וולמארט
צילום: אתר החברה
דוחות

וול מארט פרסמה דוחות - מה אפשר ללמוד מהם על הכלכלה האמריקאית?

ענקית הקמעונאות עקפה את הצפי והעלתה תחזית - האם הדוחות מפיגים את החששות ממיתון בארה"ב?
רוי שיינמן |

ענקית הקמעונאות וולמארט WALMART  דיווחה היום על תוצאותיה לרבעון השני בהם הציגה רווחים גבוהים מהצפוי,מה שמקפיץ את המניה במסחר. התוצאות החיוביות מרגיעות את החששות מפני האטה בצריכה הפרטית ואת החששות ממיתון קרב בכלכלה האמריקאית.

הקמעונאית רשמה רווח מתואם של 67 סנט למניה על מכירות של 169.3 מיליארד דולר ברבעון. זאת לעומת צפי האנליסטים לרווח של 65 סנט למניה ומכירות של 168.6 מיליארד דולר. "כל חלק בעסק שלנו צומח - מכירות החנויות והמועדונים עולות", אמר מנכ"ל החברה, דאג מקמילון.

דאג מקמילון; קרדיט: מנכ

דאג מקמילון; קרדיט: מנכ"ל וולמארט; קרדיט: אתר החברה

מעלה תחזיות

וולמארט העלתה גם את תחזיותיה לשנה כולה, ומצפה כעת לצמיחה במכירות נטו של בין 3.75% ל-4.75%, לעומת תחזית קודמת של 3%-4%. החברה צופה כי הרווח התפעולי המתואם יגדל בין 6.5% ל-8%, לעומת 4%-6% קודם לכן, והרווח למניה המתואם ינוע בין 2.35 ל-2.43 דולר, לעומת 2.23 ל-2.37 דולר. האנליסטים צופים לחברה רווח של 2.43 דולר למניה על הכנסות של 676.5 מיליארד דולר.

לרבעון השלישי, החברה צופה צמיחה במכירות נטו של בין 3.25% ל-4.25% וצמיחה ברווח התפעולי של בין 3% ל-4.5%.

בארצות הברית, המכירות בחנויות זהות גדלו ב-4.2% בהשוואה לאותו רבעון בשנה שעברה, וגברו על התחזיות לצמיחה של 3.6%. החברה ציינה כי היא חווה מומנטום חזק בהזמנות אונליין, שגדלו ב-22%. "אנו ממשיכים לראות פוטנציאל עלייה בעתיד שכן התנועה נותרה חזקה וההפסדים במסחר האלקטרוני משתפרים - אנו מצפים שטכנולוגיית אוטומציה ובינה מלאכותית ימשיכו לשחק תפקידים משמעותיים", כתב האנליסט מג'פריס, קורי טרלו. הוא ממליץ על המניה לקניה עם מחיר יעד של 80 דולר, אפסייד של 16.5% על מחיר המניה טרם הפתיחה היום.

סניף וולמארט; קרדיט: אתר החברה

קיראו עוד ב"גלובל"

סניף וולמארט; קרדיט: אתר החברה

האם הדוחות מפיגים את החששות ממיתון?

בשבועות האחרונים השוק נמצא בסוג של מאניה-דיפרסיה כאשר אירועים כמו קריסת השוק ביפן ונתוני התעסוקה בארה"ב מטלטלים אותו מצד לצד, כפי שכתב בהרחבה אצלינו גיא טל. נתוני שוק התעסוקה שפורסמו לפני שבועיים העידו על מספר נמוך בהרבה מהצפוי של משרות חדשות במשק והעלו את רף החששות ממיתון לשלב חדש.

המשקיעים עוקבים מקרוב אחרי דוחות וולמארט ורשתות הקמעונאות, שנחשבות למדד לצריכה הפרטית בארה"ב, והמשקיעים התכוננות לדוחות האחרונים אפילו יותר על רקע חיפוש אחר סימנים המעידים על כך שכוח הקנייה של הצרכנים נחלש. כל רמז להאטה פוטנציאלית איים לזרוק את מניות חברות הקמעונאות האחרות לירידות במסחר - אך באופן מעודד, וולמארט עדיין מפגינה עוצמה.

למרות התוצאות החזקות, לא בטוח שדוחות וולמארט מפיגים לחלוטים את החששות ממיתון. קמעונאים שמוכרים מגוון רחב של מוצרי צריכה בסיסיים מצליחים לרוב גם בתקופות מיתון, כמו גם אלה המציעים את המחירים הטובים ביותר. וולמארט בדרך ככלל מובילה בשני התחומים הללו הללו, אך האנליסטים אומרים שההשקעות של החברה במותגים פרטיים חדשים והורדת מחירים בחלק מהקטגוריות תרמו לביקושים ברבעון.

חשוב לזכור שלמרות הדוחות החזקים של וולמארט, לא כל החברות בתחום שותפות למגמה שהיא מציגה - מניית רשת ה"עשה זאת בעצמך" הום דיפו  HOME DEPOT ירדה מוקדם יותר השבוע אחרי שהורידה תחזיות להמשך למרות דוחות טובים. החברה, שגם התוצאות שלה מספקות תובנות על הצריכה הפרטית בארה"ב, דיווחה כי כעת היא צופה ירידה של בין 2% ל-4% ברווח למניה בשנה כולה לעומת השנה שעברה, לעומת עלייה של כ-1% בתחזית הקודמת. היא גם הורידה את התחזית למכירות לירידה של בין 3% ל-4%, לעומת ירידה של כ-1% בתחזית הקודמת. תחזית הצמיחה בהכנסות הועלתה לבין 2.5% ל-3.5%.

תחום נוסף שאולי מרמז על מיתון קרב הוא העלייה במספר העובדים בחברות ה-Gig Economy, או "כלכלת החלטורה" - מהדוחות האחרונים של אובר  UBER TECHNOLOGIES למשל עולה כי התשלומים לנהגים ברבעון השני הסתכמו ב-17.9 מיליארד דולר (כולל טיפים), עלייה של 19% לעומת הרבעון המקביל ועלייה של 8% מהרבעון הראשון של השנה, אז התשלומים הסתכמו ב-16.6 מיליארד דולר. העלייה בנתון הזה מרמזת לנו שיותר ויותר אנשים מצטרפים לשרת כנהגים של אובר, בין אם כהכנסה נוספת או כהכנסה עיקרית, מה שאולי מרמז על כך שהם מתכוננים למיתון ומפתחים אפיק הכנסה נוסף.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social