רכבת
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

גולדקנופף: "להפסיק את עבודות הרכבת בשבת"; מיכאלי "מדינת הפקקים"

שר השיכון שיגר מכתב לשרת התחבורה במחאה על העבודות שביצעה רכבת ישראל; באופוזיציה תקפו: "אם נתניהו ורגב ייכנעו, הם יתקעו את כולנו בפקקים ויפגעו בשכבות החלשות"
נתנאל אריאל | (2)
בעקבות עבודות תחזוקה שביצעה רכבת ישראל בשבת האחרונה שלח שר השיכון ח"כ יצחק גולדקנופף, יו"ר יהדות התורה, מכתה לשרת התחבורה מירי רגב עם דרישה "לבטל מיידית את הסכמי הממשלות הקודמות" בנושא עבודת הרכבת בשבת בפעולות ש"אינן עונות להגדרה של פיקוח נפש". כאשר לדבריו "עבודות אלו הינם (הטעות במקור) כתוצאה מהסכמים שנחתמו על ידי ממשלות קודמות. בהסכמים הקואליציוניים סוכם כי עבודות אלו יופסקו". הוא הוסיף איום מרומז וציין "לא נוכל להשלים עם מצב זה, אני מבקש את התערבותך הדחופה בנדון". בלשכת גולדקנופף הסבירו כי המכתב מגיע בהמשך לשיחה שקיימו השניים בשבוע שעבר. את המכתב שלח גולדקנופף גם לרה"מ בנימין נתניהו, שר הכלכלה ניר ברקת, יו"ר הקואליציה אופיר כץ (הליכוד) וראשי מפלגות הקואליציה. יצוין כי עבודות התחזוקה המדוברות הן עבודות שניתן לעשות אותן רק כשאין תנועת רכבות על המסילה, ובהנחה שגולדקנופף יצליח לכופף את הקואליציה הרי שניתן יהיה לבצע אותן רק ביום שישי בצהריים ובמוצאי שבת. ברכבת מסבירים מנגד שמי שמבצעים את העבודות הללו הן בעיקר עובדים זרים וקבלנים חיצוניים, כמעט ללא עובדים יהודים, ואלה שכן הם כאלה שקיבלו אישורים ממשרד הכלכלה. את גולדקנופף כמובן שזה לא משכנע.  הבעיה היא שאם לא יעשו את העבודות הללו התוצאה תהיה השבתה של הרכבות וממילא - פגיעה קשה בתחבורה הציבורית וכן מעבר של אנשים לרכב פרטי והחרפת הפקקים. מי שלא חסכה מילות ביקורת ממכתבו של גולדקנופף היא שרת התחבורה לשעבר ויו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי. לדבריה: "זו ממשלת הפקקים. האיום החדש, הסחטנות החדשה, ההזויה והמופרכת של גולדקנופף, אם נתניהו ורגב יכנעו לה, הם יתקעו את כולנו בפקקים ויפגעו בעיקר בשכבות הכי מוחלשות. נתניהו ורגב נושאים שוב ושוב את שם הפריפריה לשווא, אבל תוקעים את הפריפריה, כי הראשונים שלא יוכלו להגיע, הם אלה שגרים בצפון ובדרום. ב-2017 כבר היינו בסיבוב הזה, ליצמן סחט, נתניהו נכנע, העבודות בשבת בוטלו וכולנו תקועות ותקועים מאז בפקקים משוגעים."   גם חברת הכנסת דבי (דבורה) ביטון (יש עתיד) הגיבה למכתב: "השנה היא 2023 ומדינת ישראל נמצאת שנים רבות מאחורי מדינות מפותחות בנושא התחבורה הציבורית. כל רכבת מורידה מכוניות מהכביש וחוסכת פקקים, עצבים ותאונות, אבל כל זה לא מעניין את גולדקונפף. השר גולדקנוף צריך להתעסק במשבר הקיים בשוק הדיור ולא לאיים על אזרחי ישראל בהפסקת העבודות ברכבת ישראל". גם מתוך הקואליציה נשמעה ביקורת כאשר ח"כ דני דנון אמר: "אני מאוד מכבד את אחינו החרדים, השותפים שלנו לקואליציה ולממשלה. על כולנו מוטלת האחריות לעבוד יחד בשיתוף פעולה למען כל אזרחי ישראל. שיתוק הרכבת בימי עבודה יגרום סבל רב למאות אלפי אנשים ויעלה למשק מיליארדים בתקופה של מיתון. אני מצפה מהשותפות שלנו לעבוד יחד איתנו כדי למצוא את הפתרונות המתאימים. אסור לנו לפגוע באזרחי ישראל".    

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    נכהצ 09/01/2023 10:49
    הגב לתגובה זו
    מנהלים לנו את החיים וגם את המתים.
  • 1.
    מה אתם רוצים? 09/01/2023 09:10
    הגב לתגובה זו
    סוכם שעבודות שאינן מצילות חיים לא יבוצעו בשבת, רוב העם כאן מסורתי וזה חשוב לו. גולדקנוף לא ביקש למנוע עבודות חיוניות כהגדרתן בחוק.
זוג מבוגרים פנסיה
צילום: pvproductions@freepik

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?

תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים

ענת גלעד |

איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.

העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.

ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים

תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.

מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.

הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי

מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.

טקס מסירת אור איתן לצה"ל, צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחוןטקס מסירת אור איתן לצה"ל, צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

אור איתן נכנסת לשירות: צה"ל קיבל לראשונה מערכת לייזר מבצעית ליירוט איומים אוויריים

מערכת "אור איתן" פותחה במפא"ת במשרד הביטחון, בהובלת רפאל ובשיתוף אלביט, וצפויה להשתלב במערך ההגנה הרב-שכבתי של צה"ל

מנדי הניג |

אחרי שנים של פיתוח, ניסויים והתאמות מבצעיות, צה"ל מקבל לידיו לראשונה מערכת לייזר מבצעית ליירוט איומים אוויריים. משרד הביטחון וחברת רפאל מסרו הבוקר את מערכת "אור איתן" (Iron Beam) הראשונה, בטקס רשמי שנערך במתקן רפאל, במעמד שר הביטחון ישראל כ"ץ ובכירי מערכת הביטחון. במערכת רואים במהלך צעד נוסף בבניית שכבת הגנה משלימה, שמיועדת להתמודד עם איומים זולים ורבים במספר, ובעיקר לשנות את משוואת העלות של ההגנה האווירית.

במשרד הביטחון מדגישים כי "אור איתן" תשתלב בחיל האוויר כחלק מהמערך הרב-שכבתי, לצד כיפת ברזל, קלע דוד וחץ. בשלב זה, המערכת מיועדת בעיקר להתמודדות עם רקטות קצרות טווח, פצמ"רים וכלי טיס בלתי מאוישים, איומים שמאפיינים את הזירות הקרובות לישראל. לא מדובר עדיין במענה לטילים בליסטיים ארוכי טווח, אך במערכת הביטחון מבהירים כי הפיתוח לא נעצר כאן, וכבר מתבצעת עבודה על יכולות מתקדמות נוספות.

המערכת עברה סדרת ניסויים נרחבת והוכיחה יכולת יירוט בפועל של מגוון איומים. הניסויים כללו תרחישים מבצעיים שונים, והם היוו תנאי מרכזי לפני ההחלטה להעביר את המערכת לשימוש מבצעי בצה"ל.

יירוט בעלות שולית נמוכה 

אחד האלמנטים המרכזיים שמבדילים את "אור איתן" ממערכות יירוט קודמות הוא ההיבט הכלכלי. בניגוד למיירטים מבוססי טילים, שבהם כל יירוט כרוך בעלות גבוהה, מערכת הלייזר פועלת בעלות שולית נמוכה במיוחד לכל הפעלה. במשרד הביטחון מציינים כי השילוב בין מקור לייזר מתקדם למכוון אלקטרו־אופטי ייעודי מאפשר דיוק גבוה, טווח פעולה משופר ויעילות מבצעית, בלי תלות במלאי מיירטים יקרים.

המשמעות היא לא רק שיפור ביכולת ההגנה, אלא גם שינוי באופן שבו ניתן להתמודד עם מתקפות רוויות, שבהן נדרש מספר גדול של יירוטים בזמן קצר. עבור מערכת הביטחון, מדובר בכלי שמרחיב את סל האפשרויות, גם מבצעית וגם תקציבית, ומוסיף שכבה נוספת לאסטרטגיית ההגנה האווירית של ישראל.


"היום, ה-28 בדצמבר שנת 2025, החל עידן הלייזר הביטחוני בעולם"