ניר צוק
צילום: JL Watkins

חברת "אייר חיפה" תתחיל בקרוב לפעול - איזו בשורה היא עשויה להביא לטסים?

חברת תעופה חדשה תיכנס לתוך הוואקום בשדה התעופה בחיפה בו לא פועלת כיום אף חברת תעופה ותפעיל קווים לאילת ולקפריסין; מה יקרה למחירים? והאם מדובר בכישלון ידוע מראש כפי שקרה לפני כעשור כשריינאייר ביקשה להפעיל גם היא קווים פנימיים בישראל?
דור עצמון | (6)

יזם ההייטק ניר צוק חבר בשנה שעברה לאיש העסקים שי באב"ד, למנכ"ל אל על לשעבר גונן אוסישקין ולמנכ"ל צים לשעבר רפי דניאלי להקמת חברת תעופה חדשה בישראל - אייר חיפה. חברת התעופה החדשה צפויה להתחיל לפעול בקיץ הקרוב בקווים מנמל התעופה בחיפה לאילת ולקפריסין, זאת לאחר שקיבלה את אישור משרד התחבורה בספטמבר האחרון.

ניר צוק הקים את ענקית אבטחת המידע האמריקאית פאלו אלטו לפני קצת פחות מ-20 שנה לאחר שנטש את חברת צ'ק פוינט. פאלו אלטו הצליחה להתפתח הרבה יותר מצ'ק פוינט ונסחרת היום בוול סטריט לפי שווי שוק של 86.9 מיליארד דולר לאחר שב-5 השנים האחרונות זינקה ב-230%. שי באב"ד מכהן כיום כמנכ"ל חברת שטראוס ובעבר כיהן כמנכ"ל משרד האוצר, מנכ"ל הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו ומנכ"ל צים ישראל. גונן אוסישקין כיהן כמנהל האסטרטגיה, תכנון וארגון באל על כמנכ"ל החברה הוביל את תהליך ההצטיידות במטוסי הדרימליינר.

אייר חיפה תיכנס לוואקום שנוצר בשדה התעופה בחיפה לאחר שחברת ישראייר מכרה את מטוסי ה-ATR שלה, שהיו המטוסים הישראליים היחידים שמסוגלים לנחות במסלול של שדה תעופה בעיר, ובכך להינות מבלעדיות בשדה. עם זאת יש לציין ישראייר חכרה בשנה שעברה מטוסים קטנים המסוגלים לפעול משדה התעופה באילת ומכרה באמצעותם כרטיסים לפאפוס וללרנקה שבקפריסין.

מה יקרה למחירים?

ראשית, העובדה כי אייר חיפה תהיה חברת התעופה היחידה אשר תפעל משדה התעופה בחיפה תאפשר להם להינות מהיעדר תחרות וגביית מחירים גבוהים יחסית. מנגד, הפעלה של קווים ישירים מחיפה לאילת ולקפריסין עשויה לחסוך לתושבי הצפון את הנסיעה לנתב"ג ולהביא לירידת הביקושים בטיסות של ארקיע, ישראייר, אל על והחברות הזרות אשר פועלות בקווים. ירידת הביקושים מביאה לרוב גם להורדת המחירים אם כי קשה מאוד לצפות אירוע שכזה בהשקת הפעילות של חברת התעופה.

אייר חיפה צריכה להפעיל מטוסים קטנים יחסית על מנת שיכולו להמריא ולנחות מהמסלול הקצר שנמצא בחיפה באורך של כ-1,280 מטר בלבד. מדובר באורך מסלול אשר מגביל משמעותית את דגמי המטוסים המסוגלים לפעול בו. כתוצאה מכך, ולאור העובדה שיהיו אלו מטוסים קטנים אשר יפעלו בו, יוצע בטיסות השונות גם מספר מושבים קטן - היצע נמוך. כלומר כל עוד ההיצע נמוך, כך רמת המחירים צפויה להישאר גבוהה. גם האפשרות שישראייר תחזור להפעיל טיסות לקפריסין באמצעות מטוס קטן חכור כפי שעשתה בשנה שעברה עדיין קיימת, טיסות שנמכרו בכ-250-40 דולר. בעבר דובר על אפשרות להארכת מסלול התעופה בחיפה אך לעת עתה הדבר לא נעשה. מעבר לכך מרחף סימן השאלה הביטחוני באשר לאפשרות למלחמה גדולה בצפון שאם תתרחש אזי שמפרץ חיפה - ונמל התעופה השוכן בו - יהיה מוקד מרכזי לירי מסיבי של טילים ורקטות.

הניסיון שכשל

לפני כעשור פנתה חברת ריינאייר למשרד התחבורה וביקשה להפעילת קו תעופה בין נתב"ג לאילת, כזה שיתחרה בארקיע ובישראייר. חברות התעופה הישראליות נעמדו על הרגליים האחוריות ובעזרת לחצים כבירים כלפי משרד התחבורה ומי שאז עמד בראשו - ישראל כץ - בלמו את המהלך מחשש לפגיעה קשה בחברות הישראליות. גם בירוקרטיה ישראלית העיבה על הרצון של ריינאייר להיכנס ולהפעיל קו פנימי בישראל.

ריינאייר היא חברת הלואו-קוסט הגדולה בעולם המפעילה כיום למעלה מ-500 מטוסים ופועלת ברחבי אירופה. כניסה של חברת תעופה זרה לקו הפנימי-ישראלי עשויה הייתה להביא לתחרות מסיבית על הנוסעים הישראלים ולירידה ניכרת במחירים לעיר הדרומית.

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    לרון 05/05/2025 15:24
    הגב לתגובה זו
    חושים חזקים! אני מחכה להנפקהRYAAY זה לא!
  • 5.
    ירוק 07/04/2024 15:57
    הגב לתגובה זו
    עוד 300 מטר לתוך הים, פשוט בזבוז.
  • 4.
    ניקולאי 07/04/2024 15:21
    הגב לתגובה זו
    יש ביקוש גדול לטיסות בשבת
  • 3.
    פוטנציאל לעליות במחירי הדירות קריית חיים מערבית שדרות (ל"ת)
    מנשה 07/04/2024 14:41
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נמל חיפה 07/04/2024 14:37
    הגב לתגובה זו
    המיקום הטוב ביותר לנמל משלים לנתבג.בתוך מרכז מטרופוליטני. תחבורה ציבורית נגישה ולא גורם לפגיעה בעמק יזרעאל
  • 1.
    חיפאי 07/04/2024 13:40
    הגב לתגובה זו
    מחכים
זוג מבוגרים פנסיה
צילום: pvproductions@freepik

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?

תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים

ענת גלעד |

איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.

העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.

ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים

תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.

מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.

הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי

מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.

חן, שגיא ודביר. קרדיט: עופר חגיובחן, שגיא ודביר. קרדיט: עופר חגיוב

לבנות קמפיין על טראומה לאומית: בנק מזרחי עם מענקים לילדים שנולדו לאחר ה-7.10.23

מזרחי-טפחות הודיע כי ילדים שנולדו מאז ה-7 באוקטובר 2023 יקבלו מהבנק מענק של 1,000 שקל שיופקדו בפיקדון עבורם; למטרת הקמפיין גייסו מזרחי את שורד השבי שגיא דקל חן, שהצטרף לחן אמסלם ולדביר בנדק; מהלך של אופטימיות ותקווה או ציניות של אנשי שיווק? התשובה ברורה

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק מזרחי

בנק מזרחי טפחות מספר לנו שהוא מספק מחווה מרגשת לציבור, הנה המילים שלו  - "בנק מזרחי טפחות יוצא במהלך אנושי ומרגש: מענק של 1000 ש"ח, לילדים שנולדו מאז ה־7 באוקטובר, בהובלת שורד השבי שגיא דקל חן". זה לא שקר, אבל זה מאוד קרוב לכך. זה טשטוש של האמת. בנק מזרחי טפחות צריך לתת הטבות לציבור, אז הוא בחר בדרך הזו כי ככה הוא מרוויח את "הלב שלכם". זה ציני, כי הוא בעצם עושה קמפיין על חשבון מי שבאמת צריך את ההטבות ממנו - האנשים שמקבלים אפס על עמלת העו"ש. האנשים שמקבלים ריבית רצחנית על הלוואות. הציבור משלם מחירים מאוד גבוהים - ריביות ועמלות שמייצרים לבנקים רווחים עצומים וזה קורה בזמן המלחמה כשהקשב של הציבור נמוך מאוד. זה קורה כשסמוטריץ' העלה לפני שנתיים מס על הבנקים. אבל המס הזה התגלגל אליכם. עכשיו הוא שוב רוצה להטיל מס וזה שוב יחזור ללקוחות. 

שר האוצר מנסה להשיג רווח פוליטי, המצב שלו בסקרים רע מאוד והוא רוצה קולות. אבל הפתרון שלו לא יעיל, והדוחות הכספיים לצד העמלות והריביות של הבנקים מוכיחים זאת. הפתרון היעיל נמצא בידי הפיקוח על הבנקים. הפיקוח לא רוצה לעשות שום דבר עד הסוף כי כולם חברים של כולם - גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו - מה משותף להם והאם דני חחיאשווילי יצטרף לקבוצה? בסוף אנשים חושבים על הג'וב הבא, ולמה להם לריב עם הבנקים שאולי יעסיקו אותם בהמשך בתפקיד נוח ומשכורות של מיליונים.

ובמקביל לשחיתות המובנית הזו, בבנק מזרחי טפחות כמו בנקים אחרים מנסים "לשחק לכם במוח". הם מציגים פרסומות, דיווחים, כתבות על כמה שהם טובים ונהדרים ועוזרים לציבור בזמן המלחמה. תזכרו תמיד שמה שבאמת צריך זו תחרות, מה שבאמת צריך זה שהמפקח על הבנקים יורה להם לשלם 2% על העו"ש, זה הכל, זה שווה פי 50 בערך מכל הקמפיינים והטבות שהם "נותנים לנו". אגב, הם לא נותנים. מזרחי מדבר על הטבה לציבור, אבל זה חלק מהחבילה שהוא צריך לתת.    

 

לפני כחצי שנה, בנק ישראל פרסם מתווה וולנטרי, שבמסגרתו תחזיר המערכת הבנקאית סכום מצטבר של 3 מיליארד שקל לציבור, 1.5 מיליארד שקל מדי שנה, החל מהרבעון השני של שנת 2025 ועד הרבעון הראשון של שנת 2027. ההצהרות היו מלוות באמירות כמו "טובת משקי הבית והעסקים הקטנים נמצאת כל הזמן מול עינינו" אבל בפועל, ביד אחת בנק ישראל מאשר לבנקים לגזור קופון ענק על הציבור - בריביות על פיקדונות, בריביות על הלוואות ובעיקר בריבית אפס על העו"ש - וביד שנייה מציג את עצמו כאביר הציבור, ופירסם מתווה שבו הבנקים צריכים להחזיר לציבור בסך הכל 4% מהרווחים שלהם. 

ועכשיו, אנחנו עדים לאבולוציה נוספת של הציניות שבמהלך הזה. במסגרת המתווה של בנק ישראל, הבנקים אמורים לתת לנו, הציבור, הטבות והקלות אבל אם חשבתם שהבנקים פשוט יחזירו לכם כספים, טעיתם. הם יציגו לכם תמונה שמראה אותם באור כמעט קדוש, ולשם כך הם לא יבחלו באמצעים.