אופניים
צילום: Pixbay

משרד הכלכלה: רפורמת הייבוא תביא לחיסכון של 10% גם באופניים וכלים

לפי בדיקת משרד הכלכלה והתעשייה, סך החיסכון הצפוי ליבואנים מהעברת אופניים והכלים הקרמיים למסלול הצהרות – מוערך בכ-10%; ממשיכים בהיערכות נמרצת למימוש רפורמת היבוא, שתצא לדרך בחודש יוני הקרוב, ומצפים שהרפורמה תביא להגדלה במספר היבואנים, לגיוון המוצרים, להגברת התחרות ולהורדת יוקר המחייה"
איתן גרסטנפלד | (1)
נושאים בכתבה יבוא משרד הכלכלה

בדיקת משרד הכלכלה והתעשייה, סך החיסכון הצפוי ליבואנים מהעברת אופניים והכלים הקרמיים למסלול הצהרות – מוערך בכ-10%. זאת, כחלק מבחינת משמעויות הרפורמה בהפחתת העלויות ליבואנים על מגוון מוצרים.

במשרד בדקו לאחרונה את השפעת מעבר התקנים של אופניים – אופני כביש, אופני הרים ואופניים לילדים בגירים, ובנוסף לכך תקנים של כלי אוכל מסוגים שונים, למסלול יבוא על בסיס הצהרה על התאמה לתקינה בינלאומית בצירוף תעודות בדיקה של מעבדות מוסמכות מחו"ל, במקום נוהל הבדיקות הקיים באמצעות מכון התקנים.

אופניים המיוצרים בשוק העולמי, נתונים לרגולציה בישראל על בסיס הכרה בתקנים בינלאומיים, כך  שהם מצריכים כיום בדיקות דגם של מכון התקנים, רק אחריו ניתן לייבא משלוחים מסחריים. העברתם מוצרים אלו למסלול המבוסס על הצהרת היבואן, במקום בדיקות דגם, תפחית את הנטל ע"י צמצום זמן ההתעסקות היבואן ברגולציה והפחתת עלויות הכרוכות בבדיקה במכון התקנים.

לפי בדיקה שביצע הממונה על חוקיות היבוא במשרד הכלכלה והתעשייה, אנואר חילף, במטרה לכמת את עלות תהליך היבוא ובהתאם למתודולוגיית בדיקה מוכרת לפי מודל SCM  , נמצא כי העברת התקן להליך הצהרות, יוכל לחזק את היבואנים הקטנים, שמהווים כיום נתח קטן מהשוק בשל הנטל הרגולטורי והבירוקרטי, משך זמן ההמתנה ועלויות הבדיקות.

סך החיסכון מהעברת האופניים, לקבוצה 3 (הצהרות) – מוערך בכ-10%. ככל שהתחרות בשוק תגדל, ההערכה היא כי שיעור הירידה במחיר לצרכן יהיה אף גבוה יותר. יודגש כי הבדיקה הראתה כי קיים פער מחירים עבור אותם דגמים של המוצר, בין השוק הישראלי לשווקים מקבילים באירופה, בכ-30%.

עוד בדק משרד הכלכלה והתעשייה את יבואם של כלים קרמיים - זכוכיתיים וכלי הגשה מזכוכית, המיועדים לבוא במגע עם מזון. עם כניסת הרפורמה, יעמדו בפני היבואן שתי חלופות - יבוא על בסיס הצהרת התאמה לתקן בינלאומי בצרוף תעודת בדיקה של מעבדה מוסמכת מחו"ל  או, יבוא על בסיס הצהרת התאמה לדרישות התקן הישראלי, שאימץ את התקן הבינלאומי, לאחר שבוצע בדיקת דגם במכון התקנים.

בדיקות הממונה על חוקיות הייבוא, הראו פערים גדולים בהשוואת המחירים של מוצרים זהים, בין ישראל לממוצע האיחוד האירופי - פער שהגיע עד ל-40 אחוזים. לפי הניתוח, ייתכן שחלק מפער זה נובע בשל הדרישות הרגולטוריות הקיימות כיום כגון בדיקת הדגם המיובא, דבר שלאחר הרפורמה ייחסך מהיבואנים אשר יבחרו לייבא במסלול ההקלות 'קסיס'. ההערכה היא, שכ-80% מהיבואנים בתחום, יכולים כבר כיום לעמוד בדרישת התקן הבינלאומי הנדרש במסלול 'קסיס' ולחסוך בכך זמן וכסף.

קיראו עוד ב"בארץ"

סך החיסכון הצפוי, עבור היבואנים (קטנים והבינוניים),  כתוצאה מהשינוי נאמד ב-10% מעלויות המכר,  והציפיה במשרד הכלכלה והתעשייה, חיסכון זה יועבר בהוזלה בערך דומה (ואף גבוה מכך בהינתן השפעות של הגברת תחרות, מגוון והיצע) לצרכנים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עמי 24/04/2022 14:12
    הגב לתגובה זו
    נחיה ונראה מי יוריד מחיר ב-10%................... אני מהמר על אף אחד. במותגים המובילים יבוא מקביל בהיקפים משמעותיים כמעט בלתי אפשרי.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.