מעבדה ניסוי אבחון חיסון קרן פימי
צילום: צילום: דיויד גארב

האם יש למניית ביונטק עוד אפסייד חוץ מהחיסון לקורונה?

אחרי הבוננזה של החיסון לקורונה, השותפה של פייזר נמצאת במרחק של שנים עד אישור הטיפול התרופתי הבא שלה. מה זה אומר על המניה?
ארז ליבנה |

לא מעט מילים נשפכו על תעשיית החיסונים נגד הקורונה. כל ענקיות הפארמה העולמיות משתתפות במירוץ שבעצם עוד לא נגמר, בשל הופעתם של כמה מוטציות חדשות. כל העולם שם. חברות מארה"ב, מסין, מרוסיה והאיחוד האירופי. יש במירוץ הזה כמה שמות בולטים שמכירים כמעט בכל בית, בהם ג'ונסון אנד ג'ונסון (JNJ), אסטרה זנקה (AZN), גלקסו סמית קליין (GSK) ועוד. אז פרט למודרנה (MRNA), בין כלל הענקים, בולטת ביונטק (BNTX) הגרמנית.

 

לא בכדי. בהתבסס על הטכנולוגיה של החברה הגרמנית הקטנה, יחד עם פייזר (PFE), החברות הצליחו לא רק להגיע ראשונים לקו היעד של אישור רגולטורי של מנהל המזון והתרופות (FDA) האמריקאי, החיסון יעיל נגד מרבית הוורייאנטים של הקורונה ובאחוזים מרשימים של למעלה מ-90%. זה לבדו הישג טכנולוגי ורפואי ראשון מן המעלה.

 

עד להתפרצות ושיתוף הפעולה המוצלח, בינוטק הייתה סטארט-אפ קטן מתחום הביוטכנולוגיה למציאת טיפול יעיל לסרטן. אבל נראה שבשילוב של קצת מזל והרבה עבודה, כל הכוכבים התיישרו לביונטק. היא הונפקה בנאסד"ק באוקטובר 2019, רק 3 חודשים לפני ההתפרצות הרשמית בעולם, כשנגיף הקורונה רק החל לדגור במחוז ווהאן שבסין. אי אז, החלה להיסחר לפי 13.8 דולר למניה. נכון לסגירה של יום שישי האחרון היא כבר נסחרת לפי מחיר של כמעט 114 דולר למניה, שמהווים אפסייד של 725% והגעה לשווי שוק מטורף של 27.5 מיליארד דולר.

 

בינתיים, בשבועות האחרונים פייזר הודיעה, כי תתחרה בביונטק ותתחיל לייצר חיסונים וטיפולים מבוססי mRNA – הטכנולוגיה פורצת הדרך שאפשרה את החיסון לקורונה – באופן עצמאי. אבל לא כל כך צריך לדאוג לביונטק. החברה עשתה כל כך הרבה כסף מהחיסון, שהיא הקימה לעצמה מרכז מחקר חדש. רק השנה היא צפויה לגרוף 11 מיליארד דולר על ה-1.4 מיליארד חיסונים שהחברות מכרו, כשהן מסוגלות לייצר עוד 1.1 מיליארד חיסונים במקרה הצורך.

 

אבל לפני כל הקורונה, ביונטק הייתה חברה שמתעסקת בטיפול בסרטן ושם ייקח עוד לא מעט זמן עד שהטיפולים שלה יבשילו, כשאין לה אף טיפול אחר שעבר את שלב 2 בניסויים הקליניים. כלומר יש לה עוד שנים עד שכסף ממקורות נוספים יוזרם לחברה.

 

פרופ' אוגור סאהין הגרמני, מי שהקים את ביונטק, הפך למיליארדר בשנה האחרונה, אבל הוא עדיין לא מכר אפילו מניה אחת לרפואה – ככה זה כשהכול עדיין על הנייר. "אני חוקר סרטן", אמר סאהין בראיון לבארונס. "לא פתחתי את החברה כדי להפוך למיליארדר, אלא רק כדי להביא את הרעיונות והטיפולים שלנו לחולים.

 

"אנחנו מוכנים ומזומנים להוציא את הכסף שהרווחנו. כשיש סכומים כאלה, אפשר לפתור בעיות לטווח ארוך ולהביא כוח אדם מיומן ואיכותי ולהגדיל את ההזדמנויות העומדות בפנינו ואת המשאבים", הוסיף.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

ב-SVB לירינק אומרים, כי החברה לא תייצר הכנסות חדשות עד 2025, כשמנגד המשקיעים השוריים על המניה אומרים כי האישור של הטכנולוגיה של החברה תזרז אישורים של טיפולים נוספים. אבל השאלה האמיתית היא כמה זמן יימשכו ההכנסות מהקורונה. לפי נתונים של פאקטסט, פייזר צפויה להרוויח השנה 15 מיליארד דולר, כשב-2023 הנתון הזה צפוי לרדת ל-1.1 מיליארד דולר.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social