
שוק ה-EV מת? הונדה דווקא חושבת אחרת
הביקוש לרכבים חשמליים מבוססי סוללה נמצא בהאטה, כאשר מניית טסלה TESLA INC איבדה מיליארדי דולרים משווי השוק שלה השנה. עם זאת, תעשיית הרכב נותרה מחויבת לעתיד הרכבים החשמליים. יצרנית הרכבים הונדה מודיעה על השקעה של 11 מיליארד דולר בקנדה, על מנת לחזק את שרשרת האספקה שלה של רכבים חשמליים בצפון אמריקה. ההשקעה אמורה לכלול מפעל הרכבה וכן מפעל לסוללות באונטריו, כמו גם מתקן קתודות לסוללות. קתודה היא חצי סוללה המאפשרת טעינה חשמלית. הקתודה מכילה חומרים כמו ליתיום, ברזל, קובלט, ניקל ועוד. הונדה הודיעה גם כי תשדרג מפעל הרכבה ומפעל לסוללות באוהיו, כאשר עלות השדרוג הכוללת של שני המפעלים תעמוד על 5.1 מיליארד דולר. חברת LG Energy Solution, המהווה שותפה במפעל הסוללות, תשלם חלק מעלות שדרוג המפעל בסך 4.4 מיליארד דולר. "הונדה מתקדמת באופן קבוע לעבר היעד שלה לייצר מרכבים החשמליים מבוססי הסוללה ומבוססי מימן 100% מהכנסותיה עד שנת 2040", אמר מנכ"ל הונדה טושיהירו מיבה. ההשקעה של החברה היא תזכורת לכך שתעשיית הרכב העולמית עדיין פועלת לייצר הרבה יותר רכבים חשמליים. קנדה פועלת שכל הרכבים בכבישיה יהיו חשמליים עד שנת 2035. מחסור בדגמים של רכבים חשמליים במחירים נוחים, היעדר כמות מספקת של תשתיות הטענה ועלייה בביקושים לרכבים היברידיים היו הגורמים העיקריים להאטה בביקושים לרכבים מבוססי סוללה. הצמיחה במכירות הרכבים הואטה אל מתחת ל-10% ברבעון הראשון בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ולצמיחה של כ-35% ברבעון הרביעי של 2023. גורם נוסף שהשפיע על המכירות הוא עליית מחירי חומרי הגלם, כמו ליתיום, שהובילה להתייקרות משמעותית של רכבים חשמליים. טסלה, שהיא יצרנית רכב חשמלי יקרה יחסית, נפגעה במיוחד מהתייקרות זו. בנוסף, גם התחרות הגוברת פגעה במובילת הרכבים החשמליים, כאשר הממשל האמריקני פועל נמרצות לקדם את המעבר של ארה"ב לרכבים חשמליים עם יעד שאפתני של רכבים חשמליים שיהוו מחציית מכלל המכוניות הנמכרות במדינה עד 2030. כיום הרכבים החשמליים מהווים פחות מ-20% מהרכבים בארה"ב.