אפריקה ישראל אחרי ההסדר: האם הגיע הזמן לקנות?
הסדר החוב הגדול במדינת ישראל הגיע בשעה טובה לסיומו. הסדר החוב לווה בירידה חדה במחירי המניות של אפריקה להזכירכם החוב הכולל של אפריקה למחזיקי האג"ח ערב ההסדר עמד על כ- 7.5 מיליארד ש' במגוון סדרות במועדי פירעון קצרים יחסית. חלק קטן מחוב זה שולם במזומן (אשר מקורו בעיקר בהנפקת זכויות), חלק נוסף (כ-20% מהחוב בגין האג"ח טרום ההסדר) שולם באמצעות הנפקת מניות אפריקה למחזיקי האג"ח, כך ששיעור ההחזקה של לב לבייב במניות אפריקה ירד מכ- 75% לכ- 47%, חלק נוסף (כ- 15% מהחוב בגין האג"ח) שולם באמצעות העברת מניות החברות הבנות אפי פיתוח (פועלת ברוסיה ונסחרת בלונדון) ואפריקה נכסים מאפריקה למחזיקי האג"ח, כך ששיעור ההחזקה של אפריקה באפי פיתוח ובאפריקה נכסים ירד לאיזור ה- 50%.
החלק הארי של החוב הומר לכ- 4.6 מיליארד אג"ח חדשים ב-2 סדרות. הסדרה הקצרה, בסך מיליארד ש', עומדת לפירעון בעוד שנתיים כשהמקור לפירעון הינו מימוש נכסים שונים, שאינם בליבת העסקים של אפריקה, כדוגמת אפריקה תעשיות, אפריקה מגורים, כביש 6 ועוד. הסדרה הארוכה, בהיקף של כ- 3.6 מיליארד ש', תעמוד לפירעון עד שנת 2025 כשהיקף הפרעונות השנתי (קרן + ריבית) יהיה 400 מיליון ש' לשנה בממוצע. התזרים לפירעון האג"ח הארוך אמור להגיע מפיתוח הנכסים ברוסיה (כאמור אפי פיתוח) בארה"ב (אפי ארה"ב) ומזרח אירופה (אפריקה נכסים), המוגדרים כליבת העסקים של החברה.
כאמור, במסגרת הסדר החוב קיבלו מחזיקי האג"ח מניות של אפריקה עצמה וכן מניות של 2 חברות בנות סחירות. הבה ונבדוק את השינוי במחירי המניות של 3 החברות הללו מערב ההסדר ועד היום:
הירידה החדה במניותיה של אפריקה, הן באופן אבסולוטי, הן בהשוואה לשוק כולו, והן בהשוואה למניות החברות הבנות שחולקו למחזיקי האג"ח, הביאה לעניין רב סביב המניה ולתחושה בקרב משקיעים רבים שמדובר בהזדמנות קניה. האם אכן מדובר בהזדמנות?
ניתן לבדוק את השווי של מניות אפריקה ב-2 דרכים: האחת הינה באמצעות ביצוע הערכת שווי נפרדת לכל חברה בת ואילו בשיטה השנייה בה נשתמש בכתבה זו נחליף את השווי הכלכלי של כל אחת מהחברות הבנות הסחירות בשווי השוק של מניותיהן. במקרה של אפריקה ניתן להשתמש בשיטה השנייה מכיוון שחלק גדול מהשווי הנכסי שלה נובע מחברות בנות נסחרות.
מצ"ב פירוט הנכסים של אפריקה והתחייבויותיה:
מהערכת השווי הנ"ל ניתן לראות ששווייה של אפריקה לפי מחיר מניות החברות הבנות הינו נמוך משמעותית ביחס למחיר השוק. להערכתנו זוהי סיבה מהותית מאוד לירידה המתמשכת במחיר המניה מאז ההסדר. הסיבות הנוספות לירידה הן כמובן המגמה הכללית של השוק בשבוע האחרון כמו גם כמות המניות הגדולה שקיבלו מחזיקי האג"ח במסגרת ההסדר ואשר מכירתן יוצרת לחץ על מחיר המניה.
מהערכת השווי ניתן לראות שלמשקיעים המעוניינים בחשיפה לאפריקה, עדיף לקבל חשיפה זו דרך מניות החברות הבנות ולא דרך מניות החברה האם וזאת למרות הירידה החדה במחירה. עם זאת, כמובן, לאיש לא ניתנה הנבואה ולא ניתן לשלול תיקון טכני במחיר המניה.
ומה לגבי האג"ח של אפריקה?
האג"ח הקצר נסחר בתשואה של כ- 10% (לשנתיים) ואילו האג"ח הארוך נסחר בתשואה של כ- 15%. האם כדאי לרכוש אותן במחירים הנוכחיים? ובכן בהנחה ומחזיקי האג"ח הארוכות לא יערימו קשיים בעוד שנתיים (עת יגיע מועד פדיון האג"ח הקצר), הרי שרכישת האג"ח הקצר מלווה בסיכון נמוך. לעניין האג"ח הארוכות, רמת התמחור הנוכחית שלהן נראית לנו הוגנת ? אך יש לזכור שהחברה התחייבה לפעול לדירוג האג"ח הארוכות במהלך השנה הקרובה, וייתכן שדירוג ברמת ה- BBB, שלהערכתנו הינו הדירוג הסביר ביותר שהחברה תקבל (בכפוף לשינויים בתנאי שווקי היעד של אפריקה עד למועד הדירוג) עשוי לגרום לעליית מחיר של האג"ח.
ניתן לפנות לברי מולצ'דסקי במייל: [email protected].

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות
רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות
בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.
הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים
הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.
המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק.
- בנק אש יוצא לדרך: הבנק הדיגיטלי החדש ייחשף מחר רשמית; איפה הוא צפוי להוות תחרות לבנקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד. הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?