נתן אלתרמן
צילום: לע"מ

בעקבות הקמפיין של 'מקור ראשון': יורשי אלתרמן תובעים 600 אלף שקלים

לאחר שהנסיונות להגיע להסדר לא צלחו, הוגשה תביעה נגד מקור ראשון, ישראל היום ודרורי-ארועטי-ברמן, על כך שהפרסום "הוזיל את מורשתו המפוארת ואת ערכו של אלתרמן"
משה בנימין |

לאחר שאיימו לתבוע את עיתון מקור ראשון בעקבות שימוש ללא אישור בתמונתו של נתן אלתרמן לצורך קמפיין, יורשיו של המשורר המנוח עוברים לשלב הבא ומממשים את האיום בפועל. אמש (יום ג') הוגשה תביעה על סך 600 אלף שקל בשם משפחת אלתרמן לאחר שהנסיונות להגיע להסדר עם העיתון לא צלחו. 

כזכור, לפני כחודשיים גילתה משפחתו של אלתרמן, כי העיתון מקור ראשון השתמש בשמו ובדמותו של אלתרמן לטובת קמפיין פרסום, ללא ידיעתם ואישורם. המשפחה שיגרה להנהלת העיתון, כמו גם להנהלת ישראל היום ולמשרד הפרסום דרורי-ארועטי-ברמן התראה לפני נקיטה בהליכיים משפטיים, בה דרשו בין היתר הפסקת הפרסומים לאלתר ופיצוי של 600,000 שקל. 

 

'מקור ראשון' ו'ישראל היום' השיבו למכתב ההתראה ובתגובה הכחישו את טענות המשפחה ודחו את הדרישות. לדברי עורך הדין של המשפחה דרור דוד נחום,  משרד הפרסום דרורי-ארועטי-ברמן הציע להפסיק את השימוש בשמו ובדמותו של אלתרמן בתנאי שהתובעים יחזרו בהם מדרישתם לפיצוי. הצעה זו נדחתה על הסף.

 

על פי כתב התביעה שהוגש כנגד העיתונים ומשרד הפרסום: "למיטב ידיעת התובעים הפסיקו הנתבעות מייד את הפרסומים המפרים והסירו אותם מהקמפיין,  פעולה המדברת בעד עצמה ומהווה למעשה הודאת בעל דין. בנסיבות אלה, בשל סירובם הגורף של הנתבעות לפיצוי בגין הפרסומים המפירים, לא הותירו הנתבעות לתובעים כל ברירה כי אם להגיש תביעה זו".

 

התובעים, נתן סלור ויעל סלור מרזוק הם ילדיה של המשוררת המנוחה תרצה אתר ונכדיו ויורשיו של המשורר נתן אלתרמן. לטענתם "בפרסומים המפרים, גרמו הנתבעות לתובעים לעוגמת נפש ניכרת, אשר משך עשרות שנים שומרים באופן קפדני על שמו, דמותו ומורשתו של המנוח. הנתבעות פגעו בתדמית המנוח, הוזילו את מורשתו המפוארת ואת ערכו כאשר קשרו את שמו בתודעה הציבורית בהקשר שהתובעים לא היו מעוניינים בו בהקשר מסחרי פרסומי והכל - לשם קידום עסקיהם והשבחת מוניטיהם".

ממקור ראשון נמסר בתגובה: "נלמד את התביעה ונגיב במידת הצורך".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.