אולפן הלא TV
צילום: צילום: ערוץ הלא TV

השינוי שיכניס את המפרסמים לשוק התקשורת הערבי?

ממחר יפורסמו נתוני הרייטינג של הערוץ הישראלי בשפה הערבית הלא TV, חצי שנה לאחר שהצטרף לוועדה למדרוג, ובתום בדיקות שנערכו. עוגת הפרסום בישראל עומדת על כ-4.6 מיליארד שקלים - רק כ-80 מיליון מופנים למדיה בערבית
אלכסנדר כץ |

אולפן הלא TV (צילום: יח"צ)

.

חצי שנה לאחר שהצטרף רשמית לוועדה למדרוג, ממחר יפורסמו נתוני הרייטינג של ערוץ הטלוויזיה הישראלי בשפה הערבית הלא TV. לאורך החודשים האחרונים התקיימו בדיקות וטסטים, ודיוק בחלוקה הדמוגרפית של הנדגמים על ידי הוועדה - כ-700 בתי אב, שהם כ-2,200 פרטים, במטרה שייתן ייצוג מדויק של המגזר דובר הערבית בישראל. מבין אותם נדגמים, כעת מהמגזר הערבי נדגמים כ-140 משפחות, שהם 400 פרטים.

 

הערוץ שמשודר באפיק 30 ב-HOT וב-yes, הוקם לפני כעשור במסגרת הקמת מספר ערוצים ייעודיים על ידי הרשות השנייה, בהם ערוץ דובר רוסית (ערוץ 9) ערוץ מוזיקה (ערוץ 24), וערוץ המסורת (ערוץ 20 שהפך עם השנים לערוץ מסחרי זעיר - וכיום הוא ערוץ 14). בתחילת דרכו סבל מעודף שותפים, דבר שהקשה על פעילותו. ב-2016, כשהערוץ היה על סף קריסה כלכלית, רכש איש העסקים באסם ג'אבר את מלוא הבעלות על הערוץ. ג'אבר הוא הבעלים של קבוצת התקשורת הגדולה במגזר הערבי "פאנט", שמחזיקה בין היתר גם באתר החדשות הפופואלרי בערבית פאנט. כיום טוענים בקבוצת פאנט כי הערוץ רווחי מאז 2019. 

.

אסם ג'אבר, בעלי קבוצת פנורמה וערוץ הלא TV (צילום: יח"צ)

 .

בערוץ אומרים כי נתוני הרייטינג יהוו כלי תכנוני אפקטיבי על מנת להגדיל את הכיסוי בקמפיינים  שמעתה יכללו גם את הקהל הערבי. המפרסמים שלא פרסמו עד עתה בערוץ בגלל חוסר בנתוני צפייה יקבלו היום רייטינג מלא ויכלו להשלים את הקמפיינים בטלוויזיה לכלל האוכלוסייה.

 

ואכן, גורמים טוענים לאורך השנים כי ההשקה בשוק הפרסום בערבית עומד על כ-80 מיליון שקלים בשנה, בעוד עוגת הפרסום הכללית עמדה ב-2021 על יותר מ-4.6 מיליארד שקלים. מדובר על פחות מ-2% מכלל העוגה שמופנים למגזר, בעוד אחוז הערבים הישראלים באוכלוסייה עומד על קצת מעל 20%.

 

גם מבחינת הפרסום הממשלתי, המצב לא להיט - ואולם טיפה יותר טוב מאשר במגזר הפרטי. על פי מחקר שפרסם בסוף 2021 על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת לגבי הוצאות הפרסום של לשכת הפרסום הממשלתית (לפמ) בדגש על פרסומים לחברה הערבית, עולה כי סך הוצאות הפרסום של לפמ ל-2021 (ינואר-נובמבר) עמדו על 217 מיליון שקל, מהם הופנו 15.3 מיליון למגזר הערבי, שהם 7% מכלל הפרסום. מתוך 92 מיליון השקלים שהופנו לפרסום בטלוויזיה, הטלוויזיה בשפה הערבית זכתה בשני מיליון שקל בלבד, קצת מעל אחוז אחד (הלא TV קיבל 1.568 מיליון שקל, וערוץ מכאן של תאגיד השידור כאן עם 481 אלף שקל. כזכור, חלקה של האוכלוסייה הערבית עומד על כ-20%.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

באסם ג'אבר, הבעלים של הערוץ, אמר היום כי "הלא TV מהווה את ערוץ התקשורת המרכזי של תושבי ישראל הערבים. אנו שמחים להצטרף כחברים מלאים לוועדה למדרוג. מדובר בצעד חשוב שיתרום לייצוגה של החברה הערבית בישראל בכלל ובתקשורת הישראלית בפרט".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.