ג'ונסון אנד ג'ונסון שוקלת הקמת מפעל בארץ

ענקית התרופות האמריקאית מנהלת מגעים עם משרד התמ"ת להקמת מפעל בישראל

חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, ענקית התרופות והמכשור הרפואי האמריקנית, מנהלת מגעים ראשוניים להקמת מפעל בישראל, בהשקעה כוללת של 120-100 מיליון דולר, כך נודע למעריב. לפי הערכות, במפעל ייוצרו תמרוקים. בשבועות האחרונים נוהלו מגעים בנושא בין נציגי החברה, בראשם זאב זהבי, לבין אנשי משרד התמ"ת ומרכז ההשקעות שפועל בו. לפי ההערכות, אחת הסיבות העיקריות לבחירת החברה בישראל כמקום ייצור נובעת מזיקתו לארץ של אחד ממנהליה הבכירים, שהוא יהודי. במסגרת תוכנית הקמת המפעל, מתכוון משרד התמ"ת להציע לאנשי החברה שני מסלולי סיוע לבחירתם. האפשרות הראשונה שתינתן לג'ונסון אנד ג'ונסון היא קבלת מענק ממשלתי לשם יישום התוכנית, והאופציה השנייה היא קבלת הטבות מס מן הרשויות. לפי ההערכות, האמריקנים יבחרו במסלול השני, בעיקר משיקולים של מדיניות חלוקת הדיווידנד. עם זאת, החלטה סופית בנושא טרם התקבלה, בין היתר כיוון שבג'ונסון עדיין נבדקת האפשרות להקים את המפעל במדינה אחרת. ג'ונסון אנד ג'ונסון, שבראשה עומד היו"ר ויליאם ס. וולדון, נחשבת ליצרנית המכשור הרפואי הגדולה בעולם ולאחת מחברות התרופות, הטיפוח והטואלטיקה המובילות. היקף המכירות שלה בשנה האחרונה הגיע לכ-50 מיליארד דולר, מועסקים בה כ-110 אלף איש, ויש לה כ-200 חברות-בנות ב-57 מדינות ברחבי תבל. ג'ונסון אנד ג'ונסון מיוצגת בישראל בעשור האחרון בידי החברה-הבת ג'ונסון אנד ג'ונסון ישראל, המנוהלת על-ידי ג' ון סמרוי, ומוצריה מופצים בידי חברת שסטוביץ.הקמת המפעל תואמת את מדיניות משרד התמ"ת, שמנסה בחודשים האחרונים למשוך חברות תרופות בינלאומיות לייצר בישראל. זאת בעקבות החלטתה של ענקית התרופות סרונו להפסיק את פעילותה היצרנית בארץ, שנעשתה באמצעות חברת אינטרפארם. דובר ג'ונסון אנד ג'ונסון בישראל סירב להגיב בנושא.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.