הרשות השנייה: הרייטינג בעליה אך הצופה לא מרוצה

עוד מתוצאות המחקר: כ-78% מהנשאלים צופים בטלוויזיה כל יום, 31% מאנשי המדגם מחשיבים את ערוץ 2 כערוץ עיקרי
אפרת אדיר |

חברת מדגם ערכה מחקר דעת קהל עבור הרשות השנייה, בראשה עומדת כיום נורית דאבוש (בתמונה) במטרה לבחון את עמדות הציבור ביחס לערוצים 2 ו-10 לגבי תכניות ופרסומות, וכן ביחס לפעילות הרשות בשנת 2005. סקר זה מהווה כלי משלים למערכת מדידת הרייטינג ותפקידו לתת מידע שיטתי וקבוע אודות עמדות הציבור כלפי השידורים. המדגם כלל 1,000 מרואיינים בגילאי 17 ומעלה, ביניהם יהודים ותיקים, ערבים ועולים מחבר העמים, שיש בביתם מכשיר טלוויזיה. יפעת בן חי-שגב, יו"ר ועדת אסטרטגיה ומחקר ברשות השניה, מסרה בתגובה לממצאי הסקר, כי "הממצאים מחזקים את המגמה עליה החלטנו להעמיק ולהרחיב את מחקרי הקהל שהרשות עורכת, במטרה להעמיד מערך מחקרי לצד מדידת הרייטינג. בכוחו של מחקר קהל לספק תשובות לשאלות כגון "מה" , "למה", ו"איך", שהרייטינג אינו מתייחס אליהן. השאלה "כמה" צופים ישבו אל מול מרקע הטלוויזיה בזמן נתון אינה משקפת את יחסם לתוכן המשודר". לדבריה, "כך, בשעה שנתוני הרייטינג מצביעים על עלייה, שביעות הרצון מצויה בירידה. אין זו בהכרח סתירה, משום שקהל צופי הטלוויזיה מנהל "משא ומתן" עם הטקסטים הטלוויזיוניים. מחד, הוא מאמץ לחיקו את המוטיבים שעונים לצרכים החברתיים והסביבתיים שלו, ובה בעת הוא מסוגל לנקוט קו ביקורתי ולדחות את המוטיבים שמעוררים אצלו אי נחת". מבט על הערוצים העיקריים מגלה כי כ-31% מהמדגם ענו שערוץ 2 הינו הערוץ העיקרי, בדומה לסקר 2004. אחריו בפער גדול נמצאים ערוצים מחבילת הכבלים והלוויין (15%), ערוץ 10 (11%) וערוץ 1 (7%). בהסתכלות כללית יותר נראה, כי ערוצי הנישה השייכים לכבלים וללוויין תופסים, למעשה, נתח גדול כערוצים עיקריים (50% ב-2004 ו-49% ב-2005). יחד עם זאת, במבט על שלושת ערוצי הברודקסט (2,1,10) נמצאה עלייה קלה בשיעור הצופים, שאחד מאלה הוא הערוץ העיקרי שלהם, ביחס לשנת 2004 (45% בסקר 2004 לעומת 49% בסקר הנוכחי). בהשוואה לשנה שעברה חלה עלייה קלה באחוז הצופים שערוץ 10 מהווה ערוץ עיקרי עבורם (11% לעומת 8% בשנת 2004). לא חל שינוי באחוז הצופים בערוץ 2 כערוץ העיקרי, ושיעור זה עומד על 31%. העובדה כי קיימים 3 ערוצי ברודקאסט ומגוון ערוצי נישה ממחישה את הנחיצות להבדל בין הערוצים והסקר מחזק זאת. כמחצית מכלל המדגם (47%) השיב כי צריך להיות הבדל בין התכניות המשודרות בערוצים 1, 2 ו-10 לבין התוכניות בערוצים האחרים. אולם, עדיין מדובר בירידה ביחס לנתוני שנת 2004, לפיהם 56% מהנשאלים ציינו כי צריך להיות הבדל כזה. מבין המאפיינים העיקריים של ההבדל הערוצי צוינו הקטגוריות: "מגוון גדול של תוכניות"- 23%, "יותר חדשות ואקטואליה"- 20%, "תוכניות יותר איכותיות"- 10%, "תוכניות יותר מעניינות"- 9%, "תכנים מקוריים או תוכניות מקור"- 7%. רק כ-20% לא ידעו להשיב מה צריך להיות ההבדל. מכאן עולה, כי במרבית המקרים כאשר הנשאל השיב כי צריך להיות הבדל בין הערוצים הוא ידע גם לשייך זאת למאפיינים הקשורים לאיכות ולגיוון ולסוג התכניות שהרשות השנייה מעוניינת לקדם, ובכך מקבלת מדיניות הרשות חיזוק חיובי. הצופים בערוץ 10 שבעי רצון מאיכות התוכניות בקטגורית שביעות רצון מאיכות התוכניות נמצא, כי אלו הצופים בערוץ 10 מרוצים במידה רבה יותר ובאופן מובהק, מאיכות התכניות מאשר אלו הצופים בתכניות ערוץ 2 (54% לעומת 50%). בקרב כלל צופי ערוץ 2 חלה ירידה קלה ומובהקת במידת שביעות הרצון (מ-55% בשנת 2004 ל-50% בשנת 2005). בהשוואה לסקר 2004, אין שינוי משמעותי בשביעות הרצון מאיכות התכניות בקרב כלל צופי ערוץ 10 (כ-54% ב-2005 לעומת 57% ב-2004). עוד בהשוואה לסקר 2004, בקרב צופי ערוץ 2 כערוץ עיקרי וכן בקרב צופי ערוץ 10 כערוץ עיקרי, לא חל שינוי במידת שביעות הרצון מאיכות התכניות- מעל 60% מהצופים בערוץ 2 כערוץ עיקרי ומעל 75% מהצופים בערוץ 10 כערוץ עיקרי הביעו שביעות רצון מאיכות התכניות. קיים ריבוי מוגזם בתוכניות אקטואליה ופוליטיקה בסוגיית התכנים המועדפים, בערוץ 2 נמצא, כי התכניות החסרות הן בעיקר: סרטי קולנוע ישראליים (48%), מסורת ישראל (38%), תרבות אומנות וספרות (37%), תכניות לקבוצות מיעוט (35%), ותכניות לאזור הפריפריה (31%). בערוץ 10 הממצאים דומים אולם בערוץ זה ניכר פחות חוסר בספורט (36% ב-2 לעומת 23% ב-10), בעוד בשני הערוצים כרבע מהמשיבים ציינו כי יש מעט מידי תוכניות תעודה ותחקיר. עוד לגבי ערוץ 2, ציינו 29% מהנשאלים, כי משודרות יותר מידי תוכניות מציאות (14% בערוץ 10). ממצא זה מחזק את הצורך במחקר מעמיק לגבי הז'אנר ויחס הציבור אליו. יחד עם זאת, כ-20% ציינו ביחס לשני הערוצים, כי קיים ריבוי מוגזם בתוכניות אקטואליה ופוליטיקה וטלנובלות ישראליות. בחלק מהמקרים ניתן לראות כי אחוז גבוה מהנשאלים לא ידעו אם כמות התוכניות מסוגים שונים הינה מספקת. כך למשל, כ-50% מהנבדקים ביחס לתכניות לילדים ובני נוער (בשני הערוצים), וכ-40% מהנבדקים ביחס לתכניות לאזורי הפריפריה. הסבר אפשרי לממצא זה הינו, כי הקטגוריות הללו הן עמומות ומשמעותן אינה ברורה לנשאלים, בין היתר בשל העדרן מהמרקע. החדשות בערוצים 2 ו-10 מאוזנות פוליטית בתחום החדשות, נשאלו המרואיינים לגבי איזון פוליטי בחדשות ועלה, כי קרוב לשני שלישים מהצופים בערוצים 2 ו-10 סבורים כי השידורים מאוזנים וכרבע לא ידעו להשיב, בדומה לסקר 2004. בנוסף, בשני הערוצים שיעור הסבורים כי החדשות לא מאוזנות ומוטות לשמאל, גבוה יותר משיעור הסבורים שהחדשות לא מאוזנות ומוטות לימין. ביחס לשנת 2004 מדובר בירידה קלה באחוז המשיבים, החושבים שחדשות ערוץ 2 מוטות לשמאל (13% לעומת 17% בשנת 2004). כמו כן, נמצא שיעור גבוה יותר מקרב המגזר הערבי, ביחס לשאר המגזרים הסבור כי החדשות בשני הערוצים מוטות לימין (19% בערוץ 2, 15% בערוץ 10). בנוסף, יהודים ותיקים סבורים כי החדשות מוטות שמאלה יותר מאשר המגזר הערבי (15% בערוץ 2, 11% בערוץ 10). נשים לעומת זאת, סבורות שהחדשות בערוץ 2 מאוזנות יותר מכפי שחושבים הגברים (68% לעומת 58%) וגברים סבורים שהחדשות מוטות יותר לשמאל בהשוואה לנשים (17% לעומת 9%). גם לגבי חדשות 10, הגברים סבורים שהחדשות נוטות לשמאל במידה רבה יותר מהנשים (13% לעומת 7%). עם זאת, לא נמצא הבדל, בערוץ 10, בין המינים בשיעור המשיבים כי "השידורים מאוזנים". תדירות הצפייה בטלוויזיה נמצאת במגמת עליה נתון מרכזי נוסף שנמצא במגמת עליה הוא תדירות הצפייה בטלוויזיה, בשנת 2005 כ-78% צופים בטלוויזיה כל יום. בהשוואה לסקר 2004 קיימת עליה בשיעור המציינים, כי הם צופים בטלוויזיה מעל ארבע שעות ביום הן באמצע השבוע (מ-13% ל- 26%) והן בסוף השבוע (מ-24% ל-37%). בקטגורית בעלות על מכשירי טלוויזיה, סוג החיבור ותדירות צפייה, נמצא, כי לכשני שליש מהמשיבים יש שני מקלטי טלוויזיה או יותר בביתם. כמחצית ממשקי הבית מחוברים לכבלים (53%) וכשליש מחוברים ללוויין באמצעות YES. בהשוואה לנתוני השנה שעברה ישנה עליה, אם כי לא גדולה במנויי הכבלים (49% בשנת 2004 לעומת 53% ב-2005) וירידה במנויי YES (36% בשנת 2004 לעומת 31% ב-2005). בבחינת נתון זה, חשוב לציין כי השאלה שונתה בשאלון של שנת 2005, שכן בשאלון 2004 המרואיינים לא התבקשו לציין למה הם מחוברים מלבד כבלים או YES ואילו ב-2005 הם התבקשו לפרט. שינוי השאלה נבע מהצורך של הרשות להעריך את היקף החיבור ללווין אנלוגי. קבוצות האוכלוסייה שאינן מחוברות לכבלים או ללווין מזוהות כקבוצות בעלות כוח ציבורי נמוך יותר, הזקוקות להגנה מבחינת הרגולטור. לכן בדיון הנוגע למעבר בין שיטות שידור והפצה שונות יש לשקול את האינטרס הציבורי בהתחשב בקבוצות אלה. רוב האוכלוסיה מכירה בחשיבות גוף ציבורי מפקח הקטגוריה המסכמת של הסקר נוגעת בתפיסת התפקיד של הרשות השניה, והצורך בה כגוף מפקח. מהנתונים עולה, כי כ-71% מהנשאלים סבורים כי קיימת חשיבות של גוף ציבורי שיפקח על ערוץ 2 ו-10. זאת, בהשוואה ל-64% שהשיבו שיש צורך בפיקוח על ערוצים 2 ו-10 ב-2004. בחלוקה לשכבות באוכלוסיה, שיעורים דומים של יהודים ותיקים וערבים (80%) השיבו כי חשוב שיהיה גוף מפקח. לעומת זאת, רק 23% מהעולים מחבר העמים השיבו, כי יש צורך בפיקוח. יש לציין כי שיעור די גבוה (39%) בקרב מגזר זה לא ידעו להשיב בהשוואה ל-4% בלבד מקרב היהודים ו-13% מקרב הערבים. לצד הההכרה בחשיבותו של גוף ציבורי מפקח, שיעור המודעים לקיומו של גוף מפקח עומד על 51%, בדומה לשיעור שהתקבל בסקר 2004. שיעורים גבוהים של מודעים לקיומו של גוף מפקח נמצאו בקרב יהודים ותיקים, בגילאי 17-44, בעלי השכלה תיכונית מלאה ובעלי הכנסה מעל הממוצע.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי בייליס (רשתות)שי בייליס (רשתות)

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?

פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה

צלי אהרון |

הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס. 


המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.

במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.

פערים חריגים בין שכר לבין תרומה ממשית לחברה הם בדרך כלל הדגל האדום שמפעיל חקירה. העסקת עובדים פיקטיביים או רישום הוצאות שכר כוזבות אינה תופעה חדשה. בשנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 זה היה כלי נפוץ בחברות קטנות ובינוניות, ולעיתים אף בחברות ציבוריות, להעברת כספים לבעלי עניין. החקיקה והאכיפה התקדמו מאז, אך המקרים ממשיכים לצוץ, לעיתים בסכומים גבוהים מאוד. ההשלכות הן לא רק פליליות. ברגע שחברה נחשדת או נתפסת בעבירות כאלה, היא מסתכנת בנזק תדמיתי קשה, בפגיעה ביחסים עם משקיעים ובבעיות מול גופים מממנים. החוק מטיל אחריות ישירה גם על מנהלים ודירקטורים, ולא רק על החברה. בעצם מדובר על 'הרמת מסך' שבה חברה אשר כביכול היא 'חברה בע"מ' ובעלי המניות בה חסינים. עד למקרה כזה של תרמית ופגיעה ישירה במשקיעים וברשות המסים.  המשמעות היא שגם אם העבירה בוצעה ב'דרג נמוך', מנהלים בכירים שלא פיקחו או שלא מנעו את ההפרה יכולים להיחשב אחראים לה. המקרה של שי בייליס ופורמולה וונצ'רס ממחיש עד כמה רישום משכורות פיקטיביות הוא לא 'טריק חשבונאי' אלא עבירה שיכולה להגיע גם למאסר בפועל. מדובר במעשה שפוגע בציבור, בחברה עצמה ובשוק ההון כולו.


מסלול של 'הסדר כופר'

על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?

בית המשפט לא נוהג להתערב בחוקים ותקנות מיסוי; הוא מאיר את זה לרשויות המס

עמית בר |

קבוצת רואי חשבון ואיגוד לשכות המסחר עותרים לבג"ץ נגד החוק החדש - מיסוי על רווחים כלואים, בטענה לפגיעה בזכויות יסוד וחוסר שוויון. הרקע לחוק זה נעוץ במאמצי הממשלה להגביר גביית מיסים מרווחים צבורים בחברות, תוך התמודדות עם גירעונות תקציביים גדלים בעקבות הוצאות מלחמה והשקעות ציבוריות. נדיר מאוד שבית המשפט מתערב בתקנות וחוקים של רשות המס, הוא נותן גיבוי לרשות המקצועית ולא נכנס לנושאים מקצועיים. לא נראה שהפעם זה יהיה שונה. 

חוקים דומים קיימים במדינות כמו ארה"ב (עם מיסוי על רווחים לא מחולקים בחברות S-Corp) ובריטניה (IR35), אך בישראל הוא ייחודי בתחולה הרטרואקטיבית שלו, מה שמעורר ביקורת חריפה על פגיעה באמון הציבור במערכת המיסוי. העותרים, בהובלת איגוד לשכות המסחר ונציגי מקצועות חופשיים, טוענים כי החוק מהווה הפרה חוקתית, ומציינים כי הוא נחקק בחיפזון במסגרת חוק ההסדרים, ללא דיון ציבורי מספק. 

חוק הרווחים הכלואים, שנכנס לתוקף בתחילת שנת 2025 כחלק מחוק ההסדרים, מעורר סערה עוד לפני שחוקק. לכאורה החוק נועדה להילחם בתופעת "חברות ארנק" - חברות מעטים שבהן בעלי שליטה צוברים רווחים כדי לדחות תשלומי מס אישיים גבוהים יותר, אלא שבפועל הוא חל על רבבות רבות של עסקים, גם עסקים לגיטימים, לא כאלו שהוקמו לתכנון מס.

 לפי נתוני משרד האוצר, החוק כבר הניב גבייה של למעלה מ-10 מיליארד שקלים בשנה הראשונה, בעיקר מחלוקות דיבידנד מוקדמות, אך מבקרים רואים בו כלי דרקוני שמעניש יזמות ויעילות כלכלית. מדובר ברפורמה מקיפה שמבקשת לשנות את מבנה המיסוי של חברות מעטים בישראל ולהטיל מסים על רווחים שלא חולקו. ההיסטוריה של חוקים כאלה בישראל כוללת ניסיונות קודמים, כמו תיקון 89 לפקודת מס הכנסה בשנות ה-2000, אך החוק הנוכחי רחב יותר ומכוון בעיקר לחברות נותנות שירותים עם מחזור עד 30 מיליון שקלים. כעת מוגשת נגדו עתירה לבג"ץ מטעם איגוד לשכות המסחר וקבוצת רואי חשבון ויועצי מס שהתאגדו לצורך המהלך.

בעתירה נטען כי החוק פוגע פגיעה קשה בזכויות חוקתיות לרבות הזכות לקניין, חופש העיסוק ועקרון השוויון. הזכות לקניין, המוגנת בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, נפגעת לדברי העותרים משום שהחוק כופה חלוקה או מיסוי על נכסים שכבר מוסו בעבר, מה שיוצר מיסוי כפול בפועל. חופש העיסוק נפגע בכך שהחוק מתערב בהחלטות עסקיות לגיטימיות, כמו שמירת רווחים להשקעות עתידיות או כרית ביטחון. עקרון השוויון מופר, שכן החוק מתמקד בחברות קטנות בעוד גופים גדולים פטורים. לטענת העותרים, מדובר בחוק מורכב ותקדימי שנחקק בלוח זמנים קצר, ללא היוועצות מספקת וללא בחינה של השלכותיו הכלכליות ארוכות הטווח. השלכות אלה כוללות פגיעה בתחרותיות, בריחת הון לחו"ל, והפחתת תמריצים להקמת עסקים חדשים, כפי שמעידים דוחות כלכליים ממכון אהרן ומבנק ישראל.