשנת 2025 כולה.


גלן פוגל, מנכ"ל בוקינג הולדינגס, התייחס בשיחת הועידה עם האנליסטים ל"חששות לגבי עוצמת הביקוש הצרכני", אך הדגיש כי עד כה במהלך הרבעון השני החברה רואה רמות יציבות של ביקוש לתיירות פנאי גלובלית. דבריו מצביעים על כך שלמרות החששות, טרם נרשמה האטה משמעותית בהזמנות. דניאל קורנוס מחברת Benchmark Equity Research ציין כי למרות תגובת השוק השלילית, בוקינג הציגה "תוצאות איתנות בכל התחומים". הוא הוסיף כי "בהנחה שההנהלה שילבה בטווח התחזית המעודכן מידה מספקת של סיכון, קשה שלא לראות בחברה את הנמל הבטוח ביותר בסערה אפשרית, במיוחד בהתחשב בביצועיה הטובים ביחס לקבוצת המתחרים במהלך ההאטות האחרונות".


התוצאות האחרונות של בוקינג עשויות לשמש כאינדיקציה לביצועים הצפויים של סוכנויות הנסיעות המקוונות האחרות. הבאות בתור לפרסם את תוצאותיהן הן Airbnb Airbnb 0.68%   ואקספידיהExpedia -1.01%  , שתי חברות בעלות חשיפה מקומית משמעותית יותר לשוק האמריקאי. בניגוד ליציבות היחסית שעליה דיווחה בוקינג, סקטורים אחרים בתעשיית התיירות והנסיעות נראה כי מתמודדים עם ביקושים חלשים יותר. כך למשל, חברת השיט נורווג'יאן קרוז ליין הולדינגס ציינה בדוח הרבעוני האחרון שלה "היחלשות" בהזמנות לטווח של 12 חודשים קדימה.


אי-הוודאות הגיאופוליטית המדוברת מתייחסת למספר מוקדי מתיחות ברחבי העולם, כולל הסכסוכים מתמשכים במזרח התיכון, המלחמה באוקראינה והמתיחות הגוברת בין ארצות הברית לסין. כל אלה עלולים להשפיע על דפוסי התיירות הבינלאומית, הן בשל חששות בטיחותיים והן בשל השפעות כלכליות כמו אינפלציה ושינויים בשערי חליפין.


בתעשייה מעריכים כי למרות החששות, תיירות הפנאי צפויה להישאר חסינה יחסית בטווח הקצר, כפי שהוכיחה לאחר משבר הקורונה. עם זאת, הצרכנים עשויים להפנות את העדפותיהם ליעדים הנתפסים כבטוחים יותר או לבחור בחופשות מקומיות, מה שעשוי להעלות את הביקוש בחברות בעלות חשיפה גבוהה יותר לשוק המקומי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנליסטים בורסה AIאנליסטים בורסה AI

לקראת ה"שבוע של אנבידיה" - למה מחכים האנליסטים?

הממשל חזר לעבוד אחרי השבתת שיא של 43 ימים וסוף-סוף נקבל את הנתונים על שוק העבודה האמריקאי ונבין לאן פני הריבית של הפד'; אנבידיה ושורה של חברות מענף הצריכה ידווחו ויתנו לנו הבנה גם על מצב ה-AI וגם על מצבו של הצרכן האמריקאי - מה עוד על הלוח הכלכלי השבוע ומה חושבים האנליסטים?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

בשבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נכנס אל הישורת האחרונה והמשמעותית ביותר של עונת הדוחות. אבל המשקיעים ממתינים לדברים נוספים, להבין מה תוואי הריבית של הפד, והאם מניות הטק והקמעונאות ימשיך לסחוב את השוק על הכתפיים או שהרוטציה שראינו בסוף השבוע שעבר, של זרימה מטכנולוגיה אל עבר ענפים מסורתיים, תימשך. עוד דבר שמעודד את המשקיעים הוא סיום השבתת הממשל, שהייתה הארוכה בהיסטוריה האמריקאית, 43 ימים ועכשיו נוכל לקבל את הנתונים הרשמיים שהתעכבו, ושצפויים להתפרסם השבוע. אבל שוב, מעל הכל אלו יהיו התוצאות של אנבידיה שיתנו את הטון.

זה השבוע של אנבידיה.

ברביעי בערב לאחר הנעילה תפרסם ענקית השבבים את תוצאות הרבעון הפיסקלי שלה שהסתיים באוקטובר, והציפיות - בשמיים. לפי קונצנזוס של 42 אנליסטים חברת השבבים צפויה לדווח על הכנסות של 54.94 מיליארד דולר, זינוק של כ-57% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, אז עמדו ההכנסות על 35 מיליארד דולר. טווח התחזיות נע בין 53.46 ל-58.34 מיליארד דולר - כלומר, גם האומדן הנמוך משקף קפיצה חדה.

ברווח הנקי למניה (EPS), התחזיות עומדות על רווח של 1.25 דולר למניה בממוצע, לעומת 0.81 דולר ברבעון המקביל. התחזיות נעות בין 1.14 ל-1.34 דולר - כאשר המספר העליון מגלם כמעט 66% צמיחה שנתית ברווח למניה.

המספרים האלה מציבים רף מאוד גבוה לאנבידיה, וזה כבר אחרי שנה שבה המניה יותר מהכפילה את שוויה - על רקע הביקושים האדירים לשבבי AI. גם אם אנבידיה תעמוד בציפיות, כולם מחכים לשמוע בעיקר את התחזית קדימה. האם קצב ההזמנות יימשך באותו קצב, מה יקרה במכירות לשוק הסיני לנוכח המגבלות, ואיך נראו ההזמנות מצד הענקיות - אמזון, מיקרוסופט, גוגל וכל השאר.

אנחנו "צועדים על ביצים". אנבידיה התממשה בעצבנות ב-5 ימי המסחר האחרונים וירדה מהשיר שלה. עכשיו כל שינוי הכי קטן בתמהיל של המגזרים, כל הסתייגות בטון של ג'נסן הואנג או כל עדכון מינורי בתחזית - יכול לגרום לכדור שלג בשוק.

יפן בנק מרכזי
צילום: טוויטר

המניה שנפלה 11% בגלל המתיחות בין סין ליפן

הסלמה במתיחות סביב טייוואן הובילה לאזהרה חריגה של בייג’ין נגד נסיעה ולימודים ביפן, וגררה ירידות חדות במניות הקוסמטיקה, הקמעונאות והתיירות

רן קידר |
נושאים בכתבה יפן סין

שוקי ההון ביפן נפתחו היום בטלטלה חדה, לאחר שממשלת סין פרסמה אזהרה לאזרחיה מפני נסיעה ולימודים ביפן על רקע החרפת המתח הדיפלומטי בין המדינות. ההנחיה הובילה לצניחה מיידית במניות החברות התלויות בתיירות סינית, שהיתה מהזרזים המרכזיים של הצמיחה בשנים האחרונות בכלכלת יפן. המהלך הגיע לאחר שראש ממשלת יפן, סנאֶה טאקייצ’י, הצהירה כי שימוש בכוח צבאי מצד סין במקרה של הסלמה סביב טייוואן עשוי להוות “מצב קיומי מאיים” , אמירה שנענתה בתגובה תקיפה מצד בייג’ין.

שותפותיה הסיניות של ענקית הקוסמטיקה שייסידו (Shiseido) היו מהראשונות להגיב לחששות בשוק, ומניית החברה צנחה במהלך המסחר עד 11%, הנפילה היומית החדה ביותר מאז החלה מלחמת הסחר באפריל. המניה סגרה בירידה של כ-9%. שייסידו חשופה במיוחד ללקוחות סיניים, שמהווים כ-35% מהכנסותיה מתיירות וממכירות קמעונאיות לסין, ובתשעת החודשים הראשונים של השנה דיווחה על ירידה של 7.6% בהכנסות משוק זה. גם חברות נוספות הנסמכות על קונים ותיירים מסין ספגו ירידות כבדות, בהן Oriental Land – המפעילה את פארק השעשועים דיסני טוקיו, וכן Ryohin Keikaku, מפעילת רשת הכלבו, Muji. מניות אלו הובילו את הירידות במדד הניקיי 225.

הקמעונאים קורסים, סקטור התיירות בירידה 

ירידות לא הסתכמו בענף הקוסמטיקה. ענקיות הכלבו Isetan Mitsukoshi ו-Takashimaya צנחו בכ-11% וכ-12% בהתאמה, גם הן בשיעורים החדים ביותר מאז אפריל. גם Pan Pacific International, מפעילת רשת דון קיחוטה, ו-Fast Retailing (חברת האם של יוניקלו) רשמו ירידות של מעל 5%. המכנה המשותף לכל החברות: תלות גבוהה בהוצאות של תיירים סינים. בעשור האחרון הפכו המבקרים מסין ללקוח מספר אחד של כלכלת התיירות היפנית, כשהם אחראים לכ-27% מההוצאה הכוללת של תיירים ביפן ברבעון האחרון, המוערכת בכ־2.1 טריליון ין (כ-1.36 מיליארד דולר). כל זעזוע במגזר זה מורגש עמוק בכל שרשרת הערך, החל בחנויות כלבו ועד למזון מהיר בירידים עירוניים.

הירידה בתנועת התיירים הפוטנציאלית פגעה גם בחברות התעופה והאירוח. ANA Holdings ירדה בכ-3.4%, בעוד מפעילת המלונות Kyoritsu Maintenance נפלה ב-8%. בינתיים, חברות תעופה סיניות , ביניהן אייר צ'יינה וצ'יינה איסטרן, הודיעו על אפשרות לביטול כרטיסים ולהחזרים ליעדים ביפן, מה שהגביר את החשש בקרב המשקיעים מפני האטה בתעבורה האווירית. עם זאת, ANA וג'פן אירליינס מסרו כי בשלב זה לא נרשמה ירידה משמעותית בהזמנות לטיסות בין המדינות, אף כי אנליסטים מזהירים כי כל הסלמה עתידית עלולה לשנות את התמונה במהירות.

השלכות מקרו: פגיעה ישירה בצמיחה ועליית סיכון לעיכוב בהעלאת ריבית

אזהרת הנסיעה של סין ליפן עלולה להיות מכה קשה לכלכלה היפנית, שבשנים האחרונות נשענת יותר ויותר על תיירות נכנסת כמנוע צמיחה, אולי האחרון שנותר לה בעידן של הזדקנות אוכלוסייה והאטה בביקוש המקומי. האנליסטים העריכו כי אם כניסת התיירים הסיניים ליפן תיעצר לחלוטין, ההפסד עלול להגיע ל-200 מיליארד ין בחודש (1.3 מיליארד דולר), סכום שעלול לפגוע בתמונת הצמיחה של יפן ולהאט תכניות עתידיות להעלאת ריבית מצד הבנק המרכזי.