ירידות בסגירה: הנאסד"ק נפל ב-0.5% והדאו איבד 0.8%; AT&T ירדה 6%
- טרם החל המסחר הרציף
DISCOVERY INC ירדה היום אחרי שאתמול מחקה עד הנעילה את העליות מהן נהנתה קודם לכן ברקע המיזוג עם פעילות המדיה של AT&T INC תחת חברת Warner Media. ענקית התקשורת חילקה דיבידנד ברמות שעלו מדי שנה זה למעלה מ-25 שנה, אך כעת יפחת מכ-15 מיליארד דולר לכ-8 מיליארד; החוב ברמה של כ-170 מיליארד יופחת בכ-40 מיליארד ויחס החוב-EBITDA עתיד לרדת מתחת ל-2.6. עוד יחסכו הוצאות ריבית של עד 3 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). PALANTIR TECHNOLOGIES חברת הדאטה-מיינינג של פיטר ת'יל עלתה במסחר בלא שהוציאה הודעה כלשהי. לפי מסמכים שהגישה הפמילי אופיס המנהלת את השקעותיו של המיליארדר סטנלי דרקנמילר, היא רכשה 5.9 מיליון מניות של פלנטיר ב-139 מיליון דולר. PLUG POWER INC החברה המפתחת תאי דלק מבוססי מימן עבור רכבים עלתה היום גם כן. פלאג פאוור לא הוציאה דיווח כלשהו, אך ייתכן שהסיבה לעלייה היא התבטאות נוספת מצד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על תמיכתו באנרגיה ירוקה, הפעם בסיור שערך במתקן של יצרנית הרכב פורד. מניית חברת הבינה המלאכותית C3 AI (סימול: AI) התחזקה ללא סיבה נראית לעין. החברה AGENUS (סימול: AGEN) תקבל 1.38 מיליארד דולר מיצרנית התרופות BRISTOL-MYERS SQUIBB כדי שזו תמסחר ותפתח את הטיפול הניסיוני שלה לסרטן. בריסטול מאיירס תשאף להשתמש בפיתוח גם עבור טיפולים אימונו-אונקולוגיים משלה, לרבות כאלה נגד גידולים שאינם קטנים של סרטן ריאות - שהם 85% ממקרי סרטן הריאות בעולם. AMC ENTERTAINMENT HOLDINGS INC רשת בתי הקולנוע עלתה מעט לאחר שבטרום המסחר קפצה, וזאת ללא שהוציאה דיווח רלוונטי. בשוק מדברים פעם נוספת על חזרה של "מניות המים", דוגמת AMC, GAMESTOP CORP ונוספות. TPG PACE BENEFICIAL FINANCE CORP שלד הספאק הזה יקלוט את פעילות חברת הטענת הרכבים החשמליים ChargePoint. לשלד אם כן אין פעילות אבל כחברה ציבורית פרסם היום את דוחותיו, בהם הציג רווח של 2.35 דולר למניה. בקופת השלד מזומנים בסך 2.1 מיליון דולר נכון לסוף הרבעון הראשון. ענקית הקמעונאת WALMART הכתה גם כן את הצפי בשוק עם נתון הכנסות של 138.31 מיליארד דולר ורווח מתוואם של 1.69 דולר למניה. האנליסטים ציפו להכנסות של 131.97 מיליארד דולר ורווח מתואם של 1.22 דולר למניה ׁ(לכתבה המלאה). MACY'S INC רשת בתי הכלבו עקפה את התחזיות כשדיווחה על רווח בסך 0.32 דולר למניה על הכנסות של 4.7 מיליארד דולר. תחתזית הקונצנזוס הייתה להפסד של 0.39 דולר למניה על הכנסות 4.4 מיליארד דולר. SOCIAL CAPITAL HEDOSOPHIA HOLDINGS CORP. V חברת יעוץ ההשקעות תמחק מהמסחר בבורסת ניו-יורק ותחל להסחר בנאסד"ק ככל הנראה בתחילת יוני. INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES בסוכנות הידיעות רויטרס מפרסמים כי תאגיד המחשבים ירכוש את חברת Waeg, שותפה של SALESFORCE המייעצת לאחרונה. העסקה צפויה לתמוך באסטרטגיות של IBM לתחומי הענן והבינה המלאכותית. ישראליות בוול סטריט ננוקס חברת ההדמייה קפצה בוול סטריט מבלי דיווח כלשהו שיביא לעלייה. באחרונה החברה דיווחה עם פרסום דוחותיה הכספיים על עיכובים בקבלת החלקים המרכזיים למכשיר הדגל שלה וכי היא לא תעמוד ביעד שהציבה לספק 1,000 מכשירים עד הרבעון הראשון בשנה הבאה (לכתבה המלאה). חברת הקנאביס אינטרקיור שהגישה זה מכבר בקשה לרישום בנאסד"ק מציגה תוצאות לרבעון הראשון: ההכנסות צמחו פי 8 ל-33 מיליון שקל; ה-EBITDA ברמה של 10 מיליון שקל (לכתבה המלאה). דריו הלת' שפיתחה אפליקציית מעקב לטיפול בחולי סוכרת ולחץ דם מדווחת על הכנסות של 3.6 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה, לעומת 1.7 מיליון ברבעון המקביל. ההפסד התפעולי הסתכם בכ-14.3 מיליון דולר, לעומת כ-10.1 מיליון בתקופה המקבילה. עוד הודיעה החברה על רכישת wayForward תמורת כ-30 מיליון דולר, מתוכם כ-25 מיליון דולר ישולמו עם השלמת הרכישה וכ-5 מיליון בכפוף לאבן דרך. הנרכשת פיתחה פלטפורמת בריאות דיגיטלית לטיפול ותמיכה רגשית הכוללת מנוע חכם (AI) שעוזר בתהליך אבחון והתאמת טיפול, כלים לטיפול עצמי באמצעות טיפול קוגנטיבי התנהגותי (cbt) וטיפול על ידי קאוצ׳רים (לכתבה המלאה). אמדוקס נהנית בחודשיים האחרונים מעלייה נאה, אחרי שקיבלה תביעות על הצגת מספרים שגויה-מניפולטיבית בדוחות הכספיים. בראיון בלעדי לביזפורטל אומרת סמנכ"לית הכספים תמר רפופורט דגים - "אמדוקס צומחת בכל השנים, כולל בשנים של משבר כלכלי. אמנם היה לנו רבעון אחד עם האטה קצרת טווח ומיד חזרנו לצמוח" (לראיון המלא). מניית פרוטליקס פרוטליקס (US) עולה מעט היום אך עדיין עמוק מתחת למחיר לפני ההודעה על כישלון הניסויים. אז היא קרסה לכ-3.5 דולר ומשם רק השמיכה לרדת עד לכ-2.7 דולר כשהיום היא כאמור מתקנת. לפרוטליקס יש עוד מוצרים בקנה ויש גם מוצר - טיפול בגושה שנמכר, אבל קצב שריפת המזומנים עדיי גדול ונראה שהמשקיעים חוששים מדילול נוסף. דילול מגיע לרוב במחירי דיסקאונט וזה מוריד את המניה. בולטות מבין הישראליות - מניית צים שמוסיפה להתחזק גם היום, לאחר שאתמול עלתה ב-6% ובשישי ב-10% - מחיר המניה עלה ביותר מפי 3 מאז ההנפקה לפני שלושה וחצי חודשים. הסיבה - המשך מחירי התובלה הגבוהים שמחלחלים לרווחים פנומנליים לחברה.
- 1.שוקע 18/05/2021 21:39הגב לתגובה זוהקרן יורדת ללא קשר לעליות או ירידות כל הזמן למטה גם שמדדים עולים או יורדים מריח ריח של צחנה על רשות ניירות ערך לבדוק מה קורה שם פשוט מוזר לכאורה יש שם משהו לא כשר לדעתי לא הגיוני מה שקורה שם
- פלוני 19/05/2021 08:04הגב לתגובה זולא אמרת מילה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
