סיטיפס OUT: מיום שישי הרכבת הקלה בירושלים תופעל ע"י חברת כפיר
לאחר עשר שנים ולא מעט תלונות, חברת סיטיפס יוצאת מירושלים ובמקומה ייכנס החל מיום שישי הקרוב זכיין חדש: חברת כפיר, בבעלות משותפת של חברת CAF הספרדית וחברת שפיר הנדסה 1.06% שזכתה במכרז לפני כשנתיים. לתושבים נותר לקוות שהפעלת הרכבת תהיה טובה יותר מאשר עד כה. ימי ושעות הפעילות ותדירות הרכבות יישארו ללא שינויים.
החברה הזוכה תהיה אחראית על הארכת הקו מפסגת זאב לנווה יעקב ומתחנת הר הרצל לבית החולים הדסה עין כרם (הקו האדום). בנוסף, היא תקים קו נוסף משכונת גילה בדרום העיר להר הצופים, כולל שלוחות למלחה וגבעת שאול (הקו הירוק). על פי משרד התחבורה הארכת הקו האדום אמורה להסתיים בתוך כשנה וחצי והקו הירוק ייבנה בתוך כ-4 שנים.
משרד התחבורה אוהב לנפנף בנתונים על מספר המשתמשים ברכבת הקלה בירושלים, אשר נוסעים בה כ-160 אלף נוסעים ביום, וטוען כי עם השלמת הקו הנוסף ייסעו ברכבת הקלה כ-400 אלף נוסעים מדי יום, אך זו לא חכמה גדולה. כדי לגרום לאנשים לנסוע ברכבת הקלה בוטלו בירושלים עשרות קווי תחבורה ציבורית בירושלים, והאחרים הפכו להיות כאלה שמתחברים לתחנות של הרכבת הקלה כך שלמעשה לא נותרה לציבור כל אלטרנטיבה, וגם כאשר הרכבת עמוסה מדי אין להם אפשרות לבחור לנסוע בתחבורה ציבורית אחרת.
ביום חמישי תפתח חברת כפיר מרכז שירות לנוסעי הקו האדום, במתחם הסינמה סיטי בירושלים שיפעל בימים ראשון עד חמישי בין השעות 09:00 בבוקר ועד 17:00, ובימי שישי וערבי חג בין השעות 09:00 בבוקר ועד 13:00 בצהריים. המרכז יחליף את מרכז השירות של סיטיפס במרכז כלל, שיפסיק את פעילותו היום. המוקד הטלפוני יהיה במספר 2779*.
- בשורה לירושלמים: הקו האדום של הרכבת הקלה חוזר לשירות מלא
- אושרה תכנית קו M2 של המטרו שיחבר בין חולון לפתח תקווה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב: "עם תום תקופת הזיכיון, אני מודה לזכיין היוצא 'סיטיפס', ומברכת את הזכיין החדש 'כפיר'. תוך שנים ספורות תהיה ירושלים הראשונה להפעיל רשת תחבורה ציבורית חכמה המציעה כיסוי רחב של חלקי העיר, ושירות זמין ואיכותי לתושבים ולמיליוני המבקרים בבירה".

המהפך הטורקי: ארדואן נוטש את פוטין לטובת טראמפ? עסקאות ענק בין המדינות
פגישת פסגה בניו יורק, הסכמי אנרגיה חסרי תקדים, ומשחק כפול מסוכן בין וושינגטון למוסקבה
טורקיה מתכננת לחתום כבר בשבוע הבא על שורת עסקאות אנרגיה חדשות עם ארצות הברית, גם על מנת לחזק את יחסיה עם וושינגטון בזירה הביטחונית והגיאו-פוליטית. ההסכמים, על פי התקשורת האמריקאית צפויים לכלול התחייבויות לרכישת כמויות נוספות של גז טבעי נוזלי (LNG) אמריקאי, כחלק ממהלך רחב יותר של גיוון מקורות האנרגיה של אנקרה, שמטרתו להפחית את התלות במקורות מסורתיים ולחזק את הביטחון האנרגטי של המדינה. עסקאות אלה, שייחתמו על רקע המתיחות הגלובלית בשוקי האנרגיה, עשויות להגיע להיקף של 15 מיליארד מטר מעוקב בשנה עד 2028, ויכללו שותפויות עם ענקיות אמריקאיות כמו צ'נייר אנרג'י (Cheniere Energy).
במקביל, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן צפוי להיפגש עם מקבילו האמריקאי דונלד טראמפ בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בסוף ספטמבר, פגישה שעשויה לסמן עידן חדש ביחסים הדו-צדדיים. לאחר שנים של מתיחות סביב רכישת מערכות נשק רוסיות כמו S-400 והדעות המנוגדות על סוריה. ההתקרבות הזו היא מהלך אסטרטגי מצד ארדואן, שמנסה לנווט בין כוחות גלובליים מתחרים. הפגישה, שצפויה להתמקד בנושאי אנרגיה וביטחון אזורי, מגיעה על רקע לחץ אמריקאי להפחתת התלות הרוסית באנרגיה, כפי שטראמפ דוחף מאז תחילת כהונתו השנייה. ארודאן מספק לו כאן מתנה גדולה, וזה יחזק את כוחה של טורקיה מול ארה"ב. לא הכי טוב לישראל, במילים עינות.
בין רוסיה לארה"ב - מאזן עדין
טורקיה מוצאת עצמה בעמדה מורכבת, כשחקנית מרכזית בשוק האנרגיה הגלובלי, המנסה לשמור על איזון דיפלומטי-כלכלי בין שתי מעצמות יריבות. מצד אחד, רוסיה נותרה ספקית מרכזית: לפי נתוני הרגולטור הטורקי, היא סיפקה כ-41% מיבוא הגז של טורקיה בשנת 2024, עם עלייה מתחילת השנה. צינור הטורקסטרים (TurkStream), שמספק גז רוסי ישירות לאנקרה, ממשיך לשחק תפקיד קריטי, במיוחד על רקע הסנקציות המערביות על מוסקבה. מצד שני, ארה"ב הפכה לספקית LNG מובילה, עם עלייה כמעט כפולה במשלוחים בין 2020 ל-2024, ועלייה נוספת ל-44% מנתח היבוא ברבעון הראשון של 2025. ההסכם החדש מגדיל עוד יותר את היקף משלוחי הגז ויוצר תלות וקשר כלכלי חזק בין המדינות.
המדיניות הכפולה הזו משקפת את האסטרטגיה של ארדואן: שמירה על יחסים יציבים עם רוסיה, שממשיכה לבנות את תחנת הכוח הגרעינית Akkuyu, פרויקט ענק בשווי 20 מיליארד דולר שצפוי לספק 10% מצריכת החשמל הטורקית עד 2030 ובמקביל התקרבות לוושינגטון. טראמפ, שדורש ממדינות נאט"ו לצמצם רכישות אנרגיה רוסיות, רואה בטורקיה שותפה פוטנציאלית במאמץ זה, במיוחד לאור תפקידה כגשר אנרגטי לאירופה. עם זאת, טורקיה אינה מתכננת לנתק את הקשרים עם מוסקבה; להיפך, היא בוחנת אפשרויות להפוך למרכז עיבוד ואחסון LNG מרוסיה, מה שיאפשר לה להרוויח מהסנקציות המערביות.
- סערה פוליטית חדשה בטורקיה: מעצר ראש עיריית בייראמפשה באיסטנבול
- "הבייבי" של ארדואן - Togg מתכננת לכבוש את אירופה עם רכבים חשמליים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שיתופי פעולה גרעיניים
בנוסף לגז, טורקיה בוחנת אפשרויות חדשות בתחום הגרעין, שם היא משלבת בין שותפויות קיימות לבין הזדמנויות חדשות. לצד הפרויקט הרוסי באקויו, אנקרה מעוניינת לשלב חברות אמריקאיות בהשקעות בתחנות גרעיניות קטנות מודולריות (SMR - Small Modular Reactors). טכנולוגיה זו, שנחשבת זולה, מהירה להקמה ובטוחה יותר מתחנות גרעיניות מסורתיות, תואמת את תוכנית טורקיה להגיע ל-20 ג'יגה-וואט קיבולת גרעינית עד 2050, כולל 5 ג'יגה-וואט מסוג SMR.