שנה כואבת לקבוצת דלק: הפסידה 1.44 מיליארד ש' ברבעון, מניות דלק נדל"ן יחולקו

קבוצת דלק סיימה את השנה עם הפסד בסך 1.8 מיליארד שקל. אסי ברטפלד מנכ"ל קבוצת דלק: "לקבוצה יש בסיס פיננסי איתן"

יצחק תשובה אומנם נישא על כנפי הגז מאז תחילת 2009, אך אמש כאשר פרסמה קבוצת דלק את תוצאותיה לרבעון הרביעי ולשנת 2008 כולה לא ניתן לתאר שהוא היה מרוצה מהתוצאות. קבוצת דלק סיימה את השנה עם הפסד בסך 1.8 מיליארד שקל לעומת רווח של כ- 1.3 מיליארד שקלים בתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון הרביעי לבדו הפסידה קבוצת דלק 1.44 מיליארד שקל.

ההפסד של דלק קבוצה נבע מירידה חדה בשווי ההוגן של נדל"ן מניב בו מחזיקה החברה. כמו כן, ערך מלאי דלקים, הפחתת מוניטין, ירידת ערך נכסים פיננסים מפעילות הביטוח ומחיקת השקעות בקידוחי נפט יבשים השפיעו מאוד. נציין, כי מדובר בהפחתות חשבונאיות אינן משפיעות על תזרים המזומנים של הקבוצה. כמו כן, בנטרול תוצאות מגזרי הנדל"ן והביטוח הייתה קבוצת דלק מסיימת את השנה באיזון.

אסי ברטפלד מנכ"ל קבוצת דלק: "הבסיס הפיננסי האיתן של הקבוצה, תגליות הגז המשמעותיות האחרונות והרישיונות האחרונים לקידוחים באזור הים התיכון, הגיוון בתחומי הפעילות וצעדי ההתייעלות יבססו את המשך הצמיחה של הקבוצה".

מחזור ההכנסות לרבעון הרביעי 2008 רשם ירידה חדה והסתכם ב- 7.3 מיליארד שקלים לעומת סך של כ- 12.8 מיליארד שקלים ברבעון הרביעי של שנת 2007. בראייה שנתית ההכנסות של קבוצת דלק עלו ב-13% והסתכמו בכ- 47.9 מיליארד. הרווח מפעולות רגילות הסתכם בתקופת הדו"ח בסך של כ- 1.2 מיליארד שקלים לעומת רווח של כ- 4.1 מיליארד שקלים בתקופה המקבילה אשתקד.

הרווח הגולמי הסתכם בשנת 2008 בסך של כ- 7 מיליארד שקלים לעומת סך של כ-27. מיליארד שקלים בשנה שקדמה לה. הרווח הגולמי הסתכם ברבעון הרביעי של שנת 2008 ב-1.16 מיליארד שקלים לעומת סך של כ-2.03 מיליארד שקלים בשנת 2007.

נציין שסך נכסי הקבוצה ליום 31 בדצמבר 2008 הסתכם בכ-76.7 מיליארד שקלים לעומת סך של כ-85.1 מיליארד שקלים ליום 31 בדצמבר 2007.

במקביל לפרסום הדוחות קבוצת דלק הכריזה הלילה על חלוקת מניות דלק נדל"ן כדיווידנד לבעלי מניות קבוצת דלק. ההכרזה הינה בהמשך להחלטת דירקטוריון החברה מחודש אוקטובר 2008 לפיה בעלי מניות קבוצת דלק יקבלו את מניות דלק נדל"ן לאחזקתם הישירה. החברה הודיעה היום כי התאריך הקובע לביצוע הינו ה-19 לאפריל ויום החלוקה בפועל יהיה ה-3 למאי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.