יין
צילום: Hermes Rivera on Unsplash
זרקור

הזדמנות במניית כרמל? נסחרת ב-480 מיליון שקל, "יש אפסייד משמעותי של עשרות אחוזים"

מחזיקה ב-30% ביפאורה, צומחת בפעילת היין, צפויה לקבל זיכיון לבירות פופולאריות, מחזיקה בקרקע שערכה הכלכלי לא רשום בספרים. האם אחרי עלייה של 40% , יש עדיין אפסייד בכרמל? עוז לוי מעוז קפיטל סבור שכן
עדן ספיר | (4)

האסטרטגיה של עוז לוי, מנהל קרן הגידור עוז קפיטל היא לכאורה פשוטה - לונג-שורט. משהו כמו כ-15 מניות בלונג, כ-15 בשורט כשבכסף שמגיע מהשורט הוא משקיע באגרות חוב ממשלתיות וקונצרניות. כרגע החשיפה לשוק היא מעין אפס, אבל, הקרן עשויה לשנות את תמהיל הלונג-שורט בהתאם לתנאים בשוק.  

 

לוי בוחר את המניות בפינצטה ומצליח לייצר תשואה עודפת שזה ממש לא פשוט. הקרן שלו מהטובות השנה עם תשואה של 8.3% לעומת ירידה במדדי המניות המובילים. גם בשנה שעברה הוא היכה את השוק עם תשואה של 8.6% לעומת ירידה של מעל 10% במדדים המובילים. 

איך אתה מסביר את התשואות הטובות? "אני בודק, קורא, מנתח,  עוקב אחרי החברות", אומר לוי, "אנחנו בוחרים כל מניה בפינצטה. אני מאמין גדול בהשקעות ערך ודבק באסטרטגיה הזו". 

תן לנו דוגמה להשקעה מעניינת?

"מניה שתפסה את תשומת הלב שלי בשנה האחרונה היא כרמל -  כרמל קורפ -0.15% . החברה שולטת ביקבי כרמל העוסקת ביצור ושיווק יין ומחזיקה 30% מיפאורה העוסקת בשיווק משקאות קלים ומים מינרלים. שוק היין הוא שוק מאוד צומח בישראל, אמנם אנחנו כצרכנים ישראלים לא שותים יין בכמויות כמו שהאירופאים שותים, אך אם מסתכלים על הנתונים אנחנו כן יכולים לראות מגמת צמיחה בצריכה והמגמה צפויה להימשך. 

כרמל - גרף שנתי

   כרמל - גרף שנתי

 

"כרמל עברה תפנית עסקית מאוד משמעותית ב-5 שנים האחרונות - הנהלה שעשתה שינוי משמעותי והביאה את כרמל לצמיחה דו ספרתית במכירות. יתרון נוסף שבעיניי הוא חשוב מאוד הוא המותג. כרמל היא לא עוד איזה מותג צדדי שלא שמים לב אליו. כשהצרכן הישראלי בא לרכוש יין, הוא שם לב לחברה ולמותג שעומד מאחוריה.

"החברה בשווי של 480 מיליון שקל, ואנחנו חושבים שיש עוד אפסייד משמעותי של עשרות אחוזים. רק ההשקעה ביפאורה שווה כמעט כמו כל שווי השוק ויש גם נדל"ן עודף בשווי של קרוב ל-150 מיליון שקל, כ-130 מיליון שקל מעל הספרים. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

כרמל שתופסת בנתח שוק של 33% משוק היין, צומחת בקצב של 13%-15% בשנה בשנים האחרונות. החברה צפויה ליהנות בשנים הקרובות גם ממהלכי התייעלות וסינרגיה לצד הקמת מפעל גדול.  ב4רבעון הראשון הרווח התפעולי הסתכם ב-17.5 מיליון שקל - לעומת 10.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות עלו לכ-110 מיליון שקל לעומת כ-87.1 מיליון שקל. עם זאת, תוצאות הרבעון הראשון השנה כללו את רוב המכירות לקראת הפסח (חל מוקדם יותר מאשר שנה שעברה), כך שהשיפור מול רבעון מקביל, צפוי, וכך שבהגדרה מדובר על רבעון עונתי טוב ולא מייצג את המשך השנה.  

יקבי כרמל - דוחות   יקבי כרמל - דוחות

הרווח התפעולי כולל את חלקה של כרמל ברווחי יפאורה. בעוד כרמל נהנית מרבעון ראשון חזק, יפאורה סובלת מרבעון ראשון חלש (משקאות קלים - מכירות חזקות בקיץ).  למעשה, הרווח התפעולי הספציפי לכרמל הוא באזור 11.5 מיליון שקל. 

"הרווח התפעולי המייצג בהינתן הגידול במכירות הצפוי והסינרגיות לצד הקמת המפעל החדש, עשוי להיות תוך שנה בקצב של מעל 40 מיליון שקלים ב-2025 זה יכול לעלות על 50 מיליון שקל. כל זה בלי פעילות הבירה שהחברה אמורה לקבל החל מרבעון שלישי השנה".   

אם תרצו, חברת כרמל היא חברת החזקות שמחזיקה כ-30% ביפאורה כשלפני שנתיים קרור (שמחזיקה ב-70% מיפאורה) הציעה לרכוש את החבילה ב-450 מיליון שקל, שיש לה חוב פיננסי של 150 מיליון שקל ומולו יש נכסים עודפים ב-135 מיליון שקל ופעילות היין שבהינתן הרווחיות הצפויה עשויה להיות שווה לפחות 350-400 מיליון שקל באופן שמרני. אם תסכמו את המספרים תגיעו לשווי העולה משמעותית על השווי שוק. אז למה היא נסחרת בשווי הנוכחי?

אולי זה בגלל שמתייחסים אליה כסוג של כחברת החזקות, למרות שזה לא אמור להיות כך, ואז נהוג לתת דיסקאונט על ערך הנכסים, ואולי היא עדיין נסחרת מתחת לרדאר או שמחכים לראות שהיא אכן תצליח ביישום האסטרטגיה והסינרגיה ברבעונים ובשנה הקרובה. לפעילות היין לא באמת נתנו עד כה שווי כי שנה שעברה היתה חלשה בגלל שנת שמיטה.

הסיכונים והסיכויים בכרמל

ויש גם סיכונים - העברת המפעל היא עניין תפעולי מורכב, בדרך עלולות להיות תקלות, עיכובים, הוצאות נוספות. כמו כן, בשוק יכולה להיות בעיה של נגישות חומרי גלם. זה לא סחורה שיש בכל מצב, בכל שעה. ענבים מגיעים מכורמים, לפעמים יש מחסור ואז צריך לייבא. יש כאן סיכון תפעולי מסוים.  

מעבר לכך, שוק היין תחרותי, יש מתחרים חזקים מאוד ותחרות עלולה לשחוק את המחירים ואת הרווחיות. סיכון נוסף שהוא גם סיכוי גדול הוא ביחס להסכם הרישיון על שיווק הבירות קורונה, סטלה ולף שכיום הן 20% מהשוק. לכאורה זה רק סיכוי - אם החברה תקבל את הסיכון מדובר בפעילות גדולה וכנראה רווחית, אלא שהשוק כבר הזניק את המניה ב-40% בחודשים האחרונים על רקע הדיווחים על סיכוי לקבלת הזיכיון. כך שאם לבסוף זה לא ייצא לפועל עלול להיות דאונסייד גדול במניה. 

בכל מקרה, לא מדובר בזיכיון בלעדי, אבל אם החברה תקבל את הזיכיון היא תהיה המשווק הרשמי-מפיץ מביל שאחראי בין היתר על אסטרטגיית השיווק והפרסום בשיתוף היצרן. הפעילות הזו עשויה להוסיף רווח מייצג של קרוב ל-10 מיליון שקל בשנה. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    גורג 17/07/2023 18:31
    הגב לתגובה זו
    יינות ,תירוש,ועכשיו גם בפעילות הבירות כרמל מאז 1882 בהצלחה!
  • 3.
    תומר 17/07/2023 15:49
    הגב לתגובה זו
    ועוד בתנועת מניפה, שח"ו ניפול חזק, באמת תודה
  • 2.
    מבין2 17/07/2023 15:07
    הגב לתגובה זו
    לאנשים מתחיל להמאס מהמחירים המופרזים של המותגים הישראלים.
  • 1.
    גלינה 17/07/2023 15:00
    הגב לתגובה זו
    כתבה מרתקת מאוד.
אפליקציות מסחר (גרוק)אפליקציות מסחר (גרוק)
מחקר

המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם

חוקרים מהאוניברסיטאות המובילות בעולם ניתחו את התנהגותם של משקיעים וגילו: המעבר למסחר באפליקציות מוביל להפסדים; הסיבה: שילוב הרסני של טכנולוגיה, פסיכולוגיה והטיות קוגניטיביות

עוזי גרסטמן |

השנה היא 2010. משקיע ממוצע פותח את תוכנת המסחר במחשב הביתי, קורא דוחות כספיים, מנתח נתונים, בודק גרפים ורק אז מקבל החלטת השקעה. במהירות קדימה להיום - משקיע שוכב במיטה בשעה 22:17, גולל בפיד של אינסטגרם, רואה התראה שמניית אפל ירדה 2%, ותוך 10 שניות מוכר את כל האחזקות שלו. ברוכים הבאים לעידן החדש של שוק ההון, עידן שבו אפליקציות המסחר הפכו את המסחר לנגיש, מהיר, מרגש,. עידן שבו הרשתות מוצפות ב"מומחים" למניות, עידן שבו משקיעים חדשים הם לא באמת משקיעים - אלא מהמרים. 

המשקיעים החדשים נולדו לאפליקציות המסחר, אבל גם משקיעים וותיקים הופכים להיות מכורים יותר לנוחות, לריגושים, "למשחק", ומקבלים החלטות מהירות שהם יותר הימורים מאשר השקעות. בורסה היא לא קזינו. נסחרות בה חברות עם ערך ומי שבודק, מנתח ומשקיע לאורך זמן, מקבל תמורה. השקעה בבורסה נשענת על הבנה, מומחיות וניתוח. הימור מנגד נשען על מזל. בהימור לרוב מפסידים. מחקרים מוכיחים שמסחר באפליקציות גורם לכם להפסיד יותר מאשר במסחר במערכות אחרות. כלומר, הנגישות, המהירות, הפיתוי הופך את ההשקעה להימור - ככה אתם מפסידים אלפי דולרים בשנה.     

למעשה, העידן הדיגיטלי הבטיח ל"דמוקרטיזציה של שוק ההון". אפליקציות מסחר נוחות ונגישות אמורות היו להפוך כל אחד למשקיע חכם ומיומן. אבל סדרת מחקרים אקדמיים מהשנים האחרונות חושפת תמונה הפוכה: הטכנולוגיה שאמורה הייתה לעזור לנו דווקא פוגעת בביצועי ההשקעות שלנו באופן דרמטי.

המחקר המרכזי: השקעות חכמות?

המחקר המקיף ביותר בתחום פורסם תחת הכותרת "Smart(Phone) Investing? A within Investor-Time Analysis of New Technologies and Trading Behavior" על ידי צוות חוקרים בינלאומי: אנקיט קלדה (Assistant Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה), בנג'מין לוס (Associate Professor מאוניברסיטת הטכנולוגיה של סידני), אלסנדרו פרביטרו (Associate Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה) ופרופ' אנדראס האקת'ל (Professor of Finance מאוניברסיטת גתה בפרנקפורט).

המחקר, שניתח התנהגות של אלפי משקיעים גרמנים לאורך מספר שנים, מצא שהמעבר מפלטפורמות מסחר מסורתיות לאפליקציות סמארטפון מוביל לעלייה דרמטית בנפח המסחר ולירידה בביצועים. החוקרים תיעדו שמשקיעים שעברו לאפליקציות הגבירו את פעילות המסחר שלהם באופן משמעותי, תוך כדי נטילת סיכונים גבוהים יותר והחזקת תיקים פחות מגוונים.

בנקים
צילום: אילוסטרציה
ניתוח Bizportal

כמה יפסידו הבנקים מהורדת הריבית?

אחרי הפסקת האש, עסקת החטופים ומדד המחירים המפתיע, הריבית בדרך למטה וזה רק שאלה של עד כמה עמוק היא תרד; ברקע הבנקים מאבדים גובה, ועולה השאלה: עד כמה הבנקים יושפעו מהורדת הריבית?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בנקים ריבית

למרות שבבנק ישראל אמרו אתמול שלא יורידו את הריבית “לפני הזמן”, כולם מבינים שהזמן הזה מתקרב. העסקה לשחרור החטופים, הפסקת האש וההתייצבות הביטחונית, יחד עם מדד המחירים לצרכן שפורסם אתמול והפתיע כלפי מטה (מדד המחירים בספטמבר ירד ב-0.6%; גם מחירי הדירות ירדו ב-0.6%; מה זה אומר להמשך?), מחזקים את ההערכות שהריבית תרד כבר בהחלטה הקרובה, ושתהליך ההפחתה יימשך גם אל תוך השנה הבאה. אחרי כמעט שנתיים של סביבת ריבית גבוהה, עולה השאלה איך הורדת הריבית תשפיע על הבנקים, שנהנו עד כה מתקופה שהייתה כמעט חלומית מבחינתם עם רווחים חסרי תקדים.

בסוף היום, מודל הרווח של הבנקים מהריבית דיי פשוט: הם מרוויחים על ההפרש שבין מה שהם גובים על ההלוואות למה שהם משלמים על הפיקדונות. כשהריבית במשק גבוהה, ההכנסות על הלוואות ומשכנתאות מזנקות, אבל כשהריבית תרד, הם ירוויחו פחות על אותן הלוואות. במקביל גם ההוצאות שלהם על פיקדונות יקטנו, כי הם ישלמו לציבור פחות ריבית על החסכונות. אלא שזה לא מתאזן אחד לאחד, ההכנסות יורדות מהר יותר והן גדולות יותר, וההוצאות יורדות לאט יותר והן קטנות יותר, כך שבמאזן הכולל הבנקים צפויים להרוויח פחות.

צריך לזכור שהבנקים מרוויחים כסף ממספר מקורות: עמלות מניהול חשבון, פעולות בשוק ההון, המרות מט"ח, כרטיסי אשראי, וכן גם השקעות כמו גם מקורות נוספים, אבל הרווח העיקרי של הפעילות נמצא בהכנסות נטו מריבית, המרווח שבין הריבית שהם גובים על הלוואות לריבית שהם משלמים על פיקדונות שמהווה מעל 70% מהיקף ההכנסות של הבנקים. 

בשנים האחרונות המרווח הזה זינק לשיאים שלא נראו כאן שנים. הריבית הגבוהה הגדילה את ההכנסות מריבית בקצב מהיר יותר מהוצאות הריבית על הפיקדונות, בעיקר משום שחלק גדול מהציבור מחזיק כספים בעו"ש והריביות על הפיקדונות לא צמחו כמו הריביות על ההלוואות. זו הייתה תקופה שבה כל העלאת ריבית ירדה לשורה התחתונה של הבנקים, והובילה לרווחים היסטוריים.

אבל גם הפרק הזה מתקרב לסיום. כשהריבית יורדת, ההכנסות מריבית, קרי מהלוואות, משכנתאות ואשראי עסקי, מצטמצמות. במקביל, גם הוצאות הריבית של הבנקים על הפיקדונות יורדות, אבל לא באותו קצב. התוצאה היא שחיקה מסוימת במרווח הריבית, ובמילים פשוטות, ירידה ברווחיות.