מובילאיי
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

מובילאיי תעלה ב-67%? למה האנליסטים חושבים שכן, ולמה הם אולי טועים

מובילאיי תרצה לשכוח את השנתיים האחרונות, במהלכן המניה שלה איבדה יותר ממחצית משוויה; החברה מתמודדת עם ירידות בביקושים, בעיקר בסין, אבל היא עדיין נחשבת למובילה בתחום הנהיגה האוטונומית והאנליסטים באופנהיימר אופטימיים - מה גורם להם לחשוב כך ומה האתגרים שעומדים בפני החברה?

רוי שיינמן | (8)

מובילאיי Mobileye 3.41%   נמצאת בתקופה מאתגרת. המניה שלה איבדה 53% בשנתיים האחרונות בעיקר עקב תוצאות חלשות ב-2024 שנובעות מירידה בביקושים בשווקי היעד שלה, ובמיוחד בסין - במהלך 2024 החברה חתכה את התחזיות שלה פעמיים בגלל הירידה הזו בביקושים. הורדת התחזית השנייה הייתה לצד הדוחות לרבעון השני של השנה, אז היא עדכנה שהיא צופה שההכנסות ב-2024 יעמדו על בין 1.6-1.68 מיליארד דולר לעומת תחזית קודמת של בין 1.83-1.96 מיליארד דולר, ולעומת תחזית האנליסטים שבתחילת 2024 עמדה על 2.58 מיליארד דולר.


מובילאיי תכניס ב-2024 בערך 30% פחות ממה שציפו ממנה בתחילת אותה שנה. הדברים לא נראים טוב כרגע כאמור בעיקר בשוק הסיני, ובמהלך השנה ציינה מובילאיי כי מספר לקוחות מסין ביצעו הזמנות קטנות יותר למחצית השנייה של השנה, קטנות יותר אפילו ביחס לאלה שהן תכננו לעשות לפי הצהרותיהן מוקדם יותר ב-2024. בגלל הסיבות האלה החברה הורידה את צפי נפח הייצור של מערכות EyeQ שלה למחצית השניה בכ-3.5 מיליון יחידות.


אבל מובילאיי עדיין כאן. היא עדיין החברה הישראלית הרביעית בגודלה בוול סטריט עם שווי שוק של 13.8 מיליארד דולר, מתחת לטבע, צ'ק פוינט וסייבר ארק אבל מעל וויקס, אלביט, מאנדיי ונייס. התוצאות ברבעון השלישי היו פחות גרועות מהצפוי, וחלק מהאנליסטים אופטימיים.

מניית מובילאיי בשנה האחרונה


אופנהיימר אופטימיים - מעלים מחיר יעד ל-28 דולר

אופנהיימר העלו את מחיר היעד שלהם על מובילאיי מ-24 ל-28 דולר, מחיר המשקף אפסייד של 67% על המחיר הנוכחי, ויהווה חזרה למחיר בו הייתה לאחרונה רק לפני חצי שנה. "אנו מאמינים כי החברה מחזיקה ביתרון תחרותי משמעותי בתחום האלגוריתמיקה ורואים ביכולתה לשלב מודלים שונים של מערכות AI כחסם כניסה משמעותי. מלבד יכולות התוכנה המרשימות, יכולות החומרה של החברה מרשימות גם כן, כאשר אנו רואים בשבבי ה-EyeQ החדשים, וברדארי הדימות שפיתחה, כטכנולוגיות שיאפשרו לה להציע מגוון רחב מאוד של מוצרים ללקוחותיה", כותבים באופנהיימר.


"לדעתנו, החברה תהיה אחת המרוויחות המרכזיות בשוק האוטונומיה בשנים הקרובות ותחליף מערכות אוטונומיה מפיתוח פנימי שלא מצליחות לצבור תאוצה".


מה הסיכונים בשוק הסיני?

מובילאיי נהנית מביקוש די גבוהים לטכנולוגיות הנהיגה האוטונומית שלה מצד יצרניות רכב סיניות. למעשה, סין מהווה כ-30% מההכנסות של מובילאיי, לפי הדוחות לשנת 2023. סין היא מצד אחד השוק הכי גדול של מובילאיי, אבל מצד שני הוא גם שוק תנודתי והתלות שלה בו עלולה לפגוע בה, כפי שראינו במובן מסוים ב-2024.


כל שינוי בתנאי הסחר בין סין לארה"ב או לאירופה עלול להשפיע ישירות על הביקוש לטכנולוגיות של מובילאיי. בנוסף, תנודתיות בביקוש הסיני לרכבים חשמליים ורגולציות משתנות בשוק עלולות להקשות על החברה לשמר יציבות בבסיס ההכנסות שלה.

קיראו עוד ב"גלובל"


אמנון שעשוע מובילאיי
אמנון שעשוע מובילאיי - קרדיט: Photography courtesy of Nasdaq, Inc



יש הרבה ערך בתחום הרכב ללקוחות נאמנים לטווח ארוך, במובן הזה מובילאיי מצאה בסיס לקוחות חזק בסין, וזה עוד בלי לדבר על האפשרות שהרגולטור הסיני יחייב יצרניות להכניס את המוצרים של מובילאיי לרכבים, אבל עד שזה יקרה, מובילאיי עושיה להמשיך להתמודד עם תנודתיות גבוהה בשוק הזה.


ועדיין, באופנהיימר לא מודאגים יתר על המידה: "בכל הנוגע לשוק הסיני, אנו מאמינים כי בסיס המשקיעים של החברה מבין היטב את הדינמיקה שמאפיינת אותו, וכבר תיכלל אותו במחיר המניה", כותבים האנליסטים. "עם זאת, אנו מעריכים כי לאחר הדוחות של הרבעון הרביעי 2024, והתחזית שהחברה תציג ל-2025, יורידו האנליסטים במעט את תחזיות מכירות ה-SuperVision אך ישמרו על התחזיות ל-2027".


אי הוודאות סביב אינטל

גורם נוסף שהכביד על מובילאיי בתקופה האחרונה הוא הצרות בחברת האם, אינטל. לאינטל אחזקה של 90% במובילאיי אחרי שרכשה אותה ב-2017 לפי שווי של 15.3 מיליארד דולר והנפיקה 10% ממנה ב-2022 לפי שווי של 17 מיליארד דולר. קשה לדעת מה היקף המעורבות של אינטל בעסקים של מובילאיי, אבל כחלק ממהלכי ההתייעלות שהחברה קידמה בחודשים האחרונים, שכללו פיצול פעילויות שלא קשורות לפעילות הליבה בשבבים, היו שמועות על כך שאינטל תיפרד גם ממובילאיי.


זה כנראה לא יקרה בזמן הקרוב, ולמרות שהמשקיעים העלו את המניה אחרי שמובילאיי לא הוזכרה בתכנית ההתייעלות של אינטל, יכול להיות שפרידה מהאמא דווקא תעשה טוב למובילאיי.


אינטל
אינטל - קרדיט: טוויטר



אנחנו כאמור לא יודעים כמה אינטל מעורבת בעסקי החברה אבל היפרדות של השתיים אולי תאפשר למובילאיי להיות יותר עצמאית מול לקוחות מסוימים ולסגור עסקאות שאינטל לא הייתה מאפשרת לה לסגור.


בנוסף, אינטל פיתחה לעצמה מוניטין של הורסת חברות סדרתית. לאורך השנים אינטל סגרה לא מעט חברות שרכשה, בינהן גם כמה ישראליות כמו גרנולייט שנרכשה ב-650 מיליון דולר ב-2022, ריפליי שנרכשה ב-2016 ב-175 מיליון דולר, ו-DSPC שנרכשה ב-1999 ב-1.5 מיליארד דולר ונמכרה למארוול ב-2006 בתמורה ל-600 מיליון דולר.


גם לנושא הזה התייחסו האנליסטים של אופנהיימר: "אחזקותיה של אינטל בחברה ימשיכו להיות גבוהות בטווח הנראה לעין, ולהערכתנו האחרונה אינטל לא תמכור את אחזקותיה במחירים הנוכחיים. אנו מצפים כי אינטל, כשתגיע העת והמחיר, תמכור את מניותיה בצורה סדורה, ובאמצעות הצעת מכר, ולא תציף את השוק במניות שיורידו בחדות את מכירן", כתבו האנליסטים.


האם מובילאיי יכולה לחזור לשיא?

בשיא, המניה של מובילאיי נסחרה במחיר של 45 דולר. שווי שוק של בערך 36 מיליארד דולר. זה היה בסוף 2023 שאותה היא סיימה עם הכנסות של 2.08 מיליארד דולר, צמיחה של 11% לעומת 2022 שההכנסות בשנה הזו היוו צמיחה של 34% לעומת ההכנסות ב-2021.


התלות של מובילאיי בסיני גדולה ובשנה החולפת היא הרגישה את הצד הפחות נעים של תלות גדולה כזו בטריטוריה אחת. קשה להעריך את ההתפתחויות בשוק הזה בהמשך, במיוחד עם כניסתו של דונלד טראמפ לתפקיד נשיא ארה"ב, מה שצפוי להגביר מלחמות הסחר בין ארה"ב לסין ולהשפיע גם על תחום הרכב. מצד שני, סין היא השחקן הכי גדול בשוק הרכב החשמלי, עם נתח שוק של בערך 76% ששייך לחברות סיניות.


גם תחום הרכב האוטונומי צובר תאוצה ומובילאיי היא אחד השחקנים המובילים בו, כך שגם כאן יש פוטנציאל צמיחה עבור החברה, אם כי כרגע קשה להעריך מתי יצרניות הרכב יתחילו למכור רכבים אוטונומיים שמשלבים את המערכות של מובילאיי. 


בינתיים התוצאות האחרונות של מובילאיי לא היו גרועות כמו שהשוק ציפה - החברה דיווחה על ירידה של 8% בהכנסות הרבעון השלישי ל-486 מיליון דולר, כאשר הרווח הסתכם ב-10 סנט למניה, מעל לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 475 מיליון דולר ורווח של 9 סנט למניה. המכפיל העתידי שלה נכון להיום עומד על 41, בהשוואה למכפיל של מעל 50 לפני כשנה.


"אנו מצפים כי בשנתיים הקרובות החברה תצמח באחוזים דו ספרתיים נמוכים וצופים שיאיצו ב-2027 לאור ההשקות הרבות של מוצרי ה-Chauffeur וה-SuperVision", מסכמים האנליסטים באופנהיימר. "מאותה השנה אנו מצפים לצמיחה של יותר מ-20% בשורה העליונה ושיפור של שולי הרווח הגולמי ל-54.6% מ-44.6% שצפויים ב-2024. אנו מעריכים כי ההשקות הרבות באותה השנה, בשילוב הטמעת שבב ה-EyeQ 7 החדש, יובילו את החברה לצמיחה מואצת וביצור היתרון התחרותי שלה. על בסיס מכפיל רווח למניה Non-GAAP של 28.4 לשנת 2027, אנו מעלים את מחיר היעד ל-28 דולר (מ-24 דולר) ומשמרים את המלצת ה-Outperform".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מסכים לכתבה מובילאי יעלו (ל"ת)
    דני 18/01/2025 10:27
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אלון 17/01/2025 09:32
    הגב לתגובה זו
    איפה מוביליי ואיפה WAYMOמכרתי מוביליי ברווח חביב אחרי שצנח פעם שעברה אולי גם הפעם אעשה כך אחרי שכולם ירוצו אחרי כתבות כאלה ואז יפסידו את התחתונים
  • 4.
    ניר נחנזון 16/01/2025 19:35
    הגב לתגובה זו
    וואלה איזה כתבה עף לי הסכך. באמא שלי.
  • 3.
    אורי עציוני 16/01/2025 19:34
    הגב לתגובה זו
    רוי כתבה באמת מטורפת. מעניין ומסקן מאוד.אופן הכתיבה והניסוח והשליטה בכלל הידע מרשימה מאוד.מטורף!
  • 2.
    איתן 16/01/2025 19:20
    הגב לתגובה זו
    לדעתי אין לחברה מה למכור. טסלה הולכת לתת מכה לכולם איך שטראמפ נכנס והוא מאשר את הנהיגה האוטונומית בכל ארהב כולם יישרו קו עם ה FSD של טסלה.
  • 1.
    לרון 16/01/2025 17:52
    הגב לתגובה זו
    המעריכים שמנייה תעלה ב 67%למה לא 66.5%לא לדעתי בעצם 67.33%!!!!!
  • דרעק 17/01/2025 09:33
    הגב לתגובה זו
    את התרגום לאחוזים עשה הכתב.
  • לענין 17/01/2025 01:53
    הגב לתגובה זו
    התחזית היא מחיר יעד שנכון לתאריך הכתבה זה 67%אל תשתגע חבל...
טראמפ ופאוולטראמפ ופאוול

הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25% – מה אמר פאוול במסיבת העיתונאים?

הפדרל ריזרב הפחית את הריבית ברבע אחוז לטווח של 4%-4.25% וצופה עוד 2 הורדות ריבית השנה. הבנק המרכזי ציין כי נוכח האינפלציה הגבוהה יפעל בזהירות ויבחן הפחתות נוספות לפי הנתונים

אדיר בן עמי |

בפעם הראשונה השנה ומאז חזרתו של טראמפ לבית הלבן, הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%. החלטת הפדרל ריזרב התקבלה כצפוי לאחר תקופה ארוכה של סימנים להאטה בשוק העבודה והיחלשות בלחצי האינפלציה. מדובר במהלך שנועד להמריץ את הצמיחה ולתמוך בתעסוקה, ומסמן שינוי כיוון מובהק אחרי חודשים של ריבית יציבה ברמות גבוהות. כעת נותר לראות מה פאוול יגיד במסיבת העיתונאים.


הפדרל ריזרב הוריד את הריבית לראשונה מזה תשעה חודשים, אך שמר על גישה זהירה כאשר הפחית אותה ברבע אחוז בלבד. בתום ישיבת מדיניות בת יומיים קבעה ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי יעד ריבית חדש בטווח של 4%-4.25%, בהתאם לציפיות המשקיעים. עוד לפני ההחלטה העריך שוק החוזים על הריבית בסבירות של 96% שהפד יבחר בהפחתה צנועה זו.


עם זאת, אתגר האינפלציה ממשיך להעיב על קובעי המדיניות. מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט טיפס כמעט באחוז שלם מעל יעד האינפלציה של 2% שנקבע על ידי הבנק, מה שמעיד כי לחצי המחירים טרם שככו. הפד הדגיש כי ימשיך לעקוב מקרוב אחר הנתונים הכלכליים וכי המשך הורדות ריבית יישקלו בזהירות, בהתאם להתפתחויות בשוק העבודה וברמות המחירים.


בהודעתו ציין הפדרל ריזרב כי זוהי הפחתת הריבית הראשונה לשנת 2025, וכי התחזית החציונית מצביעה על הורדה כוללת של כ-0.5% נוספים עד סוף השנה. עם זאת, לא כולם שותפים לקצב הזה: המושל מירן הצביע בעד הפחתה חדה יותר של חצי אחוז כבר בהחלטה הנוכחית, בעוד שישה בכירים סבורים שלא תהיינה עוד הורדות במהלך השנה ותשעה בכירים מעריכים שתי הפחתות נוספות. עוד הדגיש הבנק כי הסיכונים להיחלשות בשוק העבודה גברו, מה שמעיד על שינוי דגש במדיניות – ממאבק באינפלציה להגנה על התעסוקה והצמיחה.


שוק העבודה 

למרות סימנים ברורים להאטה בשוק העבודה, הפדרל ריזרב הותיר ללא שינוי את תחזיותיו לשיעור האבטלה לשנה הקרובה. לפי התחזית החציונית בעדכון האחרון של תחזיות המדיניות (SEP), שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-4.5% עד סוף 2025 – בדיוק כפי שנקבע בתחזיות הקודמות.


ליפ בו טאן אינטלליפ בו טאן אינטל

אנבידיה ואינטל הופכות מיריבות לשותפות - ישראל תרוויח מזה?

שני המעסיקים הגדולים בישראל חותמים על שת"פ אסטרטגי במסגרתו תשקיע אנבידיה 5 מיליארד דולר באינטל והשניים יקימו במשותף שבבים לתשתיות AI; טראמפ דוחף בחברות האמריקאיות להשקיע בתשתיות פנימיות - האם ישראל תצא מורווחת משילוב הכוחות? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנביידה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.  


אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים

מניית אינטל מזנקת 33%  לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20% 

במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.

מהות העסקה

אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.

במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.