בצלאל סמוטריץ
צילום: דוברות משרד האוצר

חברות הביטוח יקבלו מכה כואבת: ההשפעה של הרפורמה בביטוחי המנהלים

משרד האוצר רוצה לקצץ לחברות הביטוח בכנפיים: הוא יטיל מגבלות על מכירת ביטוח מנהלים. האם זה באמת יפגע בחברות ומה המטרה של משרד האוצר, שכל כך רוצה שתפקידו לקרן הפנסיה במקום? 
איציק יצחקי | (12)

הבוננזה הגדולה של חברות הביטוח, ביטוח המנהלים, עמד לספוג אתמול מגבלה בהפקדות. הביטוח הזה אפשר בעבר לחברות הביטוח לגבות דמי ניהול גבוהים. לצד ביטוח הבריאות שהפך בעשרים שנה האחרונות למקור לרווחים משמעותי, ביטוח המנהלים הביא רווחים נאים ויותר מזה - חיבר את חברות הביטוח לתחום הפיננסים וההשקעות. אם כבר מנהלים ביטוחי מנהלים למה לא לנהל פנסיה וגמל? וזה בדיוק מה שקרה, חברות הביטוח הפכו למנהלות הכספים הגדולות בארץ.

כך זה עבד במשך שנים, עד עכשיו. אתמול הייתה אמורה ועדת הכספים לעשות לעניין הזה סוף ולהגביל את ההשתוללות של סוכני הביטוח. לפי התקנות החדשות שהיא רוצה להכניס, לקוחות ששכרם כפול מהממוצע (מעל 23,700) יוכלו להפקיד חיסכון בביטוח מנהלים. המגבלה הזאת אמורה להיכנס לתוקף לבעלי פרמיות חדשות. אז למה הוועדה לא החליטה? כי הדיון, כך החליט היו"ר וח"כ משה גפני, יידחה בכמה ימים. השאלה המרכזית היא על מי גפני ישמור בסוף - על הלקוחות או על חברות הביטוח - בעיקר המפלצות שעושות מאות מיליונים בשנה?

הסיפור הזה הוא חלק מתוך התמונה הרחבה: הרפורמה שמקדמת רשות שוק ההון, שחוק ההסדרים מנחה בעניינה, וזו שמקדם משרד האוצר. לא ברור מה יעשה בסוף בגורלה של מהפכת סמוטריץ', שמנסה להילחם לא רק בחברות הביטוח אלא גם בבנקים. לפי שעה, הוא מאמין שביטוחי המנהלים יוצרים נזק לאזרחים. באוצר סבורים שאם הם ישימו את הכסף בפנסיה במקום בביטוח מנהלים, הם יחסכו משהו כמו חצי מיליון שקל. לכן, האוצר נכנס לתמונה. הוא רוצה לבשר לכולנו שהצליח לטפל בכשל שוק, בכל הנוגע לביטוחי המנהלים.

לפני שניכנס לפוליטיקה, בואו נדבר על מספרים. מה בכלל ההבדל בין קרן פנסיה לביטוח מנהלים? הרי בסוף, זה מוצר דומה. שניהם חוסכים לטווח ארוך ומבטחים במקרי נכות או מוות חלילה, אבל כל השאר שונה. ביטוח המנהלים הוא חוזה אישי בין החברה לבין הלקוח. התשואה, דמי הניהול, עלות הכיסוי וגם מקדם ההמרה (מקדם שקובע כמה כסף יקבל המבוטח בכל חודש, כדי שזה יספיק לשארית חייו) שונים.

באוצר מבינים עוד משהו - והוא שהתשואה בקרנות הפנסיה, כך לפי נתונים היסטוריים, מניבה יותר. כמה יותר? פער של כ-37%. ממה הוא נובע? בעיקר מאג"ח. קרן הפנסיה משקיעה באג"ח שמניבה תשואה גבוהה (בערך 4.9% ובהמשך כנראה עוד יגדל), כשבביטוחי המנהלים אין תשואה מובטחת. קרן פנסיה משקיעה 30% מהכסף באג"ח הזאת וזה מאפשר לה לתמרן עם זאת, שאר הכסף, לקחת מעט סיכון ובהתאם - להשיג לרוב תשואה גבוהה יותר. כשהשוק במגמת ירידה - האפיק הסולידי מנצח וכשהוא בעליה - המרכיב המסוכן יותר מצליח להניב בממוצע תשואה גבוהה יותר. כך למשל, בשנה שעברה השוק היה בירידה. ביטוח המנהלים ירד ביותר מ-6.5%, האג"ח המיועדת עלתה ב-3%.

גורם נוסף שמשפיע הוא דמי הניהול. בקרן פנסיה, לרוב, דמי הניהול נמוכים יותר. כך למשל, הקרנות הפנסיה עומדים דמי הניהול על כ-0.4% ובביטוחי המנהלים קרוב ל-0.9%. כלומר, מדובר באלפי שקלים, במקרה הטוב, שיוצרים את הפער בין התשואות. 

בעוד שקרן הפנסיה היא מעין "קרן שיתופית" בה כל עמית מפקיד את הכסף ומקבל קצבה שמופשעת בין היתר מתוחלת החיים של שאר החוסכים, בביטוח מנהלים אתה מקבל חוזה אישי שלא מושפע מגורם אחר. כלומר, יש יותר סיכון לחברה. מכאן, כנראה, נגזרת גם התשואה הנמוכה יותר.

קיראו עוד ב"ביטוח"

אז מה רוצה שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'? הוא יפחית את מספר המשתתפים בביטוחי מנהלים משום שרוב החוסכים מרוויחים פחות מ-24 אלף שקל, ויצמצמם בהדרגה את הפעילות של חברות הביטוח בתחום הזה. בעבר הוטלו מספר הגבלות על חברות הביטוח, בניהן ב-2019, כאשר הוטל איסור על מכירת כיסויים למקרה מוות במסגרת ביטוחי המנהלים. בשנה שעברה חלק מהחברות קיבלו אישור אבל באוצר מעריכים כי חייבת להיעשות כאן רפורמה לפני שיהיה מאוחר מדי.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    שאול 29/06/2023 06:21
    הגב לתגובה זו
    ממשלת הביבים הרסה את הכלכלה וההייטק . מה עושים כשאין הכנסות מתלבשים על הבנקים וחברות הביטוח ועל כל מי שיעיל ומרוויח וגם אותם ירסקו .. הפירומנים חייבים להסתלק מחיינו . כיבוי השרפות לא יירפה את האסון שקרה לכלכלה .
  • 8.
    דובי גל 27/06/2023 08:56
    הגב לתגובה זו
    משנת 2013 ביטוח מנהלים הפך למוצר נחות כמעט לכולם והמכירות של ביטוחי מנהלים ירדו כמעט לחלוטין שקף שהוצג בוועדת הכספים סוכנות תלפיות 99% מכירות פנסיה כל האירוע הזה פוליטי וחסר חשיבות לחוסך הממוצע שכבר מזמן בחר לחסוך בקרן פנסיה אבל אם אפשר לגזור איזה קופון אז למה לא?
  • 7.
    משה 26/06/2023 09:43
    הגב לתגובה זו
    מה קורה למי שיש ביטוח 40 שנה היש סיכוי לקבל פיצוי
  • המגבלה רק למצטרפים חדשים (ל"ת)
    דובי גל 27/06/2023 08:50
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    חברות וסוכני הביטוח מפסידים. המבוטחים מרוויחים. (ל"ת)
    גילי 20/06/2023 12:41
    הגב לתגובה זו
  • דורון 24/06/2023 17:59
    הגב לתגובה זו
    גם היום יכול כל מבוטח לבחור בקרן פנסיה ולא בביטוח מנהלים. למה לא לאפשר לו להחליט באיזו צורה לחסוך לפנסיה?
  • 5.
    איןן בעיה 19/06/2023 14:09
    הגב לתגובה זו
    כאשר אותם מ5% שקונים ביטוחי מנהלים יפקידו לפמביה שהיא כבר היום בגרעון יתבעו את האוצרכי עצר להם את חופש נבחירה האוצרהופך ליועץ פנביוני וחושף המדינה לאחריות כלפי לקוחות זה מעולה
  • 4.
    איציק 19/06/2023 11:22
    הגב לתגובה זו
    לפי מה ששמעתי מסוכן ביטוח .קבוצה של מאות סוכני ביטוח טענו שזה פחות טוב למבוטחים בכתבה יש משמעות שסוכני הביטוח מתנגדים לזה. בזמן שהם היו היוזמים של המהלך.
  • 3.
    שטויות במיץ בלי פואנטה (ל"ת)
    משה 18/06/2023 15:30
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    צחי 16/06/2023 12:45
    הגב לתגובה זו
    האם אנחנו שואפים למוצר אחד אחיד בלבד ? מה קרן הפנסיה מציעה לגרוש שנישא בשנית או עם ידועה בציבור ? כתב יקר, גש תלמד את החומר, חסר לך המון מידע. לא מבין איך אישרו כתבה גרועה כזו
  • 1.
    מוטקה 14/06/2023 12:27
    הגב לתגובה זו
    כל יועצי הפנסיה שאינם תלויים במעביד או בחברות הביטוח, ממליצים לעובד להתרחק מביטוח מנהלים. במיוחד לעובד צעיר שם שנות חסכון רבות לפניו. כל זה בגלל העמלות הגבוהות, יחסית לקרנות פנסיה או קופ"ג. בכל השוואה שהם מבצעים ביטוחי המנהלים הם האופציה הכי גרועה לחוסך.
  • דורון 24/06/2023 18:01
    הגב לתגובה זו
    למה צריכה הממשלה להחליט עבור אותו חוסך צעיר כיצד לחסוך? אם קרן הפנסיה עדיפה, אז ממילא הוא יחסוך בקרן פנסיה ולא בביטוח מנהלים. אם יש בעיה עם סוכני הביטוח שנותנים המלצות גרועות, צריך לטפל בעניין הזה ולא לצמצם את חופש הבחירה של החוסכים.
רטיבות בתקרה נזילה (רשתות)רטיבות בתקרה נזילה (רשתות)

27 אינסטלטורים כדי לתקן נזילה; ככה חברות הביטוח טרטרו את בעל הדירה

בית המשפט בהרצליה קבע: שירביט ונץ התרשלו בטיפול בנזק - "הותירו את התובע בן ערובה למחלוקות ביניהן"



רן קידר |


פסק דין תקדימי שניתן בבית משפט השלום בהרצליה חושף את הכשלים החמורים בטיפול של חברות הביטוח בנזקי מים. השופטת הבכירה הדסה אסיף קבעה כי חברת הביטוח שירביט וחברת ניהול התביעות נץ התרשלו בטיפול בנזילה בביתו של אהרון אזון, וחייבה אותן לפצותו בסכום כולל של למעלה מ-100 אלף שקל.

המקרה המדובר החל באפריל 2019, כאשר אזון הבחין בהתנפחות של קיר בחדר המזווה וסימני טפטוף מים. מה שהיה אמור להיות תיקון פשוט הפך למסע ייסורים של חמישה חודשים, במהלכם ביקרו בעלי מקצוע שונים בביתו לא פחות מ-27 פעמים, כאשר כל ביקור נמשך כשלוש שעות.

"אתר בנייה במקום בית" - התובע מתאר חודשים של טרטור

בפסק הדין מצטטת השופטת אסיף את עדותו של התובע, שתיאר כיצד "כל ביקור של בעל מקצוע פגע בשגרת המשפחה, וגרם לו לעגמת נפש ואף לאובדן שעות עבודה לא מועטות". התובע כינה את תנאי המגורים בתקופה זו כ"אתר בנייה", ותיאר את "הצורך בריקון דליי מים שנצברו במזווה במשך תקופה ממושכת, השבתת חדר האמבטיה ששירת 4 נפשות לרבות תינוקת ואשר כלל את האמבטיה היחידה בבית".

הנתון המדהים ביותר עולה מהפער הזמנים: בעוד הקריאה הראשונה לטיפול בנזילה נעשתה ב-15 באפריל 2019, רק ב-1 באוגוסט - כשלושה וחצי חודשים לאחר מכן - הוזמנה לראשונה חברת מדיטסט, המתמחה באיתור נזילות. השופטת קבעה כי "פער זמנים משמעותי זה מעיד על טיפול רשלני ומתמשך מצד הנתבעות".

אחת הטענות המרכזיות של חברת נץ הייתה שהיא שימשה רק כמתאמת בין השרברבים לבין המבוטח. אולם השופטת דחתה טענה זו נחרצות, תוך שהיא מצטטת מההסכם בין שירביט לנץ: "חברת הניהול מתחייבת שהשירותים שיינתנו על ידה לפי הסכם זה ונספחיו יהיו מהירים, יעילים ואדיבים, באיכות וברמה מקצועית גבוהה".

טויוטה פריוס פלאג אין הייבריד
צילום: טוויטר

למה ביטוח הרכב שלכם לא יורד למרות שהיקף הגניבות צנח?

הירידה בגניבות מורגשת בנתונים, אך לא בכיס: השוק מצפה לירידת מחירים חדה יותר, אבל קרטל חברות הביטוח מונע תחרות אמיתית

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח רכב

בשנה האחרונה מסתמנת ירידה ברורה במספר גניבות הרכב בישראל. על פי נתוני המשטרה, בין ינואר לספטמבר 2025 חלה ירידה של 23% בגניבות מכוניות פרטיות ושל 16% בכלל גניבות כלי הרכב לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מדובר בשינוי כיוון משמעותי לעומת מגמת העלייה החדה שנרשמה בשנים האחרונות.

חברות האיתור המרכזיות, איתוראן ופוינטר, מדווחות אף הן על ירידות דומות. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה דיווחו החברות על ירידה של כ-16% בגניבות. בפוינטר אף מציינים ירידה חדה יותר של 25% ברבעון השלישי, כולל ירידה דרמטית של 55% בניסיונות גניבה של מכוניות חשמליות.

הנתונים החיוביים הללו יוצרים ציפייה טבעית אצל נהגים לירידה משמעותית במחירי ביטוח הרכב. אולם המציאות מורכבת יותר, והירידה במחירי הביטוח איטית ומתונה בהרבה ממה שהציבור מצפה. השוק נמצא בפרדוקס: פחות גניבות אמורות להוביל לפחות תביעות ולכן למחירי ביטוח נמוכים יותר, אך בפועל השינוי כמעט בלתי מורגש. הסיבה העיקרית היא הריכוזיות - חשפנו כאן את הנתונים של הממונה על הביטוח לפיהם הריכוזיות בענף הביטוח עלתה והתחרות ירדה בשנה שעברה. תחרות נמוכה יותר משמעה - לחץ קטן על המחירים ורווח עודף לחברות הביטוח - זה כשלעצמו מסביר באופן חלקי את הרווחים החריגים של חברות הביטוח גם בסוף השנה שעברה ובעיקר בשנה הנוכחית

ביטוח הרכב עלה ב-40% תוך שנתיים והרווחים עצומים, איפה התחרות?


הגורמים לירידה בגניבות: מהצבא ועד המשטרה

הירידה בפשיעה ובגניבת רכבים מיוחסת לפעילות צה"ל - סגרים והגבלות מעבר שהקשו על מבריחי רכבים אל שטחים פלסטיניים. המשטרה מצדה מבצעת שדרוגי טכנולוגיה נרחבים, ביניהם שימוש במצלמות אכיפה לאיתור חשודים פוטנציאליים עוד לפני ביצוע הגניבה. היחידה המרכזית לטיפול בגניבות רכב (אתג"ר) מגיבה במהירות לעלייה בגניבות של דגמים מסוימים ופועלת בשיתוף עם יבואני הרכב לפיתוח פתרונות מתקדמים.