מעסיק לא חייב לשלם על היעדרות עקב תאונת דרכים

לקראת היום הלאומי לבטיחות בדרכים (בסימן אחריות אישית למניעת תאונות דרכים) שמצוין ב-7.6.05 מספר הארות וביאורים ממומחי HPS
חזי שטרנליכט |

עובד שנפגע בתאונת דרכים ונאלץ להיעדר מעבודתו, עקב מצבו הבריאותי הלקוי, אינו זכאי לשכר עבודה ממעסיקו - כך מבהירה עו"ד הילה פורת, המתמחה בתחום דיני עבודה ומנהלת מרכז המומחים בחברת HPS מקבוצת קו מנחה.

עובד יכול להיפגע בתאונת דרכים במהלך חייו הפרטיים וכמו כן, יכול להיפגע בתאונת דרכים שתיחשב כתאונת עבודה ? אם אירעה בדרך מביתו אל העבודה, במהלך ביצוע עבודתו ועקב עבודתו, או בדרך חזרה ממקום העבודה אל ביתו.

בשני המקרים, המעסיק אינו חייב לשלם לעובד תשלום כלשהו, בגין היעדרותו מעבודתו עקב מצבו הבריאותי לאחר התאונה ? גם אם מדובר בתאונת עבודה וגם אם לעובד יתרת ימי מחלה צבורים לזכותו.

אדם שנפגע בתאונת דרכים, זכאי לקבל כספים (בין היתר, אובדן ימי השתכרות) מחברת הביטוח בה מבוטח הרכב, זאת על-פי חוק פיצויים לנפגעי תאונת דרכים, התשל"ה 1975 והתקנות הצווים הרלוונטיים. לפיכך, במקרה כזה, לא מוטלת החובה על המעביד לשלם דמי מחלה ? אלא אם ישנו הסכם קיבוצי/צו הרחבה/חוזה אישי/נוהג במקום העבודה הקובע אחרת.

לפנים משורת הדין, מעסיק יכול לשלם דמי מחלה לעובד בגין היעדרות כנ"ל, על-חשבון ימי המחלה הצבורים שלו, כהלוואה, עד שיועברו אל העובד הכספים עבור אובדן ימי עבודה, מחברת הביטוח, או מהמוסד לביטוח לאומי (רצוי שהסדר כזה יהיה בכתב). במקרה של תאונת עבודה, כמפורט לעיל, על העובד להגיש גם תביעה לדמי פגיעה, למוסד לביטוח לאומי.

HPS (מקבוצת קו מנחה) - מספקת תוכנות תומכות החלטה וכלים לאחזור והפצת מידע פיננסי בתחומי המיסוי ודיני העבודה. בנוסף, מפעילה החברה מרכז מידע טלפוני בתחום דיני העבודה ומפעילה את האתר לאנשי הכספים Netopro.co.il (מקבוצת אתרי Bizportal)

קו מנחה (שמניותיה נסחרות בבורסה של ת"א תחת הסימול קמנחה) - הקבוצה המובילה בישראל בתחום אספקת המידע העסקי-פיננסי (מקבוצת יפעת ואי.די.בי), הכולל מידע על המסחר בבורסה של תל אביב ובבורסות העולם ללקוחות פרטיים ומוסדיים מובילים בישראל. פורטל האינטרנט Bizportal.co.il הינו הפלטפורמה האינטרנטית של מכלול פעילותה הענפה של קבוצת קו מנחה לעסקים באינטרנט.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מונית
צילום: ביזפורטל

נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה


ארגון נהגי המוניות הכריז על שביתה לקראת ראש השנה במחאה על כוונת משרד התחבורה להכניס את אובר לפעילות חוקית בישראל. רשות שדות התעופה נערכת לעומסים ולפתרונות תחבורתיים



רן קידר |
נושאים בכתבה מונית אובר

שוב מאבק בין נהגי המוניות למשרד התחבורה, והפעם סביב היוזמה לשילוב שירות הנסיעות של אובר בישראל. ערב ראש השנה, כשבנתב"ג צפויים לעבור קרוב ל-86 אלף נוסעים ב-516 טיסות נכנסות ויוצאות, עשרות נהגי מוניות צפויים לפתוח בשיבוש תחבורתי כחלק מ"שביתה איטלקית" מקומית במחאה על כוונת המשרד לאפשר לאפליקציית Uber לפעול בישראל.

השיבוש צפוי לכלול אי הגעה של נהגים לנמל התעופה, מה שעלול לפגוע בזמינות שירותי המוניות במקום. עם זאת, מדובר ביוזמה של הארגון הקטן מבין שלושת הארגונים המייצגים את נהגי המוניות. שני הגופים המרכזיים, התאחדות נהגי המוניות בראשות כפיר בן זינו, והתאגדות נהגי המוניות מפורום העצמאים בהסתדרות בראשות זהר גולן, חלוקים ביניהם על אופי המאבק.

בן זינו, המייצג כ-5,000 נהגים, הודיע כי הארגון בראשותו יחל בצעדי שיבוש כבר מהערב, אך לא יחריף אותם בצורה שתקשה על הציבור בתקופת החג. לדבריו, אם לא יתקבל מענה מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, יישקל מהלך של הקמת מפלגה חדשה שתאגד נהגי מוניות ונציגי תחבורה ציבורית. מנגד, זהר גולן סבור כי שביתה אינה מוצדקת בשלב זה, וטוען כי ראוי לפעול רק לאחר שייגמרו כל האמצעים האחרים. לפי דבריו, הארגון יכנס דיון אחרי החג לגיבוש מהלכים אפשריים, אך מדגיש כי אם יוחלט על שביתה, היא תכלול את כלל הארץ ולא תתמקד רק בנתב"ג.

ברשות שדות התעופה נערכים למחסור במוניות באמצעות הפעלת קווים חלופיים של שאטלים ישירים ממרכז השדה לערים המרכזיות. בתיאום עם רכבת ישראל, נבחנת אפשרות להרחיב את תדירות הרכבות שיוצאות מהשדה, כולל במהלך ימי החג. ברשות מבקשים מהציבור להיערך בהתאם ולהעדיף שימוש בתחבורה ציבורית או הגעה ברכב פרטי.

היערכות זו נמשכת גם לימי החג עצמם, מאחר שגם בהם עלול להימשך המחסור במוניות. הרשות שוקלת להפעיל שירות אוטובוסים גם בחג עצמו, אם יתברר שהביקוש עולה על ההיצע.


שביתה חלקית של נהגי המוניות