ליפמוטור C10 משודרג. צילום יצרן
ליפמוטור C10 משודרג. צילום יצרן

ליפמוטור מעדכנת את דגם ה- C10, בישראל רק ב 2026

היצרנית הסינית ליפמוטור, בגיבוי של סטלנטיס, מעדכנת את מערכת החשמל של ה - C10. בשווקים הבינלאומיים ככל הנראה רק ב 2026

יואב פולס |
נושאים בכתבה ליפמוטור C10

יצרנית כלי הרכב החשמליים ליפמוטור הנהנית משיתוף פעולה וגיבוי של קבוצת סטלנטיס (פיג'ו, סיטרואן, פיאט, ג'יפ ועוד) עומדת לקראת עדכון הדגם העיקרי של החברה הליפמוטור C10. הליפמוטור C10 הוא קרוסאובר חשמלי במידות של D-Suv אבל משווק במחירים של קטגוריה אחת מתחת, ובכך נהנה מיתרון גודל משמעותי בטווח המחירים בהם הוא משווק, או מיתרון מחיר משמעותי אם משווים את המימדים.

מערכת חשמל 800V וביצועים משודרגים

העדכון שעומד להגיע מתמקד במערכת ההנעה והחשמל של הרכב, עם מעבר למערכת הפועלת על מתח גבוה של 800V, דבר המאפשר טעינה ופריקה יעילים יותר, יחד עם מעבר לסוללת LFP בקיבולת של 74.9Kwh בהשוואה לסוללה הקיימת בקיבולת 69.9Kwh. לפי היצרנית הטווח יגדל ל 605 ק"מ אולם לא מדובר בטווח בהתאם לתקן מערבי אלא לתקינה סינית אופטימית מאוד. על אף האמור יש לצפות לטווח ריאלי של מעל ל - 450 ק"מ.

בסיוע מערכת המתח הגבוה גם המנוע החשמלי מפיק הספק גבוה משמעותית מהדגם הנוכחי עד 295 כ"ס בהשוואה ל – 215 כ"ס של הדגם הנוכחי, תוספת של כמעט 40% בהספק. בהתאם גם ביצועים משתפרים משמעותית והתאוצה מעמידה ל – 100 קמ"ש אורכת 5.9 שניות, בהשוואה ל – 7.5 שניות של הדגם הנוכחי.

מימדי הליפמוטור C10 ישארו ללא שינוי, כלומר בסיס גלגלים נדיב של 2.825 מטר, ואורך כולל של 4.739 מטר.

Lidar ומעבד סנאפדרגון 

שיפור נוסף יגיע במערכת האינפוטיינמנט של הרכב עם מעבר למעבד קוואלקום סנפדראגון 8295P, יחד עם סנסור Lidar שישולב במערכות הבטיחות של הרכב. זה המקום להזכיר כי הליפמוטור C10 נבחן במבחן הבטיחות האירופאי ה – EuroNcap וקיבלת ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות.

בשלב זה לא ברור מתי יגיע הדגם המשודרג לישראל, כשההערכה היא בשנת 2026, ואני מקווה שעם השדרוג החשמלי שהרכב עובר, גם ממשק המשתמש יעבור עדכון ושיפור שכן כרגע הוא הנקודה הפחות מוצלחת של הרכב.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

ג'אקו 5 חשמלי. צילום יואב פולסג'אקו 5 חשמלי. צילום יואב פולס

ג'אקו 5 חשמלי - חבילת עיצוב, הנעה ושימושיות

הג'אקו 5 ינסה לעשות לסגמנט הג'יפונים הקטנים את מה שעשה אחיו הגדול הג'אקו 7 לסגמנט הקרוסאוברים המשפחתיים. יחד עם הג'אקו 8, וכשהוא מצויד בהנעה חשמלית, היברידית או בנזין הוא משלים קשת דגמים באולמות ג'אקו שיתאימו לכל צורך. 

אהבנו - עיצוב, מרווח, נוחות

פחות אהבנו - מערכות בטיחות אקטיביות אגרסיביות מדי, לחימת הגה מורגשת

ציון מסכם 4.3 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה כלמוביל ג'אקו 5

אחרי ההצלחה המרשימה והמפתיעה משהו של הג'אקו 7, נחת בארץ הג'אקו 5 (ובזמן הזה גם  הג'אקו 8 שככל הנראה נהנה מלעלה מ 2000 הזמנות) שמנסה לשחזר את ההצלחה של אחיו הגדול במעט. הוא עושה זאת באמצעות שימוש באותם כלים – עיצוב, טכנולוגיה, תא נוסעים מפנק ומאובזר ומחיר שמנסה להיות יותר נגיש. אנחנו כאן עם גירסת החשמל ( יש גם היברידי ובנזין) מנסים לתהות על קנקנו המעוצב.

תעודת חובה        
קטגוריה        קרוסאובר B+ Suv
מימדים (מטר)        אורך 4.38 /רוחב 1.86 /גובה 1.65 /בסיס גלגלים 2.62
מספר מושבים        חמישה
הנעה            חשמלית, קדמית
הספק ומומנט         211 כ"ס / 29.4 קג"מ
סוללה וטעינה        59.8Kwh. טעינה איטית AC עד 11Kw, טעינה מהירה DC עד 130Kw
טווח ותקן        402 ק"מ
בטיחות        ציון אבזור בטיחות 7
מחיר         151.0 אש"ח לפרימיום / 160.0 אש"ח ללקשרי


 עיצוב חיצוני ופנימי

אם נתעלם לרגע מהחזית של הג'אקו 5, נדרש מבט שני ושלישי על מנת להבין אם לפנינו ג'אקו 5 או ג'אקו 7. החזית מעט שונה, והיא ככל הנראה החזית העדכנית של דגמי ג'אקו. היא אטומה, יחידות תאורה מלבניות משולבות לד בצידי המרכב וביניהם יחידה פלסטית לרוחב כל הרכב עם כיתוב JAECOO גדול במרכזה. הסתכלתי בתמונות של דגם הבנזין של הג'אקו 5 שמקבל את אותו גריל אנכי גדול, ואני מתבייש לומר שהגריל האנכי, הגדול והמוגזם בכל קנה מידה נראה יותר מרשים מאשר החזית האטומה. מאחור תמונת מראה לחזית, שוב יחידות תאורה מלבניות וכיתוב JAECOO גדול ובולט במרכז.

אם תראו תמונה צידית לאדם אקראי ברחוב, הדבר הראשון שהוא יאמר על הרכב זה שמדובר בלנדרובר, וביתר דיוק בריינג' רובר קטן. עד כדי כך ההשפעה של שיתוף הפעולה עם המותג הבריטי גדולה. 

פנים הרכב כמעט נטול מתגים. לנהג צג לוח מחוונים הגודל ''8.8, הגה דו קטום החלקו התחתון, עם מתגי שליטה על המדיה ובקרת השיוט, מסך מולטימדיה בגודל ''13.2 ( קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי) ממנו מפעילים את כל מערכות הרכב לרבות המיזוג.