רווח הון של 11-12 מיליון דולר לפולגת מהנפקת בגיר
חברת פולגת, בשליטת קבוצת סילברבוים ועופר גלבוע, תרשום רווח הון של 11-12 מיליון דולר כתוצאה מהנפקתה של חברת הבת, בגיר. רווח ההון ינבע משני גיוסי ההון שביצעה בגיר לאחרונה: ההנפקה הפרטית למשקיעים מוסדיים, במסגרתה גוייס סכום של 43 מיליון שקל, וההנפקה הציבורית שהושלמה אתמול, במסגרתה גוייסו 149 מיליון שקל.
השלמת ההנפקה הפרטית של בגיר היתה מותנית בהשלמתה של ההנפקה הציבורית, ולאור השלמתה של ההנפקה הציבורית – הבטיחה לעצמה בגיר גיוס כולל של 192 מיליון שקל. כפי שהצהיר לאחרונה עופר גלבוע, מנכ"ל בגיר, תמורת הגיוס מיועדת בעיקר לפיתוחה של בגיר באמצעות רכישות של חברות בשווקים בהם היא פועלת, ובמיוחד בשוק האמריקני. בגיר שמה לעצמה כמטרה להכפיל את מכירותיה, שהסתכמו בשנת 2004 ב-149 מיליון דולר, במהלך 2-3 השנים הקרובות.
את ההנפקה הציבורית של בגיר הובילו החתמים כלל חיתום, לידר, פועלים אי.בי.אי, איפקס ואלטשולר-שחם. בהנפקה נרשמו ביקושים של 60 מיליארד שקל, פי 401 מהסכום שהוצע לציבור. שיעור ההקצאה למזמינים יעמוד על 0.15%, ואילו המשקיעים המוסדיים, שהזמינו 80% מהיקף ההנפקה, יקבלו בסיומו של התהליך רק 40% מהיקפה.
בגיר הציעה לציבור יחידות הכוללות אג"חים להמרה, מניות וכתבי אופציה. שווי החברה לצורך ההנפקה נקבע ל-53 מיליון דולר (לפני הגיוס). איגרות החוב שהנפיקה בגיר נושאות ריבית שנתית של 6% והן צמודות למדד. האיגרות הונפקו למשך חיים ממוצע של כ-4 שנים, והן ניתנות להמרה למניות בגיר לפי מחיר של 10 שקל למניה במהלך השנתיים הראשונות לחייהן. לאחר מכן, עולה מחיר ההמרה ל-13 שקל.
השליטה בפולגת נרכשה בדצמבר 2004 על ידי קבוצת סילברבוים, בראשותו של צביקה בארינבוים,ועל ידי עופר גלבוע, המכהן כמנכ"ל פולגת ובגיר. החברה צפויה לחלק בשבוע הבא דיווידנד בסך 152 מיליון שקל לבעלי מניותיה.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- בקרוב? ההחלטה שעלולה לעלות למדינה מאות מיליונים
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.52% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
