נטפליקס שלט צפייה בטלוויזיה
צילום: Istock

המלחמה של קשת ורשת נגד תוכנית נטפליקס לשלב פרסומות

פרסומים בעולם גורסים כי נטפליקס שוקלת לשלב פרסומות בפלטפורמת הסטרימינג שלה, בתמורה למנוי מוזל ללקוחות. בקשת ורשת חוששים כי הדבר יפגע בהכנסותיהן ממפרסמים מקומיים, ופנו לשר התקשורת בבקשה לקיים פגישה בנושא
אלכסנדר כץ | (1)

ערוצי הטלוויזיה המסחריים הגדולים בישראל, צופים בחשש בדיווחים על האפשרות כי נטפליקס תשלב פרסומות בשירות הסטרימינג שלה, בפורמט של מנוי מוזל. החשש הוא שמהלך כזה יפגע במודל ההכנסות שלהן - פרסומות. היום פנו קשת ורשת באמצעות עו"ד נגה רובינשטיין לשר התקשורת יועז הנדל, וביקשו לקיים פגישה בנושא.

 

"עניינה של פנייתנו היא בפרסומים מהשבוע האחרון לפיהם בכוונת חברות הסטרימינג הבינלאומיות, נטפליקס שכבר פועלת בשוק בישראל ודיסני (שעתידה להתחיל לפעול בישראל בקרוב) לשנות את המודל העסקי שלהן כך שיכלול הכנסות מפרסום", נכתב במכתב להנדל. "שינוי זה מהווה איום משמעותי על הערוצים המסחריים, אשר מפיקים את הכנסותיהם מפרסום ועל תעשיית התוכן המקומית".

 

"בעוד שהערוצים המסחריים שקועים עד צוואר בעמידה בדרישות רגולטוריות, שחלקן הגדול מכביד שלא לצורך, וניצבים בפני התנגדות למובן מאליו: תשלום עבור השימוש בתוכן שלהם. שחקנים בינלאומיים הפועלים בשוק הישראלי נמצאים הרחק קדימה", נכתב.

 

החשש כאמור הוא מכך שנטפליקס תנגוס בשוק הפרסום המקומי, ומאידך – לא תהיה מחויבת להפקת יצירה מקורית מקומית, בניגוד לקשת ורשת שמחויבות רגולטורית להשקיע בתוכן – בהתאם לחקיקה רגולטורית משנות ה-90, ותיפגענה בנתח הפרסום שלהן בישראל.

 

סוגיית ההשקעה בתוכן מקורי צצה כבר עם הקמתן של סלקום TV ובהמשך פרטנר TV, שמעבירות את שידוריהן ב-OTT, ולכן לא מחויבות גם הן להפקה מקורית, כל עוד לא שונתה החקיקה בישראל. ואולם, בעוד שסלקום TV ופרטנר TV מחזיקות בכחצי מיליון לקוחות בערך, כוחה של ענקית הסטרימינג נטפליקס גדול יותר ועל פי הערכות, היא כבר נהנית מכ-1.1 מיליון לקוחות משלמים בישראל. "חברות הסטרימינג צפויות לייצר הכנסות מפרסום, ולהתחרות בערוצים המסחריים בזמן שהן משוחררות ממגבלות רגולטוריות", נכתב במכתב להנדל. "חברות אלה אינן מייצרות תוכן עצמאי מקומי, אך הן מייצרות, עבור עצמן, הכנסות מפרסום על בסיס תוכן שמיוצר על ידי גופי תוכן מקומיים, ובכלל זה הערוצים המסחריים. הפגיעה בערוצים מסחריים כתוצאה מכך היא פגיעה כפולה - פעם אחת בשל ירידה בשיעורי הצפייה, ופעם נוספת בשל העברת תקציבי הפרסום מתמיכה בתוכן ישראלי לחברות הסטרימינג. משמעות של פגיעה זאת בערוצים המסחריים היא פגיעה בהיקף ההשקעה בהפקות מקומיות".

 

המטרה של קשת ורשת היא להסדיר את סוגיית השידורים בכל הנוגע לחברות הסטרימינג הבינלאומיות: "אנו פונים אליך כשר הממונה על חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו על מנת שתפעל לקידום מהלכים שיתנו בידינו כלים מתאימים להתמודד מיידית עם השלכות הפגיעה הכפולה של כניסתן של שחקניות סטרימינג הבינלאומיות לישראל. בשלב המיידי ניתן לקדם מהלכים בנושאים המצויים בתחום סמכותם של גורמי הממשלה".

מטעמו של שר התקשורת יועז הנדל טרם התקבלה תגובה. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חושב 27/04/2022 20:12
    הגב לתגובה זו
    ממש אחרית הימים
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.