דרור בין רשות החדשנות
צילום: חנה טייב

רשות החדשנות: מכרז להקמת חממות שיזכו למענק של 40 מיליון שקל

הרשות מובילה מהלך להקמת 3 חממות טכנולוגיות חדשות, אשר ינביטו ויצמיחו חברות הזנק חדשות בעלות חדשנות, ויזכו לתמיכה כלכלית לצד להשקעה ישירה בחברות שיזכו במענק בקרן ההזנק החדשה
איתן גרסטנפלד | (1)

רשות החדשנות מכריזה על פתיחת הליך תחרותי להקמת 3 חממות טכנולוגיות חדשות, אשר ינביטו ויצמיחו חברות הזנק חדשות בעלות חדשנות טכנולוגיה עמוקה (דיפטק) ובעלות פוטנציאל כלכלי גלובלי משמעותי. הזוכים יקבלו תמיכה של עד 40 מיליון שקל לחממה לתקופת הזיכיון, בנוסף להשקעה ישירה בחברות שיזכו במענק בקרן ההזנק החדשה - מפרה סיד ועד סיבוב (A).

המהלך מגיע כחלק מחבילת "הבוסט להייטק הישראלי" שהשיקה רשות החדשנות בתחילת שנת 2024, הכוללת חבילה רחבה של תוכניות חדשות כמענה לאתגרים העומדים בפני ההייטק הישראלי, בדגש על הנבטת סטארטאפים חדשים תוך גיוונו של ההייטק, וחיזוק התחרותיות של האב החדשנות הישראלי מול מרכזי חדשנות עולמיים. על פי ההליך התחרותי, יבחרו שלושה גופי השקעה חדשים - אשר יכללו בין היתר בעלי מניות שהינם משקיעים פיננסיים בינלאומיים וישראלים, קרנות הון סיכון ותאגידים בעלי ערך מוסף משמעותי. אלו, יעניקו גיבוי פיננסי ומסגרת תומכת להקמה ובנייה של חברות הזנק חדשות במודלים של Venture Creation ו-Venture Building, ותמיכה בהם כל הדרך משלב הרעיון או מסחור הידע ועד שלב הגיוס ההון המשמעותי הראשוני (Round A) - לכל הפחות. כל זאת במטרה לחזק את סביבת החדשנות הטכנולוגית של ישראל בתחומים שבהם מיעוט משקיעים מתמחים וקידום תעשיות טכנולוגיות ייחודיות ומורכבות, שבהן לישראל פוטנציאל להפוך למובילה בין-לאומית.

בתכנית החממות החדשה, יזכו הגופים שיבחרו בהליך התחרותי, בהשתתפות משמעותית וחסרת תקדים בהיקפה, בסך של עד 40 מיליון שקל (מעל 10 מיליון דולר) לתקופה של 5 שנים, בדמי הניהול של החממה והקמת מעבדה מרכזית שתאפשר תמיכה במחקר והפיתוח של המוצרים שיפותחו על ידי החברות שיונבטו בה. בנוסף, יוכלו החברות שיונבטו בחממה לקבל עוד עשרות מיליוני שקלים של השקעות לא-מדללות מרשות החדשנות בשלל מסלולים, ובפרט במסגרת קרן ההזנק החדשה של רשות החדשנות, המיועדת להשקיע מעל 500 מיליון שקל בכל שנה וכוללת השתתפות בסבבי השקעה של חברות הזנק בשיעור מענק של 60% בחברות בשלבי הפרה-סיד, עד למענק של 1.5 מיליון של; שיעור מענק של 50% בחברות בשלבי הסיד, עד למענק של 5 מיליון שקל, ו-30% בחברות בשלבי Round A, עד לתקרת מענק של 15 מיליון שקל.

המענק אף יכול להיות גבוה יותר לחברות עם תנאים מועדפים (יזמים מאוכלוסיות בתת-ייצוג או שפעילותן באזורי עדיפות לאומית). כך מלבד התמיכה בהפעלת החממה הטכנולוגית עצמה, תוכל כל חברה שתונבט בחממה להתחרות בקרן ההזנק ולקבל פוטנציאלית מענקים של למעלה מ-21 מיליון שקל (כ-6 מיליון דולר) לחברה ולצמוח, תוך השתתפות משמעותית של המדינה בסיכון, משלב הרעיון או מסחור הידע ועד לשלבי הצמיחה המוקדמת- בתמיכה וליווי של החממה ובעלי מניותיה.

ההליך התחרותי יהיה פתוח לכשישה חודשים. ועל המגישים להוכיח זמינות של מקורות מימון בהיקף של 120 מיליון שקל לכל הפחות, שיוקצו ויושקעו בחממה ובחברות החממה בתקופת הזיכיון. בין היתר יבחנו המציעים בהליך התחרותי לפי היקף ואיכות הניסיון שלהם ושל בעלי המניות שלהם והערך המוסף שלהם בתחום הפעילות של החממה הטכנולוגית שתוקם, כולל שותפויות עסקיות ואסטרטגיות של המציע ובעלי מניותיו עם גופים אחרים, היקף ואיכות הניסיון של הצוות, מקורות המימון של המציע, וכן התכנית העסקית שתוצג ובכללה התמחות בתחומי פעילות ממוקדים ומוגדרים, קידום סביבת החדשנות בתחום הפעילות בישראל ומיצוב החממה כמשקיע מוביל ברמה הבינלאומית בתחום הפעילות, הצגת מגוון רחב של מקורות ליצירה ולאיתור פרויקטים חדשים ותוכנית חדשנית לעידוד רעיונאות (Ideation) וליצירת חברות חדשות (Venture Creation) מבוססות אתגרים וצורך מוכח מהשוק, תכנית מוסדרת להעברת ידע ממוסדות מחקר ישראלים וזרים לשם הקמת חברות הזנק; מדיניות לביצוע השקעות המשך בחברות החממה, וכן תוכנית עסקית שתומכת בהמשך ואף הרחבת פעילות החממה כמשקיע מוביל גם לאחר חמשת שנות הזיכיון.

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "תכנית החממות הטכנולוגיות החדשה שאנחנו משיקים היום מצטרפת לשורה של צעדים שהשקנו בחודשים האחרונים כדי לקדם את סביבת החדשנות בישראל, ובפרט קרן ההזנק וקרן יוזמה החדשה. אחת מהיתרונות המרכזיים של החממות הטכנולוגיות לאורך שנות פעילותן, היא יכולתם לייצר חברות בעלות חדשנות עמוקה (דיפטק) בישראל, לעיתים קרובות ממש משלב הרעיון או המחקר האקדמי, תוך השתתפות המדינה בסיכון. התוספת שאנחנו רוצים לראות מהחממות החדשות שיבחרו בהליך התחרותי, היא היכולת למשוך בעלי מניות ושותפים פיננסיים ישראלים ובינלאומיים חזקים שיאפשרו תמיכה בחברות לאורך זמן רב יותר, משיכת ההון הפרטי הנדרש לצמיחתם ולגדילתם לשווקים הבינלאומיים, והפיכתם לחברות גדולות וברות קיימא בישראל. בצורה זו אנו מאמינים כי החממות יוסיפו לחזק את התחרותיות של ישראל מול מרכזי חדשנות עולמיים".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סוכת צל 08/04/2024 16:22
    הגב לתגובה זו
    רוצים חממות לפלפל עגבניות מלפפון פרחים .
משקפיים חכמות של מטא וריי באן. קרדיט: רשתות חברתיותמשקפיים חכמות של מטא וריי באן. קרדיט: רשתות חברתיות

המשקפיים של צוקרברג: לא קונים אותן בזול אבל הן ישנו את העולם

משקפי מטא ריי באן ב-799 דולר - עם AI מובנה וצמיד שקורא מחשבות. כל מה שצריך מהסמארטפון יהיה בצג המשקפיים מבלי להפריע לראייה; האם המשקפיים יחליפו את האייפון? 

רן קידר |

מטא (Meta), חברת האם של פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ, חושפת מוצר פורץ דרך: משקפי מטא ריי באן דיספליי, משקפי שמש חכמים ראשונים עם מסך מובנה, במחיר של 799 דולר, הכולל גם את צמיד השליטה Meta Neural Band. מדובר בצעד נוסף בחזון של מארק צוקרברג ליצירת ממשק ישיר בין המשתמש לבין הבינה המלאכותית של החברה, מבלי לפתוח טלפון או מחשב. 

ההשקה התקיימה באירוע Meta Connect 2025, שנערך ב-17-18 בספטמבר בקליפורניה, והיא מסמנת נקודת מפנה בתחום המשקפיים החכמים, כאשר מטא מציגה לראשונה מסך AR (מציאות רבודה) מובנה בעדשה הימנית. צוקרברג תיאר זאת כ-"קטגוריה חדשה של משקפי AI", שבה הטכנולוגיה הופכת לחלק טבעי מהיום־יום, ולא רק לגאדג'ט נפרד. במקביל להשקה זו, מטא הציגה גם את דגם Ray-Ban Meta דור שני במחיר נמוך יותר של 379 דולר, עם שיפורים כמו סוללה כפולה (עד 8 שעות) וצילום וידאו ב־3K, וכן את משקפי Oakley Meta Vanguard לספורטאים, במחיר 499 דולר, שמיועדים לפעילויות אקסטרים כמו רכיבה על אופני הרים או סקי, עם סוללה של 9 שעות. דגמים אלה זמינים כבר עכשיו, בעוד שהדיספליי יגיע לחנויות בארה"ב ב-30 בספטמבר, עם תמיכה ראשונית בשווקים כמו בריטניה, צרפת ואיטליה.

המשקפיים החדשים מהווים שדרוג משמעותי לדגמי מטא ריי באן הקודמים, שהושקו ב-2023 והתמקדו בעיקר בצילום, נגינת מוזיקה ושיחות קוליות. כעת, עם המסך המובנה, מטא מתקרבת יותר לחזון של "בינה מלאכותית צמודה" - AI שמלווה את המשתמש בכל רגע נתון. ההשקה הגיעה בעיצומו של אירוע שנמשך יומיים, שבו צוקרברג הדגיש את המעבר ממטאוורס טהור לבינה מלאכותית אישית, עם השקעות של מיליארדים בפיתוח Llama 3 ומודלים מתקדמים. משתמשים ראשונים תיארו את החוויה כ-"מהפכנית", אם כי ציינו גם תקלות קלות בחיבור, כמו בעיות רשת שהופיעו במהלך הנאום המרכזי.

המסך הקסום: כל המידע שאתם צריכים - ישירות מול העיניים

המסך המובנה, בעל רזולוציה של 600x600 פיקסלים, מציג תוכן ישירות בעדשה הימנית מבלי להפריע לראייה הרגילה. הוא מופיע רק כשצריך ונעלם באופן אוטומטי. בין התכונות הבולטות: הודעות טקסט משירותי מטא כמו ווטסאפ ואינסטגרם, שיחות וידאו קצרות, ניווט בזמן אמת דרך מפות של גוגל או אפל, תוצאות חיפוש מידיות מהבינה המלאכותית Meta AI, וכתוביות חיות עם תרגום בזמן אמת לשפות שונות, כולל עברית. לדוגמה, במהלך שיחה עם דובר זר, המשקפיים יכולות להציג תרגום טקסטואלי חי על המסך, מה שהופך אותן לכלי שימושי לתיירים או אנשי עסקים בינלאומיים. בנוסף, הן תומכות בהצגת תצוגות תמונה ממוזערות, כמו תצוגה מקדימה של תמונות או סרטונים, מה שמאפשר למשתמש לבדוק תוכן מבלי להסיר את המשקפיים.

בנוסף, המשקפיים כוללות מצלמה מתקדמת של 12 מגה־פיקסל עם זום אופטי פי 3, המאפשרת צילום תמונות באיכות גבוהה ווידאו ב-3K (שדרוג מהדגמים הקודמים שהוגבלו ל-1080p), ושיתוף ישיר לרשתות החברתיות של מטא בלחיצת כפתור. הן תומכות גם בהפעלת מוזיקה מספוטיפיי או אפל מיוזיק, שיחות קוליות עם מערך מיקרופונים של 5-6 יחידות לשמע ברור (תלוי במקור), ואפילו שליטה בסמארטפון מרחוק, כמו שינוי שירים או קבלת התראות. משקל המשקפיים עומד על 69 גרם בלבד, מה שהופך אותן לנוחות לשימוש ממושך, והן זמינות גם למי שסובל מליקויי ראיה, עם עדשות של בין -4.00 עד +4.00, כולל עדשות Transitions Ruby שמשנות צבע באור השמש.