מה הסוד של הפניקס? "הניצחון בתשואות נובע מהרבה מאוד פרטים קטנים; עבודה יומיומית שוטפת"
אחרי שהצליחו להשיא לחוסכים תשואה עודפת בשנתיים האחרונות, חגי שרייבר, מנהל השקעות ראשי ומשנה למנכ”ל הפניקס, מספר בועידת ההשקעות של ביזפורטל איך מייצרים ערך, מה הוא חושב על השווקים כעת, ואיך מנהלים מעל חצי טריליון שקל?
שנת 2024 הייתה שנה טובה בשווקים, ובהתאם התשואות באפיקי החיסכון השוניםהיו טובות. מי שהובילה את הטבלאות ברוב האפיקים , היא חברת הפניקס, שהשיאה למשקיעיה תשואה עודפת. בשיחה בוועידת ההשקעות של ביזפורטל הסביר חגי שרייבר, מנהל השקעות ראשי ומשנה למנכ”ל הפניקס,
על האופן שבו הם מייצרים את התשואה.
"צריך לבחור את האנשים הנכונים והרעבים. יש לנו צוות איכותי מאוד. אנחנו ידועים בזה שאנחנו לא מתיימרים לנצח על ידי החלטות קיצוניות. הערך המוסף שלנו מגיע מכך שהצוותים המקצועיים ממוקדים ועושים הרבה עסקאות, שבהן יש לנו ערך מוסף מסוים. זה המון דברים קטנים שמטים את התשואה, אנחנו מנצחים בכפיות ומשתדלים לא להפסיד בדליים", מסביר שרייבר.
בשנתיים האחרונות היה לכם לא מעט עסקאות בתחום הנדל"ן, בדגש על התחדשות עירונית. הנפקות מהסוג הזה נותנות לכם מעין תשואה עודפת?
- עקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: קנסות לחברות ביטוח
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"כן חד וחלק. אנחנו רואים שהתיק הלא סחיר שלנו תפקד בצורה טובה מאד והשיא ביצועים טובים לא רק בנדל"ן, שהיינו מוסדי בולט בהתחדשות עירונית, וגם המוסדי כמעט היחיד שמימש רגע לפני העלאות הריבית.
"בשנה-שנה וחצי האחרונות כשהריביות גבוהות וחלק מהיזמים נמצאים במצב שיש להם צרכי הון גבוהים, ומצד שני הם לא רוצים להתמנף יותר מידי, או שלא רוצים להידלל ברמת ההחזקות, יצרנו מנגנון השקעה בחברות. מנגנון שנחשב לחברה כהון ולא מוסיף על המינוף שלהם ומבחינתנו זה מכניס אותנו לאקוויטי של פרויקט שהסיכון והסיכוי כבר מאוד מאוד ברורים לנו. דיווחנו בשבוע שעבר על עסקה בעלת רכיב דומה עם אקרו".
אתה מנהל מעל 500 מיליארד שקל של הציבור, איך ישנים בלילה עם האחריות הכבדה הזו?
"יותר מדי ימים אני הולך לישון כשלא ראיתי את הילדים שלי. זאת אחריות מאוד גדולה ואנחנו מבינים אתצ משמעותו של ניהול כסף ציבורי.
"ברמת הפעילות השוטפת, באיזשהו שלב מפסיקים להסתכל על זה במונחים של כסף, אלא על משחק של מספרים שבו אנחנו רוצים לנצח. אנחנו מסתכלים על הטבלאות אקסל והאלוקציות".
- קמהדע מאריכה מכרז אספקה בקנדה עד 14 מיליון דולר
- תשובה: "הכלכלה היא המפתח ליציבות אזורית"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית
איך אתה רואה את השווקים? שמענו פה אנשים שממליצים לא להגדיל את הרכיב המנייתי איפה אתה מול זה?
"השוק לא זול כפי שהיה לפני חצי שנה. ישראל עדיין יותר זולה עם מכפילים של 15 ו-16 לעומת מכפילים גבוהים משמעותית בארצות הברית. אבל צריך לזכור שעדיין יש סיכונים והתמהיל פה שונה ובלי הרבה מניות צמיחה כמו בארצות הברית. מי שזיהו את הפוטנציאל הם הזרים שזיהו אחרי מבצע הביפרים את ההזדמנות ורכשו בצורה מאסיבית. הם הבינו שהולך להיות שינוי במזרח התיכון דבר שהלך והתגבר עם עלייתו של טראמפ. מה שמניע את העליות כיום זה הציבור שמעביר את הכספים לשוק המקומי".
2024 היתה שנה טובה בשווקים למרות המלחמה, 2023 הייתה שנה קשה לשוק המקומי בגלל המשבר הפנימי, הסיכון הזה ילך ויבלוט ככל שנעבור את המשבר החיצוני?
"דבר ראשון קשה להתנהל ככה ברמה האישית. הדיסוננס קשה, כולנו מכירים אנשים ומשפחות שנפגעו, והסיטואציה היא לא פשוטה גם היום, ומצד שני השוק עולה ושנה מעולה לנו מנהלי ההשקעות. זה דיסונס לא פשוט. אם תסתכל על הנהירה של אנשים ל-S&P 500 שהתחילה ב-2023 ועוד קודם והעלאה של החשיפה הדולרית, כרכיב מאזן, אלו הרי התאמות שהציבור עשה. אולי קצת מוקדם להתנבא, אבל אני חושב שהטרנד הזה נמצא כבר בשיא שלו ואני חושב שהתמהיל בין חו"ל לארץ, כבר מתייחס לסיכונים האלו, עד כמה שרואים אותם כיום".
מאבקים מתוקשרים לטובת המשקיעים
בשנים האחרונות הגופים המוסדיים החלו לשלוף את הציפורניים ולהשתמש בכוח שלהם כדי לצאת למאבקים שנועדו לשפר את התשואות שלהם במקומות שהם ראו שיש ערך שאינו צף למשקיעים. אחד מאותם מהלכים הוא הניסיון שלהם להקטין את דמי הניהול שגובים הגופים המנהלים בקרנות הריט - "לא שאלת את ד"ר נבות בר שהיה קודם מה קורה עם דמי הניהול של קרן קיסטון", הוא מעיר למנחה, אבייש עובדיה - "נכון, התייחסתי לתשואה בשורה התחתונה של ה-10% בערך, אבל אתה צודק. אני חייב גם לציין שאתם דומיננטים במאבקים מול קרנות הריט במטרה להפחית את דמי הניהול או להכניס את פעילות הניהול לתוך הקרן בתמורה למניות-אקוויטי".
המאבק הזה בלט במיוחד בשופרסל. חגי שרייבר ומנהלי ההשקעות המובילים בגופים המוסדיים העדיפו למכור חלק מההחזקה לאחים אמיר כדי להחליף את שלטון המנהלים של איציק אברכהן. זה הצליח והמניה עשתה תשואה יותר מכפולה. כאן המאבק של המוסדיים בעצם יצר ערך אמיץי, לא תמיד זה יוצר ערך גדול למשקיעים-חוסכים בהפניקס, אבל כגוף שמנהל כסף ציבורי, שרייבר רואה בזה חלק אינטגרלי וחשוב מהתפקיד.
"בבסיס שלנו אנחנו כמשקיעים מוסדיים אנחנו שחקנים פיננסים, תמיד מעדיפים להשקיע בחברות שהממשל תאגידי שקוף, שההנהלה טובה ולצעוד איתם לשקיעה. אבל מה לעשות, המציאות יותר מורכבת מזה, זה לא תמיד ככה. ואז השאלה מה הכלים שלנו ומה המחויבות שלנו, איך אנחנו יכולים לטפל, מה התפקיד שלנו בשרשרת הזאת ומה מותר לנו ומה אסור לנו לעשות, בסוף אנחנו תחת רגולציה ויש לנו הרבה מגבלות במה מותר לנו ואסור לנו לעשות.
"הממשק שלנו מול הדירקטוריונים, ואם חברה לא ממצה את הפוטנציאל שלה יש לנו כמה אפשריות, או למכור את המניה, או לשנות את החברה דרך הצעת מועמדים לדירקטוריון. ודבר נוסף שכן קרה כמה פעמים בשנה האחרונה זה לנצל את המנגנון של השוק. יש מקרים, שבגלל שאנחנו מוגבלים בניהול שלנו, כדאי להשאיר כסף על השולחן, למכור מניות למישהו שיהפוך להיות בעל שליטה או בעל מניות דומיננטי שמותר לו להיות מעורב יותר מאיתנו ושהוא יביא את השינוי המיוחל. זה מה שאנחנו יכולים ועושים", מסביר שרייבר.
שרייבר מדבר בעיקר על ההחלטה של הגופים המוסדיים לשנות את ההתנהלות של ענקית הקמעונאות שופרסל. המוסדיים למעשה, החליטו להחליף את איצק אברכהן, שלא ניהל את הגוף כמו שצריך והחליטו למכור חלק מההחזקות כדי להרוויח יותר.
עסקאות כאלו מעוררות לכם את התיאבון, להיות אקטיבים יותר?
"זה לא מפצה אותנו ברמה של התיק כולו. שופרסל זה מקרה גדול, אבל יש הרבה מקרים קטנים יותר, שלא מצדיקים את זה. בסוף סדר היום שלנו נקבע בהתאם למחויבות שלנו לעמיתים, ולכן יש פה משחק האם אני צריך להקדיש את הזמן או לחכות שמוסדי אחר יעשה את זה. אנחנו לוקחים את זה בחשבון, ובמקומות שאנחנו מחזיקים הרבה, אנחנו לוקחים על עצמנו את האחריות".
רשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיותחשד נגד בעלים ומנכ"לים להונאת משקיעים בעשרות מיליוני שקלים
רשות ניירות ערך ורשות המסים מנהלות חקירות גלויות נגד בעלים ומנהלים בחברות פרטיות וציבוריות, בחשד שגייסו כספים ממשקיעים בניגוד לחוק. לפי החשד, ההצעות בוצעו ללא תשקיף, תוך הצגת מצגים מטעים ושימוש בכספי משקיעים למטרות אחרות מהובטח. במקביל נבדקים גם דיווחים
של חברות ציבוריות, שלפי החשד כללו פרטים לא מדויקים על עסקות והסכמים
ארבע שנים לאחר שנעצר, ולמעלה משנתיים מאז סיום החקירה, הפרקליטות הגישה לאחרונה כתב אישום נגד מוטי אברג'יל, לשעבר הבעלים והמנכ"ל של קבוצת הנדל"ן יעדים, ונגד חברות הקבוצה, בגין גיוס לא חוקי של כ־75 מיליון שקל ממאות משקיעים - ללא תשקיף ובמרמה. רצף המקרים האלו מטריד. הונאות משקיעים הפכו לרבות ומתוחכמות. יש בעלים ומנהלים רבים שמגייסים שלא על פי הכללים ונפתחות חקירות שמצליחות לתפוס ולאתר חלק מהכספים. שי הונאות לכאורה בחסות החוק שנופלות בגלל רגולציה לא קפדנית - ראו מקרה סלייס. ויש הונאות רשת - התחזויות לאנשי מקצוע, אנשי פיננסית, בתי השקעות, מתחזים גם לביזפורטל כדי לקבל מכם פרטים, להמליץ לכם לקנות ניירות או לקבל את הכסף שלכם - הסוף תמיד הוא דומה: המשקיעים נשארים בלי כלום.
על פי כתב התביעה נגד מוטי אברג'יל, החברות שבשליטתו משכו-גייסו כספים מ-277 משקיעים, באמצעות הסכמי הלוואה שנשאו ריבית חריגה של 7% ועד 33%. בפרקליטות טוענים כי מדובר בהסכמים שנשאו מאפיינים מובהקים של ניירות ערך - ולכן חלה עליהם חובת פרסום תשקיף, חובה שלא קוימה.
קבוצת יעדים פעלה במקביל בכמה מישורים: מכירת קורסים והכשרות בתחום הנדל"ן, שיווק קרקעות חקלאיות, וגיוס כספים ממשקיעים פרטיים. לפי האישום, אברג'יל פרסם ברשתות החברתיות תוכן שיווקי על רכישת קרקעות ופעילות נדל"נית, אך בפועל פניות שהתעוררו בעקבות הפרסומים שימשו כדי להציע למתעניינים להעמיד הלוואות לקבוצה - ולא להשקיע בעסקות קרקע כפי שהוצג כלפי חוץ.
ברשות ניירות ערך זיהו את הפעילות כבר במהלך התקופה, והתריעו בפני אברג'יל כי מדובר בגיוס המחייב תשקיף וכי עליו לחדול מהפעילות לאלתר. ואולם לפי כתב האישום, הגיוסים נמשכו גם לאחר ההתראות.
- רשות ני"ע מזהירה: כך תזהו הונאות השקעה בעידן ה-AI
- ״בחברות הנדל״ן היזמי המספרים נראים טוב, אבל העודפים עלולים להיות מנופחים״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כתבה מעניינת: יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס - יצא ל"שרת" בעזה מהבית

ריטיילורס ממשיכה לצלול עם נייקי - צניחה של 62% ברווח הנקי
האם אדידס תמשיך להכות בנייקי בחזית המקומית, ובכלל? והיכן עשויה להיות פריצת הדרך המחודשת של ריטיילורס, הזכיינית בישראל ובעולם שבשליטת הראל ויזל, שמנסה לחזור לצמרת של שוקי הנעלת ואופנת הספורט. על קרב הענקים בתחום, והטעויות שעשו נייקי וריטיילורס בדרך
לפני חצי שנה, בעקבות דו"חות הרבעון הראשון החלש של ריטיילורס RTLS , זכיינית נייקי בישראל ובעולם, אמר המנכ"ל וחתנו של הראל ויזל, תומר צפניק, שחשוב לו להיות שקוף עם המשקיעים של החברה, שנמצאת עם נייקי NKE באיזשהו סייקל שלילי שעוד נמשך - אבל ש-2025 היא שנת מיצוי הדעיכה. צפניק העריך אז שמיולי ועד סוף השנה נראה שיפור בנייקי. "המצב יהיה יותר טוב. צריך להסתכל על יולי אוגוסט כנקודת הבסיס", אמר אז צפניק. אולי זה חוסר ניסיון או סתם אופטימיות יתר, אבל הדו"חות של הרבעון השלישי פורסמו שלשום, ולא רק שלא חל שיפור - אלא חלה הרעה נוספת במצב העסקי העדין של החברה.
רווחיה של ריטיילורס (שבבעלות ויזל) ברבעון השלישי הסתכמו ב-14.2 מיליון שקל - ירידה של 62% לעומת הרבעון מקביל אשתקד. הרווח מתחילת שנה הגיע ל-23 מיליון שקל, לעומת 79 מיליון שקל בשנה שעברה. זוהי ירידה של 70% ברווח הנקי. החברה נסחרת במכפיל מטריד של 90. מניית ריטיילורס ירדה השנה ב-21%, לעומת מדד ת"א 125 שעלה באותה התקופה ב-46%. ועדיין, אחרי כל זה, שווי השוק של ריטיילורס גבוה, והוא ניצב על 2.8 מיליארד שקל.
הדו"חות החלשים של ריטילורס לא באו כהפתעה לקוראי "ביזפורטל", שנחשפו בשנה האחרונה לשינויים הגדולים שעוברים על שוק אופנת הספורט, ולקשיים איתם מתמודדת ריטיילורס. נייקי שלטה ללא עוררין בשוק נעלי ואופנת הספורט, והשווי של החברה גירד את רף ה-300 מיליארד דול. השווי כיום נחתך ב-70% ל-91 מיליארד דולר בלבד, והיא נמצאית כעת בשפל.
לאורך שנים נייקי היתה המותג המוביל, שווי השוק שלה היה גבוה מאלה של כל מתחרותיה, אלא שהמתחרות הרימו ראש: בראש ובראשונה נמצאת אדידס ADS , שמובילה כיום טרנד בארץ ובעולם, באמצעות דגמי סמבה, גאזל וקמפוס שמצויים בעלייה חדה, ונהפכו שם נרדף לאופנה עכשווית. בתחום ההנעלה היו אלה גם פומה, אנדר ארמו, ניו באלאנס, הוקה ומגוון מוצרי האופנה של לולו למון, הלו יוגה ואוישו שנגסו בכוחה של נייקי. השוק נהיה צפוף ונייקי איבדה משמעותית מכוחה.
- נייקי דורכת במקום: המכסים מכבידים וסין ממשיכה להיחלש
- מסכמים שנה - 6 המותגים שנפלו בשנת 2025
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השנים הקשות של נייקי בעולם היו עקב החלטות ניהוליות כושלות, שגם הביאו לפיטורי המנכ"ל הקודם, ג'ון דונהיו, ולשחיקה עצומה בחוזק ובשווי המותג. החברה, שהיתה תמיד סמל לחדשנות, נועזות ותקווה, איבדה מזוהרה. בנוסף, בהחלטה יהירה חיסלה נייקי את המערך הסיטונאי שלה - מה שפגע מאוד במכירות. זה השליך כמובן על ריטיילורס, שמסתמכת על נייקי וחוזק ומכירות המותג.
