מה מיוחד בחברת ההשקעות של וורן באפט ומה הוא המליץ למשקיעים?
המשקיע האגדי, וורן באפט, קיים השבוע את המפגש השנתי של בעלי המניות בחברת האחזקות / השקעות שלו – ברקשייר האתווי (BRK). למי שאינו מכיר, מדובר על אירוע חשוב, בו באפט ושותפו מזה כחצי מאה – צ'רלי מאנגר, עונים במשך שעות מרובות על שאלות מגוונות בתחומי ההשקעות והכלכלה.
עד התפרצות הקורונה, האירוע היה נערך באולם ענק וכן משודר באינטרנט לכל דורש. כמו כן, בשנים רגילות המפגש כלל פסטיבל ענקי של החברות השונות שבתיק האחזקות של ברקשייר (BRK). יש מי שכינה את המפגש "הוודסטוק של הקפיטליזם"; וזה כנראה תיאור נכון וממצה.
השנה, בצל מגפת הקורונה, המפגש נערך באופן וירטואלי. למרות הריחוק החברתי, והעדר הפסטיבל החגיגי, וורן באפט נתן כמה תובנות מעניינות אודות הכלכלה האמריקאית והעולמית.
ברקשייר האתאווי
בשנת 2020 חברת ההשקעות הענקית של וורן באפט רשמה הכנסות של כ-286 מיליארד דולר (ארה"ב), ורווחים נקיים של מעל 42 מיליארד דולר (ארה"ב). סך הנכסים של החברה (כולל חברות מוחזקות) עמד על כ-874 מיליארד דולר (ארה"ב).
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר על תאגיד ציבורי ענק, הכולל מגוון רחב של השקעות מהותיות בחברות מוכרות כמו: אפל, אמריקן אקספרס, קוקה קולה וכו'. לצד ההשקעות, ברקשייר מחזיקה באופן מלא במיזמים עסקיים מוצלחים כמו חברת הביטוח גייקו (Geico), חברת הסוללות דורסל (Duracell), חברת ההלבשה Fruit of the Loom וכו'.
ניהול עצמאי
למרות ההיקף העצום של החברות המוחזקות, מבנה הניהול של ברקשייר הינו מאוד רזה. תאגיד ההשקעות חולש על כ-360 אלף עובדים במגוון רחב של ענפים וחברות שונות. אולם, עובדי המטה של באפט המנהלים את התאגיד הענק מלמעלה הינם פחות מ- 30 (סך הכול).
ברקשייר מתגאה בסגנון ניהולי מאוד מופשט וישיר; כל מנהל הינו עצמאי ואחראי בלעדית על החברה שלו. לכל מנהל יש את כל המשאבים הנדרשים להצלחה, אבל בסוף היום (בתום התקופה) ברקשייר תבוא ותוודא שהעסק מתפתח, צומח ורווחי. באפט משתדל שלא להתערב בהחלטות הניהוליות של החברות השונות, ובאותם מקרים חריגים שבהם הוא מזהה בעיה הוא מבצע החלפה של המנהלים הבכירים.
- קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
החיסרון לגודל
באפט מודה כי בתחילת דרכו היה הרבה יותר קל להשיג תשואה עודפת בהשקעות שלו. כיום, בגלל היקפה העצום, ברקשייר מתקשה למצוא מקורות רווח שמתאימים לגודלה ולהיקף נכסיה. "החיסרון לגודל" מורגש - קשה למצוא השקעות בהיקפים של מיליארדים שנותנים תשואות נאות למשקיעים.
זו אחת הסיבות שבשנים האחרונות ברקשייר קונה יותר ויותר חברות בענפי הרכבת, הנדל"ן והאנרגיה. השקעות אלו, למרות שולי הרווח היחסית נמוכים, מאפשרים לחברה להשקיע את הונה העצום בנכסים מניבים. בגלל היקף ההשקעות הגדול בתחומי הנדל"ן והתשתיות - תוכנית הפיתוח של הנשיא ביידן (מעל 2 טריליון דולר), ממצב את ברקשייר במיקום מאוד נוח להרוויח מההשקעות הממשלתיות הצפויות.
למרות זאת, ברקשייר יושבת כיום על הר של מזומנים בהיקף של כ-145 מיליארד דולר (ארה"ב), ומאוד מתקשה למצוא הזדמנויות רכישה ממשיות.
מלחמות הירושה
לצד החדשות הטובות, וההזדמנויות המבורכות, ראוי להתייחס לפיל שבחדר. וורן באפט (בן 90) וצרלי מאנגר (בן 97) אינם צעירים במיוחד. הם בנו את ברקשייר בעשר אצבעותיהם, ומנהלים אותה ביד רמה. החשש בשוק ההון הוא שביום שהם יעזבו את ברקשייר - מחיר המניה שלה תצנח.
על מנת להתמודד עם החששות של המשקיעים, באפט ומאנגר החליטו להודיע באופן פומבי על מחליפם העתידי. היורש המיועד: גרג אבל, המשמש היום כסגן יושב ראש התאגיד הוצג לציבור, והשתתף באופן פעיל במפגשים האחרונים עם בעלי המניות. לגרג יש אתגר גדול במיוחד, הוא צריך לשכנע את המשקיעים שהוא מסוגל להיכנס לנעליים המאוד גדולות של באפט ומאנגר. בינתיים – הדעות חלוקות, והחששות מהיום שאחרי באפט רק הולכות ומתגברות.
אקטיבי מול פאסיבי
למרות היותו משקיע אגדי, בעל יכולת יוצאת דופן להשקיע כספים ולזהות הזדמנויות בשוק ההון, באפט ממליץ לכל משקיעי העולם לשים את כספם בקרן סל על מדד מניות אמריקאי מרכזי ורחב (עם עמלות נמוכות).
הנושא עלה גם השנה באספת בעלי המניות של ברקשייר, וזכה להתייחסות נרחבת מצד באפט, שהצהיר כי הוא ממליץ ליורשיו להשקיע את כל חסכונותיהם במדד שוק מרכזי כמו S&P 500 (500 החברות בעלות השווי שוק הגדול ביותר בארצות הברית).
זה קצת אירוני, כי באפט בעצמו הצליח מעל ומעבר דווקא כמשקיע אקטיבי; בבחינה מעמיקה של השקעות שונות, וזיהוי המוצלחים והטובים ביותר, על פני הגרועים והנחשלים.
ההימור של וורן באפט
על מנת להוכיח את עמדתו שהשקעות פאסיביות עדיפות על אקטיביות, באפט ביצע ניסוי פומבי ענק. בתחילת שנת 2008 (ממש לפני תחילת משבר הסאב פריים) באפט הימר מיליון דולר (ארה"ב) מכספו הפרטי. ההימור היה במבנה הבא: באפט ישקיע מיליון דולר בקרן סל (ETF) זולה ופשוטה שמחקה את מדד השוק S&P500, לעשר שנים. במקביל, משקיע אקטיבי כלשהו, ישקיע מיליון דולר בכל השקעה אקטיבית שיראה לנכון לאותה תקופה. בתום 10 שנים, נבדוק כמה כסף נצבר נטו (בניכוי העמלות המקובלות בכל סוג השקעה), ומי שצבר הכי הרבה כסף יקבל את כל הקופה. קרן הגידור היוקרתית קרן פרוטוג'ה מניו יורק, לקחה על עצמה את ההימור, הוציאה מיליון דולר מכספה ויצאה לדרך.
התחלה הייתה קצת מדאיגה (משבר פיננסי) וההשקעות עברו דרך חתחתים עם עליות וירידות, אבל התוצאות בסופו של דבר הדהימו את כולם: במהלך 10 שנים (2008-2018), קרן הסל הפאסיבית על מדד S&P500 הניבה תשואה נטו של כ-126% (לאחר עמלות), מול התשואה נטו של קרן פרוטוג'ה של כ-36% בלבד. באפט הראה תשואות של למעלה מפי 3 לטווח ארוך. כדרכו של באפט (שהתחייב למסור 99% מכל הונו לצדקה), כספי ההימור נתרמו לארגון חסד.
אינפלציה
אולי האזהרה החמורה ביותר של באפט הינה החשש הממשי שלו מהתפרצות אינפלציונית בארצות הברית. השילוב של יציאה מהירה ממשבר הקורונה (צמיחה גואה), מדיניות מרחיבה של הבנק המרכזי (ריבית נמוכה) ושל הממשל (תוכניות סיוע והשקעות נרחבות) - עלול ליצור תנאים של כלכלה "רותחת" ועליות מחירים ממשיות. כבר קיום, ניתן לזהות עלייה ממשית במחירי הסחורות וחומרי הגלם השונים. כמו כן, בחינה של נתוני הצריכה מראים כי הציבור האמריקאי (בדומה לישראלי) נמצא במצב בו הוא רוכש הרבה יותר מהרגיל, והרבה פחות רגיש לפערי המחירים. עלייה ממשית באינפלציה הינה חשש ממשי שיש לו השפעות מהותיות על שוק ההון.
הלל בש ([email protected]) - מנהל סיכונים פיננסים בחברת סמארט אופשנס בע"מ, מרצה במרכז האקדמי לב ובאוניברסיטת בר אילן.
- 5.אלירם 05/05/2021 23:08הגב לתגובה זותודה רבה על הכתבה סוף סוף אתר שמדבר תכלס ..חן חן לכותב
- 4.גם המליץ אף פעם לא למכור בהפסד-מי מכר AAL? (ל"ת)מאיר 05/05/2021 11:09הגב לתגובה זו
- 3.תודה (ל"ת)איתן 05/05/2021 11:07הגב לתגובה זו
- 2.ברור. תודה. (ל"ת)דב 05/05/2021 10:26הגב לתגובה זו
- 1.רק צריך להקשיב, להפנים וליישם . הרווח מובטח :) (ל"ת)יעקב 05/05/2021 10:22הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
