מסוי בגין מכירת מניות

מערכת Bizportal |

שאלה

-------------

בעל מניות בחברה פרטית מעונין למכור את החברה, שצברה הפסד גדול, לאדם אחר, דרך העברת מניות. כיצד מחשבים את המס בגין התמורה שקיבל המעביר ומה שיעור המס שבו יהיה חייב במקרה זה? האם יתרת בעל המניות בחברה נלקחת בחשבון? האם יש טופס מיוחד שצריך להגיש למס הכנסה בגין עסקה זו?

תשובה

-------------

נקודת המוצא בתשובתנו הינה, כי אין מדובר באיגוד מקרקעין כהגדרתו בחוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה), תשכ"ג-1963.

ככלל, מכירת מניות ע"י בעל מניות, הינה אירוע מס בתחום ההון - עפ"י חלק ה' לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], התשכ"א-1961 (להלן – הפקודה).

לאור תיקון 147 לפקודה והוראות סעיף 91(ד) לפקודה - כל אירוע הון, גם אם תוצאתו הפסד הון (להבדיל מרווח), מחויב בדיווח לפקיד השומה בתוך 30 יום, ועל כן במקרה הנדון קיימת בכל מקרה חובת דיווח.

הדיווח נעשה ע"ג טופס 1399 של מס הכנסה - הודעה על רווח הון וחישוב המס המגיע.

אשר למהות הרווח או ההפסד – כעקרון, ככל שהמדובר בחברה עתירת הפסדים, התמורה, אשר אמורה לגלם את מחיר השוק הינה אפסית, אם בכלל (לטעמנו, אם מדובר בסכומי הפסד מצטברים גדולים ביותר, ראוי לשקול קבלת חוו"ד מקצועית המאששת את מחיר העסקה ותנאיה שהינם תנאי שוק אמיתיים והוגנים בנסיבות העניין).

אי לכך, ככל שבעל המניות עוד השקיע מכספו ומעביר/מוכר המניות ללא תמורה או בתמורה אפסית, כי אז עוד נוצר לו הפסד הון, כהגדרתו בסעיף 92 לפקודה.

היה ונוצר רווח הון (תמורה בניכוי עלות ההשקעה במניות), כי אז שיעור המס הינו יחסי, שכן רכישת/השקעה במניה מטעם בעל המניות המוכר טרם 1.1.2003, תביא לחישוב יחסי, לפיו שיעור מס הרווח הריאלי בגין השנים עד 1.1.2003, הינו כשיעור המס השולי של בעל המניות המוכר (הכנסה שלא מיגיעה אישית) ואילו בגין התקופה שמ-1.1.2003, יחול שיעור מס יחסי באופן לינארי, בגין מרכיב רווח ההון הריאלי בסך 20%.

ככל שהבעלים השקיע בחברה גם באמצעות הלוואה, ראוי לשקול את חישוב הרווח בהתחשב גם בהוראות סעיף 94א לפקודה - מכירת הלוואה יחד עם מניות (בכפוף לעמידה בתנאי הסעיף).

לא למותר לציין, כי יתרת בעל המניות שאין לה התייחסות במסגרת מכירת המניות, עלולה להביא לטענה מצד רשויות המס, של מחילת חוב לטובת החברה מצד בעל המניות - שזו הכנסה בחברה, אשר כפי הנראה מן הנתונים "תיבלע" בהפסד של החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנקים
צילום: אילוסטרציה
דירוג הבנקים

בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות הוא הכי יקר בהלוואות ומשכנתאות

ההלוואות הכי יקרות בבנק מזרחי טפחות; מי הזול במערכת, ועל ההבדל בין ממוצע לחציון ומה הריבית הסבירה על ההלוואות?

רן קידר |
נושאים בכתבה בנקים הלוואות

השוואה פשוטה בין הריביות שגובים חמשת הבנקים הגדולים בישראל מראה פערים עצומים בין הבנקים, ומתבלט לרעה בנק מזרחי טפחות. כך עולה מהנתונים האחרונים של בנק ישראל וכך גם עלה לאורך כל התקופה האחרונה. בנק מזרחי טפחות הוא הכי גרוע ללווים, הכי גרוע ללוקחי המשכנתאות (ריבית המשכנתא ירדה, עוד לפני החלטת הנגיד)ומסתבר שהוא גם לא בולט במיוחד לחוסכים (ריבית על הפיקדונות נמוכה). 

מנתוני בנק ישראל עולה כי הריבית החציונית ללקוחות הבנק היא 11.3%. כלומר, מחצית ממהלווים מקבלים הלוואה בריבית גבוהה יותר ומחצית מתחת לריבית הזו. זו ריבית גבוהה במיוחד, כשבנק הפועלים השני במערכת ביוקר הריביות מספק ללקוחות שלו הלוואה חציונית ב-10.36%. שלושת הבנקים האחרים (לאומי, דיסקונט, הבינלאומי) בריבית חציונית של 8% פלוס.

ההפרש בריביות יכול לנבוע מרמת סיכון שונה של הלקוחות. ככל שהלקוחות "מסוכנים" יותר, כלומר יכולת החזר החוב שלהם מוטלת יותר בספק, אז הבנק ייקח פרמיית סיכון, כלומר ריבית גבוהה יותר. אבל, במספרים גדולים, צפוי (לא בטוח) שהמדגם של האוכלוסייה בין הבנקים די קרוב אחד לשני. כלומר שהסיכון של הלקוחות במזרחי טפחות, פועלים, לאומי, דיסקונט והבינלאומי די קרוב. יש גופים שפועלים במגזרים מסוימים, נראה שמרכנתיל של דיסקונט למשל פועל יותר במגזר הערבי והחרדי. גם מזרחי טפחות פועל במגר החרדי ודתי יותר מאשר אחרים, ועדיין, הסיכון הכולל, גם בשל גודל המדגם, צריך להיות דומה.    

 


   הריבית החציונית על הלוואות פרטיות צמודות לפריים

אם מסתכלים על הממוצע, ולא על החציון, התמונה נשארת דומה, וגם בחיתוך הזה מזרחי מוביל לרעה עם ריבית של 9.41%.  מדובר על אחוז מעל דיסקונט הנמוך במערכת, שממוצע הריבית על ההלוואות שלו עומד על 8.41%. גם בממוצעים, הריבית של בנק הפועלים גבוהה ביחס לשער, עם 9.23% ממוצע. ההפרשים בין בנק לאומי, הבינלאומי ודיסקונט הם נמוכים יחסית, ועומדים על כ-0.4%.


הריבית הממוצעת שונה מהחציון בכך שהיא סוכמת את הממוצע הפשוט של ההלוואות. לוקחים את כל הריביות לפי המשקל  של ההלוואות שנקבע על פי סכומי ההלוואות ומקבלים ריבית ממוצעת. במזרחי טפחות היו כנראה לווים גדולים שקיבלו (מן הסתם) הלוואה בריביות נמוכות ולכן הממוצע ירד, אם כי הוא כאמור גבוה מיתר הבנקים. 

למעשה, 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

סיום הלחימה בעזה בהסדרה עד סוף 2025

 ההסדרה מאפשרת ירידה בכמות המילואים הנדרשת וכוללת פריסת כוח בינלאומי לניהול אזרחי ושיקומה של רצועה עזה החל מ-2026. בתרחיש זה חוזר המשק למסלול צמיחה כלכלית כבר ב-2026, עם צמיחה שנתית של 3.6% וצמיחה של 3.7% ב-2027, כך שבסוף 2027 צפוי יחס החוב לתוצר לעמוד על 68.1%.

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

תחת תרחיש זה, בטווח הארוך (2035-2028) מניחים החוקרים כי אם ייושמו במקביל  רפורמות תומכות צמיחה הנדרשות לשיפור שיעורי התעסוקה ופריון העבודה במשק (השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק)  המשק יצמח ב-3.7% בשנה. צמיחה זו נובעת גם מהגידול הצפוי בחלקו של ענף ההייטק בתעסוקה ובתוצר כך שהמשק הישראלי שומר על מעמדו כמרכז טכנולוגי בינלאומי. בתרחיש זה הגרעון הנמוך יחסית וצמיחת המשק הגבוהה בשנים 2035-2028 מאפשרים התייצבות של יחס החוב ברמה של כ-67%-68%. יודגש כי תרחיש זה מביא בחשבון את ההתעצמות הצבאית הדרושה כדי להתמודד עם האיומים הביטחוניים עליה המליצה וועדת נגל.  החוקרים מדגישים כי בתרחיש ביטחוני  של סיום הלחימה בהסדרה, אך ללא רפורמות תומכות צמיחה, צמיחת התוצר בשנים 2035-2028 צפויה להיות 2.5% בלבד בממוצע בשנה.