שוק ה-EV מת? הונדה דווקא חושבת אחרת
הביקוש לרכבים חשמליים מבוססי סוללה נמצא בהאטה, כאשר מניית טסלה TESLA INC איבדה מיליארדי דולרים משווי השוק שלה השנה. עם זאת, תעשיית הרכב נותרה מחויבת לעתיד הרכבים החשמליים. יצרנית הרכבים הונדה מודיעה על השקעה של 11 מיליארד דולר בקנדה, על מנת לחזק את שרשרת האספקה שלה של רכבים חשמליים בצפון אמריקה.
ההשקעה אמורה לכלול מפעל הרכבה וכן מפעל לסוללות באונטריו, כמו גם מתקן קתודות לסוללות. קתודה היא חצי סוללה המאפשרת טעינה חשמלית. הקתודה מכילה חומרים כמו ליתיום, ברזל, קובלט, ניקל ועוד. הונדה הודיעה גם כי תשדרג מפעל הרכבה ומפעל לסוללות באוהיו, כאשר עלות השדרוג הכוללת של שני המפעלים תעמוד על 5.1 מיליארד דולר. חברת LG Energy Solution, המהווה שותפה במפעל הסוללות, תשלם חלק מעלות שדרוג המפעל בסך 4.4 מיליארד דולר.
"הונדה מתקדמת באופן קבוע לעבר היעד שלה לייצר מרכבים החשמליים מבוססי הסוללה ומבוססי מימן 100% מהכנסותיה עד שנת 2040", אמר מנכ"ל הונדה טושיהירו מיבה.
ההשקעה של החברה היא תזכורת לכך שתעשיית הרכב העולמית עדיין פועלת לייצר הרבה יותר רכבים חשמליים. קנדה פועלת שכל הרכבים בכבישיה יהיו חשמליים עד שנת 2035.
מחסור בדגמים של רכבים חשמליים במחירים נוחים, היעדר כמות מספקת של תשתיות הטענה ועלייה בביקושים לרכבים היברידיים היו הגורמים העיקריים להאטה בביקושים לרכבים מבוססי סוללה. הצמיחה במכירות הרכבים הואטה אל מתחת ל-10% ברבעון הראשון בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ולצמיחה של כ-35% ברבעון הרביעי של 2023.
- ניסאן והונדה במגעים למיזוג: צעד ענק בתעשיית הרכב
- ניסאן מזנקת ב-11%: בוחנת מיזוג עם הונדה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורם נוסף שהשפיע על המכירות הוא עליית מחירי חומרי הגלם, כמו ליתיום, שהובילה להתייקרות משמעותית של רכבים חשמליים. טסלה, שהיא יצרנית רכב חשמלי יקרה יחסית, נפגעה במיוחד מהתייקרות זו. בנוסף, גם התחרות הגוברת פגעה במובילת הרכבים החשמליים, כאשר הממשל האמריקני פועל נמרצות לקדם את המעבר של ארה"ב לרכבים חשמליים עם יעד שאפתני של רכבים חשמליים שיהוו מחציית מכלל המכוניות הנמכרות במדינה עד 2030. כיום הרכבים החשמליים מהווים פחות מ-20% מהרכבים בארה"ב.
הפתרונות בדרך
ענקית הרכבים החשמליים טסלה ציינה בדוחותיה האחרונים כי מודלים חדשים בדרך לייצור, כולל רכבים מוזלים, כאשר הייצור עצמו יחל במחצית השנייה של 2025. עם זאת, החברה צופה כי המכירות יהיו נמוכות משמעותית ב-2024 ביחס ל-2023. רכבים זולים יותר צפויים להגדיל משמעותית את הביקושים ולתרום למכירות החברה, כמו גם לשיעור החדירה של EV בעולם.
טסלה ממשיכה גם להוריד את מחירי הרכבים שלה כאשר ההורדה האחרונה הייתה על דגם Model 3 הפופולארי שלה בכ-2,000 דולר בסין, ארה"ב ובגרמניה, כאשר לצד זאת טסלה הודיעה כי תחתוך בשליש את מחיר המנוי החודשי לשירות הנהיגה האוטונומית שלה, מ-12,000 דולר בחודש ל-8,000 דולר בחודש. בעקבות החברה שאר חברות הרכבים החשמליים צפויות להוריד מחירים וכך לאפשר לקהל לקוחות גדול יותר לרכוש רכבים יותר בקלות.
- ג’יי.פי מורגן: בועת ה-AI היא סיכון גדול יותר לשווקים מהמתיחות הגיאופוליטית
- לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
לאחרונה אושרו בישראל תקנות המחייבות הכנת תשתיות טעינה בבנייה חדשה של מבני מסחר, משרדים, חניונים ועוד, זאת במטרה להבטיח זמינות ונגישות של עמדות טעינה לכלל האוכלוסייה, במהלך שצפוי גם הוא לעודד את המעבר לתחבורה חשמלית. כמובן, גם בעולם רשתות הטעינה ממשיכות להתרחב, עם ציפיות כי בשנים הקרובות תגיע פריצת דרך לטעינה מהירה באופן משמעותי מהקיימת.

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית
ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.
אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים
מניית אינטל מזנקת 33% לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20%
במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.
מהות העסקה
אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.
- ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש
- אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.
צ'רלי מאנגר - הפילוסוף העסקי
מאוד השותף של וורן באפט הכיר אותו בשנות החמישים. הוא למד משפטים ועסק בעריכת דין עד שהכיר את האורקל מאומהה, שם גדל גם הוא. מאנגר היה ידוע בכנות הברוטלית שלו ובחוסר הסובלנות לשטויות. בפגישת בעלי מניות הוא ענה פעם למישהו: "אני חושב שאתה מבלבל בין חשיבה למחשבות אקראיות". לדבריו, "הכי טוב לזכור שרק בגלל שאחרים מסכימים או לא מסכימים איתך לא הופך אותך לצודק או טועה"
צ'ארלס תומאס מאנגר נולד ב-1 בינואר 1924 באומהה, נברסקה הוא גדל במשפחה משכילה - אביו היה עורך דין וסבו שימש שופט פדרלי. מאנגר נפטר ב-28 בנובמבר 2023 בגיל 99, כחודש לפני יום הולדתו ה-100. בילדותו הוא עבד במכולת של סבו של וורן באפט, אם כי השניים לא נפגשו עד שנות החמישים. מאנגר למד מתמטיקה באוניברסיטת מישיגן, אך לימודיו הופסקו כשהתגייס לחיל האוויר במלחמת העולם השנייה, שם שירת כמטאורולוג.
אחרי המלחמה, מאנגר התקבל להרווארד למשפטים אף שהוא לא סיים תואר ראשון - הישג נדיר. הוא סיים בהצטיינות ועבר לקליפורניה, שם הקים משרד עורכי דין מצליח. אבל עולם המשפט לא סיפק אותו. "הבנתי שאני מוכר את השעות הכי טובות שלי לעצמי", הוא אמר. ב-1965 הוא עזב את עריכת הדין והקים שותפות השקעות.
הטרגדיה האישית הגדולה בחייו היתה מות בנו טדי מלוקמיה בגיל 9 ב-1955. מאנגר, שהתגרש מאשתו הראשונה באותה תקופה, היה הרוס. הוא בילה לילות בבית החולים ליד מיטת בנו הגוסס, כשהוא חסר אונים. "זה לימד אותי שיש דברים בחיים שאי אפשר לשלוט בהם, ושצריך להתמקד במה שכן אפשר", הוא סיפר. מאנגר התחתן בשנית עם ננסי בארי ב-1956, וביחד הם גידלו שמונה ילדים.
המפגש עם וורן באפט ב-1959 שינה את חייו. השניים גילו מיד כימיה אינטלקטואלית יוצאת דופן. באפט תיאר את השיחות שלהם כ"אהבה ממבט ראשון - אינטלקטואלית". מאנגר הצטרף לברקשייר האת'וויי ב-1978 כסגן יו"ר, ונהפך לשותף המחשבתי של באפט. הוא השפיע על באפט לעבור מסיגרבאטס (חברות זולות באיכות נמוכה) לחברות איכותיות במחיר הוגן.
- מייקל ברי - הרופא שנהפך למשקיע
- ג'ון פולסון - איש הטרייד הגדול; כשכולם הפסידו הוא הרוויח מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאנגר היה ידוע בכנות הברוטלית שלו ובחוסר הסובלנות לשטויות. בפגישת בעלי מניות הוא ענה פעם למישהו: "אני חושב שאתה מבלבל בין חשיבה למחשבות אקראיות". הוא היה קורא אובססיבי, ולדבריו, "אני עדיין לא פגשתי אדם חכם שלא קורא כל הזמן," אמר. בגיל 90 הוא עדיין קרא שלושה-ארבעה ספרים בשבוע.