גונסון
צילום: אתר החברה

ג'ונסון אנד ג'ונסון מעלה תחזיות על רקע מלחמת הסחר

טראמפ צפוי להטיל מכסים גם על חברות התרופות הזרות במטרה למשוך אותן להעביר את הייצור לארה"ב, ומי שצפויות להרוויח בינתיים הן האמריקאיות; ג'ונסון אנד ג'ונסון צופה כעת הכנסות של כ-91.4 מיליארד דולר השנה לעומת תחזית קודמת של 89.6 מיליארד דולר

רוי שיינמן |

מלחמת המכסים צפויה להגיע בקרוב גם לתעשיית התרופות, כשטראמפ הורה לאחרונה לצוותים שלו האם יש פוטנציאל לפגיעה בביטחון לאומי בסקטור כמו גם בסקטור השבבים, מה שעלול להוביל למכסים כבר בחודשים הקרובים. כך או אחרת טראמפ כבר התבטא בשבועות האחרונים בנושא המכסים על תעשיית התרופות ונראה שמכסים על חברות זרות בתחום הוא עניין של זמן, ומי שצפויות ליהנות מהמצב הן החברות האמריקאיות.


אחת מהמטרות העיקריות של טראמפ היא להביא את הייצור לארה"ב. טראמפ רוצה שארה"ב תחזור להיות מעצמת ייצור תוך פגיעה במעמדה של סין שכרגע מובילה מהבחינה הזו ותעשיית התרופות היא אחת מהחשובות. מכסים על חברות זרות צפויים להפוך את המוצרים של האמריקאיות לאטרקטיביים יותר וכך גם צופים בחברות עצמן - ענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון Johnson & Johnson Inc  העלתה את התחזית השנתית שלה והיא כעת צופה הכנסות של בין 91-91.8 מיליארד דולר ב-2025 לעומת תחזית קודמת של 89.2-90 מיליארד דולר, כאשר החברה מייחסת את העלאת התחזית גם להשלמת הרכישה של חברת Intra-Cellular Therapies. התחזית המקורית שנמסרה בתחילת השנה אכזבה בזמנו את המשקיעים שציפו לתחזית של 91.18 מיליארד דולר. המניה בינתיים יציבה במסחר המוקדם אחרי שעלתה ב-6.7% השנה לשווי של 372 מיליארד דולר.


התחזית מגיעה לצד תוצאות הרבעון הראשון, בו החברה רשמה הכנסות של 21.89 מיליארד דולר ורווח של 2.77 דולר למניה, מעל לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 21.56 מיליארד דולר ורווח של 2.56 דולר למניה.


מגזר התרופות האינווטיביות של החברה רשם גידול של 4.2%, בעיקר בזכות עלייה במכירות של תרופות אונקולוגיות ושל מוצרים בתחומי האימונולוגיה, מדעי המוח והקרדיולוגיה. גם תחום הטכנולוגיה הרפואית (MedTech) צמח ב-4.1% במכירות, כשמיזוגים ורכישות תרמו עם השפעה חיובית של 2.8%. החברה גם רשמה מספר הישגים רגולטוריים ברבעון: בארה"ב, מנהל המזון והתרופות (FDA) אישר את השימוש בתרופה Tremfya לטיפול במחלת קרוהן בקרב מבוגרים. באירופה, התרופה Rybrevant אושרה לטיפול בסוגים מסוימים של סרטן ריאות מסוג תאים לא קטנים (NSCLC).


האתגרים המשפטיים של ג'ונסון אנד ג'ונסון

למרות הנתונים המעודדים, ג'ונסון אנד ג'ונסון עדיין מתמודדת עם אתגרים משפטיים לא פשוטים. מול החברה מתנהלות מספר תביעות שנמשכות כבר שנים, סביב טענות לפיהן הטלק שבאבקת התינוקות שלה, שהוסרה מהמדפים ב-2023, הכיל אזבסט מסרטן ללא אזהרה לציבור הרוכשים. התביעה הראשונה הוגשה עוד ב-1999 על ידי אישה שטענה כי פיתחה חלתה לאחר שימוש ממושך במוצר. רק ב-2020 עברה החברה לשימוש בתרכובת מבוססת עמילן תירס במקום טלק.


במהלך השנים ניסתה ג'ונסון אנד ג'ונסון להעביר את האחריות המשפטית לחברה בת, LTL Management, תוך כדי טענה שהיא לקראת פשיטת רגל, מה שהיה מקנה לה הגנה משפטית. אך שני ניסיונות כאלו נדחו ב-2023 בבית המשפט בניו ג'רזי, לאחר שנקבע כי החברה הבת אינה מצויה במצוקה פיננסית אמתית. במרץ האחרון, שופט בטקסס פסל ניסיון דומה של חברה בת אחרת, Red River Talc, להיכנס להליך פשיטת רגל, ובכך אפשר לתובעים להמשיך בהליכים המשפטיים.


ג'ונסון אנד ג'ונסון מצידה לא מוותרת ומתכוונת להמשיך להיאבק. בהצהרה שפרסמה לאחר פסק הדין, הגדירה את התביעות כ"חסרות בסיס, מונעות ממידע כוזב וממומנות בידי גופים חיצוניים, כולל קרנות זרות". החברה גם הודיעה כי בכוונתה להפחית כ-7 מיליארד דולר מהעתודה המשפטית שהקצתה בעבר, והבהירה כי "אין לה כוונה להסכים לפשרות או לשלם לעורכי דין על תביעות מהסוג הזה".

קיראו עוד ב"גלובל"


למה טראמפ שם את הסקטור על הכוונת?

הבחירה של טראמפ להתמקד דווקא בענף התרופות לא מקרית - ארה"ב אמנם מהווה את שוק התרופות הרווחי ביותר בעולם, אך רוב התרופות הנמכרות בתחומה מיובאות. על פי נתוני 2024, ארה"ב ייבאה תרופות בשווי של כ-213 מיליארד דולר - כמעט פי שניים וחצי מהיקף היבוא לפני עשור. על פניו, העלאת מכסים עשויה לזרז חזרת ייצור התרופות לארה"ב, אבל הבעיה עמוקה יותר: מדובר בענף המבוסס על שרשראות אספקה בינלאומיות, המשלבות חומרי גלם ויכולות ייצור ממדינות רבות.


משבר הקורונה הדגיש עד כמה התלות באספקה גלובלית עלולה להיות מסוכנת. בזמן הקורונה נרשמו מחסורים גדולים בתרופות חיוניות, החל בכימותרפיה, דרך פניצילין ועד לאקמול, הכל בגלל הפסקות ייצור באסיה. כיום, רק כ-4% מהמרכיבים הפעילים בתרופות חיוניות (כמו תרופות לאסתמה ולסוכרת) מיוצרים בארה"ב, בעוד ש-82% מגיעים מהודו וסין.


אם טראמפ אכן רוצה להחזיר את התעשייה הזו לארה"ב, הוא יזדקק לשיתוף פעולה מלא מצד היצרניות עצמן. אבל זה יהיה התהליך לא פשוט, האנליסטים מעריכים כי בניית תשתית ייצור חלופית בארה"ב עשויה להימשך כעשור. הסיבה לכך היא הרגולציה הקפדנית של ה-FDA, כל מפעל חדש נדרש לקבל אישורים רבים בשלבים שונים של ההקמה והייצור, מה שהופך את התהליך לאיטי ויקר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".