יין
צילום: Hermes Rivera on Unsplash
זרקור

הזדמנות במניית כרמל? נסחרת ב-480 מיליון שקל, "יש אפסייד משמעותי של עשרות אחוזים"

מחזיקה ב-30% ביפאורה, צומחת בפעילת היין, צפויה לקבל זיכיון לבירות פופולאריות, מחזיקה בקרקע שערכה הכלכלי לא רשום בספרים. האם אחרי עלייה של 40% , יש עדיין אפסייד בכרמל? עוז לוי מעוז קפיטל סבור שכן
עדן ספיר | (4)

האסטרטגיה של עוז לוי, מנהל קרן הגידור עוז קפיטל היא לכאורה פשוטה - לונג-שורט. משהו כמו כ-15 מניות בלונג, כ-15 בשורט כשבכסף שמגיע מהשורט הוא משקיע באגרות חוב ממשלתיות וקונצרניות. כרגע החשיפה לשוק היא מעין אפס, אבל, הקרן עשויה לשנות את תמהיל הלונג-שורט בהתאם לתנאים בשוק.  

 

לוי בוחר את המניות בפינצטה ומצליח לייצר תשואה עודפת שזה ממש לא פשוט. הקרן שלו מהטובות השנה עם תשואה של 8.3% לעומת ירידה במדדי המניות המובילים. גם בשנה שעברה הוא היכה את השוק עם תשואה של 8.6% לעומת ירידה של מעל 10% במדדים המובילים. 

איך אתה מסביר את התשואות הטובות? "אני בודק, קורא, מנתח,  עוקב אחרי החברות", אומר לוי, "אנחנו בוחרים כל מניה בפינצטה. אני מאמין גדול בהשקעות ערך ודבק באסטרטגיה הזו". 

תן לנו דוגמה להשקעה מעניינת?

"מניה שתפסה את תשומת הלב שלי בשנה האחרונה היא כרמל -  כרמל קורפ 1.87% . החברה שולטת ביקבי כרמל העוסקת ביצור ושיווק יין ומחזיקה 30% מיפאורה העוסקת בשיווק משקאות קלים ומים מינרלים. שוק היין הוא שוק מאוד צומח בישראל, אמנם אנחנו כצרכנים ישראלים לא שותים יין בכמויות כמו שהאירופאים שותים, אך אם מסתכלים על הנתונים אנחנו כן יכולים לראות מגמת צמיחה בצריכה והמגמה צפויה להימשך. 

כרמל - גרף שנתי

   כרמל - גרף שנתי

 

"כרמל עברה תפנית עסקית מאוד משמעותית ב-5 שנים האחרונות - הנהלה שעשתה שינוי משמעותי והביאה את כרמל לצמיחה דו ספרתית במכירות. יתרון נוסף שבעיניי הוא חשוב מאוד הוא המותג. כרמל היא לא עוד איזה מותג צדדי שלא שמים לב אליו. כשהצרכן הישראלי בא לרכוש יין, הוא שם לב לחברה ולמותג שעומד מאחוריה.

"החברה בשווי של 480 מיליון שקל, ואנחנו חושבים שיש עוד אפסייד משמעותי של עשרות אחוזים. רק ההשקעה ביפאורה שווה כמעט כמו כל שווי השוק ויש גם נדל"ן עודף בשווי של קרוב ל-150 מיליון שקל, כ-130 מיליון שקל מעל הספרים. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

כרמל שתופסת בנתח שוק של 33% משוק היין, צומחת בקצב של 13%-15% בשנה בשנים האחרונות. החברה צפויה ליהנות בשנים הקרובות גם ממהלכי התייעלות וסינרגיה לצד הקמת מפעל גדול.  ב4רבעון הראשון הרווח התפעולי הסתכם ב-17.5 מיליון שקל - לעומת 10.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות עלו לכ-110 מיליון שקל לעומת כ-87.1 מיליון שקל. עם זאת, תוצאות הרבעון הראשון השנה כללו את רוב המכירות לקראת הפסח (חל מוקדם יותר מאשר שנה שעברה), כך שהשיפור מול רבעון מקביל, צפוי, וכך שבהגדרה מדובר על רבעון עונתי טוב ולא מייצג את המשך השנה.  

יקבי כרמל - דוחות   יקבי כרמל - דוחות

הרווח התפעולי כולל את חלקה של כרמל ברווחי יפאורה. בעוד כרמל נהנית מרבעון ראשון חזק, יפאורה סובלת מרבעון ראשון חלש (משקאות קלים - מכירות חזקות בקיץ).  למעשה, הרווח התפעולי הספציפי לכרמל הוא באזור 11.5 מיליון שקל. 

"הרווח התפעולי המייצג בהינתן הגידול במכירות הצפוי והסינרגיות לצד הקמת המפעל החדש, עשוי להיות תוך שנה בקצב של מעל 40 מיליון שקלים ב-2025 זה יכול לעלות על 50 מיליון שקל. כל זה בלי פעילות הבירה שהחברה אמורה לקבל החל מרבעון שלישי השנה".   

אם תרצו, חברת כרמל היא חברת החזקות שמחזיקה כ-30% ביפאורה כשלפני שנתיים קרור (שמחזיקה ב-70% מיפאורה) הציעה לרכוש את החבילה ב-450 מיליון שקל, שיש לה חוב פיננסי של 150 מיליון שקל ומולו יש נכסים עודפים ב-135 מיליון שקל ופעילות היין שבהינתן הרווחיות הצפויה עשויה להיות שווה לפחות 350-400 מיליון שקל באופן שמרני. אם תסכמו את המספרים תגיעו לשווי העולה משמעותית על השווי שוק. אז למה היא נסחרת בשווי הנוכחי?

אולי זה בגלל שמתייחסים אליה כסוג של כחברת החזקות, למרות שזה לא אמור להיות כך, ואז נהוג לתת דיסקאונט על ערך הנכסים, ואולי היא עדיין נסחרת מתחת לרדאר או שמחכים לראות שהיא אכן תצליח ביישום האסטרטגיה והסינרגיה ברבעונים ובשנה הקרובה. לפעילות היין לא באמת נתנו עד כה שווי כי שנה שעברה היתה חלשה בגלל שנת שמיטה.

הסיכונים והסיכויים בכרמל

ויש גם סיכונים - העברת המפעל היא עניין תפעולי מורכב, בדרך עלולות להיות תקלות, עיכובים, הוצאות נוספות. כמו כן, בשוק יכולה להיות בעיה של נגישות חומרי גלם. זה לא סחורה שיש בכל מצב, בכל שעה. ענבים מגיעים מכורמים, לפעמים יש מחסור ואז צריך לייבא. יש כאן סיכון תפעולי מסוים.  

מעבר לכך, שוק היין תחרותי, יש מתחרים חזקים מאוד ותחרות עלולה לשחוק את המחירים ואת הרווחיות. סיכון נוסף שהוא גם סיכוי גדול הוא ביחס להסכם הרישיון על שיווק הבירות קורונה, סטלה ולף שכיום הן 20% מהשוק. לכאורה זה רק סיכוי - אם החברה תקבל את הסיכון מדובר בפעילות גדולה וכנראה רווחית, אלא שהשוק כבר הזניק את המניה ב-40% בחודשים האחרונים על רקע הדיווחים על סיכוי לקבלת הזיכיון. כך שאם לבסוף זה לא ייצא לפועל עלול להיות דאונסייד גדול במניה. 

בכל מקרה, לא מדובר בזיכיון בלעדי, אבל אם החברה תקבל את הזיכיון היא תהיה המשווק הרשמי-מפיץ מביל שאחראי בין היתר על אסטרטגיית השיווק והפרסום בשיתוף היצרן. הפעילות הזו עשויה להוסיף רווח מייצג של קרוב ל-10 מיליון שקל בשנה. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    גורג 17/07/2023 18:31
    הגב לתגובה זו
    יינות ,תירוש,ועכשיו גם בפעילות הבירות כרמל מאז 1882 בהצלחה!
  • 3.
    תומר 17/07/2023 15:49
    הגב לתגובה זו
    ועוד בתנועת מניפה, שח"ו ניפול חזק, באמת תודה
  • 2.
    מבין2 17/07/2023 15:07
    הגב לתגובה זו
    לאנשים מתחיל להמאס מהמחירים המופרזים של המותגים הישראלים.
  • 1.
    גלינה 17/07/2023 15:00
    הגב לתגובה זו
    כתבה מרתקת מאוד.
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.