נטפליקס ודיסני+ יחויבו להשקיע חלק מהכנסותיהן בתוכן ישראלי
הרפורמה בשוק השידורים (צילום: Pixbay)
.
חברות הסטרימינג הבינלאומיות יחויבו להשקיע חלק מהכנסותיהן בארץ בהשקעה בתוכן ישראל, תיקבע רשימת אירועי ספורט שישודרו בחינם לצופים, הקלה באפשרות לשדר חדשות, ואפשרות לחברות הרב-ערוציות המשדרות על גבי האינטרנט לשדר פרסומות לצד דמי מנוי - כך עולה מטיוטת הצעת חוק אספקת תכנים אודיו-ויזואליים שפרסם הבוקר משרד התקשורת. המשרד מבקש לקבל את הערות הציבור להצעת החוק.
הצעת חוק זו נועדה לתקן את החקיקה המיושנת בתחום השידורים ולעדכן את הרגולציה שחלה על השחקנים הפועלים בשוק, שחלקם לא היו קיימים בעת החקיקה המקורית, ועוד יותר - שחלק מהטכנולוגיות לא היו קיימות כלל בזמנו. טיוטת הצעת החוק היא פועל יוצא של המלצות ועדת פולקמן שהוקמה על ידי שר התקשורת יועז הנדל בספטמבר 2020 ושל עבודת צוות מקצועית במשרד התקשורת.
אז מהן עיקרי ההמלצות? הראשונה ואחת המשמעותיות היא חיזוק היצירה הישראלית. בעוד החברות הר-ערוציות הישראליות מחויבות להשקיע 8% מהכנסותיהן בתוכן מקורי, הרי שהחברות המשודרות על גבי אינטרנט - OTT (כגון סלקוםTV ופרטנרTV), כמו גם חברות הסטרימינג הבינלאומיות - כמו למשל NETFLIX ו WALT DISNEY פלוס, אינן מחויבות להשקיע בתוכן מקורי. כעת מוצע בטיוטת ההצעה לחייב את כלל השחקנים הפועלים בישראל להשקיע בתוכן מסוגה עילית.
- דיסני מפתיעה עם רווחי הסטרימינג ומכה את התחזיות; המניה מזנקת
- דיסני עקפה את הציפיות והציגה רווח בסטרימינג - אבל זה לא מספיק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ספק תכנים בינלאומי עם הכנסות של 600-300 מיליון שקלים, יחויב בהשקעה בתוכן מקומי מסוגה עילית בהיקף של 4% מהכנסותיו מאספקת תכנים בישראל. ניתן להעריך שבשלב הראשוני אפשר להכליל את דיסני פלוס בקטגוריה זו. ספק תכנים בינלאומי עם הכנסות מעל 600 מיליון שקלים יחויב בהשקעה בתוכן מקומי מסוגה עילית בהיקף של 6.5% מהכנסותיו מאספקת תכנים בישראל. על פי הערכות, לנטפליקס יש בישראל כ-1.1 מיליון מנויים משלמים. מחיר חבילה חודשית של נטפליקס עומדת על 33-70 שקלים, ובממוצע – קצת מעל 50 שקלים בחודש, שהם מעל 600 שקלים בשנה. רק בישראל מכניסה ענקית הסטרימינג כ-700 מיליון שקלים.
הנעלם הגדול יהיה האם חברות הסטרימינג הבינלאומיות יעלו מחירים בעקבות ההחלטה הנוכחית שתחייב אותן להשקיע בתוכן מקורי? בשלב זה קשה לקבוע, אך בשוק מעריכים כי אופציה כזו קיימת.
הרפורמה תחייב כל ספק תכנים ישראלי עם הכנסות של 600-300 מיליון שקלים, בהשקעה בתוכן מקומי מסוגה עילית בהיקף של 4% מהכנסתו מדמי מנוי ו-13% מהכנסתו מפרסומות. ספק תכנים ישראלי עם הכנסות מעל 600 מיליון יחויב בהשקעה בתוכן מקומי מסוגה עילית בהיקף של 6.5% מהכנסתו מדמי מנוי ו-13% מהכנסתו מפרסומות. הרגולציה תחול על כלל השחקנים המקומיים ובמשרד התקשורת אומרים כי הדבר יבטיח כי בפני הצופה הישראלי יעמוד היצע גדול ומגוון של תכנים איכותיים הנותנים ביטוי לשפה ולתרבות הישראלית על כל גווניה.
- שנה עברית ברייטינג: 3 הישגים והתרסקות אחת
- הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שנה עברית ברייטינג: 3 הישגים והתרסקות אחת
לגבי הפרסום בפלטפורמות הרב-ערוציות, מוצע כי אלה המשדרות על גבי OTT, תחול האסדרה החדשה במסגרתה יוסרו המגבלות הכלכליות הקיימות היום. בשידורים על גבי רשת האינטרנט - הן של ספקי תכנים המשדרים רק במתכונת OTT והן של ספקי תכנים המשדרים גם בכבלים או לוויין, יוכלו ספקי התכנים לקבל הכנסות הן מדמי מנוי והן מפרסומות, ויוכלו להחזיק ברישיון לאספקת חדשות. בתום שלוש שנים תבוטל ההפרדה והכללים החדשים יחולו על כלל שוק השידורים, כלומר גם הפלטפורמות שלא משדרות על גבי OTT, יוכלו לשדר פרסומות. במשרד התקשורת נתנו אורכה לכניסה לפועל של החלטה כזו, כדי לא לזעזע את שוק התקשורת המקומי. לא בטוח שרשת וקשת יאהבו את ההחלטה הזו, ונראה כיצד יפעלו לסכלה או לפחות לקבל הקלות, לאחר שהן צפויות לטעון כי הדבר יפגע בהכנסותיהן.
הרפורמה צפויה כאמור לגעת גם בשידורי החדשות. על פי טיוטת הצעת החוק, כל ספק תכנים יוכל לשדר חדשות אם הוא עומד בתנאים מינימליים, ובלבד שיצירת החדשות תיעשה על ידי תאגיד נפרד מהגוף המשדר. למעשה מדובר על הקלה משמעותית עבור HOT ו-yes שיוכלו להקים ערוצי חדשות ולהפעיל אותם באמצעות תאגיד נפרד כאמור. סוגיה כזו עשויה לאפשר גם לערוץ החדשות הבינלאומי i24NEWS להתחיל להפעיל אפיק חדשות בשפה העברית, בנוסף לערוצים באנגלית, צרפתית וערבית בהם הוא כבר משדר ברחבי העולם, שקיבלו לפני כארבע שנים אישור לשידור גם בפלטפורמת HOT. חברת HOT נמצאת בבעלות חברת אלטיס הצרפתית שנמצאת בשליטת פטריק דרהי, הבעלים של i24NEWS. הרגולציה מנעה במשך שנים אפשרות לשדר ערוצים בפלטפורמה שנמצאת תחת אותה בעלות. בנוסף, במידה ובעל רישיון חדשות ימכור את תכניו לספק תכנים, הוא יחויב להציע את החדשות לכלל ספקי התכנים במחיר הוגן ובלתי מפלה, כך ש-i24NEWS תחויב להציע את תכניה גם ל-yes ולשאר הפלטפורמות הישראליות. אגב, בזמנו הציע הערוץ הבינלאומי את תכניו גם לפלטפורמות המתחרות.
טיוטת הצעת החוק קובעת עוד כי שיעור מסוים מההשקעה בהפקות מקומיות יושקע בהפקות מקומיות שהופקו בידי בתי הפקה או מפיקים חיצוניים, כלומר הפקות שהפיק בית הפקה שלא מוחזק על ידי הגורם המממן, מה שצפוי לשמור על גיוון במקורות היצירה.
בנוגע לשידורי ספורט, במשרד התקשורת אומריפ כי על מנת לוודא רמת נגישות גבוהה של תכני ספורט שיש להם ביקוש משמעותי בקרב הציבור או חשיבות תרבותית או לאומית, תיקבע רשימה של אירועי ספורט מרכזיים שספקי התכנים יחויבו להציעם למנוייהם, ללא תשלום נוסף. על מנת לשמר את התחרות בין ספקי התכנים שמושפעת באופן ישיר מהיכולת שלהם להציע תכני ספורט, מוצע לחייב בעל זכויות ספורט להציע את תכני הספורט לכלל ספקי התכנים, במחירים הוגנים ובלתי מפלים. בנוסף, בעל זכויות שידור של תכני ספורט שמוכר את התוכן לספקי התכנים, יחויב להציע להם את זכויות השידור על גבי כל פלטפורמה, לרבות למכשירים ניידים.
סעיף משמעותי בטיוטת הצעת החוק מתייחס לתאגיד השידור הציבורי וגם לערוץ כנסת. ערוצים אלו יספקו לכל ספק תכנים ישראלי שירצה בכך את התכנים שלהם ללא תמורה, וזאת מאחר ומדובר בתכנים שהצרכן הישראלי כבר שילם עליהם דרך תשלום מיסים.
ועוד סעיף משמעותי, אך רגולטורי לחלוטין, הוא "ברית המועצות", אותה הצעה שקיימת כבר 20 שנה, לאיחוד שני הרגולטורים בתחומי התקשורת – הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין. על פי ההצעה, שני הגופים האלה ייסגרו תוקם במקומם רשות שתפקידה לאסדר את כל תחום אספקת התכנים האודיו-ויזואליים לציבור. הרשות תוקם כיחידת סמך עצמאית במשרד התקשורת, ותהיה בעלת ראיית רוחב על השוק ויכולות מקצועיות בתחומי הכלכלה והתחרות. הסמכויות של הרשויות הקודמות יפקעו ותחתיהן יהיו כללים חדשים. לגבי האפשרות לביטולו של משרד התקשורת – עוד סוגיה שנידונה לא אחת בשנים האחרונות – אין חדש, והוא ימשיך לתפקד למרות הקמת אותה רשות חדשה.
.
הצעה מהפכנית לשוק התקשורת, אבל במצב הפוליטי היא בכלל ישימה? השר יועז הנדל (צילום מסך: כאן 11)
.
סוגיה מעניינת בהקשר להצעה היא האפשרות לקדם אותה בתקופת ממשלת מעבר, עם נחיתות מספרית לקואליציה בכנסת, והאם הממשלה הבאה תאמץ את התוכנית של הנדל, ותקדם אותה?
שר התקשורת הנדל מסר: ״אנחנו מתקדמים שלב נוסף באסדרת שוק השידורים והתאמתו לעידן הנוכחי. לאחר שוועדות רבות דנו בנושא ודוחות רבים נותרו לאורך שנים 'במגירה', אנחנו מתקדמים היום לעבר חקיקה. הרפורמה תחייב גופי שידור בינלאומיים וישראליים, בעלי מאות אלפי מנויים בשוק הישראלי, להשקיע ביצירה ישראלית. תחום החדשות נפתח לתחרות ולפלורליזם. תחום שידורי הספורט יוסדר ויותאם להרגלי הצפייה ותיאסר בלעדיות על תכני ספורט. יתר על כן, הרפורמה מציעה להפחית את ההתערבות הרגולטורית בגופים המשדרים, והרשויות הקיימות המאסדרות את שוק השידורים ייסגרו ובמקומן יקום גוף אחוד חדש, עם סמכות רגולציה מוגדרת וממוקדת".
בעקבות ההחלטה, נמסר מאיגוד המפיקים לקולנוע וטלוויזיה כי הם מברכים את השר הנדל, את מנכ"לית המשרד ואת הצוות המקצועי, "שלא נרתעו מהבחירות או מנטפליקס, דיסני ואחרות ופרסמו תזכיר חוק לתיקון תעשיית התוכן, שסובלת שנים מרגולציה לא מתאימה". והוסיפו: "יש לנו עדיין הערות וויכוחים צפויים על מדרגות חובת ההשקעה, 300 מיליון שקל מדרגה ראשונה היא מדרגה גבוהה מדי, וכן על הגדרות ושינויים נדרשים, אך הכיוון הוא חיובי ואנו מקווים לקדם את החקיקה המתאימה כבר עם כינוסה של כנסת חדשה".

שנה עברית ברייטינג: 3 הישגים והתרסקות אחת
לקראת סוף תשפ"ה, אפשר לומר חד משמעית שחדשות 12 של קשת הם המוצר הטלוויזיוני המצליח ביותר השנה, וככל הנראה מאז הקמתה של הטלוויזיה המסחרית; לאחר פריצה יוצאת דופן, ערוץ 14 התייצב ותכניות הדגל שלו, המהדורה המרכזית והפטריוטים הגיעו כנראה לתקרת הזכוכית שלם; רשת בבעיה, היות ולמעט "האח הגדול" נמצאת בירידה מתמדת; כאן11 והתאגיד נמצאים בבעיית רייטינג קשה לכל אורכו ורוחבו של לוח השידורים
רצועות שידור רבות מילאו את לוח השידורים ולוח השנה בתשפ"ה ואנחנו כאן כדי לנסות לעשות קצת סדר בנתונים.
מעל כולם, ניצבות מהדורות החדשות של קשת, אם זו המהדורה המרכזית שנמצאת תמיד, אבל תמיד, בראש הטבלה, ואם אלו שאר רצעות החדשות, בבוקר, ברצועות המוקדמות של הערב ובלייט נייט. קשת היא השליטה הבלתי מעורערת של החדשות בישראל ומעבר להכנסות שנובעות מכך, חדשות 12 מכתיבות סדר יום ציבורי, אם זה בבחירת האייטמים לשידור ואם זה באופן שבו הם מתווכים. החדשות של היום כבר מזמן אינן מתכסות בגלימה של אובייקטיביות, אלא משודרות מתוך עמדה ברורה, גם אם היא לא נאמרת בפירוש. וכך, עם שליטה חזקה כל כך, חדשות 12 היא במובנים רבים הציבוריות הישראלית ואפשר גם לקרוא לה הממלכתיות החדשה (תואר שמגיע לה כבר כמה עשורים ברציפות).
כך גם אתמול, כשהרייטינג של המהדורה המרכזית של חדשות 12 עמד על 14.3% ו-376 אלף צופים. אמנם אתמול הטבלה הפנימית של מקומות 2-4 השתנה ואינה מייצגת את השנה האחרונה, אבל היא כן מייצגת את הרייטינג של מוצאי שבת, שבהם ערוץ 14, שהתבסס כמעט באורח קבע במקום השני, יורד למקום האחרון עם 4.7% רייטינג בלבד ו-111 אלף צופים בסך הכל. רשת, שלרוב נמצאת במקום השלישי, היתה עם 5% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו כאן11, שלאחרונה ירדה לנתונים שמעידים על צפייה דלילה מאד, היתה אתמול עם 4.9% רייטינג ו-124 אלף צופים.
הריאליטי בראש הפריים טיים
מוצר טלוויזיוני נוסף שתמיד מספק את הסחורה הוא "האח הגדול" של רשת. גם אתמול משדר "פגישת מחזור" של הריאליטי המצליח ביותר אי פעם והמוצר שמציל את רשת עמד על 16% רייטינג ו-448 אלף צופים. ניתן רק לדמיין מה היה מצבה הכלכלי של רשת ללא המוצר הזה, אבל מבלי להיכנס לספוקלציות, הוא בבירור קלף מנצח ולכל אורך השנה, בכל ערב ששודר, היה במקום הראשון ברייטינג של הפריים טיים. ניתן להתווכח על רמת העניין, אבל זוהי תופעה עולמית וסיפור ישן למדי על הפופולריות של תכניות הריאליטי, בטח ובטח כשהן בתחרות מול תכניות "איכות" כלשהן. וכך, אתמול ריאליטי נוסף "מאסטר שף" של רשת היה במקום השני עם נתונים מכובדים של 14.7% ו-354 אלף צופים. שתי תכניות הריאליטי הם עם הרייטינג הגבוה ביותר בכל רצועות השידור, והם מוצר טלוויזיוני יותר מצליח אפילו מחדשות 12. עם זאת, לא ניתן לומר שהם מביאים ערך מוסף מעבר לערך הכלכלי שהם מביאים איתם.
באותה רצועת הפריים טיים שודרו גם הפטריוטים של ערוץ 14, שאמנם התברגה באורח קבע למקום השלישי בלבד, אבל ניתן רק לשער שהתמורה הכלכלית שהיא נותנת לערוץ 14, לעומת ההשקעה הכלכלית היא גבוהה וזהו מוצר טלוויזיה מצליח. עם זאת, כמו כל שידורי ערוץ 14, הוא הגיע לתקרת הזכוכית שלו. וללא מהלך גורף כלשהו של הערוץ, זה יהיה מקומו. כבר לא ערוץ נישה, אבל לא זה שמכתיב את האג'נדה הציבורית.
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפריים טיים שודר גם "שיר אחד" בכאן11, פרויקט ראוי וחשוב של התאגיד, שמסקר את התרבות הישראלית דרך השירים שעיצבו אותה. עם זאת, הרייטינג אמנם גבוה יחסית לכאן11, אבל עדיין עמד על 3.5% בלבד ו-85 אלף צופים בסך הכל. וזהו הסיפור של כאן11 ותאגיד השידור הציבורי. ישנו דיון שלם לגבי התיקצוב שלו, ההטייה שלו ושל עובדיו, בייחוד סביב מחלקת החדשות וסביב סוג התכנים שמשודרים בתכניות המקור, אבל מבלי לנקוט בעמדה כלשהי, היות ואנחנו כאן כדי לדבר על הרייטינג, כאן11 בבעיה קשה. השידור הציבורי לא מצליח להתחרות בשידור המסחרי, וכשמדובר על רצועות החדשות, המצב הופך לעגום במיוחד, היות וברוב רובם של הימים הרייטינג שלו לא רחוק מהרייטינג של ערוץ נישה כמו ערוץ 9. זוהי ממש התרסקות והיא על חשבוננו.

שנה עברית ברייטינג: 3 הישגים והתרסקות אחת
לקראת סוף תשפ"ה, אפשר לומר חד משמעית שחדשות 12 של קשת הם המוצר הטלוויזיוני המצליח ביותר השנה, וככל הנראה מאז הקמתה של הטלוויזיה המסחרית; לאחר פריצה יוצאת דופן, ערוץ 14 התייצב ותכניות הדגל שלו, המהדורה המרכזית והפטריוטים הגיעו כנראה לתקרת הזכוכית שלם; רשת בבעיה, היות ולמעט "האח הגדול" נמצאת בירידה מתמדת; כאן11 והתאגיד נמצאים בבעיית רייטינג קשה לכל אורכו ורוחבו של לוח השידורים
רצועות שידור רבות מילאו את לוח השידורים ולוח השנה בתשפ"ה ואנחנו כאן כדי לנסות לעשות קצת סדר בנתונים.
מעל כולם, ניצבות מהדורות החדשות של קשת, אם זו המהדורה המרכזית שנמצאת תמיד, אבל תמיד, בראש הטבלה, ואם אלו שאר רצעות החדשות, בבוקר, ברצועות המוקדמות של הערב ובלייט נייט. קשת היא השליטה הבלתי מעורערת של החדשות בישראל ומעבר להכנסות שנובעות מכך, חדשות 12 מכתיבות סדר יום ציבורי, אם זה בבחירת האייטמים לשידור ואם זה באופן שבו הם מתווכים. החדשות של היום כבר מזמן אינן מתכסות בגלימה של אובייקטיביות, אלא משודרות מתוך עמדה ברורה, גם אם היא לא נאמרת בפירוש. וכך, עם שליטה חזקה כל כך, חדשות 12 היא במובנים רבים הציבוריות הישראלית ואפשר גם לקרוא לה הממלכתיות החדשה (תואר שמגיע לה כבר כמה עשורים ברציפות).
כך גם אתמול, כשהרייטינג של המהדורה המרכזית של חדשות 12 עמד על 14.3% ו-376 אלף צופים. אמנם אתמול הטבלה הפנימית של מקומות 2-4 השתנה ואינה מייצגת את השנה האחרונה, אבל היא כן מייצגת את הרייטינג של מוצאי שבת, שבהם ערוץ 14, שהתבסס כמעט באורח קבע במקום השני, יורד למקום האחרון עם 4.7% רייטינג בלבד ו-111 אלף צופים בסך הכל. רשת, שלרוב נמצאת במקום השלישי, היתה עם 5% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו כאן11, שלאחרונה ירדה לנתונים שמעידים על צפייה דלילה מאד, היתה אתמול עם 4.9% רייטינג ו-124 אלף צופים.
הריאליטי בראש הפריים טיים
מוצר טלוויזיוני נוסף שתמיד מספק את הסחורה הוא "האח הגדול" של רשת. גם אתמול משדר "פגישת מחזור" של הריאליטי המצליח ביותר אי פעם והמוצר שמציל את רשת עמד על 16% רייטינג ו-448 אלף צופים. ניתן רק לדמיין מה היה מצבה הכלכלי של רשת ללא המוצר הזה, אבל מבלי להיכנס לספוקלציות, הוא בבירור קלף מנצח ולכל אורך השנה, בכל ערב ששודר, היה במקום הראשון ברייטינג של הפריים טיים. ניתן להתווכח על רמת העניין, אבל זוהי תופעה עולמית וסיפור ישן למדי על הפופולריות של תכניות הריאליטי, בטח ובטח כשהן בתחרות מול תכניות "איכות" כלשהן. וכך, אתמול ריאליטי נוסף "מאסטר שף" של רשת היה במקום השני עם נתונים מכובדים של 14.7% ו-354 אלף צופים. שתי תכניות הריאליטי הם עם הרייטינג הגבוה ביותר בכל רצועות השידור, והם מוצר טלוויזיוני יותר מצליח אפילו מחדשות 12. עם זאת, לא ניתן לומר שהם מביאים ערך מוסף מעבר לערך הכלכלי שהם מביאים איתם.
באותה רצועת הפריים טיים שודרו גם הפטריוטים של ערוץ 14, שאמנם התברגה באורח קבע למקום השלישי בלבד, אבל ניתן רק לשער שהתמורה הכלכלית שהיא נותנת לערוץ 14, לעומת ההשקעה הכלכלית היא גבוהה וזהו מוצר טלוויזיה מצליח. עם זאת, כמו כל שידורי ערוץ 14, הוא הגיע לתקרת הזכוכית שלו. וללא מהלך גורף כלשהו של הערוץ, זה יהיה מקומו. כבר לא ערוץ נישה, אבל לא זה שמכתיב את האג'נדה הציבורית.
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפריים טיים שודר גם "שיר אחד" בכאן11, פרויקט ראוי וחשוב של התאגיד, שמסקר את התרבות הישראלית דרך השירים שעיצבו אותה. עם זאת, הרייטינג אמנם גבוה יחסית לכאן11, אבל עדיין עמד על 3.5% בלבד ו-85 אלף צופים בסך הכל. וזהו הסיפור של כאן11 ותאגיד השידור הציבורי. ישנו דיון שלם לגבי התיקצוב שלו, ההטייה שלו ושל עובדיו, בייחוד סביב מחלקת החדשות וסביב סוג התכנים שמשודרים בתכניות המקור, אבל מבלי לנקוט בעמדה כלשהי, היות ואנחנו כאן כדי לדבר על הרייטינג, כאן11 בבעיה קשה. השידור הציבורי לא מצליח להתחרות בשידור המסחרי, וכשמדובר על רצועות החדשות, המצב הופך לעגום במיוחד, היות וברוב רובם של הימים הרייטינג שלו לא רחוק מהרייטינג של ערוץ נישה כמו ערוץ 9. זוהי ממש התרסקות והיא על חשבוננו.