ותודה לספקים: האם משבר השבבים פסח על טסלה?
הביקוש הגואה לשבבים עקב הצורך שנוצר במחשבים ניידים, טאבלטים ועוד ברקע המעבר של המוני עובדים לעבודה מהבית בשנת הקורונה הביא את אפל לפרסם אתמול הודעה על כך שהיא חווה עיכובים בייצור של מקבוקים ואייפדים בשל המחסור בשבבים. אין שבב - אין מחשב, נשמע הגיוני. אך כידוע, וכפי שמדווח לא אחת בחודשים האחרונים, חברות הטכנולוגיה אינן היחידות שמושפעות מהמגמה, בעידן של היום אפשר גם לומר ״אין שבב - אין רכב״. ואין רכב שווה פחות מכירות. מי שבצד היותר בטוח של הסיפור הזה היא TESLA INC , חברת הרכב החשמלי של אלון מאסק. לטסלה יש שבב - לפחות יותר מאשר לאחרות, כך לפי אחת הפרשנויות לציוץ שפרסם היזם.
שבבים משמשים לא רק רכבים חשמליים או כאלה עם פונקציות אוטונומיות בדרגה כזאת או אחרת, אלא גם מערכות מולטימדיה של רכבי מנוע בעירה, למשל, ויש להם שימושים נוספים בתעשייה זו. כדי לא לפגוע בקצב ייצור הרכבים, בפורד הודיעו באחרונה כי ייצרו חלק מהדגמים ללא המערכות התלויות בשבבים אלה, צעד שכך או כך לא יכסה על האטת הפעילות במפעלים של בקנטאטקי שבארה״ב ובקלן שבגרמניה, עקב המחסור בשבבים.
ניסאן מצדה הודיעה במרץ על צמצום של הדגמים אלטימה ומוראנו, ועוד חברות רכב שהורידו הילוך בייצור מאותה סיבה הן פולקסווגן, פיאט-קרייזלר, טויוטה, ג׳נרל מוטורס, ניו ועוד. נציגים של חברות הרכב ותעשיית הרכב במדינות שונות, ואפילו האיחוד האירופי, מתדפקים על דלתותיה של טייוואן, הטריטוריה המובילה בעולם בייצור השבבים, כדי שתסייע להם להיחלץ מהסיטואציה.
אבל כאמור, נראה שמאסק וטסלה פחות חווים את הצרה הזאת בשלב זה. מאסק ניקר עיניים למתחרות כשצייץ אתמול בטוויטר ״תודה לספקים של טסלה שמספקים לנו רכיבים חיוניים״. אפשר לנחש שהוא לא התכוון לפגוש הרכב. מי ששופך קצת יותר אור על מצבה של טסלה בהקשר זה הוא גרי בלק.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בלק הוא אנלסיט ובכיר לשכבר בגולדמן זאקס, שמרבה לכתוב על תשיית הרכב החשמלי ו-71 אלף עוקביו בטוויטר קוראים בעקביות את ציוציו על התחום. בהתייחס לציוץ של מאסק כתב בלק כי המשמעות היא ככל הנראה שתוצאות הרבעון הראשון של טסלה לא הושפעו ממחסור השבבים. לכך הוסיף כי הוא שורי לגבי המניה (בכך אין חדש, צריך לציין). לאתר בארונס אמר כהן כי אפשרות נוספת היא שהבעיות שגרמו לעיקובים בייצור ומסירות דגמי טסלה X וטסלה S כבר נפתרו (בטסלה לא יצרו רכבים משני דגמים אלה ברבעון החולף. בחברה מתכננים שדרוג בייצורם, וייתכן שזו הסיבה שלעת עתה הייצור ״הרגיל״ הופסק).
יאמר גם כי בלק עצמו החזיק במניה לתקופות לא קצרות, ונתן לה מחיר יעד של 960 דולר רחוק ב-9% מהשיא של 880 דולר בינואר, ובוודאי שרחוק מהמחיר הנוכחי 676 דולר, בפער של 42%. האנליסט אדם ג׳ונאס ממורגן סטנלי נותן למניה מחיר יעד הזהה לשיא של ינואר. ג׳ונס מאמין שלמשבר השבבים השלכות הרבה יותר מרחיקות לכת מאשר האטה בייצור של מותג כזה או אחר, כאלה שימשכו גם לתוך 2022. לדבריו, יבואני רכב מדווחים לו על כך שמחירי מכוניות חדשות (שכבר יוצרו הכוונה) ומשומשות חווים עליה גדולה בשל המחסור במכוניות חדשות בשוק.
- 1.הנרי פורד 10/04/2021 10:52הגב לתגובה זובהשוואה לזו של יצרני הרכב הגדולים
- אתה מכיר עוד חברה שמייצרת 200K חשמליות ברבעון אחד? (ל"ת)מני 11/04/2021 10:12הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
