קרייזלר כבר בפשיטת רגל, מה זה אומר לגבי GM?

שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, על המשבר הקשה של תעשיית הרכב
שלמה גרינברג |

דטרויט, עיר המכוניות, Motor-City USA, נמצאת באחת התקופות הקשות בתולדותיה כיוון שמדובר בתעשייה שהיא המשענת המובילה בכלכלת העיר. החשש בדטרויט הוא שמסיבה זו או אחרת יקרה, לתעשיית הרכב, מה שקרה לתעשיית הטקסטיל בזמנו או לתעשיית הפלדה והברזל שהמשברים שם כמעט והפכו ערים כמו פיטסבורג בפנסילבניה או גארי באינדיאנה לערי רפאים.

התסריט הקשה מדבר על מאות אלפי מובטלים נוספים (על 14 אחוזי האבטלה שכבר קיימים בדטרויט), הוצאות עתק לממשלה האמריקאית, למדינה ולעיר ותהליך הבראה שיכול לקחת שנים. המציאות, עד כמה שקשה, אינה בדיוק כה קטסטרופאלית. דטרויט, כמו פיטסבוג וגארי תתגבר אפילו אם תעשיית הרכב תעלם אבל אין ספק שהדאגה של תושבי העיר מוצדקת. כרגע, שלושת חברות הרכב הענקיות שמרכזן בדטרויט, פורד (סימול: F), ג'נרל מוטורס (סימול: GM) וקרייזלר נמצאות בקשיים ענקיים. קרייזלר כבר נרשמת לפשיטת רגל, GM מועמדת ואילו פורד מצליחה איכשהו להימנע בינתיים מהתהליך אבל גם מצבה בכי רע. הדרך היחידה, במצב הכלכלי הנוכחי, לצאת מהמשבר כרוך ברה-אורגניזציה מקיפה של תעשיית הרכב האמריקאית כולה, בהזרמת נוספת של מיליארדים רבים לשלושת החברות, בביטול ובשינוי של הסכמי העבודה וכמובן וכתנאי להצלחה, בהחלפת ההנהלות.

הספור של תעשיית הרכב האמריקאית מעניין כי כאן נפרשת בפנינו לא רק בעיה כלכלית אדירת ממדים אלא תסבוכת כלכלית-פוליטית-חברתית ותקשורתית שכול כך מאפיינת את מה שקרוי "כלכלה חופשית/קפיטליסטית אמריקאית". כפי שכתב טוקבקיסט אחד ב – Yahoo , "רק כלכלה חופשית/קפיטליסטית נוסח ארה"ב יכולה לייצר מצב שבו בעיה, שיש לה פתרון שכבר נבדק בהצלחה, יכולה להמשך שנים ולהגיע לבסוף למסקנה שאין לה פתרון".

השם קרייזלר ניתן, בשנת 1925 ע"י וולטר קרייזלר שהצליח לשקם את חברת מאקסוול מוטורס שהוקמה ב 1904 כך שמדובר היום בחברה בת 105 שנה. בשנים שלאחר מלחמת יום הכיפורים, כאשר עלויות המימון והאנרגיה שברו שיאים והנשיא קרטר עשה ככול יכולתו להרוס כול דבר טוב בכלכלת ארה"ב, קרייזלר עמדה בדיוק באותו מצב שבו היא עומדת היום ובדיוק מאותן סיבות, אי ראייה נכונה של ההתפתחויות או, במילים שאנחנו מחבבים, "ניהול כושל".

בשנת 1979, רגע לפני כניסה לצ'פטר-11, חילצה ממשלת ארה"ב את קרייזלר בהזרקה של 1.5 מיליארד דולרים, סכום עתק באותם ימים. הסיבה העיקרית לחילוץ דאז, שרלבנטית גם היום, הייתה שדטרויט היא מבצרם של הדמוקרטים ובשנת 1979 גם הממשל היה כזה (מצב של היום). הממשל, לאחר שהסכים לחילוץ, התנה את ההשקעה בהחלפת הנהלה. רואים? הסבות למשבר היו ברורות אז כשם שהן ברורות היום וכך גם הפתרון.

לי איקוקה, מנכ"ל פורד, הובא כמנכ"ל לקרייזלר ובתוך שלוש שנים הצליח להחזיר את החברה לגדולתה. בגדול הוא התחיל ברה-ארגון (בעצם פיטר המוני עובדים), שכנע את משרד הביטחון להזמין אלפי משאיות של קרייזלר, "המציא" את המיני-ואן שכבש את השווקים ולבסוף מכר את החטיבה הביטחונית של קרייזלר לג'נרל דיינאמיקס (סימול: GD) בסכום של 336 מיליון דולרים. בשנת 1985 רכש את חברת המכוניות הרביעית שהייתה בארה"ב, אמריקאן-מוטורס ואחרון, לי איקוקה הצליח, במלחמת שיווק לאומנית חריפה (הוא כונה "החובט ביפנים", Japanese Basher), גם לעצור, לתקופה של כמה שנים, את החדירה של תעשיית הרכב היפנית לארה"ב.

לא הממשלה יזמה את הבאתו של איקוקה אלא מי שרכש ערב פשיטת הרגל למעלה מ % 10 ממניות החברה, המיליארדר הארמני, קירק קרקוריאן, היום בן 92 שעליו נספר בהזדמנות אחרת. קרקוריאן בעצם כפה את איקוקה על הממשל ועל הנהלת קרייזלר וזו נקודה שצריך לזכור גם היום, נגיע אליה בהמשך. תחת שרביטו של איקוקה נהנתה החברה מכמה שנות שגשוג עד שבשנת 1998 רכשה דיימלר בנץ (סימול: DAI) את קרייזלר. הרכישה, שנעשתה מול התנגדות חריפה של קרקוריאן והיאקוקה, התבררה כמכה קשה לדיימלר וקשה יותר לקרייזלר. אבל לקח להם 9 שנים עד שהחליטו, לפני שנתיים, ובעקבות הצעת רכש של קרקוריאן עצמו (ורק על מנת שלא לצ'פר אותו), למכור את החברה לקרן ההון הפרטית סארוורוס, ב 7.4 מיליארד. "מי שהרס את קרייזלר", אמר קרקוריאן בתגובה, "מוכר אותה כעת למי שמעולם לא התעסק בעולם הרכב". כשלושה חודשים לאחר שסארוורוס רכשה את קרייזלר וערב תחילת המשבר הפיננסי הנוכחי, השבית ועד העובדים האימתני, ה – UAW, את החברה ועל שקרה מאז אין מה להוסיף, הכול ידוע.

קרייזלר, להבדיל מג'נרל מוטורס (סימול: GM), מוחזקת ע"י סארוורוס ו"חברים", קרנות מסוגים שונים שחלקן קרנות של בנקים מובילים, כמו ג'יי.פי מורגן (שירש את האחזקה מבר-סטרנס ז"ל) חלקן קרנות גידור גדולות (46 קרנות גידור מחזיקות ב - % 30) וחלקן פרטיות, כמו קרן הנאמנות של משפחת ביל גייטס. GM, לעומת זאת, נמצאת בבעלות ציבורית מלאה (אחת החברות שמניותיהן מפוזרות בכול רחבי תבל ואין גרעין שליטה). לפיכך להנהלת GM יש, בינתיים, כוח החלטה גדול בהרבה מאשר להנהלת קרייזלר ובמיוחד כשדברים מגיעים להחלטות על פשיטת רגל וכדומה. כיוון שקרייזלר הגיעה למצב כל כך מבולגן הפתרון ההגיוני-כלכלי היחיד כרגע (אם רוצים להציל את החברה) הוא להכניסה לפקוח של בית משפט, לצ'פטר 11, על מנת שתוכל להתנהל כראוי אחרת (בגלל מבנה הבעלות) שום החלטה לא תעבור.

כאן מוצגת המערכת הקפיטליסטית/אמריקאית במערומיה. מדוע? כי בעוד הכול יודעים בדיוק מה שצריך לעשות נוצר קשר גורדי שעשוי להוביל אפילו לצ'פטר 7 (ליקוידציה). הכול יודעים שההיגיון הכלכלי אומר שאם מעוניינים להציל את החברה צריך פשוט לחזור במדויק על מה שעשה, באותה החברה, לי היאקוקה בתחילת שנות השמונים אבל בגלל אופי המערכת הדמוקראטית/קפיטליסטית שבה יש לאינטרסנטים כוחות-על ועורכי הדין שעניינם לא בדיוק טובת המדינה והפרט (אלא אם הם "הפרט") נוצר הקשר.

אפילו נשיא ארה"ב, לאחר שהזרים כבר מיליארדים לחברה, אינו מסוגל להכריח ועל פי החוק חייבים להתדיין עם כול נושה בנפרד. עורכי הדין של כול הגופים האינטרסנטיים הם שיטוו את המסלול ואפילו לא הגענו עדיין לארגוני העובדים בעלי העוצמה ולשיקול הפוליטי החשוב מאין כמוהו במקרה זה.

הממשל, שעד לאחרונה התנגד לפשיטת הרגל ודרש מבעלי החוב לוותר על חלק מהחובות, שינה לפתע את דעתו ולקראת סוף השבוע שעבר, כאשר הסתבר שהניסיון למנוע את ההליכה לכונס נכשל ושחלק מבעלי החוב של קרייזלר, קבוצת קרנות הגידור, מסרבים לוותר (אפילו לאחר שיתר בעלי המניות, דווקא הבנקים הגדולים, הסכימו לוותר על 2 מיליארד דולר), קם אובמה, די במפתיע ודרש שקרייזלר כן תיכנס להגנה ומיד. מה קרה?

מה שקרה הוא שלפתע התגלה לצוות היועצים של הנשיא שכניסתה של קרייזלר לצ'פטר-11 יכולה למנף את מלחמתו של הנשיא להצלתה של GM. הכנסתה של קרייזלר לכונס תעזור לנשיא לכפות על GM את השינויים שהוא דורש מהם לבצע, הקטנה משמעותית של החברה ומעבר לדגמים חברותיים לסביבה. הכיצד? אם מסתכלים על גודל הבעיה אז הבעיה של GM, בתוך מכלול הבעיות בפניהן ניצב הממשל, גדולה פי כמה מונים מהבעיה של קרייזלר ואפילו גדולה מהבעיות של המערכת הפיננסית.

"GM זו בעיה שונה לחלוטין מזו של קרייזלר", אמר רם עמנואל, יד ימינו של אובמה, "אני מניח שהלקח שילמדו GM ושאר השחקנים (ממה שאנחנו עושים בקרייזלר) הוא שהנה לפניהם יש נשיא דמוקראטי שמוכן להוביל חברה כמו קרייזלר אפילו לפירוק מלא ולא לוותר (לא להמשיך ולשפוך כספים) ושאומר שעל מנת להתקיים חייבת להיות הוכחת יכולת". במילים אחרות, הנשיא אובמה רוצה כעת שקרייזלר תיכנס לפשיטת רגל כי מבחינתו זה Win-Win Situation. "אם כתוצאה מפשיטת הרגל קרייזלר תגיע לליקווידציה (לפרוק טוטאלי) זה יפחיד את בעלי המניות והחוב של GM והם יהיו מוכנים להסכמים נוחים יותר לממשל על מנת למנוע הכנסתם הם לכונס. אם קרייזלר תצא מהכונס בהצלחה יוכל הנשיא לדחוף את GM לכונס ביתר הצלחה (מהבחינה הפוליטית בעיקר).

מה גרם לנשיא לשנות דעתו בקשר לקרייזלר? פיאט. כאשר הוחלט שקרייזלר הולכת לכונס באה חברת פיאט ואומרת, "רגע, אנחנו כבר סיכמנו לרכוש את קרייזלר ואנחנו באמצע תהליך הבדיקה הנאותה אז חברים יקרים", הם אומרים לבעלי המניות ולממשל, "רסנו עצמכם בבקשה או שנבקש התערבות בית משפט". "נפלא", אומרים יועצי הנשיא, "יש קונה לקרייזלר וקונה טוב כי פיאט היא המתקדמת ביותר בייצור מנועים סביבתיים.

הסיכוי שכול עניין הצ'פטר-11 הזה ייגמר במהירות גדול, במיוחד תחת שרביטו של השופט גונזאלס" והם דוחפים את קרייזלר למלא טופסי הרשמה לצ'פטר-11. בשבת הזדרזה פיאט להודיע שכבר סגרה רכישה של מרבית נכסיה של קרייזלר. השופט ארתור גונזאלס, מהמומחים המובילים בתחום פשיטות רגל בארה"ב הוא שינצח על התהליך. גונזאלס ניהל את פשיטות הרגל של אנרון ושל וורלדקום והוכיח עצמו בגדול.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

זוז פאוור קופצת 19%, בונוס מוסיפה 9%; מדדי ת"א בירוק

המדדים בת"א נסחרים בעליות בהובלת הסקטורים הרגישים לריבית - נדל"ן ואנרגיה מתחדשת, שבולטים היום לחיוב; נתוני המאקרו מחזקים את האפשרות להורדת ריבית בפגישה הבאה של בנק ישראל

מערכת ביזפורטל |

עליות של עד 1% בבורסה ברקע חדשות משמעותיות: שר האוצר האמריקאי, סקוט בסנט, אמר הבוקר כי ארצות הברית וסין הגיעו למסגרת מוסכמת לקראת הסכם סחר, שתידון ותקבל חותמת רשמית רק במפגש הקרוב בין הנשיא דונלד טראמפ לנשיא סין שי ג’ינפינג. בבסיס ההבנות עומדים נושאים רגישים כמו ייצוא טכנולוגיה, סחר במתכות ומינרליים נדירים, פנטניל, ורכישות חקלאיות, תחומים שהיו בלב המחלוקת בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם. לפי בסנט, השיחות היו “בנויות, רחבות היקף ומוצלחות במיוחד”, מה שמעיד על רצון הדדי להתקרבות אחרי תקופה ארוכה של מתיחות.

עם זאת חשוב לסייג כי גם בעבר אמרו לנו שיש התקדמות בהסכם הסחר בין ארה"ב לסין ולבסוף כל מה שהסכימו עליו הצדדים הוא דחייה של הדד ליין. בכל מקרה, ההתקדמות היא חדשות טובות, וזה גם יבטא ככל הנראה פתרון בתחום השבבים לטובת השחקניות בתחום, גם החברות הישראליות. הרחבה: שר האוצר האמריקאי: ארה"ב וסין הגיעו למסגרת הסכם סחר - הפרטים יידונו בפסגה בין טראמפ לשי  

חזרה לשוק המקומי אך עדיין בהקשר של טראמפ, עם הדרישה האחרונה שלו מחמאס, לפיה על ארגון הטרור להחזיר בתוך 48 שעות את גופות החטופים המתים או “יגיעו פעולות מצד מדינות המעורבות”, נפתח פתח למכשול אפשרי בכל תהליך התקדמות הזה. הדרישה הזו מצביעה על מתיחות במחויבות של חמאס לשלב הבא, וגם אם יש מעט התקדמות, ההתעקשות מעלה סימני שאלה בנוגע לנכונותה להיכנס להסכם רחב יותר. במילים אחרות, אי הוודאות עדיין שוררת בהקשר של הגזרה הדרומית. ובאותו נושא, גם הגזרה הצפונית לא רגועה כאשר בסוף השבוע עלו דיווחים על תקיפות בלבנון.


אחד הנעלמים במשוואה של המשקיעים הוא האם הריבית תרד בהחלטה הקרובה. בעוד שמרבית הנתונים תומכים בהורדת ריבית כבר בנובמבר, נכון להיום עדיין יש אי וודאות סביב המלחמה. מה שכן, עבור הישראלים המלחמה בעזה לא השפיעה יותר מדי על הרגלי הצריכה של הישראליים, ולכן בעת היציאה מהמלחמה לא נראה שיש גל ביקושים שמגיע אחריה. על פי הסקירה השבועית של לידר, נתוני כרטיסי האשראי לא מראים עלייה חדה בצריכה, מכירות הדירות נותרו ברמה נמוכה, והתחזיות לצמיחה ממשיכות להיות מתונות, סביב 3.8% בלבד לשנת 2026. בלידר מציינים כי כוח הקנייה של הציבור נפגע מהעלאות המע"מ והקפאת השכר, ולכן גם אם יופיע גל ביקוש, הוא צפוי להתמקד בעיקר בתיירות לחו"ל ולא בצריכה מקומית. בהיעדר אינפלציית ביקושים מובהקת, הסביבה המאקרו כלכלית תומכת בהמשך הורדות ריבית בחודשים הקרובים.

עוד בהקשר הריבית זה שוק התעסוקה. הנתונים מצביעים על ירידה של 7.2% לעומת אוגוסט, בעיקר בקרב נשים וצעירים כשהשיפור נזקף לחזרת מפוטרי הקיץ לעבודה ומההכרה בזכאות לחל"ת ממבצע "עם כלביא"; אבל בשירות התעסוקה מזהירים: חזרת המילואימניקים עלולה לשנות את המגמה. שוק העבודה מאפשר לבנק ישראל עוד מרווח תמרון מספר דורשי העבודה ירד בספטמבר ב-7.2% - בעיקר בקרב נשים וחרדים