עליבאבא מחליפה את המנכ"ל - המניה יורדת ב-2.5% בטרום
דניאל ג'אנג שהוא היו"ר וגם המנכ"ל יעבור להיות ראש יחידת מחשוב הענן. יחליפו אותו שניים, זאת במקביל לספין אוף שמקדמת החברה לפיצול ל-6 חברות
חברת עליבאבא ALIBABA GROUP, ענקית המסחר המקוון הסינית של ג'ק מא, מחליפה את יו"ר החברה והמנכ"ל דניאל ג'אנג (Daniel Zhang), במה שיכול להתפרש גם כהדחה שלו. למעשה הוא 'משונמך' לתפקיד ראש יחידת מחשוב הענן. אז כמובן שהחברה תגיד שזה תחום צומח וחשוב שלה והיא רוצה שהוא יתמקד בפיתוח הפעילות הזו ועדיין - הוא כבר לא מנהל החברה אלא רק יחידה אחת שגם מבצעת התייעלות משמעותית של פיטורי עובדים של לפחות 7% מכח האדם, לקראת הנפקה ראשונית לציבור, במסגרת הפיצול המתוכנן של הענקית עליבאבא ל-6 חברות שונות.
עליבאבא שנמצאת בתהליך של פיצול לשש חברות תמנה ליו"ר החברה את ג'וזף טסאי (Joseph Tsai) ואת אדי יונגמינג וו (Eddie Yongming Wu) למנכ"ל. גם טסאי וגם וו הם עובדים בחברה כבר שנים רבות, למעשה מאז שנת 1999.
הארגון מחדש של עליבאבא ל-6 חברות (ספין אוף) מגיע במטרה להציף ערך בכל פעילות בנפרד. חברות רבות מתאחדות ומבצעות רכישות אבל הצד השני הוא שלפעמים פעילות מסוימת מתומחרת בחסר. במהלך ההפוך של פיצול (ספין אוף) חברות רוצות להציף ערך שנמצא בכל פעילות בנפרד אבל לא מספיק מגיע לידי ביטוי - על היתרונות והחסרונות של ספין אוף תוכלו במדריך הזה.
עליבאבא מתכננת פיצול לחברת ענן, מסחר אלקטרוני סיני, מסחר אלקטרוני גלובלי, מיפוי דיגיטלי ומשלוח מזון, לוגיסטיקה ומדיה ובידור. ההחלטה של עליבאבא מגיעה אחרי שהרגולטורים בסין פעלו בשנתיים הקודמות נגד חברות טכנולוגיה - וגררו התרסקות של עשרות אחוזים במניות שלהן.
- ענקית הפינטק הסינית נכנסת לעולם המטבעות היציבים
- פריצת דרך סינית ב-AI: אנט גרופ מפתחת מודלים זולים בעזרת שבבים מקומיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ספין אוף היא פרקטיקה מקובלת בקרב חברות, שרוצות להוציא 'עסקים שמחוץ לתחום הליבה'. כך למשל, הענקית האמריקאית ג'נרל אלקטריק נמצאת בתהליך פיצול ל-3 חברות. גם אובר מתכננת לפצל את מגזר הלוגיסטיקה. בבנק וואלס פראגו בטוחים שהשנה גם דיסני תבצע ספין אוף ל-ESPN ו-ABC. בתחום הפארמה - נוברטיס הולכת על ספין אוף לסנדוז,
בדוחות האחרונים דיווחה עליבאבא על הכנסות של 208.2 מיליארד יואן סיני (29.6 מיליארד דולר), מתחת לצפי האנליסטים להכנסות של 210.2 מיליארד יואן (עלייה של 2% ביחס לתקופה המקבילה). החברה רשמה רווח מתואם של 1.34 יואן למניה לעומת צפי ל-2.08 יואן למניה (עלייה של 35%). הדו"ח הוא הראשון לאחר הפתיחה המחודשת של סין - היציאה מהקורונה
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מניית עליבאבא נסחרת במחיר של 92 דולר למניה ושווי שוק של 236 מיליארד דולר. המניה איבדה 10% במהלך 12 החודשים האחרונים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.

