רשת הסופרמרקטים ויקטורי
צילום: יח"צ

לומברד אודייר: "סין וישראל הן ההוכחה שהאינפלציה אינה גלובלית"

על פי הבנק השוויצרי, האינפלציה בארה"ב תגיע לשיאה בסוף השנה הנוכחית, אך לדבריהם - אין סימנים לכך שגורמי האינפלציה בארה"ב מתפשטים לשאר העולם
נתנאל אריאל | (6)
נושאים בכתבה לומברד אודייה

לכלכלה השנייה בגודלה בעולם ולישראל שלנו אין הרבה נקודות דמיון - להם יש 1.4 מיליארד תושבים, ולנו 9 מיליון (יותר מפי 155), להם יש את השטח השני בגודלו בעולם, אחרי רוסיה, ואנחנו מדינה קטנטונת. הם נשארו 4,000 שנה באותו מקום, ואנחנו נדדנו בכל העולם.

אבל מעניין לראות שבכל הקשור להתאוששות הכלכלה העולמית, בעולם מסתכלים על ההתאוששות הכלכלית בישראל שאחרי הקורונה - ושואבים עידוד ואופטימיות. מבצע החיסונים בישראל נחל הצלחה גדולה, כאשר מרבית האוכלוסייה מעל גיל 18 עשתה את מה שנכון והתחסנה, וכתוצאה מכך כאשר מדינות אחרות עדיין נאבקות בסגרים אצלנו הכל כבר פתוח.

נכון, יש עכשיו נסיגה, עם העלייה בתחלואה בקרב ילדים, אבל זה היה צפוי והגיוני לאור העובדה שהם אינם מחוסנים. אבל סביר שהמדינה תתגבר גם על הגל הזה, ובוודאי כאשר רוב האוכלוסיה מחוסנת - לממשלה החדשה יש הרבה יותר מרחב תמרון ואפשרויות לנהל את המשך המאבק בקורונה.

אז היכן המעצמה העולה סין, וישראל הקטנה נפגשות בכל זאת? בהוכחה שהאינפלציה שהחלה להרים ראש מסביב לעולם אינה גלובלית - "ישראל וסין אשר מובילות את התאוששות הכלכלה העולמית מהוות הוכחה לכך" אומר סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר.

 

לדבריו: "במשך יותר מעשור תהו קובעי המדיניות המוניטרית לאן נעלמה האינפלציה. מאז אפריל האינפלציה בארה"ב עלתה, ובחודש שעבר האינפלציה הייתה הגבוהה ביותר מזה שלושה עשורים. אנו מאמינים שהאינפלציה בארה"ב תישאר גבוהה בשאר 2021, ותגיע לשיאה בנובמבר - בדצמבר.

"נכון לזמן זה, שום דבר אינו מצביע על כך שהגורמים המניעים את האינפלציה מתפשטים לאזורים אחרים בכלכלה, או למדינות אחרות – ראיה לכך היא שסין וישראל, המדינות אשר מובילות את ההתאוששות העולמית, אינן חוות עלייה משמעותית באינפלציה. עם זאת, יתכן שהאינפלציה בסין עדיין אינה משקפת את מאמצי הממשלה לעבור לכלכלה המונעת על ידי הוצאות צרכניות, ולא על ידי ייצור, וחברות סיניות עשויות להתמודד עם התייקרות עלויות בעקבות עליית מחירי הסחורות, אך עלויות אלה עדיין לא מתגלגלות אל הצרכן".

 

האם הפד' ייכנע וייסוג ממדיניות הריבית החדשה שלו?

על שוק המט"ח אמר מונייה: תיאוריות כלכליות אומרות לנו שכאשר המחירים עולים במדינה מסוימת, ערך המטבע יורד. בשלושת העשורים האחרונים, הקשר בין הדולר האמריקאי לאינפלציה עקב אחר דפוס זה, במיוחד כנגד מטבעות שווקים מפותחים. בשלב זה, נכון להסתכל על הקשר בין שער החליפין לתשואות הריאליות, או על הפרשי התשואות הריאליות. אנו מאמינים כי העלייה האחרונה באינפלציה, המוכחת כחולפת, לא תרתיע את הפד מלהיצמד למטרתו להתאוששות רחבה יותר בשוק העבודה האמריקאי בתוך מסגרת הזמנים שהציב. במקרה זה, התשואות הריאליות יפעילו לחץ על הדולר האמריקני. בהנחה שהאינפלציה לא תעלה ברמה הגלובלית, ערך הדולר יפחת כיוון שהאינפלציה גבוהה יותר תשחק את ערכו".

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    א.ג 25/07/2021 02:01
    הגב לתגובה זו
    מספיק להסתכל על מחירי הנדלן הבריאות והחינוך שעלו פי שתיים, שלוש בעשור האחרון בשביל להבין שמדובר בהיפר אינפלציה שתתפוצץ לכולנו בפנים
  • 5.
    בוש ונכלם 24/07/2021 21:47
    הגב לתגובה זו
    בעיקר לא על הקורונה
  • 4.
    Sam 23/07/2021 21:47
    הגב לתגובה זו
    תתביישו לכם שהכנסתם בין השורות את נושא החיסונים לילדים, שופר תעמולה של מי אתם?
  • 3.
    אבגד 23/07/2021 14:11
    הגב לתגובה זו
    הוא בכך שנתוני האינפלציה בשתי המדינות מפוברקים. לפי נתוני בנק ישראל האינפלציה בעשר שנים האחרונות היתה אפסית. אני מציע לערוך מבחן פשוט. שכל אזרח יבדוק מה היתה ההוצאה החודשית הממוצעת שלו בשנת 2010, ומה ההוצאה שלו היום על אותו סל מוצרים. ההפרש בגובה ההוצאה החודשית, זו האינפלציה. האמת היא שבעשור הזה היתה אינפלציה מטורפת.
  • 2.
    יותם 23/07/2021 10:57
    הגב לתגובה זו
    האינפלציה מזמן ברחה ותמיד הייתה קיימת! החל ממדדים שקריים, דור הבומרס, הטבות מס ועד אי שוויון בעולם. אתם פשוט לא יודעים איפה לחפש. אפילו מניות הן אינפלציה.
  • 1.
    בני 22/07/2021 15:23
    הגב לתגובה זו
    נוח להם להוציא מהחישוב את האינפלציה המשוגעת בנדלן שיש בסין ובישראל.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.