ראיון

למה נפלה מניית מגדל? ומדוע המנכ"ל אופטימי לגבי העתיד?

הפניקס ומנורה זינקו בעקבות הדוחות; כלל ומגדל ירדו בעקבות הדוחות; מה ההסבר וראיון עם רונן אגסי מנכ"ל מגדל ביטוח בהמשך לתוצאות הטובות ב-2024 - מה עמד מאחורי השיפור במרבית הפרמטרים ומהם מנועי הצמיחה העתידיים של החברה

איתן גרסטנפלד | (4)
נושאים בכתבה מגדל רונן אגסי

חברת הביטוח מגדל מגדל ביטוח -0.83% סיימה את הרבעון הרביעי של השנה עם צמיחה במרבית הפרמטרים המשמעותיים כולל גידול של כ-14% בפרמיות לצד עליה של כ-8.5% ברווח הכולל. עם זאת המשקיעים לא אהבו את הדוחות ושלחו את המניה לירידה של 7% במהלך המסחר. בשיחה עם רונן אגסי, מנכ"ל החברה, ניסינו להבין מה עומד מאחורי הירידה וכיצד הוא רואה את התוצאות ומנועי הצמיחה קדימה.


"אנחנו מסכמים שנה מוצלחת עם רווח של 1 מיליארד שקל, הכפלה ביחס לשנה קודמת. הגידול ברווח הגיע מהשפעות חיצוניות ורווחים חד-פעמיים, אבל בעיקר משיפור משמעותי בעסקי הליבה שלנו, ולכן אנחנו מאד מרוצים. לפני שנה פרסמנו תוכנית רב שנתית, ואנחנו מודדים את עצמנו ביחס אליה, ונמצאים מעל המקומות שרצינו להיות בהם בנקודת הזמן, ומשוכנעים שגם הדיבידנד יגיע בזמן הנכון", מספר אגסי.

 

ממה בכל זאת המשקיעים התאכזבו?

"אני לא יודע להגיד. גם הרווחיות השוטפת גבוהה מהמצופה, והרווח החיתומי עלה. פרסמנו שורה של פרמטרים חזקים. ההצגה החדשה נותנת מושג לגבי הרווחיות העתידית שלנו שתהיה גבוהה גם בעתיד". 

ההסבר נמצא בתשואה להון שיחסית נמוכה לעומת הפניקס ומנורה, ובתמחור הגבוה אחרי העליות האחרונות. זה גם מה שקרה לכלל אתמול, כשמנגד הפניקס וממנורה זינקו אחרי הדוחות בשל תשואה להון טובה ותשואה עתידית גבוה. בסוף השוק מתמחר שני דברים - מכפיל רווח עתידי וצמיחה ברווח. אם חברות הביטוח נסחרות במכפילי רווח דומים, אבל לפי התחזית הרווחים של הפניקס ומנורה יעלו בשיעור גבוה יותר לעומת מגדל וכלל, הוא מתמחר אותן באופן יחסי יקר יותר וזה מה שקרה בימים האחרונים.  

 

ממה נבע השיפור ברווח החיתומי?

"השיפור הגיע בעיקר מהחיסכון ארוך טווח והביטוח כללי. בחיסכון ארוך טווח אנחנו רואים חזרה לנורמה, אחרי שבשנה שעברה היו לנו כמה השפעות שליליות. סבלנו מתביעות בגלל הנרצחים וההרוגים במלחמה, והיה לנו חשיפה גדולה לסיכון אובדן כושר עבודה שהשפיע עלינו מאד לא טוב בשנה שעברה. אנחנו חוזרים למקום טבעי יותר עבורנו. בביטוח כללי, אנחנו רואים את המגמה של השיפור בכל הענף ומשקיעים בזה המון זמן ומחשבה. בנוסף, ההשקעות השפיעו עלינו לטובה, שנה שעברה הייתה קשה מבחינה זו והשנה גם חזרנו לגבות דמי ניהול".


אגסי מתייחס לכך שברבעון הרביעי החלה מגדל לגבות דמי ניהול משתנים שהסתכמו לכ-135 מיליון שקל, לאחר שמסוף שנת 2021 החברה לא גבתה דמי ניהול משתנים. "אנחנו גובים דמי ניהול משתנים על הרווחים בתיק הפוליסות הישן שלנו. מותר לנו לגבות רק כשיש לנו במצטבר רווח אז לא גבינו הרבה מאד זמן דמי ניהול משתנים כי היו כמה שנים עם הפסדים גדולים שלקח זמן לכסות אותם על מנת לחזור לגבייה שוטפת", הואא מסביר.

 

אם מסתכלים קדימה מהם מנועי הצמיחה? יש מחשבות לגוון את הרווח באמצעות רכישות?

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"בתוכנית האסטרטגית שלנו יש פירוט מה עוד אנחנו רוצים לעשות. אני חושב שבתחום הביטוח כללי יש הרבה דרך ורווחיות גולמית שאנחנו יכולים ליהנות ממנה מתוך התיק. בנוסף, אנחנו משקיעים הרבה במוצרים הפיננסים. יש לנו מערך הפצה וסוכנויות בית שתרמו יפה מאד השנה, אבל אפשר להגדיל את זה במיקוד עסקי ואסטרטגיה נכונה. אנחנו משקיעים הרבה מאד בתשתיות שלנו, גם לתת לקוח ועבודה עם מגדל לכל השותפים והלקוחות שלנו. אנחנו בהחלט חושבים שאפשר להגיע למקומות טובים יותר."


תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 29/03/2025 09:29
    הגב לתגובה זו
    ההכנסות גדלו וגם הרווח לא מובנת הירידה במניה
  • 2.
    למה במגדל יש הסברים ותירוצים ואין רווחים (ל"ת)
    עושה חשבון 20/03/2025 07:44
    הגב לתגובה זו
  • כגן 25/03/2025 18:32
    הגב לתגובה זו
    יש להם קרנות נאמנות טובות ורווחיות.לא מטעם רק לקוח.
  • 1.
    זה היה די צפוי (ל"ת)
    שלי 19/03/2025 22:36
    הגב לתגובה זו
גדעון תדמור - יור נאוויטס
צילום: שלומי יוסף

ביקושים חזקים להנפקה של נאוויטס לקראת FID בפרויקט סי ליון

המוסדיים מסתערים גם על נאויטס: ביקושים של פי 5 מההיצע להשלמת המימון העצמי בפרויקט סי ליון; גם נאוויטס הגדילה את גודל ההנפקה בשל הביקושים, וכעת המשקיעים ממתינים ל-FID שצפוי להגיע עד לסוף השנה

תמיר חכמוף |

נאוויטס פטרוליום נאוויטס פטר יהש -3.37%  עשתה אתמול צעד משמעותי בדרך להשלמת המימון העצמי בפרויקט הענק Sea Lion באיי פוקלנד, אחד ממאגרי הנפט הגדולים בעולם שטרם פותחו. במסגרת השלב המוסדי בהנפקה גויס ביקוש חריג של יותר מ-4.5 מיליארד שקל, פי 5 מהכמות שהוצעה, נתון שמעיד על אמון גבוה מצד השוק המוסדי במהלך. ההנפקה צפויה להכניס לחברה סכום של עד 1.2 מיליארד שקל (ברוטו), תלוי בהיקף ההקצאה בפועל.

ההנפקה כוללת 126 אלף אגדים, מתוכם 90 אלף הוקצו בשלב המוסדי (כ-887.5 מיליון שקל) ו-36 אלף אגדים (כ-351 מיליון שקל) מיועדים לשלב הציבורי. כל אגד מורכב מ-100 יחידות השתתפות ו-34 כתבי אופציה מסדרה 6. מחיר האגד נקבע מראש על 9,750 שקל, כך שהיקף הגיוס המרבי יעמוד על כ-1.228 מיליארד שקל. כתבי האופציה ניתנים למימוש עד סוף אוגוסט 2026 במחיר מימוש של 120 שקל ליחידה, צמוד לשער דולר בסיסי של 3.3430.

בהתאם להערכת שווי שהוצגה בתשקיף, לכל כתב אופציה ערך כלכלי של כ-14 שקלים, כך שהמחיר האפקטיבי ליחידה מוערך ב-92.7 שקל, דיסקאונט של כ-10.8% ביחס לשער הסגירה ערב ההנפקה (104 שקל), כאשר האופציות מעניקות למשקיעים חשיפה פוטנציאלית לעליית ערך בהמשך הדרך.

מטרת ההנפקה היא גיוס ההון העצמי הנדרש לשלב הראשון בפרויקט הדגל Sea Lion באיי פוקלנד, שעלות פיתוחו נאמדת בכ-1.4 מיליארד דולר. על פי מתווה המימון, נאוויטס מתכננת לגייס כ-1 מיליארד דולר באמצעות חוב פרויקטלי במבנה non-recourse, בעוד יתרת ההון העצמי, כ-700 מיליון דולר, תסופק ישירות מהשותפות. בתוך הסכום הזה כלולה גם הלוואה שתעמיד נאוויטס לשותפתה הבריטית בפרויקט, רוקהופר, המחזיקה ב־35% מהמאגר.

בין המשקיעים שהובילו את הביקושים ניתן למצוא את קרן נוקד, המחזיקה כבר שנים בנאוויטס וגם השתתפה לאחרונה בגיוס ההון של השותפה הבריטית רוקהופר, לצד הגופים הראל, מגדל, מיטב, פניקס, מנורה, IBI ועוד. חלקם קיבלו הקצאה מהותית, בעוד גופים אחרים נותרו מחוץ לחלוקה בשל עודף הביקוש. הדבר עשוי להוביל לביקושים נוספים בשוק עצמו, כאשר מי שלא קיבל בהנפקה ינסה לרכוש יחידות דרך המסחר.

איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה מצרפת את קרן תש"י כשותפה באלקטרה אפיקים ומוטורס

אלקטרה נערכת להרחבת פעילות התחבורה: מצרפת את קרן תשתיות ישראל כשותפה באלקטרה אפיקים ובאלקטרה מוטורס לפי שווי של 750 מיליון שקל; במסגרת הסכם תרכוש תש"י 33.33% ממניותיהן, בשתי פעימות, בתמורה לסכום כולל של כ-250 מיליון שקל

תמיר חכמוף |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 0.53%  , בניהולו של איתמר דויטשר, משלימה שלב נוסף בפיתוח וביסוס צמיחה של פעילותה בתחום התחבורה. היום מדווחת הקבוצה, כי חתמה על הסכם במסגרתו תיכנס תש"י (קרן תשתיות ישראל) כמשקיעה אסטרטגית בפעילות התחבורה של אלקטרה. על פי ההסכם, תרכוש תש"י, בעסקה המורכבת משתי פעימות, כ-33.3% מהחברות אלקטרה אפיקים ואלקטרה מוטורס ("חברות נרכשות") לפי שווי כולל של כ-750 מיליון שקל.

אלקטרה מחזיקה טרום העיסקה ב-51% ממניות החברות הנרכשות ושותפתה, משפחת סלע, מחזיקה ביתרת המניות. בשלב הראשון של העיסקה, תרכוש תש"י כ-16.67% ממניות החברות הנרכשות בתמורה כוללת של כ-125 מיליון שקל, כך שאלקטרה תחזיק לאחר שלב זה בכ-41.67% ממניות אלקטרה אפיקים ואלקטרה מוטורס. בשלב השני תש"י תרכוש כ-16.67% נוספים ממניות החברות הנרכשות תמורת 125 מיליון שקל נוספים.  לאחר השלמת שני שלבי העיסקה, יחזיקו כל אחת מבין אלקטרה בע"מ, תש"י ומשפחת סלע  בכ-33.33% ממניות החברות הנרכשות. 

העסקה כוללת הסדרים נוספים בין הצדדים, כך שהתמורה הכוללת שתתקבל באלקטרה במועד השלמת השלב הראשון צפויה להסתכם לסך של כ-100 מיליון שקל, ובמועד השלמת השלב השני צפויה אלקטרה לקבל סך נוסף של כ-63 מיליון שקל. סה"כ צפויה לקבל אלקטרה 163 מיליון שקל לאחר השלמת שני השלבים.

להערכת אלקטרה, בכפוף להשלמת העסקה על שני שלביה, במועד השלמת השלב הראשון היא צפויה לרשום רווח הון של כ-40-50 מיליון שקל, לפני מס.

כמו כן, סוכם בין הצדדים, כי כל עוד אלקטרה מחזיקה מעל 30% ממניות אלקטרה אפיקים, ואין בעל מניות אחר המחזיק בשיעור גבוה יותר, תהא לה זכות הכרעה בנושאים מהותיים כך שהחברה תמשיך לשלוט ולאחד את הדוחות הכספיים של אלקטרה אפיקים.