בנק FRC
צילום: טוויטר

לאחר שכמעט קרס בחודש שעבר, פירסט רפאבליק בנק יפרסם את דוחותיו - עד כמה המצב חמור?

מניית הבנק האמריקאי איבדה למעלה מ-90% מאז חודש פברואר על רקע הקריסה של SVB; המשקיעים יתעניינו בעיקר בגובה משיכות הכספים ברבעון האחרון ובמצב השורה התחתונה
מתן קובי |

עד לא מזמו פירסט רפאבליק בנק  FIRST REPUBLIC BANK לא היה בין הבנקים הגדולים והמוכרים בארה"ב, כמו ג'יי פי מורגן או בנק אוף אמריקה למשל, אך בחודש שעבר השם שלו עלה לכותרות ולא בעקבות אירוע חיובי. קריסתו של סיליקון ואלי בנק (SVB) הובילה לשמועות בנוגע לקשיי נזילות של בנק FRC, הלקוחות החלו במשיכות הכספים והמשקיעים התרחקו מהמניה כמו מאש. בסופו של דבר הממשל, ביחד עם הבנקים הגדולים ביותר בארה"ב, נאלצו לחלץ את הבנק על ידי הזרמת כספים והרגעה של גל המשיכות - 11 מהבנקים הללו הזרימו כ-30 מיליארד דולר, מה שלעת עתה מנע קריסה נוספת, אשר הייתה עלולה בסופו של דבר גם להשפיע על אותם הבנקים. בנוסף לכספים שקיבל הבנק מיתר הבנקים, הבנק הודיע כי לווה מהפדרל ריזרב בין 20 ל-109 מיליארד דולר בנוסף ל-10 מיליארד דולר נוספים מהקרן שהוקמה להגנה על הבנקים לאור המשבר. לקראת סוף החודש המנכ"ל ועוד חברי דירקטוריון החליטו על כך שלא יקבלו בונוס שנתי בכלל ב-2023 ובתחילת החודש הנוכחי הדירקטוריון החליט להשהות את חלוקת הדיבידנד של מניות הבכורה של הבנק. החשש מקריסה של FRC הגיע עבור רבים משום מקום - בשמונה השנים האחרונות הבנק פספס את תחזיות האנליסטים 5 פעמים בלבד וסך הנכסים שניהל צמחו מ-2017 ועד 2022 ביותר מ-150% אל 271 מיליארד דולר. ברבעון האחרון הבנק רשם הכנסות בסך 1.96 מיליארד דולר ורווח תפעולי של 448 מיליון דולר, זאת בהשוואה ל-1.41 מיליארד דולר ו-477 מיליון דולר ברבעון המקביל. הבנק הציג צמיחה מרשימה לאורך השנים האחרונות כשבשנת 2016 רשם הכנסות של 2.38 מיליארד דולר ורווח נקי של 673 מיליון דולר, בשנה האחרונה הבנק רשם הכנסות בסך 6.76 מיליארד דולר ורווח נקי של 1.67 מיליארד דולר.  מה שתרם להגעה לצמיחה המרשימה הזו היה סקטור ניהול העושר בבנק - היחידה הייתה אחראית ל-15% מההכנסות של השנה החולפת, זאת בהשוואה ל-5.5% בלבד בשנת 2010. "חלק גדול משווי הבנק מגיע מבסיס לקוחות עם הון גבוה" אמר האנליסט אריק קומפטון ממורנינג סטאר. קומפטון הוסיף: "הם (מנהלי הבנק) ידועים גם עבור השגת טאלנטים, בין אם זאת בנקאיים פרטיים או מנהלי כספים, אני חושב שזה משהו נוסף שמעסיק אנשים בנוגע לטווח הארוך מבחינת הבנק". בסופו של דבר, עניין הפקדונות צפוי להיות מוקד תשומת הלב של המשקיעים בדוחות הקרובים, אשר יראו עד כמה המצב באמת חמור. נכון לסוף הרבעון האחרון של 2022 לבנק היו 176 מיליארד דולר בפקדונות ועל פי הודעת הבנק באמצע החודש שעבר, כמות המזומנים שלו עמדה על 34 מיליארד דולר בלבד - מה שהצית את החששות בנוגע ליכולת הנזילות של הבנק.  "המצב מתייצב, מערכות הבנקאות של ארה"ב נשארת שלמה" אמרה שרת האוצר של ארה"ב, ג'נט יילן, לקראת סוף החודש שעבר. יילן הוסיפה ואמרה: "ההתערבות שלנו הייתה הכרחית בכדי לשמור על כל מערכת הבנקאות בארה"ב ופעולות דומות צפויות לקרות במקרה וגופים קטנים יסבלו מריצות (אל הבנק) אשר יהוו סכנה להדבקה". הפעולות של הממשל והגופים הגדולים בסקטור הבנקאות בסופו של דבר עזרו למניית FRC לעלות עד כה בכ-30% מהשפל אך הסיכון עדיין לא חלף. שווי החברה עומד על 2.8 מיליארד דולר, 90% מתחת לגבוה השנתי.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.