הרכבת הקלה בתל אביב
צילום: באדיבות עיריית תל אביב
דו"ח המבקר

מבקר המדינה: כך זינקה עלות הקו האדום בת"א ב-75% - איך לעזאזל?

העלות המקורית הוערכה ב-10.7 מיליארד שקל ובפועל הפרויקט עלה ל-18.7 מיליארד. איפה האחראים על המחדל? הכסף הזה הוא של כל אזרחי ישראל והוא הלך לפח
דור עצמון | (3)

דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום סוקר בין היתר גם את פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן שנאמד בכ-48.1 מיליארד שקל. בפתח דבריו מותח המבקר ביקורת על כך שיותר מ-20 שנה ממועד הקמת חברת נת"ע, לא נחתם הסכם המסגרת בין משרדי התחבורה והאוצר לבינה. זאת, אף שהממשלה הורתה בהחלטותיה מהשנים 2010 ו-2016 לפעול לחתימה על הסכם.

עלות פרויקט הקו האדום לבדו הורך בשנת 2010 בכ-10.7 מיליארד שקל, אך העלות קפצה ב-75% ללא פחות מ-18.71 מיליארד שקל. אז נכון, העלות שצוינה ב-2010 היא רק בגדר הערכה וכמובן שהיה צפוי שתגדל, אך השאלה האם סטייה של 75% היא סבירה? העלות אמנם מתפרסת על פני למעלה מעשור אך צריך לזכור שההערכה הראשונית משמשת כקו מנחה לתקצוב שנגזר מתקציב הממשלה וסטייה כה חריגה עשויה להשפיע על תקצוב שאר המשרדים או לגרום להשתמש ברזרבות שעלולות להגדיל את הגירעון.

המבקר אמנם טוען כי בין היתר הסיבות להתייקרויות הפרויקט הן תקצוב בלתי צפוי מראש בחסר ואי-הכללת עלויות באומדן העלות בעיקר בשלבים המוקדמים של הפרויקט; אי-הצמדה לסלי תשומות; מכלולים שלא נכללו באומדן הפרויקט, מכלולים שלא תומחרו ומכלולים שתומחרו בחסר והביאו להסטות בין הסעיפים התקציביים השונים. אז מי אשם? האוצר שלא ידע להעריך נכון? הקבלנים שלכאורה האכילו את המדינה בהערכות שגויות בכוונה? כנראה שכולם אשמים.

בנוסף עלה כי זמן הקמת קו הרק"ל העילי הסגול במטרופולין תל אביב צפוי להיות ארוך במידה רבה מזמן ההקמה של רוב הקווים שנבדקו עם מאפיינים דומים במדינות אחרות: כ-3.7 חודשים לק"מ בקו הסגול בישראל (סה"כ כ-8 שנים) לעומת כ-2.5 חודשים לק"מ בממוצע במדינות אחרות (כ-48% יותר מהממוצע בקווים במדינות אחרות).

האבסורד שמרחף מעל לפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן הוא שאף שכל אחד מקווי הרק"ל עובר בשטחן של רשויות רבות במטרופולין וקשרי התחבורה ביניהן הדוקים, אין במטרופולין רשות תחבורה מטרופולינית ואף אין בה מִנהלת פרויקט רק"ל שתרכז את כל אשר קשור לפרויקט. הקמתן של רשויות תחבורה מטרופוליניות חשובה לקידום ראייה כוללת בעניין מתן פתרונות תחבורתיים, למתן מענה יעיל לצרכים כוללים ומקומיים, לביצוע תיאומים בין רשויות מקומיות וליצירת שיתופי פעולה לצורך קידום מיזמים הקשורים לתחבורה הציבורית. לשם שינוי השכילה המדינה להבין את חשיבות הקמת רשות שכזו בכל הקשור לפרויקט המטרו שעומד כרגע על הפרק.

עסקים רבים סובלים מעבודות ההקמה של הרכבת הקלה אך מסתבר שישנו אי-שיוויון בין בעלי העסקים בתל אביב לבעלי העסקים בשאר הרשויות. עסקים הסמוכים למקטע התת-קרקעי של הקו האדום בתחום רמת גן ובני ברק אינם נהנים מקרן דומה לזו שהקימה עיריית תל אביב בשיתוף משרד האוצר, ואינם יכולים לקבל סיוע שלו זכאים עסקים בתל אביב, וזאת אף שחלק מתקציב הקרן הוא תקציב מדינה המוקצה על ידי משרד האוצר.

מדינת ישראל השכילה להבין את חשיבות הפתרונות התחבורתיים ובראשם התחבורה הציבורית אך נראה כי טרם השכילה לבצע את הפרויקטים באופן יעיל, הן תכנונית, תקציבית, רגולטורית וחברתית. פרויקט המטרו - לכשיוקם - מוערך בסכום של 150-170 מיליארד שקל - פי 3 מעלות הרכבת הקלה בגוש דן! ההערכות מדברות על פתיחה בשנת 2040 במידה ו"הכל ילך חלק" והעבודות יתחילו מיידית. נותר לקוות שיציבות שלטונית בישראל תביא עימה יציבות בפרויקטים וקידום שלהן על מנת לחלץ את האזרחים מהפקק ומרעש הדחפורים ואולי גם להביא לפיצוי הולם לבעלי העסקים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יש רא לי 23/11/2022 18:11
    הגב לתגובה זו
    פשוט יקחו את הכסף ולא יהיה פרויקט אז לא תהיה חריגה.
  • 2.
    ביבי ישראל כ"ץ ושאר החברים ישבו שם שנים (ל"ת)
    אפק 23/11/2022 17:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנחנו עם של קומבינות וגנבים שאלה מטומטמת (ל"ת)
    23/11/2022 16:04
    הגב לתגובה זו
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

ג'ילי Starray EM-i החל מ 170.0 אש"ח. צילום יואב פולסג'ילי Starray EM-i החל מ 170.0 אש"ח. צילום יואב פולס

ג'ילי Starray EM-i החל מ 170.0 אלף ש"ח

ג'יאו מוביליטי יבואנית דגמי ג'ילי לישראל החלה בשיווק הג'ילי Starray EM-i עם הנעת פלאג אין הייבריד.

המחירים 170.0 אש"ח לדגם PRO ו - 176.0 אש"ח לדגם TECH

בכוונת היבואנית לייבא גם את הג'ילי EX2 החשמלית הקומפקטית, במהלך 2026

יואב פולס |

ג'יאו מוביליטי יבואנית דגמי ג'ילי לישראל השיקה את הג'ילי Starray EM-i דגם הפלאג אין הייבריד החדש של היצרנית. אם משהו מצלצל לכם מוכר אתם לא טועים, כבר בתחילת נובמבר פרסמנו ממש כאן במדור אודות תחילת הייבוא של הרכב, עם הפרטים הטכניים שהיו ברשותנו.

הג'ילי Starray EM-i הוא קרוסאובר בסגמנט C-Suv העושה שימוש בפלטפורמה GEA של היצרנית, אותה פלטפורמה בה עושה שימוש גם הקרוסאובר החשמלי של היצרנית ה EX5. עד כדי כך הפלטפורמות זהות, שחלק מהתמונות של ה Starray EM-i שהגיעו מהיצרנית נשאו את השם EX5 EM-i.

ה Starray EM-i עושה שימוש בהנעת פלאג אין הייבריד מהדור החדש בה הנעת הרכב מבוצעת על ידי המנוע החשמלי, ומנוע הבנזין משמש לטעינת הסוללה ויכול גם לספק חשמל ישירות למנוע החשמלי.

המימדים של הג'ילי Starray EM-i מציבים בחלק העליון של הסגמנט בהיבט המימדים עם אורך כולל של 4.74 מטר, רוחב של 1.905 מטר, גובה של 1.685 מטר ובסיס גלגלים של 2.755 מטר, כאמור מהגדולים שבקטגוריית ה C-Suv.

ג'ילי Starray EM-i סביבת נהג. צילום יואב פולס