ליפמוטור C10 משודרג. צילום יצרן
ליפמוטור C10 משודרג. צילום יצרן

ליפמוטור מעדכנת את דגם ה- C10, בישראל רק ב 2026

היצרנית הסינית ליפמוטור, בגיבוי של סטלנטיס, מעדכנת את מערכת החשמל של ה - C10. בשווקים הבינלאומיים ככל הנראה רק ב 2026

יואב פולס |
נושאים בכתבה ליפמוטור C10

יצרנית כלי הרכב החשמליים ליפמוטור הנהנית משיתוף פעולה וגיבוי של קבוצת סטלנטיס (פיג'ו, סיטרואן, פיאט, ג'יפ ועוד) עומדת לקראת עדכון הדגם העיקרי של החברה הליפמוטור C10. הליפמוטור C10 הוא קרוסאובר חשמלי במידות של D-Suv אבל משווק במחירים של קטגוריה אחת מתחת, ובכך נהנה מיתרון גודל משמעותי בטווח המחירים בהם הוא משווק, או מיתרון מחיר משמעותי אם משווים את המימדים.

מערכת חשמל 800V וביצועים משודרגים

העדכון שעומד להגיע מתמקד במערכת ההנעה והחשמל של הרכב, עם מעבר למערכת הפועלת על מתח גבוה של 800V, דבר המאפשר טעינה ופריקה יעילים יותר, יחד עם מעבר לסוללת LFP בקיבולת של 74.9Kwh בהשוואה לסוללה הקיימת בקיבולת 69.9Kwh. לפי היצרנית הטווח יגדל ל 605 ק"מ אולם לא מדובר בטווח בהתאם לתקן מערבי אלא לתקינה סינית אופטימית מאוד. על אף האמור יש לצפות לטווח ריאלי של מעל ל - 450 ק"מ.

בסיוע מערכת המתח הגבוה גם המנוע החשמלי מפיק הספק גבוה משמעותית מהדגם הנוכחי עד 295 כ"ס בהשוואה ל – 215 כ"ס של הדגם הנוכחי, תוספת של כמעט 40% בהספק. בהתאם גם ביצועים משתפרים משמעותית והתאוצה מעמידה ל – 100 קמ"ש אורכת 5.9 שניות, בהשוואה ל – 7.5 שניות של הדגם הנוכחי.

מימדי הליפמוטור C10 ישארו ללא שינוי, כלומר בסיס גלגלים נדיב של 2.825 מטר, ואורך כולל של 4.739 מטר.

Lidar ומעבד סנאפדרגון 

שיפור נוסף יגיע במערכת האינפוטיינמנט של הרכב עם מעבר למעבד קוואלקום סנפדראגון 8295P, יחד עם סנסור Lidar שישולב במערכות הבטיחות של הרכב. זה המקום להזכיר כי הליפמוטור C10 נבחן במבחן הבטיחות האירופאי ה – EuroNcap וקיבלת ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות.

בשלב זה לא ברור מתי יגיע הדגם המשודרג לישראל, כשההערכה היא בשנת 2026, ואני מקווה שעם השדרוג החשמלי שהרכב עובר, גם ממשק המשתמש יעבור עדכון ושיפור שכן כרגע הוא הנקודה הפחות מוצלחת של הרכב.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסרכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

עסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר

עסקת רכישת רכב '0 ק"מ' היא עסקה בה מוצע רכב עם הנחה גדולה ומפתה. מדובר לרוב ברכב שעברה למעלה משנה מיום ייצורו ועל פי החוק היבואן מחויב לרשום אותו עם בעלים כלשהו. חברה או אדם פרטי.  הלקוחות צריכים לבחון את העסקה בעיניים ביקורתיות. העסקה דומה יותר לעסקת רכב משומש 'יד שניה' מאשר רכישת רכב חדש אצל היבואן. 'מדריך ביזפורטל לעסקת ס ק"מ' כדי שהעסקה תהיה טובה ונכונה עבורכם

יואב פולס |

ענף הרכב רותח. כמה רותח? רותח כך שמתחילת השנה עד סוף נובמבר יירשמו בארץ בין 285,000 ל 290,000 כלי רכב חדשים. נכון למועד כתיבת שורות אלו, כשיש עוד שלושה ימים לסוף נובמבר, השוק עומד על 284,000 כלי רכב, וקצב הרישום היומי עומד על מעל ל 1000 כלי רכב ביום (!!!).

בתוך כלי הרכב שנרשמו נמצאים גם כמה עשרות אלפי כלי רכב שעברו 'גיול', ומשווקים בעסקאות '0 ק"מ'. נזכיר כי 'גיול' רכב הוא שם לרכב שעברה שנה מיום ייצורו והחוק בארץ מחייב כי בתום שנה מיום הייצור הרכב חייב להירשם על שם אדם או חברה, ולא ניתן להחזיק אותו ללא רישומו המסודר.

היבואנים נאלצים לרשום את כלי הרכב או על הח.פ. של היבואן, או חברת הליסינג שלו, או למכור את הרכב לחברות ליסינג אחרות. לכם כלקוחות זה לא ממש משנה, והרכב יוצע לכם בעסקת '0 ק"מ' במחיר זול יותר מאשר היה כאשר נמכר כחדש באולם התצוגה של היבואן.

לכאורה מדובר בעסקה מושלמת, גם מקבלים רכב חדש לחלוטין, שכן אף אחד לא נסע בו, וגם נהנים ממחיר מוזל, כאשר הרכב עדיין חדש.

עם זאת, לאור מספר מקרים שהגיעו למערכת ביזפורטל, הבנו שהעסקאות האלה מחייבות יותר הבנה והתייחסות, ולשם כך פנינו לסיגל עוז, מנכ"ל 'גלגלים' (פלטפורמת מסחר בתחום טיפולי רכב וחלפים) שלאחרונה השיקה פעילות גם בתחום עסקאות רכב, והכנו עבורכם את 'המדריך לרכישת רכב בעסקת 0 ק"מ'. "ראשית" מציינת סיגל, "הלקוח חייב להבין שהוא רוכש רכב יד שניה, וצריך להפעיל את מכלול השיקולים כמו ברכישת רכב יד שניה משומש, לרבות האפשרות לקחת את הרכב למכון בדיקה מטעמו".

מירי רגב
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מה קורה ברכבת ישראל?

הרכבת מפסידה, מאחרת ומתמודדת עם אתגרים גדולים

רן קידר |

השיח הציבורי סביב איכות השירות של רכבת ישראל לא נרגע כשנתונים רשמיים חושפים ירידה בדיוק ההגעה של הרכבות, לצד הפסדים כספיים גוברים ושיבושים תשתיתיים. הדו"ח הכספי לרבעון השלישי מפרט כי שיעור הדיוק הממוצע ירד ל-91.6%, לעומת 96.4% ברבעון המקביל. במקביל, החברה רשמה הפסד של 34.5 מיליון שקל, כמעט כפול מההפסד של 18.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

 הרכבת מאחרת

הירידה בדיוק נובעת משילוב של תקלות תשתית, עומס גובר ועיכובים בפרויקטים מרכזיים. מנתוני רכבת ישראל עולה כי איחורים חורגים לעיתים מדקות בודדות, ומשפיעים על קווים מרכזיים כמו תל אביב-חיפה. מצד אחד, הנוסעים חשים את הפגיעה היומיומית - עיכובים שמפריעים לתכנון עבודה או לימודים. מצד שני, החברה מצביעה על גידול של 12% בכמות הנסיעות ברבעון זה, שמגיעה לשיאים חדשים של כ-298 אלף נסיעות יומיות באוקטובר. עלייה זו, ללא שדרוגים פרופורציונליים בתשתיות, יוצרת לחץ על המערכת.

אחד האירועים הבולטים בשנה זו היה הפגיעה בתשתית החשמול באוגוסט. רכבת משא, שנסעה על מסילת החוף, פגעה בכבלי חשמל בשני מוקדים: צומת גנות מדרום לתל אביב, ובין חדרה לנתניה. הנזק כלל קריעה של מאות מטרים מכבלים, מה שהוביל להשבתה מלאה של קווים מרכזיים, ביטולי רכבות והפעלת היסעים חלופיים באוטובוסים. השיבושים נמשכו ימים, והשפיעו על מאות אלפי נוסעים, כולל כאלה בדרך לנתב"ג. בדיקה ראשונית קבעה כי מדף מתכת (פלט) שהיה פתוח על הרכבת גרם לפגיעה, אך ועדת חקירה בודקת כשלים בתחזוקה ובתיאום בין רכבות נוסעים ומטענים. פרטים נוספים על השיבושים באוגוסט.

זה מדגיש את הפגיעות של תשתית החשמול, שחלקה עדיין חשוף. רכבת ישראל מדווחת כי התיקונים עלו עשרות מיליונים וזה הגדיל את ההפסד של החברה. 

פרויקט החשמול מתעכב

פרויקט החשמול, שנועד להחליף הנעה בסולר בחשמל על פני כ-1,000 ק"מ מסילה, נתקל בעיכובים מתמשכים. התוכנית המקורית קבעה סיום לפני 5-6 שנים, אך חושמלו עד כה כ-70% מהמסילות בלבד. הסיבות כוללות בעיות תכנון, קשיים ברכש קטרים חשמליים (62-78 יחידות נדרשות) ותיאום עם קבלנים. דו"ח ביקורת מציין כי רק חלק קטן מהמסילות פעילות במלואן, וצופה דחיות נוספות עד 2026-2027. העיכובים מעלים סיכונים: תקלות חשמל חוזרות, עלויות תחזוקה גבוהות יותר ועלייה בפליטות סביבתיות – בניגוד למטרה המקורית של הפחתת זיהום.