אולפן הלא TV
צילום: צילום: ערוץ הלא TV

השינוי שיכניס את המפרסמים לשוק התקשורת הערבי?

ממחר יפורסמו נתוני הרייטינג של הערוץ הישראלי בשפה הערבית הלא TV, חצי שנה לאחר שהצטרף לוועדה למדרוג, ובתום בדיקות שנערכו. עוגת הפרסום בישראל עומדת על כ-4.6 מיליארד שקלים - רק כ-80 מיליון מופנים למדיה בערבית
אלכסנדר כץ |

אולפן הלא TV (צילום: יח"צ)

.

חצי שנה לאחר שהצטרף רשמית לוועדה למדרוג, ממחר יפורסמו נתוני הרייטינג של ערוץ הטלוויזיה הישראלי בשפה הערבית הלא TV. לאורך החודשים האחרונים התקיימו בדיקות וטסטים, ודיוק בחלוקה הדמוגרפית של הנדגמים על ידי הוועדה - כ-700 בתי אב, שהם כ-2,200 פרטים, במטרה שייתן ייצוג מדויק של המגזר דובר הערבית בישראל. מבין אותם נדגמים, כעת מהמגזר הערבי נדגמים כ-140 משפחות, שהם 400 פרטים.

 

הערוץ שמשודר באפיק 30 ב-HOT וב-yes, הוקם לפני כעשור במסגרת הקמת מספר ערוצים ייעודיים על ידי הרשות השנייה, בהם ערוץ דובר רוסית (ערוץ 9) ערוץ מוזיקה (ערוץ 24), וערוץ המסורת (ערוץ 20 שהפך עם השנים לערוץ מסחרי זעיר - וכיום הוא ערוץ 14). בתחילת דרכו סבל מעודף שותפים, דבר שהקשה על פעילותו. ב-2016, כשהערוץ היה על סף קריסה כלכלית, רכש איש העסקים באסם ג'אבר את מלוא הבעלות על הערוץ. ג'אבר הוא הבעלים של קבוצת התקשורת הגדולה במגזר הערבי "פאנט", שמחזיקה בין היתר גם באתר החדשות הפופואלרי בערבית פאנט. כיום טוענים בקבוצת פאנט כי הערוץ רווחי מאז 2019. 

.

אסם ג'אבר, בעלי קבוצת פנורמה וערוץ הלא TV (צילום: יח"צ)

 .

בערוץ אומרים כי נתוני הרייטינג יהוו כלי תכנוני אפקטיבי על מנת להגדיל את הכיסוי בקמפיינים  שמעתה יכללו גם את הקהל הערבי. המפרסמים שלא פרסמו עד עתה בערוץ בגלל חוסר בנתוני צפייה יקבלו היום רייטינג מלא ויכלו להשלים את הקמפיינים בטלוויזיה לכלל האוכלוסייה.

 

ואכן, גורמים טוענים לאורך השנים כי ההשקה בשוק הפרסום בערבית עומד על כ-80 מיליון שקלים בשנה, בעוד עוגת הפרסום הכללית עמדה ב-2021 על יותר מ-4.6 מיליארד שקלים. מדובר על פחות מ-2% מכלל העוגה שמופנים למגזר, בעוד אחוז הערבים הישראלים באוכלוסייה עומד על קצת מעל 20%.

 

גם מבחינת הפרסום הממשלתי, המצב לא להיט - ואולם טיפה יותר טוב מאשר במגזר הפרטי. על פי מחקר שפרסם בסוף 2021 על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת לגבי הוצאות הפרסום של לשכת הפרסום הממשלתית (לפמ) בדגש על פרסומים לחברה הערבית, עולה כי סך הוצאות הפרסום של לפמ ל-2021 (ינואר-נובמבר) עמדו על 217 מיליון שקל, מהם הופנו 15.3 מיליון למגזר הערבי, שהם 7% מכלל הפרסום. מתוך 92 מיליון השקלים שהופנו לפרסום בטלוויזיה, הטלוויזיה בשפה הערבית זכתה בשני מיליון שקל בלבד, קצת מעל אחוז אחד (הלא TV קיבל 1.568 מיליון שקל, וערוץ מכאן של תאגיד השידור כאן עם 481 אלף שקל. כזכור, חלקה של האוכלוסייה הערבית עומד על כ-20%.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

באסם ג'אבר, הבעלים של הערוץ, אמר היום כי "הלא TV מהווה את ערוץ התקשורת המרכזי של תושבי ישראל הערבים. אנו שמחים להצטרף כחברים מלאים לוועדה למדרוג. מדובר בצעד חשוב שיתרום לייצוגה של החברה הערבית בישראל בכלל ובתקשורת הישראלית בפרט".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.