גונסון
צילום: אתר החברה

ג'ונסון אנד ג'ונסון מעלה תחזיות על רקע מלחמת הסחר

טראמפ צפוי להטיל מכסים גם על חברות התרופות הזרות במטרה למשוך אותן להעביר את הייצור לארה"ב, ומי שצפויות להרוויח בינתיים הן האמריקאיות; ג'ונסון אנד ג'ונסון צופה כעת הכנסות של כ-91.4 מיליארד דולר השנה לעומת תחזית קודמת של 89.6 מיליארד דולר

רוי שיינמן |

מלחמת המכסים צפויה להגיע בקרוב גם לתעשיית התרופות, כשטראמפ הורה לאחרונה לצוותים שלו האם יש פוטנציאל לפגיעה בביטחון לאומי בסקטור כמו גם בסקטור השבבים, מה שעלול להוביל למכסים כבר בחודשים הקרובים. כך או אחרת טראמפ כבר התבטא בשבועות האחרונים בנושא המכסים על תעשיית התרופות ונראה שמכסים על חברות זרות בתחום הוא עניין של זמן, ומי שצפויות ליהנות מהמצב הן החברות האמריקאיות.


אחת מהמטרות העיקריות של טראמפ היא להביא את הייצור לארה"ב. טראמפ רוצה שארה"ב תחזור להיות מעצמת ייצור תוך פגיעה במעמדה של סין שכרגע מובילה מהבחינה הזו ותעשיית התרופות היא אחת מהחשובות. מכסים על חברות זרות צפויים להפוך את המוצרים של האמריקאיות לאטרקטיביים יותר וכך גם צופים בחברות עצמן - ענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון Johnson & Johnson Inc  העלתה את התחזית השנתית שלה והיא כעת צופה הכנסות של בין 91-91.8 מיליארד דולר ב-2025 לעומת תחזית קודמת של 89.2-90 מיליארד דולר, כאשר החברה מייחסת את העלאת התחזית גם להשלמת הרכישה של חברת Intra-Cellular Therapies. התחזית המקורית שנמסרה בתחילת השנה אכזבה בזמנו את המשקיעים שציפו לתחזית של 91.18 מיליארד דולר. המניה בינתיים יציבה במסחר המוקדם אחרי שעלתה ב-6.7% השנה לשווי של 372 מיליארד דולר.


התחזית מגיעה לצד תוצאות הרבעון הראשון, בו החברה רשמה הכנסות של 21.89 מיליארד דולר ורווח של 2.77 דולר למניה, מעל לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 21.56 מיליארד דולר ורווח של 2.56 דולר למניה.


מגזר התרופות האינווטיביות של החברה רשם גידול של 4.2%, בעיקר בזכות עלייה במכירות של תרופות אונקולוגיות ושל מוצרים בתחומי האימונולוגיה, מדעי המוח והקרדיולוגיה. גם תחום הטכנולוגיה הרפואית (MedTech) צמח ב-4.1% במכירות, כשמיזוגים ורכישות תרמו עם השפעה חיובית של 2.8%. החברה גם רשמה מספר הישגים רגולטוריים ברבעון: בארה"ב, מנהל המזון והתרופות (FDA) אישר את השימוש בתרופה Tremfya לטיפול במחלת קרוהן בקרב מבוגרים. באירופה, התרופה Rybrevant אושרה לטיפול בסוגים מסוימים של סרטן ריאות מסוג תאים לא קטנים (NSCLC).


האתגרים המשפטיים של ג'ונסון אנד ג'ונסון

למרות הנתונים המעודדים, ג'ונסון אנד ג'ונסון עדיין מתמודדת עם אתגרים משפטיים לא פשוטים. מול החברה מתנהלות מספר תביעות שנמשכות כבר שנים, סביב טענות לפיהן הטלק שבאבקת התינוקות שלה, שהוסרה מהמדפים ב-2023, הכיל אזבסט מסרטן ללא אזהרה לציבור הרוכשים. התביעה הראשונה הוגשה עוד ב-1999 על ידי אישה שטענה כי פיתחה חלתה לאחר שימוש ממושך במוצר. רק ב-2020 עברה החברה לשימוש בתרכובת מבוססת עמילן תירס במקום טלק.


במהלך השנים ניסתה ג'ונסון אנד ג'ונסון להעביר את האחריות המשפטית לחברה בת, LTL Management, תוך כדי טענה שהיא לקראת פשיטת רגל, מה שהיה מקנה לה הגנה משפטית. אך שני ניסיונות כאלו נדחו ב-2023 בבית המשפט בניו ג'רזי, לאחר שנקבע כי החברה הבת אינה מצויה במצוקה פיננסית אמתית. במרץ האחרון, שופט בטקסס פסל ניסיון דומה של חברה בת אחרת, Red River Talc, להיכנס להליך פשיטת רגל, ובכך אפשר לתובעים להמשיך בהליכים המשפטיים.


ג'ונסון אנד ג'ונסון מצידה לא מוותרת ומתכוונת להמשיך להיאבק. בהצהרה שפרסמה לאחר פסק הדין, הגדירה את התביעות כ"חסרות בסיס, מונעות ממידע כוזב וממומנות בידי גופים חיצוניים, כולל קרנות זרות". החברה גם הודיעה כי בכוונתה להפחית כ-7 מיליארד דולר מהעתודה המשפטית שהקצתה בעבר, והבהירה כי "אין לה כוונה להסכים לפשרות או לשלם לעורכי דין על תביעות מהסוג הזה".

קיראו עוד ב"גלובל"


למה טראמפ שם את הסקטור על הכוונת?

הבחירה של טראמפ להתמקד דווקא בענף התרופות לא מקרית - ארה"ב אמנם מהווה את שוק התרופות הרווחי ביותר בעולם, אך רוב התרופות הנמכרות בתחומה מיובאות. על פי נתוני 2024, ארה"ב ייבאה תרופות בשווי של כ-213 מיליארד דולר - כמעט פי שניים וחצי מהיקף היבוא לפני עשור. על פניו, העלאת מכסים עשויה לזרז חזרת ייצור התרופות לארה"ב, אבל הבעיה עמוקה יותר: מדובר בענף המבוסס על שרשראות אספקה בינלאומיות, המשלבות חומרי גלם ויכולות ייצור ממדינות רבות.


משבר הקורונה הדגיש עד כמה התלות באספקה גלובלית עלולה להיות מסוכנת. בזמן הקורונה נרשמו מחסורים גדולים בתרופות חיוניות, החל בכימותרפיה, דרך פניצילין ועד לאקמול, הכל בגלל הפסקות ייצור באסיה. כיום, רק כ-4% מהמרכיבים הפעילים בתרופות חיוניות (כמו תרופות לאסתמה ולסוכרת) מיוצרים בארה"ב, בעוד ש-82% מגיעים מהודו וסין.


אם טראמפ אכן רוצה להחזיר את התעשייה הזו לארה"ב, הוא יזדקק לשיתוף פעולה מלא מצד היצרניות עצמן. אבל זה יהיה התהליך לא פשוט, האנליסטים מעריכים כי בניית תשתית ייצור חלופית בארה"ב עשויה להימשך כעשור. הסיבה לכך היא הרגולציה הקפדנית של ה-FDA, כל מפעל חדש נדרש לקבל אישורים רבים בשלבים שונים של ההקמה והייצור, מה שהופך את התהליך לאיטי ויקר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.