עיתון מעריב
צילום: צילום: אלכסנדר כץ
פרסום ראשון

תכנית ההצלה, והבעיה: עלות שינוי מודל ההפצה של מעריב - כ-50-100 מיליון שקלים

הפסקת הדפסת העיתון בימי חול והפצת תכניו ב-NRG, דורש ממעריב לפטר מאות עובדים ולשלם להם פיצויים, לשדרג את מערך טלמרקטינג ולספוג ביטול מנויים. ומה לגבי איחוד עם 'הארץ'? הבכירים נפגשו, האפשרות קלושה
אלכסנדר כץ | (7)

התנאים של דירקטוריון דסק"ש לאשר הזרמת 15 מיליון שקלים להמשך פעילותו של מעריב, לא הפתיעו איש. בשבועות האחרונים מדברים במסדרונות מעריב על האפשרות לעבור למודל הפצה שונה, כאשר העיתון המודפס יופץ רק בסופי שבוע ובחגים, ואילו במהלך שאר ימות השבוע, תכניו יעלו באינטרנט, באתר NRG של הקבוצה, או באתר משודרג אחר. דיבורים על איחוד עם המתחרה 'הארץ' עלו אף הם לאוויר, והמו"לים עמוס שוקן ונוחי דנקנר אף נפגשו מספר פעמים, אבל אפשרות כזאת נראית קלושה מאד, ואולי אף בלתי אפשרית.

העמדת האשראי היא חלק מתכנית עסקית במסגרתה יגייס מעריב כספים ממכירת הקרקע של בית הדפוס שלו בבת-ים; גיוס כספים נוספים ממשקיע חיצוני כאשר מתקיימים בימים אלו מגעים עם מספר משקיעים אפשריים; ושינוי במתכונת פעילות העיתון על ידי מעבר למודל הפצה.

*לדף הפייסבוק של אייס - לחצו כאן

אולם בהחלטה זו גם נעוצה בעיה, שקשורה, איך לא, בכסף. לדברי גורם בכיר במעריב, מהלך כזה יעלה עשרות מיליוני שקלים ולמעשה בין 50 ל-100 מיליון על פי הערכות, שספק עם יהיה מישהו שמוכן או יכול לממן זאת כעת, גם בקרב קבוצת דיסקונט השקעות, שכבר השקיעה בעיתון מרחוב קרליבך כ-300 מיליון שקלים, ברכישתו ובהשקעת כספים בו.

בתקופה האחרונה נערך בהנהלת מעריב תחשיב לגבי אותן עלויות: כמה יעלה לפטר מאות עובדים ולשלם להם פיצויים (ואולי פיצויים מוגדלים); להקים מערך טלמרקטינג כדי ליצור קשר עם כ-60 אלף מנויי העיתון לגבי השינוי המודל; איבוד נתח מנויים שלא ירצו יותר במוצר; איבוד הכנסות מפרסום במהלך ימי השבוע; ועוד. סכום זה כאמור הגיע לכדי עשרות מיליוני שקלים.

הגורם הצביע על כך ששינוי במודל ההפצה, יוביל לפיטורים המוניים. על פי הערכתו, כ-900 מעובדי ההפצה צפויים ללכת הביתה, כמו גם כ-150 עובדים בבית הדפוס בבת-ים, אם וכאשר יימכר בית הדפוס ומעריב ידפיס את גיליונותיו בבתי דפוס אחרים. גם בקרב המערכת צפוי זעזוע, אולם קשה לנקוב בשלב זה במספרים. מאידך, אם מעריב יצליח לייצר אתר אינטרנט שיצליח להוות תחרות ל-ynet, לפחות הגזרה בקרב אנשי המערכת והתוכן, צפויה להיות רגועה יותר.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    עיתונאי 03/09/2012 12:46
    הגב לתגובה זו
    באוויר.
  • 5.
    פעם הייתי 02/09/2012 10:46
    הגב לתגובה זו
    1. הפיצויים למפוטרים כבר הופרשו מדי חודש, כך שהכספים קיימים בקרן הפנסיה של כל עובד ועובד ולכן אין פה עלות נוספת (בהנחה שהכספים אכן הועברו מדי חודש כדין). 2. לא כל 900 עובדי מערך ההפצה יפוטרו מכיוון שעדיין תידרש הפצה לגיליון סופ"ש. נכון שמספרם יקטן משמעותית. 3. מערך טלמרקטינג כבר קיים לגבי העיתון המודפס, וכל שיידרש הוא להסב אותו לשיווק המהדורה הדיגיטלית. 4. חלק גדול מהעיתונאים ימשיכו לעבוד במהדורה הדיגיטלית (דסק החדשות כבר מזמן עובד כדסק מאוחד). 5. ההשקעה המרכזית הנדרשת היא טכנולוגית - גם במהדורה הדיגיטלית וגם באתר NRG עצמו. שורה תחתונה: זה לא עשרות מיליוני שקלים, אלא מיליוני שקלים. כרגיל, ה"תחשיבים" של אנשי העיתון, שהביאו אותו אל סף קריסה, היסטריים ולא מדויקים. נכון שזה יהיה מהלך כואב מאוד - רק מי שפוטר בעבר יודע איזו תחושה איומה זו לאבד את מקום עבודתך - אבל עדיין קיים סיכוי, סיכויון, להציל משהו מ"מעריב".
  • 4.
    דבל פרוצס אמצע סיכות 01/09/2012 17:02
    הגב לתגובה זו
    מה יעלה בגורל מקומוני זמן מעריב האים הם ימשיכו להופיע כסדרם
  • לך תחפש את החברים שלך. הכל לפח וחסל (ל"ת)
    זמן אום אלפחם 03/09/2012 12:47
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עכשיו הקריסה של הארץ הצפויה עד דצמבר (ל"ת)
    תקשורת אמיצה 01/09/2012 12:04
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    האיש מתגלה כאיש עסקים מזעזע, מי ישקיע באיידיב (ל"ת)
    טיפש נוחי 31/08/2012 18:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מנוי מעריב 31/08/2012 13:51
    הגב לתגובה זו
    מה אני סטטיסט?
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.