מסוי בגין מכירת מניות
שאלה
-------------
בעל מניות בחברה פרטית מעונין למכור את החברה, שצברה הפסד גדול, לאדם אחר, דרך העברת מניות. כיצד מחשבים את המס בגין התמורה שקיבל המעביר ומה שיעור המס שבו יהיה חייב במקרה זה? האם יתרת בעל המניות בחברה נלקחת בחשבון? האם יש טופס מיוחד שצריך להגיש למס הכנסה בגין עסקה זו?
תשובה
-------------
נקודת המוצא בתשובתנו הינה, כי אין מדובר באיגוד מקרקעין כהגדרתו בחוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה), תשכ"ג-1963.
ככלל, מכירת מניות ע"י בעל מניות, הינה אירוע מס בתחום ההון - עפ"י חלק ה' לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], התשכ"א-1961 (להלן – הפקודה).
לאור תיקון 147 לפקודה והוראות סעיף 91(ד) לפקודה - כל אירוע הון, גם אם תוצאתו הפסד הון (להבדיל מרווח), מחויב בדיווח לפקיד השומה בתוך 30 יום, ועל כן במקרה הנדון קיימת בכל מקרה חובת דיווח.
הדיווח נעשה ע"ג טופס 1399 של מס הכנסה - הודעה על רווח הון וחישוב המס המגיע.
אשר למהות הרווח או ההפסד – כעקרון, ככל שהמדובר בחברה עתירת הפסדים, התמורה, אשר אמורה לגלם את מחיר השוק הינה אפסית, אם בכלל (לטעמנו, אם מדובר בסכומי הפסד מצטברים גדולים ביותר, ראוי לשקול קבלת חוו"ד מקצועית המאששת את מחיר העסקה ותנאיה שהינם תנאי שוק אמיתיים והוגנים בנסיבות העניין).
אי לכך, ככל שבעל המניות עוד השקיע מכספו ומעביר/מוכר המניות ללא תמורה או בתמורה אפסית, כי אז עוד נוצר לו הפסד הון, כהגדרתו בסעיף 92 לפקודה.
היה ונוצר רווח הון (תמורה בניכוי עלות ההשקעה במניות), כי אז שיעור המס הינו יחסי, שכן רכישת/השקעה במניה מטעם בעל המניות המוכר טרם 1.1.2003, תביא לחישוב יחסי, לפיו שיעור מס הרווח הריאלי בגין השנים עד 1.1.2003, הינו כשיעור המס השולי של בעל המניות המוכר (הכנסה שלא מיגיעה אישית) ואילו בגין התקופה שמ-1.1.2003, יחול שיעור מס יחסי באופן לינארי, בגין מרכיב רווח ההון הריאלי בסך 20%.
ככל שהבעלים השקיע בחברה גם באמצעות הלוואה, ראוי לשקול את חישוב הרווח בהתחשב גם בהוראות סעיף 94א לפקודה - מכירת הלוואה יחד עם מניות (בכפוף לעמידה בתנאי הסעיף).
לא למותר לציין, כי יתרת בעל המניות שאין לה התייחסות במסגרת מכירת המניות, עלולה להביא לטענה מצד רשויות המס, של מחילת חוב לטובת החברה מצד בעל המניות - שזו הכנסה בחברה, אשר כפי הנראה מן הנתונים "תיבלע" בהפסד של החברה.
בחור במכולת, נוצר באמצעות AIהפתעה - "צעירים בארץ עם ידע פיננסי טוב מהמבוגרים"
בניגוד למדינות ה-OECD שבהן המבוגרים בעלי אוריינות פיננסית שעולה על הצעירים, בישראל זה הפוך - כך קובע מחקר של בנק ישראל
מחקר חדש של בנק ישראל מגלה כי למרות שהממוצע הארצי של אוריינות פיננסית בישראל דומה למדינות ה-OECD, הפערים הפנימיים בין קבוצות האוכלוסייה גדולים משמעותית. בחברה הערבית קיימת בעיה חריפה במיוחד, עם ציון של 54 נקודות בלבד לעומת 67 נקודות בקרב יהודים לא-חרדים - פער של כמעט 13 נקודות שמעיד על חסמים מבניים.
מחקר מקיף שנערך אשתקד במסגרת הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשיתוף עם בנק ישראל, בחן את רמת האוריינות הפיננסית בקרב 4,586 אזרחים בוגרים. התוצאות מצביעות על כך שבעוד המדד הכללי של אוריינות פיננסית בישראל הסתכם ב-64 נקודות - זהה לממוצע מדינות ה-OECD - קיימים פערים מובהקים בתוך החברה הישראלית.
"רמת האוריינות הפיננסית בישראל דומה לממוצע מדינות ה-OECD, ולא נמצאו פערים בין ישראל לממוצע ה-OECD במדד הכולל והן ברכיביו השונים", כותבים החוקרים ספי בכר, מאיה הרן רוזן ורמסיס גרא. עם זאת, הם מזהירים כי "קיימים פערים מובהקים באוריינות הפיננסית בין קבוצות האוכלוסייה בישראל: יהודים לא-חרדים זוכים לציונים הגבוהים ביותר, ואילו בחברה הערבית הציונים נמוכים גם לאחר פיקוח על משתנים שונים".
החברה הערבית: פער שלא נעלם גם אחרי התחשבות בגורמים דמוגרפיים
במדד הכללי של אוריינות פיננסית, האוכלוסייה הערבית קיבלה ציון של 54 נקודות בלבד, לעומת 67 נקודות ביהודים לא-חרדים ו-62 נקודות בחרדים. "בהשוואה בין קבוצות אוכלוסייה נמצא, כי בחברה הערבית קיים פער שלילי ומובהק בשני משתני התוצאה, גם לאחר שליטה על מאפיינים דמוגרפיים ורמת ידיעת השפה העברית", מציין המחקר. "ממצא זה מצביע על קיומם של חסמים נוספים בחברה הערבית, בדומה לממצאים של הצוות הבין-משרדי לגיבוש תוכנית לאומית להגברת ההכלה הפיננסית".
- הישראלים משלמים בזמן, אך חשים חוסר ידע פיננסי
- תוכנית חיסכון לכל ילד - יותר מניות, פחות אג"ח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנתונים מראים כי רק 13% מהאוכלוסייה הערבית עוברים את סף המינימום של 70 נקודות שנקבע על-ידי ה-OECD כציון הנדרש להתנהלות פיננסית מיטבית, לעומת 53% ביהודים לא-חרדים. בידע הפיננסי - הבנת מושגים כמו אינפלציה, ריבית ופיזור סיכונים - הציון של הערבים עמד על 20 נקודות בלבד, לעומת 31 נקודות ביהודים לא-חרדים.
